Kan ikke finde noget om Peder Hach i Kalvehave sogn

Startet af Helle Rau Hartmann, 26 Nov 2013 - 23:03

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Hej Bjørn, ja det er virkelig en meget flot hjælp jeg har fået herinde, og deet har hjulpet mig fint videre på områder hvor jeg var kørt fast eller var usikker.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Som du ser, har jeg siden vi to talte sammen fundet frem til, at Peder Hansen blev kaldt Peder Lydik Hansen. Dét bragte mig betydeligt videre på HANS gren.

Men de to grene, altså Peder Lydik Hansens og hans kone Marens, er åbenbart også filtret fuldstændig ind i hinanden.

Har du/I i øvrigt set, at man nu på FamilySearch kan få lov at bladre igennem de fleste gamle danske kirkebøger, i en betydeligt bedre scannings-kvalitet end man vanligvis ser på ArkivalierOnline?
Det betyder at jeg nu ved lejlighed vil finde alle de kirkebogsindførsler frem i sagen her, som har drillet på grund af, at de var svære at tyde.

Man går ind på FamilySearch (altså den amerikanske), trykker på 'Search', og vælger så 'Europe Continental' nederst på siden. Så finder man spændende ting og sager. Der er også mange søgbare data.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

#121
Hej Bjørn og Helle

Gaardmand Niels Frandsen må være denne: http://www.aneopslag.dk/alle/per00799.htm#3
som ses i disse folketællinger:

Husstand: Præstø, Baarse, Udby, 1787, 1, Skallerup Bÿe, gårdfolk
Kildenavn, Køn, Alder, Civilstand, Nr. ægteskab, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,

Niels Rasmussen, M, 30, Gift, 1, husbond, fæstebonde,
Anna Niels Datter, K, 31, Gift, 2, hustruen,
Niels Frantzen, M, 17, Ugift, stifsøn efter første ægteskab,
Hans Frantzen, M, 8, Ugift, stifsøn efter første ægteskab,
Niels Frantzen, M, 4, Ugift, hendes egen søn af første ægteskab, NB: både stifsøn og egen søn hedder Niels Frantzen,
Hans Hansen, M, 21, Ugift, tjenestefolk, tjenestekarl,
Ellen Peders Datter, M, 18, Ugift, tjenestefolk, tjenestepige,

Husstand: Præstø, Baarse, Udby, 1801, 4.fam., Udbÿes Bÿe, gårdmand
Kildenavn, Køn, Alder, Civilstand, Nr. ægteskab, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,

Johanne Niels Datter, K, 59, Enke(mand), 1, husmoder, haver i fæste en bondegård,
Ellen Mads Datter, K, 25, Ugift, datter,
Frantz Madsen, M, 22, Ugift, søn,
Niels Frantzen, M, 31, Gift, 1, svigersøn, tjener for løn,
Mette Mads Datter, K, 28, Gift, 1, datter, hans kone, tjener for løn,
Hans Olsen, M, 13, Ugift, tjenestedreng,

Husstand: Præstø, Baarse, Udby, 1834, 8.fam., Udbÿe Bÿe, gårdmand
Kildenavn, Køn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,

Niels Frandsen, M, 63, Gift, gårdmand,
Mette Mads Datter, K, 62, Gift, hans kone,
Niels Nielsen, M, 22, Ugift, deres børn,
Karen Niels Datter, K, 25, Ugift, deres børn,
Maren Niels Datter, K, 19, Ugift, deres børn,
Peder Hansen, M, 15, Ugift, tjenestefolk,
Karen Anders Datter, K, 20, Ugift, tjenestefolk,

Han er søn af Frands Nielsen og Karen Hansdatter f. 1771 i Udby.
Frands Nielsen har været gift med:
Cathrine Larsdatter 29/6-1764 i Udby
Karen Hansdatter 15/12-1869 i Sværdborg
Anne Nielsdatter 28/5-1781 i Ørslev

Mette Madsdatter's forældre er Mads Jensen og Johanne Nilesdatter.
Mads Jensen har været gift 4 gange:
Anne Christoffersdatter 5/11-1762 i Udby
Ellen Pedersdatter 17/10-1766 i Udby
Mette Hansdatter omkring 1768
Johanne Nielsdatter  4/11-1771 i Udby

Johanne Nielsdatter  må vel være hende der er blandt fadderne ved Henrich Pedersens dåb.

Jeg har dog ikke fundet en sammenhæng mellem hende og lydike'erne?
Måske er der en af jer kan finde den.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Hej Lis, tusind tak for det.
Jeg har også forsøgt at finde ud af hvorfor han optræder så flittigt i forbindelse med familien.
Men indtil videre har jeg heller ikke kunnet få øje på noget.

Der er en Johanne Nielsdatter i Stårby i folketællingen 1787 og 1801, gift med træskomand Gregorius Hansen. Denne person optræder også hist og pist, plus en søn af parret.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Ja men hende er det ikke. Denne Johanne Nielsdatter var gift med Mads Jensen i 1771 i Udby - og er det indtil han dør i 1794. Hun er ødt i Lundby og datter af Niels Nielsen og Ellen Hansdatter.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Ok. Uha, gid de dog havde haft lidt mere fantasi dengang med hensyn til valg af navne.
Der er godt nok mange der hed det samme, med forældre der også hed det samme, søskende osv. - som andre lokale familier.
Især i de sydsjællandske sogne hvor jeg ligger og roder rundt med min slægtsforskning, synes jeg.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

De er ikke bedre i Nordjylland - der hedder mange Christen Jensen og Anne Jensdatter med en far og en søn der hedder Jens Nielsen og som prikken over i'et gifter de sig med ægtefæller der hedder det samme som deres søskende og i tilgift på tværs at de nærmeste sogne
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

#126
Hej igen, Lis, og godt Nytår!

Den husstand du har fundet fra Udby, Bårse, 1834, med gårdmand Niels Frandsen og hustru Mette Madsdatter, har formentlig min ane, Peder 'Lydik' Hansen, som 15-årig tjenestedreng.
Han (Peder 'Lydik' Hansen) er født i Lekkende, Øster Egesborg, i 1822, og er søn af Hans Hansen Lydike og Margaretha Hansdatter, som du husker.

