Henry Emil Olsen (f. 1900) tog til USA og giftede sig med en indianer - måske?

Startet af Karin Ott Kristensen, 07 Nov 2013 - 11:40

Forrige emne - Næste emne

Karin Ott Kristensen

Jeg er ved at undersøge min families historier/myter.

Fakta omkring dette mysterie: Da jeg var 7-8 år gammel, vise min far mig en tegning i min farmors hjem af en indianerpige, som han sagde, var hans kusine. Hans onkel havde giftet sig med en 'indianerprinsesse'. På det tidspunkt havde hans forældre været skilt i 20 år, så jeg koncentrerer mig om hans mors side af familien.

Både min far og min farmor er døde, men jeg har studeret familietræet, og hans mor havde tilsyneladende kun én bror, der blev voksen - Henry Emil Olsen, født 13/8-1900. Jeg kan dog ikke finde noget om, at han skulle være immigreret (har prøvet Ellis Island og ddd.dda.dk). Ved folketællingen i 1925 boede han stadig i Danmark sammen med sin mor, Hansine marie Olsen, fire af sine søstre og tre niecer/nevøer på Vodroffsvej 21B. Ved folketællingen i 1930 var der kun Hansine tilbage på adressen.

Jeg fandt en enkelt, ældre bror ved folketællingen i 1901, Helge Olaf Olsen, født 23/3-1898, men han dukker ikke op igen (står heller ikke i først faderens og siden enkens registrering i politiregistret), så jeg antager, at han døde som barn.

Jeg har en svag erindring af, at kusinen i tegningen var Sioux, men jeg er ikke sikker.

Hjælp eller ideer til hvordan jeg kan finde ud af, om der rent faktisk var en onkel, der tog til USA og giftede sig med en indianer, påskønnes!

Gode hilsner
Karin Ott Kristensen

PS
Jeg har også slået dette op i den engelske afdeling (https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,68734.0.html)

Any help/ideas on how discover the life of my dad's uncle in the US would be greatly appriciated!

Kind regards
Karin Ott Kristensen


Karin Ott Kristensen

#2
Tilføjelse:

Den ældre bror er blevet fundet i Politiregistret (svar på mit engelske opslaf): http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1734716&searchname=polit_adv

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1846157&searchname=polit_adv

Han giftede sig med Mary Margrethe (født Rasmussen) , 11-10-1891 , Aalborg. I de to opslag står hans mellemnavn skiftevis som Olaf og Oluf.


Karin Ott Kristensen

Nej, hvor spændende, Anne! Tak for det! Lur mig om det ikke var derfor min far fandt på at stikke til søs - fordi hans onkel havde gjort det. (Tråd om min far, ikke direkte relateret:  https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,68675.0.html).

Henry var i Danmark i 1925, men han kan have været hjemme mellem to påmønstringer, hvilket også kan forklare, at han ved folketællingen boede hos sin mor (sammen med fem andre voksne og tre børn!).

Der er vist ingen tvivl om, at Henry kan have slået sig ned i USA. Spørgsmålet er så, hvordan jeg finder ham dér...

Anne, jeg kopierer lige dit svar over på den engelske version af samme tråd.

Gode hilsner
Karin

Anne Mortensen

Hej Karin

Jeg vil ikke undlade at gøre dig opmærksom på, at hvis du var medlem kunne du få hjælp i forum
Opslag internationalt
hvor der mulighed for at få hjælp i
Hjælp med opslag i Ancestry.com Vis « 1 2 ... 56 57 »  Rikke Fjordbak Ravn
--------------------------

DIS-Danmark betaler abonnement på visse udenlandske databaser af interesse for slægtsforskere

Ser du har lagt dit indlæg ind i
Find Your Relatives in Denmark

Måske du får hjælp ellers kan du blive medlem og få hjælp i ovenstående.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inge Nissen

Han var gift med indianer!!! der er kommet svar på din tråd i den engelske version.

Hilsen Inge

Karin Ott Kristensen

Kære Inge og andre, der er så søde at hjælpe,

Jeg er for uerfaren i slægtsforskning til at vide, om følgende gør en forskel, men den Henry, jeg leder efter, er født en anden dag i august, et år tidligere og i Kolding i stedet for København.

I det ene af dokumenterne i den udenlandske tråd (https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,68734.0.html) ser det ud til, at han selv har oplyst sine data, og så burde det vel ikke gå galt? På den anden side, hvor mange andre danskere af det navn på nogenlunde den alder tog til USA og blev gift med en indianer?

