Hvor blev slagteren i Vorup af?

Startet af Knud Erik Balle, 14 Okt 2013 - 17:40

Forrige emne - Næste emne

Knud Erik Balle

Niels Nielsen (1832-?) Slagter i Vorup sogn, Galten herred, Randers Amt.
Niels Nielsen blev født  17. september 1832 i "Ballehuset" i Askildrup, Ølst sogn, Randers Amt, som søn af Niels Nielsen Snog og hustru Gjertrud Marie Frederichsdatter.

Som ung mand var Niels Nielsen tjenestekarl i Haslund sogn. Det var mens han var der, at han gjorde Karen Marie Pedersdatter gravid. Den 24. marts 1852 blev Peder Nielsen født i Vorup.
Karen Marie Pedersdatter var gårdmandsdatter fra Stenagergård i Vorup.
Peder Nielsen (senere navneændring til Peder Hejl) voksede op hos sin morfar på Stenagergård. Han blev senere skræddermester i Vorup.

Slagter Niels Nielsen og hustru Karen Marie Pedersdatter fik yderligere to børn. Det yngste barns konfirmation i 1872 er det sidste spor jeg kan finde af dem i Vorup. Jeg har også ledt i Randers købstad, men uden resultat. Heller ikke gevinst ved en DDD-søgning i større område.
På "forsvindingstidspunktet" er de henholdsvis 40 og 39 år.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Egon Sørensen

Hej Knud Erik!

FT 1870 Vorup opslag 7 Karen Marie Pedersen indgået nyt ægteskab.

Vielse.

Enkekone Karen Marie Pedersen viet i Vorup 1861 opslag 105 nr.2

Niels Nielsen må være død omkring 1860, men desværre mangler side 197 i kirkebogen, men måske

findes den andet sted i bogen.


Mvh.

Egon Sørensen

Knud Erik Balle

Hej Egon

Mange tak for hjælpen. Nu er det anden gang, at du træder hjælpende til.

Nu ved jeg, hvad der blev af slagteren i Vorup. Han døde!
Det der snød mig var, at han kun var 28 år gammel, da han døde.

Den manglende side i Vorup kirkebog 1846-1864 har drillet mig tidligere, men jeg fandt slagteren i Sankt Mortens i Randers. Vorup har tidligere tilhørt Sankt Morten Søndre Landsogn. Der var "dobbelt bogholderi" i flere år.
Her stod han overraskende nok, som Niels Nielsen Snog. Snog var hans fars og farfars tilnavn. Jeg er ikke stødt på det før hos slagter Niels Nielsen.

Nu har jeg så et nyt problem: Jeg kan heller ikke finde Karen Marie Pedersdatters død i kirkebøgerne. Hverken i Vorup eller Randers mellem 1870 og 1880.
I FT 1880 står hendes mand nr. 2 som gift med en anden kvinde.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Mette R Francke

#3
Hei

Er dette en datter fra ekteskap # 2 ?
Name:    Ane Kirstine Christensen
Gender:    Female
Christening Date:    04 Dec 1861
Christening Place:    , VORUP, RANDERS, DENMARK   
Father's Name:    Jens Peter Christensen
Mother's Name:    Karen Marie Pedersen

Randers, Støvring, Randers Købstad, Kvarter/Rode 62, Store Voldgade, Matr. 538 forhus 1ste sal, 874 F2, FT-1880, d2583

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Hermann Fredrich Tetens    38    Gift    overretssagfører og husfader       Aarhus Aarhus Amt
Elisabeth Tetens ?? Friis    25    Gift    hans hustru       Kolding Vejle Amt
Maro Tetens    5    Ugift    deres søn       Randers Randers Amt
Johanne Tetens    1    Ugift    deres datter       Randers Randers Amt
Ane Marie Nielsen    27    Ugift    tjenestepige       Nibe Aalborg Amt
Ane Chirstine Christensen    18    Ugift    tjenestepige       Vorup Sogn Randers Amt

Måske hun ikke er død , men ble skilt fra Jens Peter ?

Har du funnet vielsen mellom Jens og hans nye kone ?

Sønn fra 2 ekteskap
Navn: Lauritz Chrestian Chrestensen Alder: 15 Civilstand: Ugift Fødested: Vorup Randers Amt Fam.nr: 75 (1)
Matr.nr: en gaard Stednavn: Vorup Sogn Sogn: Vorup Kilde: FT-1880 KIPnr: c5725 Lbnr: 364

Konfirmert i Vorup 1864-1885 , oppslag 91


Mette
Mette R Francke

Knud Erik Balle

Hej Mette

Nej, jeg har ikke fundet ny vielse af Jens Peter Christensen og Mette Kjerstine Andersen i hverken Vorup eller Sankt Morten, Randers i tidsrummet 1870-1880.
Siden Mette Kjerstine Andersen står til at forsørges af Randers Fattigvæsen i FT 1880, tror jeg, at hun må have været i Randers, inden hun kom til Vorup.

Ligeledes har jeg heller ikke fundet Karen Marie Pedersdatter som afdød.

Nogen gode ideer?

Venlig hilsen
Knud Erik Balle

Egon Sørensen

God aften!


Jeg tror ikke Mette Kirstine Andersen er født i Linå.

Når hun modtager fattighjæp fra Randers må hun have fødehjemsted der jeg tror at Mette Kirstine

Andersen er født i Sct. Morten 1825 opslag 148 nr.28 datter af gårdmand i Vorup Jens Andersen.

Det er jo heller ikke givet at Jens Peter og Mette Kirstine har indgået ægteskab ,FT bygger på egne

oplysninger


Mvh.

Egon Sørensen

Gitte Johansen

Den mand, der står sammen med Mette Kirstine er født i Elsborg,

I FT 1890, Vorup, opslag 37, står han alene med en bemærkning, "konen bortvist".
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Sørensen

Hejsa!


Jeg læser det som bortreist!


Mvh.

Egon Sørensen

Gitte Johansen

Det var nu også det, jeg ville skrive, men jeg synes, det lød sjovere med bortvist.

Nej, det var for sjov. Selvfølgelig har du ret, Egon.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Sørensen




Nåe Jah! den burde jeg ha forstået

Knud Erik Balle

Hej alle

Interessante oplysninger, men det er kun Karen Marie Pedersdatter, som indgår i den slægt, som jeg efterforsker. Og hun er "smuttet".

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Mette R Francke

Hei

Prøv å finne Ane Chirstine *1861 , sin konfirmasjon.

Jeg fant den ikke i Vorup , hvor hennes lillebror er konfirmert.

En annen mulighet er å se om Ane Chirstine og hennes lillebror ( Lauritz Christian) ble gift og fikk barn.

Kanskje Karen Marie er nevnt der .


Mette
Mette R Francke