CitatHusstand: Præstø, Baarse, Udby, 1834, 8.fam., Udbÿe Bÿe, gårdmand
Kildenavn, Køn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Kildeerhverv,
Niels Frandsen, M, 63, Gift, gårdmand,
Mette Mads Datter, K, 62, Gift, hans kone,
Niels Nielsen, M, 22, Ugift, deres børn,
Karen Niels Datter, K, 25, Ugift, deres børn,
Maren Niels Datter, K, 19, Ugift, deres børn,
Peder Hansen, M, 15, Ugift, tjenestefolk,
Karen Anders Datter, K, 20, Ugift, tjenestefolk,

Og nu kommer noget meget indviklet:

Denne Peder 'Lydik' Hansen bliver jo gift med femme fatale'en Maren Hansdatter, som er min ane, og får børn med hende. De bliver så skilt, og Peder Lydik Hansen gifter sig med Maren Nielsdatter, som i forvejen har et uægte barn. Denne Maren Nielsdatter blev meget tidligt forældreløs, og ses i folketællingerne 2 gange som plejebarn hos 2 forskellige familier. Hun får også børn med Peder 'Lydik' Hansen.

Denne forældreløse Maren Nielsdatter er datter af Niels Hansen (1785-1832) i Grumløse og Skallerup, og hustru Maren Rasmusdatter (1792-1831).

Her er Maren Rasmusdatters dåbsindførsel i Udby Sogn 1792:

Citat"1792, Dom. 24 Trinit, d. 18 Novb. blev Huusmand Rasmus Rasmussen Væver og Hustru Ellen Sørensdatter af Skallerup deres Datter døbt og kaldt Maren. Hr. ?s Hustru Anne Nielsdatter ibid bar hende. De øvrige Faddere vare: Gdmd Niels Hansen, Niels Frandtsen, Peder Andersen og Ellen Pedersdatter, alle af Skallerup."

En del af disse personer ses i folketællingen 1787 herunder: (Niels Rasmussen må være Rasmus Rasmussens bror). Det er en af de folketællinger du også har nævnt vedr. gårdmand Niels Frandsen.

CitatPræstø, Baarse, Udby, Skallerup Bÿe, gårdfolk, 1, FT-1787, B1113
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:
Niels Rasmussen   30   Gift   husbond   fæstebonde
Anna Niels Datter   31   Gift   hustruen   
Niels Frantzen   17   Ugift   stifsøn efter første ægteskab   
Hans Frantzen   8   Ugift   stifsøn efter første ægteskab   
Niels Frantzen   4   Ugift   hendes egen søn af første ægteskab   
Hans Hansen   21   Ugift   tjenestefolk   tjenestekarl
Ellen Peders Datter   18   Ugift   tjenestefolk   tjenestepige

Den 21-årige tjenestekarl i husstanden, Hans Hansen, er formentlig min ane, Hans Hansen Lydiche (1767-1841), som senere bliver gift med Ane Hansdatter (1761-1839, datter af Hans Jensen og Kirsten Hansdatter i Skallerup), og bliver far til min næste ane i rækken, der også hedder Hans Hansen Lydiche (1788-1848), og som bliver gift med min Margaretha Hansdatter vi har diskuteret livligt tidligere (1786-1833, datter af Birthe Pedersdatter og Hans Nielsen Væver i Stårby, Bakkebølle og Udby).

Den yngste Hans Hansen Lydiche og hustru Margaretha Hansdatter er forældre til Peder 'Lydik' Hansen (1822-1880), som først er gift med femme fatale og væverske Maren Hansdatter med de mange børn med mange fædre - og som siden bliver fraskilt og gift igen med den enlige mor Maren Nielsdatter ('Fruentimmer af Skallerup'), datter af Niels Hansen og Maren Rasmusdatter, hvor sidstnævnte er datter af Rasmus Rasmussen Væver og Ellen Sørensdatter i Skallerup.  ::) Og hvor Rasmus Rasmussen Væver så er bror til den Niels Rasmussen, i hvis husstand man finder hele 2 Niels Frantsen'er, som begge er sønner af gårdmand i Skallerup Frands Nielsen (1738-1788).

Maren Rasmussdatter har en helbror, som er forældrenes første barn/søn (moderen var som enke efter sin første mand husfæster og væver i Skallerup, og hendes første mand var Niels Hansen Fink i Skallerup - de havde sammen sønnen Christian Nielsen, født 1781 i Skallerup, Udby).

Maren Rasmusdatter har også en helbror, der dør som lille:
Citat1789, blev Rasmus Vævers og Hustru Ellen Sørensdatter af Skallerup deres Søn døbt og kaldt Niels. Ole Fyns Hustrue i Skallerup bar ham, de øvrige Faddere vare: Gaardmand Niels Hansen, Jens Ingvorsen, Hans Hansens Hustrue Anne Hansdatter (dette par må være min Hans Hansen Lydiche og Ane Hansdatter, som blev gift i 1788), Mads Hjorts Hustrue og Kirsten Henriksdatter, alle af Skallerup.

Maren Rasmussens overlevende helbror hed Lars Rasmussen. Her er hans dåb:

Citat"1787 blev Huusmand Rasmus Væver (Rasmussen) og Hustru Ellen Sørensdatter deres første Søn døbt og kaldt Lars.
Magrethe Hansdatter tjen: Niels Olsen i Skallerup bar ham, de øvrige ? vare: Gaardmand Ole Hansen Fyen, Jakob Huggers Kone, Ole Jensens Kone og Anne Nielsdatter tjen. Hans Pedersen, alle i Skallerup."

Her bemærkes flere ting:

- Den unge ugifte pige der bærer barnet, hedder Magrethe Hansdatter og tjener Niels Olsen i Skallerup her i 1787.

- Fadderen Anne Nielsdatter der tjener Hans Pedersen, er formentlig den snarlige hustru til barnets farbror Niels Rasmussen.

Magrethe Hansdatter er min slægtning. Ikke dén Margaretha Hansdatter vi har diskuteret livligt her i tråden, men en anden.