Gode hilsner
Karin

Inger Toudal

#8
Hej Karin

FT-1921, København, Vodroffsvej, ulige nr., opslag 48.
Henry Olsen f. 13/8-1900 i København, er ekspedient hos Stenders Forlag i Bernstorffsgade

FT-1925, København, Vodroffsvej, ulige nr., opslag 48 http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=14132#956035
Henry Emil Olsen f. 13/8-1900 i København, er ekspedient hos Carl Stender i Bernstorffsgade 23.

Kan han være identisk med sømand Henry Emil Olsen, der emigrerer til USA i maj 1922 ???

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mette R Francke

Hei

Kan det være snakk om 2 navnbrødre som er født med ett åts mellomrom ?

North Carolina, Death Indexes, 1908-2004
about Henry Emil Olsen Name: Henry Emil Olsen Gender: Male
Race: White
Marital Status: Married
Social Security Number: 263245217
Father's Last Name: Olsen
Age: 87
Date of Birth: 19 Aug 1901 Residence County: Beaufort
Residence State: South Carolina
Date of Death: 10 Jul 1989
Death City: Charlotte
Death County: Mecklenburg
Death State: North Carolina
Autopsy: No
Institution: General Hospital
Attendant: Physician
Burial Location: Cremation in state
Source Vendor: NC Department of Health. North Carolina Deaths, 1988-92


New York, Passenger Lists, 1820-1957
about Henry Emil Olsen Name: Henry Emil Olsen
Arrival Date: 4 May 1922
Birth Date: abt 1902
Age: 20
Gender: Male
Ethnicity/ Nationality: Scandinavian
Port of Departure: Sagua
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Helge
Search Ship Database: Search the Helge in the 'Passenger Ships and Images' database

U.S. Public Records Index, Volume 1
about Henry Olsen Name: Henry Olsen
Birth Date: 19 Aug 1901
Address: 3048 Point Clear Dr, Fort Mill, SC, 29708-8542 (1986)


Mette

Mette R Francke

Karin Ott Kristensen

Jeg har også undret mig over, at Henry skulle bo og arbejde i Danmark, mens han havde fået Merikansk opholdstilladelse.

På den udenlandske tråd er forældrenes navne nu kommet til, og de stemmer ikke. Jeg tror, jeg skal have fat i kirkebogen for Kolding og se, om der blev født en tilsvarende Henry Emil Olsen i august i 1901. Men hvordan kan to mennesker med samme navn have samme historie? Med mindre det ikke er en historie men endnu en familiemyte...

Kaj Arne Jørgensen

Jeg har set lidt på kirkebøgerne i Kolding og sogne i nærheden,
men ikke fundet nogen person der passer med Henry Emil Olsen.

Et par spørgsmål.

Har familien evt. boet i Kolding eller i nærheden, da Henry var yngre ?
Hvornår dør Henry Emil Olsens mor, og findes der et skifte ?
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj


Anne Mortensen

Henry Emil er født

København
Sct. Matthæus 1898-1900
opslag 357
13.8.1900
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Se svar dit andet indlæg hvor den anden Henrik Emil er fundet.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Karin Ott Kristensen

Tak for svar, allesammen!

Jeg har fået svar på kirkebogen i den udenlandske tråd, og der ER en Henry Emil Olsen, der blev født 19/8-1901 i Kolding.

Det er da et utroligt sammentræf. Min næste skridt må være at undersøge, om de kan have været i familie med hinanden, og det kan være dér historien kommer fra - eller opdage endnu en Henry Emil som US emmigrant.

Gitte Johansen

Den anden Henrys far.



Randers, Øster Lisbjerg, Egaa, Skjæring By, Egaa Sogn, en Gaard, 2, FT-1880, C1422