- Dén Magrethe Hansdatter der bærer barnet til dåben i Udby 1787, er hende, der er født i Udby Sogn 1764, som datter af Hans Olsen Lydich og Sisse Hansdatter. Og som i 1787 tjener hos Niels Olsen i Skallerup, hvorefter hun i 1788 gifter sig med Hans Olsen Fyen, en søn af Ole Hansen Fyen.
Denne Magrethe Hansdatter er søster til min direkte ane, Hans Hansen Lydiche (1767-1841), husmand i Skallerup, gift med Ane Hansdatter.

Her er 3 børn af denne Magrethe Hansdatter og hendes mand, Hans Olsen Fyen, som er søn af fadderen Ole Hansen Fyen ved dén dåb, hvor den unge Magrethe hansdatter bærer barnet:

1. Jens Hansen dør i 1792, 3 år gammel, men jeg kan ikke lige finde hans dåbsindførsel i Udby.

2. Kirsten Hansdatter
Citat1791, blev Husmand Hans Olsen Fyn og H: Magrethe Hansdatter af Skallerup deres Datter døbt og kaldt Kirsten. Ellen, Rasmus Vævers ibid, bar hende. De øvrige Faddere vare: Hans Hansen Lydiks, Jacob Huggers, Niels Hansens og Peder Andersens Hustruer, alle af Skallerup.

3. Sidsel Hansdatter
CitatD. 22. Sept. 1793 blev Huusmand Hans Olsen Fyen og Hustru Magrethe Hansdatter af Skallerup deres Datter døbt og kaldt Sidsel. Anne, Niels Hansens ibid bar hende. De øvrige faddere vare Jens Ingvorsen, Christian Christiansen, Ole Fyens Datter Maria ? ?, alle af Skallerup, og ? Peder Pedersen Datter af Udby.

---

Frands Nielsen var gårdmand i Skallerup. Født 1738 i Lundby Sogn, død i Skallerup 1786.
Han var gift 3 gange:
1. Chatrine Larsdatter fra Køng sogn, død 1769 i Skallerup, Udby. Søn: Rasmus Frandsen fra 1764.
2. Karen Hansdatter. Død 1780 i Skallerup. Viet 1769. Tjente i Neble hos Knud Pedersen, der var forlover. Børn: Cathrine Frandsdatter 1766. Niels Frandsen 1771. Hans Frandsen 1779.
3. Anna Nielsdatter. Det er hende du ser i den folketælling du har fundet, hvor både stedsønnen Niels Frandsen fra 1771 og parrets (Anna Nielsdatter og Frands Nielsen) fælles søn af samme navn (født i Skallerup, Udby sogn, 1784) ses. Og hvor Anna Nielsdatter er gift med Niels Rasmussen, bror til Rasmus Rasmussen, der er gift med

Anna Nielsdatter var også gift 3 gange.

1. Frands Nielsen (1738-1786)
2. Niels Rasmussen
3. Niels Hansen (gamle Niels Hansen i Skallerup)

---

Der er meget mere. Undskyld hvis det virker lidt uoverskueligt.
Men jeg forsøger bare at finde forbindelserne - og de er vist mange! - mellem de personer vi har diskuteret.  8)

Nu mangler vi bare, at dén Jacob Hugger, der nævnes som fadder flere steder i forbindelse med disse familier, også er dén Jacob, der er min ukendte barnefader til den efternavn-løse Maren 'Hans Oxe's Datter', som fødes af Maren Larsdatter i Vordingborg Landsogn 1781. Dén Maren 'Hans Oxe's Datter', hvis stedfar hedder Hans Oxe og er husmand i Udby, og som selv får en datter med en 'Hans Hansen på Beldringe', som bliver til væversken Maren Hansdatter, der får de mange børn med de mange fædre, hvoraf hun kun bliver gift med én, nemlig Peder 'Lydik' Hansen, der så er min forfader. Og som du husker, bliver Maren 'Hans Oxe's Datter' gift med skovfoged i Stokket, Niels Hansen, som er bror til Margaretha Hansdatter, min anden ane, der var gift med Hans Hansen Lydiche, og har en søn: Peder 'Lydik' Hansen...



Joh....de har rigtig lystet sig i det bette samfund, dengang  ;D






Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Ja du har ret - jeg har fuldstændig tabt overblikket nu.

Men forhåbentlig finder du løsning på Jacob Hugger og Hans Oxe
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lars Skovvang Larsen

Jeg har for længst opgivet at følge med; men kan se at der en Oxe i spil.

Jeg vedhæfter mine løse optegnelser om personer med navnet Oxe i Sydsjælland - hvis nogen skulle kunne bruge dem.

mvh
Lars

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

Ja det kan jeg godt forstå, Lis, og I andre.

Men som du ser, Lis, havde du med hensyn til Niels Frandsen fat i en husstand, der bestemt havde klar tilknytning til både Lydich'erne og de familier der er indgift i denne gren. Du spurgte til om vi kunne finde en forbindelse mellem ham og Lydich'erne. Og den er der.

Fx har både Peder 'Lydik' Hansen og hans farfar tjent hos Niels Frandsens slægt, og Peder 'Lydik' Hansen bliver anden gang gift med en ung pige med tilknytning til Niels Frandsens slægt.

Den Magrethe Hansdatter som bærer et barn af selvsamme slægt til dåben, er søster til min direkte ane, Hans Hansen Lydich, farfaderen til Peder 'Lydik' Hansen.
Hun bliver gift med Hans Olsen Fyen, hvis far optræder som hyppig fadder i Niels Frandsens slægt.

Og da denne Magrethe Hansdatter og hendes mand Hans Olesen Fyen selv får en datter, ses flere familiesammenfald i dåbsindførslen:

Citat1791, blev Husmand Hans Olsen Fyn og H: Magrethe Hansdatter af Skallerup deres Datter døbt og kaldt Kirsten. Ellen, Rasmus Vævers ibid, bar hende. De øvrige Faddere vare: Hans Hansen Lydiks, Jacob Huggers, Niels Hansens og Peder Andersens Hustruer, alle af Skallerup.

Du ser fx:
- Ellen (Sørensdatter), som er gift med Rasmus (Rasmussen) Væver i Skallerup. (dette par er knyttet til Niels Frandsens slægt).
- Hans Hansen Lydiks (kone), som er mit direkte anepar.
- Jacob Huggers, som jeg har et godt øje til som mulig barnefader til Peder 'Lydik' Hansens første svigermor....
- Niels Hansen, som optræder igen og igen og igen. Altså i denne sammenhæng hans hustru, som jo må være min direkte ane, Birthe Pedersdatter.