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Søren Olsen    41   Gift   Husfader, Gaardeier      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Anne Kristensen    44   Gift   Husmoder      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Andrea Olsen    19   Ugift   Deres Børn, tjene Forældrene      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Kristian Olsen    15   Ugift   Deres Børn, tjene Forældrene      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Niels Carl Olsen    11   Ugift   Deres Børn      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Marie Olsen    10   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Maren Olsen    7   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Anders Olsen    6   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Karl Olsen    4   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Sofie Nielsen    43   Ugift   Husfaderens Slægtning, Kapitalist      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Johanne Marie Laursen    22   Ugift   Tienestepige      Her i Sognet
Anders Pedersen    57   Gift   Husfader, Gaardeier      Her i Sognet
Louise Frederike Rasmusen    37   Gift   Husmoder      Her i Sognet
Jens Pedersen    12   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Marie Sofie Pedersen    9   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Peder Pedersen    5   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Martine Pedersen    3   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Udøbt Pigebarn    under 1 Aar   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Jørgen Peder Jørgensen    20   Ugift   Tjenestefolk      Her i Sognet
Karoline Iversen    18   Ugift   Tjenestefolk      Her i Sognet
Søren Krause Pedersen Kjær    19   Ugift   Husfader, Gaardejer      Lisberg Sogn, Aarhus Amt
Andreas Peder Pedersen Kjær    14   Ugift   Hans Søskende      Egaa Sogn
Dorathea Pedersen Kjær    16   Ugift   Hans Søskende      Lisberg Sogn, Aarhus Amt
Antonius Pedersen    26   Ugift   Tjenestekarl      Framlev Sogn, Aarhus Amt
Johannes Pedersen    30   Ugift   Dagleier i Agerbruget      Framlev Sogn, Aarhus Amt
Petrine Rasmussen    24   Ugift   Tjenestepige      Her i Sognet
Jens Sørensen Skipper    45   Gift   Husfader og Gaardejer      Her i Sognet
Karen Sørensen født Sørensen    34   Gift   Hans Hustru      Her i Sognet
Rasmus Peter Nielsen    22   Gift   Tjenestekarl      Ørum Sogn, Randers Amt
Line Jensen    14   Ugift   Tjenestepige      Her i Sognet
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karin Ott Kristensen

Citat fra: Kaj Arne Jørgensen [7368] Dato 08 Nov 2013 - 10:00
Jeg har set lidt på kirkebøgerne i Kolding og sogne i nærheden,
men ikke fundet nogen person der passer med Henry Emil Olsen.

Et par spørgsmål.

Har familien evt. boet i Kolding eller i nærheden, da Henry var yngre ?
Hvornår dør Henry Emil Olsens mor, og findes der et skifte ?

Hej Kaj,

Der er kommet følgende oplysning på den anden tråd:

"AO, Vejle, Brusk, Harte, 1892-1908, opslag 36

Born: Henry Emil Olsen 19. aug. 1901.
Parents: Carl Marius Olsen & Marie Lauesen, 22"

og

"AO. Vejle, Brusk, Vejle, 1892-1908, opslag 220.

Married: Karl Marius Olsen to Marie Lauesen 3. Apr. 1901."

Jeg er så vidt, jeg ved, ikke i familie med Henry fra Kolding, så jeg kan ikke bidrage med andre oplysninger om ham end dem, vi kan slå op.

Karin Ott Kristensen

Tak Gitte!

Faderen til Københavner-Henry hed Olaf (eller Oluf, skifter lidt) Peter Olsen og var født 3. januar 1861, så han kan ikke være bror til Kolding-Henrys far, kan jeg se her.



Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 08 Nov 2013 - 13:18
Den anden Henrys far.



Randers, Øster Lisbjerg, Egaa, Skjæring By, Egaa Sogn, en Gaard, 2, FT-1880, C1422

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Søren Olsen    41   Gift   Husfader, Gaardeier      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Anne Kristensen    44   Gift   Husmoder      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Andrea Olsen    19   Ugift   Deres Børn, tjene Forældrene      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Kristian Olsen    15   Ugift   Deres Børn, tjene Forældrene      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Niels Carl Olsen    11   Ugift   Deres Børn      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Marie Olsen    10   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Maren Olsen    7   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Anders Olsen    6   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Karl Olsen    4   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Sofie Nielsen    43   Ugift   Husfaderens Slægtning, Kapitalist      Elsted Sogn, Aarhus Amt
Johanne Marie Laursen    22   Ugift   Tienestepige      Her i Sognet
Anders Pedersen    57   Gift   Husfader, Gaardeier      Her i Sognet
Louise Frederike Rasmusen    37   Gift   Husmoder      Her i Sognet
Jens Pedersen    12   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Marie Sofie Pedersen    9   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Peder Pedersen    5   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Martine Pedersen    3   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Udøbt Pigebarn    under 1 Aar   Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Jørgen Peder Jørgensen    20   Ugift   Tjenestefolk      Her i Sognet
Karoline Iversen    18   Ugift   Tjenestefolk      Her i Sognet
Søren Krause Pedersen Kjær    19   Ugift   Husfader, Gaardejer      Lisberg Sogn, Aarhus Amt
Andreas Peder Pedersen Kjær    14   Ugift   Hans Søskende      Egaa Sogn
Dorathea Pedersen Kjær    16   Ugift   Hans Søskende      Lisberg Sogn, Aarhus Amt
Antonius Pedersen    26   Ugift   Tjenestekarl      Framlev Sogn, Aarhus Amt
Johannes Pedersen    30   Ugift   Dagleier i Agerbruget      Framlev Sogn, Aarhus Amt
Petrine Rasmussen    24   Ugift   Tjenestepige      Her i Sognet
Jens Sørensen Skipper    45   Gift   Husfader og Gaardejer      Her i Sognet
Karen Sørensen født Sørensen    34   Gift   Hans Hustru      Her i Sognet
Rasmus Peter Nielsen    22   Gift   Tjenestekarl      Ørum Sogn, Randers Amt
Line Jensen    14   Ugift   Tjenestepige      Her i Sognet