Væverfaget optræder også ganske gennemgående overalt, over flere generationer.

Så er der Niels Frandsen.
Hans far Frands Nielsen var gift 3 gange, og havde hele 2 sønner ved navnet Niels Frandsen, med 2 af konerne. En af konerne var Anna Nielsdatter, der selv var gift 3 gange, en af gangene med Niels Rasmussen, der var farbror til Maren Rasmusdatter, moderen til dén Maren Nielsdatter, som bliver min Peder 'Lydik' Hansens hustru nr. 2....

At Frands Nielsen er filtret ind i mange familier i lokalområdet er ikke så sært, idet både han og den ene af hans hustruer var gift 3 gange!

Når så oven i købet min Peder 'Lydik' Hansen var fraskilt og havde børn med begge hustruer, bliver det ikke lettere. Især ikke når en del af disse hustruers forfædre havde børn til højre og venstre - især min Maren Hansdatter, som vel nærmest slår rekord.

Jeg ved ikke helt, om dén Hans Nielsen der nævnes ustandseligt i disse dåbsindførsler osv., er identisk med min egen Hans Nielsen Væver i Skallerup (1765-1814), som er far til Margaretha Hansdatter, Hans Hansen Lydich den yngres kone. Men det må han vel næsten være.
Hans Nielsen Væver, gift med Birthe Pedersdatter, som jeg i starten af denne lange, lange tråd formodede, og stadig formoder, var datter af Peder Hach i Kalvehave sogn.  :P Men lige præcis denne oplysning er jeg stadig ikke sikker på.

Men som sagt, Lis: Der VAR bindeled mellem Lydich'erne og gårdmand Niels Frandsen.










Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#130
Hvad angår Hans Nielsen Væver, som vi i tråden fandt frem til var ham der boede i Stårby, Øster Egesborg, på et tidspunkt med sin hustru Birthe Pedersdatter, så tror jeg det er ham her:

CitatAO 1718-1795, Øster Egesborg, Bårse, Præstø, opslag 73:

1766

Hans Nielsen.

Die 10: Juny Hiemmedøbt Niels Hansens Søn af Walleboe, kaldet Hans.

Baaret af Espen Sørensens Hustru i Tolstrup.
Test: Maren Gunders, tjener i Præstegaarden, og Frederik Jensens Hustrue i Walleboe.
Samme Barns Daab blev confirmeret paafølgende Dom: 3 p: Trin:, da blev Barnet baaret af Hans Krogs Hustrue fra Staarbye.
Test: Albrecht Bryndelsen af Schuderup, Kiersten Hansdatter, tjener ibid., og Gregorius Hansen, tjener i Tolstrup.  

Det kan meget vel være at nævnte fadder Kiersten Hansdatter, som her ved barnedåben i 1766 tjener i Stårby, Øster Egesborg, er en søster til Niels Hansen i Walleboe, og dermed en faster til barnet, min senere Hans Nielsen Væver i Stårby (og siden i bl.a. Vordingborg og Udby).

Det passer ikke med alderen, men ellers havde det været rart at det var hende her:
CitatPræstø, Baarse, Øster Egesborg, Tolstrup, gårdmand, 8, FT-1787, B1119

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Gregorius Hansen    30    Ugift    husbonde    bonde og gårdbeboer    
Peder Larsen    18    Ugift    tienestefolk       
Kiersten Hans Datter    26    Ugift    tienestefolk       
Johanna Torkilds Datter    25    Ugift    tienestefolk       
Hans Gregoriusen    66    Enke(mand)    husbondens fader    lever af underhold (aftægt)

Som det ses, dukker nu både Hans Gregoriusen og Gregorius Hansen op igen.
Vi har haft dem oppe andetsteds i denne tråd som relevante personer, med forbindelse til netop disse slægtsgrene. Jeg vil næsten tro at Kiersten Hansdatter fra denne folketælling må være familie også :-) Det må jeg tjekke efter.

Derimod er det formentlig den rigtige Kiersten Hansdatter fra dåbsindførslen herover, som vi ser i følgende folketælling, faktisk i tjeneste hos gårdmand Jeppe Jensen i Stårby, som vi jo også har været omkring her på tråden:

CitatPræstø, Baarse, Øster Egesborg, Staarbÿe, gårdmand, 8, FT-1787, B1119

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jeppe Jensen    52    Gift    husbond    bonde og gårdbeboer    
Anna Sörens Datter    48    Gift    madmoder       
Peder Jeppesen    16    Ugift    deres børn       
Sören Jeppesen    8    Ugift    deres børn       
Rasmus Jeppesen    5    Ugift    deres børn       
Kiersten Hans Datter    50    Ugift    tienestepige

Ved omtalte barnedåb i 1766 tjener Kiersten Hansdatter så hos Albrecht Bryndelsen i Schuderup, åbenbart.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS, om denne Kiersten Hansdatter vitterlig ER søster til Niels Hansen, bør lige tjekkes.
Hun passer med alder etc., men det kunne jo godt være en anden slægt.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#132
...men HVIS denne Kiersten Hansdatter er en søster til Niels Hansen, så er det da lidt et sammentræf, at hun i 1787 tjener hos gårdmand Jeppe Jensen - samme sted, som samme Niels Hansens svigerdatter, Birthe Pedersdatter, også tjente på det tidspunkt da hun bliver konfirmeret i 1781:

CitatHer bliver Birthe konfirmeret, som det ses, i Stårby, hvor hun siden føder datteren Margaretha Hansdatter:

Citat
AO 1718-1795-Øster Egesborg, Bårse, Præstø, opslag 220:

Dom: Qvasimodogen: 1781
Birthe Pedersdatter, tjener Jeppe Jensen i Staarbye, gl: 17 Aar.

Og som vi har talt om tidligere, bliver Birthe Pedersdatter jo gift med Hans Nielsen Væver og ses her i folketællingen 1787 i Stårby:

CitatPræstø, Baarse, Øster Egesborg, Staarbÿe, gårdmand, 4, FT-1787, B1119
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:
Hans Nielsen   22   Gift   husbond
Birthe Peders Datter   24   Gift   madmoder

Peder Hansen   1   Ugift   deres børn
Margrethe Hans Datter   2   Ugift   deres børn
Hans Gregoriusen   12   Ugift   tienestefolk
Bodil Jens Datter   14   Ugift   tienestefolk

Her dukker Hans Gregoriusen søreme også op igen.

---

Jeg ved ikke med sikkerhed om det ER den korrekte Hans Nielsen jeg har fundet døbt i Øster Egesborg 1766, som søn af Niels Hansen af Walleboe (Wallebogaard må det være).

Men det må være Hans Nielsens far, Niels Hansen, vi ser her som midaldrende i Stårby. Med en langt ældre hustru, som jeg formoder er nr. 2 i hans tilværelse, og næppe mor til min Hans Nielsen Væver. Eller?

CitatPræstø, Baarse, Øster Egesborg, Staarbÿe, husmand, 14, FT-1787, B1119

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:
Niels Hansen   49   Gift   mand
Sidse Jörgens Datter   64   Gift   hans kone

Ifølge Aneopslag.dk kan Sidse Jørgensdatter også være Sidse Gregoriusdatter.

Ifølge en anden slægtsforsker på nettet skulle en Bodil Hansdatter, datter af Hans Olsen i Skovhuse, Øster Egesborg, være født omkring 1686 i Bakkebølle, Vordingborg Landsogn, og hun blev gift med en Gregorius Hansen. Hun døde i Tolstrup, Øster Egesborg.
Denne Bodil havde en søster, Sidse Hansdatter, som blev gift med en Hans Laursen Fyen.

Som det ses, bliver navne- og stedsammenfald ved med at kredse om hinanden.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#133
Hans Nielsen Vævers forældre, Niels Hansen (Væver) og Sidse Jørgensdatter (Gregoriusdatter) ER søreme hans biologiske forældre begge to.

For jeg fandt netop parrets vielse i Øster Egesborg, 13. november 1763:

Først trolovelsen:

CitatAO 1718-1795, Øster Egesborg, Bårse, Præstø, opslag 153:

1763
Dom: Qvasimodog: d 10 April:
Trolovedes Ung Karl Niels Hansen, tienende Jens Pedersen i Skuderup,
og Pigen Zidse Jørgens Daatter i samme Skuderup;
Siden han er profanteret til Soldat, er fremvist Hr. Geheimeraad von Reitzenstains Bevilling,
at han maa gifte sig;
??? love vi 2de undertegnede, at intet i Loven eller Ritualet kendes,
som kan hindre dette begyndte Ægteskabs Fuldbyrdelse.

Jørgen Nielsens navn af Skuderup
Rasmus Larsens navn af Skuderup.

Og så vielsen (samme opslag, højre del):

CitatDom 74: p: Trin., Die 13 Nov:, Ægteviet Niels Hansen og Zidse Jørgensdatter, begge af Skuderup.

Jeg kan nu se i min postering ovenfor, at der er forsvundet lidt tekst i kopieringen af folketællingen 1787.

Her er den i sin fulde længde, hvoraf det fremgår at Niels Hansen var væver og indsidder.

CitatPræstø, Baarse, Øster Egesborg, Staarbÿe, husmand, 14, FT-1787, B1119

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Hansen   49   Gift   mand    indsidder og væver   
Sidse Jörgens Datter   64   Gift   hans kone      



Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#134
Tusind tak til Lis for tilsendt familierapport på Hans Nielsen og Zitsel Gregoriusdatter i Tolstrup, Øster Egesborg.

De viser sig nu at være mine direkte aner, og IKKE identiske med dén Niels Hansen og Zidse Jørgensdatter jeg netop har været omkring.

Sidstnævnte par er derimod førstnævnte pars søn og svigerdatter!

Jeg vender tilbage med en opsummering på hele denne tråds KORREKTE slægtsrelationer, i form af et skema eller andet, som jeg vil lægge op som pdf-fil eller lignende, i grafisk form.

Ellers vil det nærmest være umuligt at overskue.

PS: Dén Kirsten Hansdatter som jeg i aftes gættede på var en søster til min Niels Hansen, var rigtig nok en søster. De er begge børn af Hans Nielsen og Zitsel Gregoriusdatter.

Dermed falder diverse Gregorius-personer også på plads i sammenhængen.

Zitsel er nemlig datter af en Gregorius Hansen, Tolstrup.

---

Tilbage står, efter at utroligt mange brikker er faldet på plads efterhånden i denne tråd, at jeg endnu ikke er sikker på, om trådens titelperson, Peder (Rasmussen) Hack fra Kalvehave, ER min direkte ane, og far til Birthe Pedersdatter, Hans Nielsen Vævers hustru i Stårup, Øster Egesborg.

Her er hendes (Birthe Pedersdatters) dåbsindførsel, som hele tråden startede med - Kalvehave Sogn 1764:

CitatDom 4: p: Epiphan: Peder Hachs barn, Birte af Kalleh:|Bodil Jensdatter i Kroen bar hende. Fadderne|vare Gregorius Persen, Rasmus Hemmingsen af Kalleh:|og Jørgen Pedersens Hustr af Røsberg Huset

Her er hendes mands dåbsindførsel,

CitatAO 1718-1795, Øster Egesborg, Bårse, Præstø, opslag 73:

1766

Hans Nielsen.
Die 10: Juny Hiemmedøbt Niels Hansens Søn af Walleboe, kaldet Hans.

Baaret af Espen Sørensens Hustru i Tolstrup.
Test: Maren Gunders, tjener i Præstegaarden, og Frederik Jensens Hustrue i Walleboe.
Samme Barns Daab blev confirmeret paafølgende Dom: 3 p: Trin:, da blev Barnet baaret af Hans Krogs Hustrue fra Staarbye.
Test: Albrecht Bryndelsen af Schuderup, Kiersten Hansdatter, tjener ibid., og Gregorius Hansen, tjener i Tolstrup.