Inger Toudal

#19
Hej Karin

Svaret kan eventuelt findes i skiftet efter Hansine Marie Olsen, f. Rasmussen, som Kaj Arne Jørgensen foreslog.

Ifølge http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi-bin%2Ftif2gif.exe%3FT%3D\\\\192.168.100.11\\IMAGES\\T715-2557\\T715-25570926.TIF%26S%3D.5&pID=610005100447&name=Henry+F.%26nbsp%3BOlsen&doa=Dec+25%2C+1917&port=Kristiania%2C+Norway&line=0011

som Anne Mortensen fandt, er Henry F. Olsen norsk statsborger og 18 år ved ankomsten til New York 25/12-1917.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karin Ott Kristensen

Ah! Nu er jeg med på den med den norske statsborger.

Jeg ved ikke noget om hvornår, Hansine døde, men er frisk på at søge oplysninger. Hvor jeg vil normalt lede efter skiftet efter Hansine?



Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 08 Nov 2013 - 16:33
Hej Karin

Svaret kan eventuelt findes i skiftet efter Hansine Marie Olsen, f. Rasmussen, som Kaj Arne Jørgensen foreslog.

Ifølge http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi-bin%2Ftif2gif.exe%3FT%3D\\\\192.168.100.11\\IMAGES\\T715-2557\\T715-25570926.TIF%26S%3D.5&pID=610005100447&name=Henry+F.%26nbsp%3BOlsen&doa=Dec+25%2C+1917&port=Kristiania%2C+Norway&line=0011

som Anne Mortensen fandt, er Henry F. Olsen norsk statsborger og 18 år ved ankomsten til New York 25/12-1917.

Venlig hilsen
Inger T.

Inger Toudal


For at finde skiftet skal du vide, hvor og hvornår Hansine dør. Hvornår har du sidst set hende, f.eks. som fadder?

Der findes begravelsesprotokoller på Frederiksberg Stadsarkiv http://stadsarkivet.frederiksberg.dk/brug-stadsarkivet/slaegtsforskning &

http://stadsarkivet.frederiksberg.dk/sites/stadsarkivet/files/attached/slaegtsforskerfolder.pdf

- og på Københavns Stadsarkiv http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/personregistrering/Begravelser

Du kunne også søge i kirkebøgerne, hvis du mener hun bliver boende i det samme område, hvor hun bor ved FT-1930.

Hvis hun er død i København inden 1936, kan du søge efter hendes skifte i http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kobenhavnske_skifter - Navn: Navneregister: Hovedregister.

Ellers må du på Rigsarkivet, hvis hun er død øst for Storebælt, eller på det landsarkiv, som dødsstedet hører under.

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skifteprotokoller_-_en_vejledning

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karin Ott Kristensen

Tak for info, Inger.

Hansine boede stadig på Vodroffsvej ved folketællingen i 1930 men står ikke som fadder ved min fars dåb sidst i 1934, så jeg har da lidt at gå efter.

Karin Ott Kristensen

En venlig sjæl har allerede fundet Hansines død på den anden tråd:

AO, Skt Markus, Sokkelund, København 1925-1946 opslag 303.
Death: Hansine Marie Olsen b. Rasmussen 11. Jul.1946. Same address as FT1930.
Married to Olaf Peter Olsen, Sct. Johannes parish, 5. Jul. 1891.