Birthe Pedersdatter er altså formodentlig født i Kalvehave sogn, og er omtrent jævnaldrende med sin mand, der er født i Øster Egesborg sogn.
Birthe bliver konfirmeret 1781 i Øster Egesborg, hvor hun da tjener hos gårdmand Jeppe Jensen i Stårup.
Birthe og Hans Nielsen bliver viet i Øster Egesborg 1785, og ses i folketællingen i Stårby, Øster Egesborg, sammen med en Gregorius-person:

CitatPræstø, Baarse, Øster Egesborg, Staarbÿe, gårdmand, 4, FT-1787, B1119
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Nielsen   22   Gift   husbond   bonde og gårdbeboer   
Birthe Peders Datter   24   Gift   madmoder       
Peder Hansen   1   Ugift   deres børn       
Margrethe Hans Datter   2   Ugift   deres børn   
(Margrethe er min direkte ane, som bliver gift med Hans Hansen Lydiche den yngre)   
Hans Gregoriusen   12   Ugift   tienestefolk       
Bodil Jens Datter   14   Ugift   tienestefolk   

I 1801 bor parret i Bakkebølle. Sidenhen havner de i Udby. Jeg har endnu ikke fundet deres dødsindførsler nogetsteds. Hvis nogen finder dem, må de gerne sige til...

Citatpraestoe, Baarse, Vordingborg Landsogn, Bachebölle Bÿe, gårdmand, 9.fam., FT-1801, B2147

Hans Nielsen 38  Gift mand indsidder og væver  
Birthe Pers Datter 41  Gift hans kone
Christen Hansen 7  Ugift deres børn  
Niels Hansen 5  Ugift deres børn   (Niels Hansen Skovfoged i Stokket)
Anne Hans Datter 1  Ugift deres børn

Birthe Pedersdatters konfirmation:
Citat
AO 1718-1795-Øster Egesborg, Bårse, Præstø, opslag 220:

Dom: Qvasimodogen: 1781
Birthe Pedersdatter, tjener Jeppe Jensen i Staarbye, gl: 17 Aar.



Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#135
Her kommer som lovet en kort oversigt og sammenfatning over de formentlig korrekte familierelationer, som vi nu i fællesskab er nået frem til her på tråden - og her siger jeg tak til jer der har hjulpet med værdifulde oplysninger og skarpsindige tanker:

1. Min morfar:  Georg Svend Christiansen, født 1909 i Ore, Vordingborg,
                              død 1995 i Vejle.
2. Hans mor:    Karen Sophie Pedersen, født 1876 i Snertinge, Sværdborg,
                               død i København 1952.
3. Hendes far:  Peder Pedersen, husmand i Grumløse, Udby, født 1848 i Udby sogn,
                               død i Ore, Vordingborg, i 1919.
4. Hans far:     Peder 'Lydik' Hansen, født 1828 i Lekkende, Øster Egesborg,
                               død 1899 i Snertinge, Sværdborg.
                               Var gift 3 gange.
                               Første gang med fruentimmer Maren Hansdatter, (min ane)
                               som han blev skilt fra, dernæst med fruentimmeret Maren Nielsdatter,
                               og dernæst med enken Ellen Knudsen af Snertinge.
                               Ved hans død står der udførligt at han er født i Lekkende, Øster Egesborg,
                               som søn af Hans Hansen og Margaretha Hansdatter,
                               og hans 2 sidste hustruer er nævnt.
                               (Han har børn med de 2 første hustruer)
                               Man har dog udeladt at nævne den fraskilte hustru, Maren Hansdatter....
                               men hun er sikker nok, for da Peder 'Lydik' Hansen blev gift
                               med Maren Nielsdatter i sin tid, beskrives i kirkebogen udførligt,
                               at han har opnået fuld skilsmisse fra sin første hustru.
                               Måske er der hos kirkebogsføreren opstået tvivl, på grund af,
                               at også den første hustru somme tider blev kaldt Maren Nielsdatter
                               (fordi hendes stedfar hed Niels Hansen (skovfoged i Stokket).
                               Jeg har først netop nu fundet kirkebogsopslaget med Peder 'Lydik' Hansens
                               død i Snertinge.

                               - Se den fulde tekst derfra længere nede i denne postering....
5. Hans mor:    Margaretha Hansdatter, født 1786 i Stårby, Øster Egesborg.
                               Død i Lekkende, Øster Egesborg, i 1833.
                               Datter af Hans Nielsen Væver og Birthe Pederdatter.
                               Denne Birthe Pederdatter formoder jeg indtil videre, er født i Kalvehave sogn
                               i januar 1764, som datter af Peder Rasmussen Hack.
                               Margaretha Hansdatter bliver gift med Hans Hansen Lydike (den yngre).
6. Hendes far:  Ovennævnte Hans Nielsen Væver.
                               Født 1766 i Øster Egesborg.
                               Husmand, indsidder og væver i dels Stårby (Øster Egesborg sogn), Nyråd og
                               Bakkebølle i Vordingborg Landsogn, og i Udby.
                               Viet i Øster Egesborg sogn 1785, til Birthe Pedersdatter.
7. Hans far:      Niels Hansen Væver. Født 1740 i Øster Egesborg.
                               Viet 13. november 1763 i Øster Egesborg, til Zidse Jørgensdatter.
                               Zidse er født i 1723!
                               Parret får 2 sønner, begge med navnet Hans Nielsen.
                               Den første er født i Øster Egesborg 1764, men må være død som lille.
                               Den næste er født samme sted i 1766, og er nævnt under punkt 6.
                               Ved begge sønners dåb kaldes faderen for Niels Hansen af Walleboe.
                               (som er en gård i Øster Egesborg sogn).
8. Hans far:      Hans Nielsen i Tolstrup, Øster Egesborg, (ca. 1699-1761).
                                Gift med Zitsel Gregoriusdatter, født ca. 1704 i Tolstrup, Øster Egesborg.
                               Dette par bliver viet 1728 i Øster Egesborg.
                               Forlovere:
                               Gregorius Hansen af Tolstrup og Jacob Jørgensen af Kræmmervænge.
                               Zitsel Gregoriusdatter er datter af:
                               Gregorius Hansen og Merete Olsdatter.
                               Zitsel Gregoriusdatter bliver sidenhen også gift med en
                               Espen Sørensen Krims.

ad 8.)
Hans Nielsen i Tolstrup og Zitsel Gregoriusdatter kender jeg følgende børn af:
- Merethe Hansdatter, født 1731 i Øster Egesborg.
CitatDøbt i Øster Egesborg Sogn den 23. september 1731:
Merethe Hansdatter
Bar ham Inger - Jacob Olsens. Faddere: Niels Nielsen Egesborg, Hans Gregoriussens Søn Hans i Tolstrup, Ole Rasmussen....Hans Espens: Datter i Præstegaarden, Hans Hansen Fyens Enke Johanne.
- Hans Hansen (Krog), født 1734 i Øster Egesborg (formentlig søn af parret). Gift med Sidse Christensdatter.
- Niels Hansen, født og død i Øster Egesborg 1736.
- Kirsten Hansdatter, forblev ugift. Født 1737 i Øster Egesborg.
  Hun tjener som ung hos Albrecht Bryndelsen i Skuderup, Udby. Fremgår af en dåb, hvor hun
  står fadder i 1766 (for sin brors søn).
CitatAO 1718-1795, Øster Egesborg, Bårse, Præstø, opslag 73:
1766
Hans Nielsen.
Die 10: Juny Hiemmedøbt Niels Hansens Søn af Walleboe, kaldet Hans.
Baaret af Espen Sørensens Hustru i Tolstrup.
Test: Maren Gunders, tjener i Præstegaarden, og Frederik Jensens Hustrue i Walleboe.
Samme Barns Daab blev confirmeret paafølgende Dom: 3 p: Trin:, da blev Barnet baaret af Hans Krogs Hustrue fra Staarbye.
Test: Albrecht Bryndelsen af Schuderup, Kiersten Hansdatter, tjener ibid., og Gregorius Hansen, tjener i Tolstrup.
I 1787 tjener hun (Kirsten Hansdatter) som 50-årig ugift tjenestepige hos gårdmand
Jeppe Jensen i Stårby, Øster Egesborg.
- Niels Hansen (Væver), født 1740 i Øster Egesborg. Bliver gift med Zidse Jørgensdatter.
- dødfødt søn i 1746.
- Gregorius Hansen, født 1747 i Øster Egesborg.

                               
ad 6.)
Hans Nielsen Væver og Birthe Pedersdatter kender jeg følgende børn af:
- Margaretha Hansdatter, født 1786 i Stårby, Øster Egesborg.
Citat1786 Dom Zvinvages?? d. 26 Februar Døbt Hans Nielsens Daatter af Staarbye, kaldet Margaretha, baaren af Karen Vævers i Øster Egitzborg;
Test: Jens Jensen, Jens Pedersen og Hans Olsen tienende Jeppe Jensen, alle af Staarby. Peder Andersens Hustru og
Niels Jørgensen begge af Ø. Egitzborg. Moderen Introd Dom Lætare.
Siden gift med Hans Hansen Lydike (den yngre).
- Peder Hansen, født 1787 i Stårby, Øster Egesborg.
CitatPeder Hansen dom 3 post Pasch d. 29 April døbt Hans Nielsens Søn af
Staarbye, kaldet Peder, baaret af Hemming Pedersens Hustru
Ibid: ?? Test Hans Krog, Jens Jensen, Ole Jensens Hustru
og Gregorius Hansens Hustru alle ibid. Moderen Introd fer 2 Pentec
- Hans Hansen, født 1788 i Stårby, Øster Egesborg.
CitatHans Hansen – Dom 22 p. Trinit d. 19 Octbr døbt Hans Nielsens Søn af Staarby, kaldet Hans, baaren til daaben af Karen Vævers i Øster Egitzborg; Test: Gregorius Hansøn, Hans Hansøn, Peder
??, Morten Hemmingsens hstr, Jeppe Jensøns hustrue alle af Staarbye, Peder Andersøns hstr og Niels
Jørgensøn begge af Ø Egitzborg. Moderen intord Dom 25 p. tr
- dødfødt dreng 1791, Stårby, Øster Egesborg.
- Christen Hansen, født 1792 i Nyråd, Vordingborg Landsogn. Død i Udby 1815.
- Niels Hansen, født 1797 i Bakkebølle, Vordingborg Landsogn.
 Bliver senere skovfoged i Stokket.
 Første gang gift med Karen Madsdatter.
 Som enkemand gift med min direkte ane, Maren Jacobsdatter (kendt som Maren Hans
 Oxe's Datter). Derved bliver han stedfar til Marens uægte datter, Maren Hansdatter, der siden
 bliver gift med hans søstersøn Peder 'Lydik' Hansen.
CitatAO 1813-1846, udby, Bårse, Præstø, opslag 205:
Niels Hansen, Enkemand i Udbye, 21 Aar.
Maren Hans Oxes Datter, ugift Qvindemenneske i Udbye, 37.
Forlovere:
Gmd. Hans Oxe og Indsidder Unge Hans Lydike, begge i Udbye.
Niels Hansen er morbror til Peder 'Lydik' Hansen,
 og også stedfar til Peder 'Lydik' Hansens første kone, Maren Hansdatter.
 Niels Hansen døde 1878 i Udby.
- Ane Hansdatter, født 1799 i Bakkebølle, Vordingborg Landsogn.
- Dorthe Marie Hansdatter, født 1803 i Udby. Siden gift i Ørslev med Ole Jørgensen.
     Hun dør i Ørslev 1838.

Ad 5): Margaretha Hansdatter og hendes mand, Hans Hansen Lydike (den yngre), kender jeg til følgende børn af:
- dødfødt søn 1816, Udby.
- Hans Hansen, født og død i 1817, Udby.
- Ole Hansen, født 1819 i Udby.
- Peder Hansen (Peder 'Lydik' Hansen), født 1822 i Lekkende, Øster Egesborg.
 Død i Snertinge, Sværdborg, i 1899. Gift 3 gange.
  Børn med 1. hustru, Maren Hansdatter (hvis stedfar var skovfoged Niels Hansen i Stokket):
                Karen, Peder og Christen (Pedersen).
  Børn med 2. hustru, Maren Nielsdatter:
                Lydike og Hanne Margrethe (Pedersen).
- Hans Hansen, født og død i Lekkende, Øster Egesborg, 1825.
- Hans Hansen, født 1826 i Lekkende, Øster Egesborg.
Moderen Margaretha hansdatter dør i 1833, Lekkende, Øster Egesborg.
Faderen, Hans Hansen Lydike (den yngre), gifter sig igen, med Ane Villumsdatter, og får børnene:
            Niels, Jens og Ane Hanssen.
Hans Hansen Lydike (den yngre)  (født 1788 i Skallerup, Udby, og dræbt under et fældet træ i Lekkende, Øster Egesborg, i 1848), er søn af:
Hans Hansen Lydike den ældre og Ane Hansdatter.
Søskende til Hans Hansen Lydike (den yngre):
- Ole Hansen Lydike
- Henrik Hansen Lydike
- Birgitte Hansdatter Lydike, født 1797 i Skallerup, Udby.
- Kirsten Hansdatter Lydike

Hans Hansen Lydike den ældre er søn af Hans Olsen Lydike og Sisse Hansdatter.
Søskende:
- Kirsten Hansdatter, 1761-1764 i Skallerup, Udby.
- Magrethe Hansdatter, født 1764 i Udby, siden gift med Hans Olesen Fyen.
                   Børn: Jens, Kirsten og Sidsel.
- Oluf (Ole) Hansen Lydike, født 1769 i Udby.
- Anders Hansen Lydike, født 1773 i Udby.
- Niels Hansen Lydike, 1775-1840, Udby.

Hans hustru Ane Hansdatter er datter af Hans Jensen i Skallerup og Kirsten Hansdatter. Hun er født 1761 i Skallerup, Udby. Død 1839 i Udby.
Søskende:
- Maren Hansdatter, 1751, Skallerup, Udby
- Hans Hansen, 1754 (død som barn)
- Ellen Hansdatter, født 1755-1803, Skallerup, Udby.
  gift med Peder Hansen. Jeg har et DNA-match med dette pars efterkommere i USA.
- Hans Hansen, født 1758 i Skallerup, Udby.
  Han står fadder i 1788 ved sin søster Ane Hansdatters søns dåb (Hans Hansen Lydike den yngre).
  Da opgives han som boende i Udby.
  Derfor har jeg tjekket folketællingen for Udby 1787, og ved dén anledning har jeg fået
  mistanke om, at netop denne bror Hans Hansen til min ane, Ane Hansdatter, er IDENTISK med
  Hans Hansen Oxe.
  For netop Hans Hansen Oxe ses i folketællingen som Hans Hansen, gift med min Maren Larsdatter,
  som har en uægte datter, Maren Jacobsdatter (bedre kendt som Maren 'Hans Oxes Datter').
  De andre Hans Hansen'er i Udby i 1787 kender jeg. Dog med undtagelse af én, som bare ikke
  kan passe i alder med Hans Hansen Oxe.

---

Desværre opstod der forvirring hos mig, og jeg blev bragt på vildspor, af en dåbsindførsel i Udby 1797 for Birgitte Hansdatter Lydike, datter af Hans Hansen Lydike og Ane Hansdatter.
For blandt fadderne nævnes en morbor og en moster, som nu har vist sig i stedet at være en farbror og en faster!!!
CitatAO, ops. 28: "Testo Annuc. - Birghte Hansd Skallerup - M) D 2den April:) Blev Huusmand Hans Hansen Lydike og Hustr: Anne Hansd: af Skallerup deres Datter døbt og kaldet Birgthe. Gjertrud Henriksd: ibid. bar Hende. De øvrige Faddere var: Barnets Morbroder Anders Hansen og Moster Magrethe Hans Fyens, Jens Ingvorsens Hustr. Anne Nielsd: og Peder Hansens Hustr. Ellen, alle af Skallerup, samt Karen Olsd: tjenende Skytte Schultz paa Stokket"

Jeg har nu gennemgået kirkebøgerne minutiøst, og jeg vil fastholde at Anders Hansen og Magrethe Hansdatter (gift med Hans Olesen Fyen), er søskende til barnets FAR, Hans Hansen Lydike (den ældre).

---------

Her er, som lovet øverst i denne postering, kirkebogsindførslen ved Peder 'Lydik' Hansens død i Snertinge, Sværdborg, 1899:
CitatAO 1892-1920, Sværdborg, Hammer, Præstø, opslag 448:

Peder Hansen

Død den 14de Januar 1899 i Snertinge, Sværdborg Sogn, Hammer Herred.
Begravet på Sværdborg Kirkegaard den 20. Januar 1899.
Gift Indsidder i Snertinge, Sværdborg Sogn, Hammer Herred.
Født i Lekkende, Øster Egesborg Sogn.
Søn af Indsidder Hans Hansen og Hustru Margaretha Hansdatter sammesteds.
1. Gang med Maren Nielsdatter og 2. Gang med Jakob Jensens Enke af Neble, Ellen Knudsen.
Af Snertinge.
76 Aar.

----

I øvrigt stammer Lydik-familierne mestendels fra Ørslev sogn, Bårse Herred, hvor da også dén Hans Olsen Lydike, jeg har nævnt som far til Hans Hansen Lydike (den ældre), er født i 1732.
Han døde i Udby 1783.
Han var søn af: Ole Hansen Lydiche og Kirsten Christensen i Ørslev, og hans søskende hed:
Birthe, Jens, Ane og Hans.


PS: Hans Hansen Oxe og hustru Maren Larsdatter fik i øvrigt også en datter sammen.
Kirsten Hansdatter, født 1793 i Udby.
CitatFesto Annuntzia d. 17 Marts
blev Huusmand Hans Hansens og H. Maren Larsd. af Udbye deres Datters Daab confirmered i Udbye Kirke, da Birgithe, Christopher Hansens af Sværdborg bar hende, og øvrige Faddere vare: Min Karl Jens Hansen, Hans Larsens og Peder ?sens Hustruer af Udbye, samt Hans Hansens Hustru Anne af Skallerup. Ved Hjemmedaaben d 16de Marts holdt Niels Jo?s i Udbye Barnet over Daaben.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Bodil Madsen

Slægten Hak i Horreby hører til min mands slægt, men det er omkring 25 år siden jeg beskæftigede mig med slægten. Jeg kan ikke umiddelbart se en forbindelse til Peder Rasmussen Hak.

Måske var det værd at forske nærmere på: Rasmus Frederichsen, dbt. den 5. maj 1712 i Horreby, søn af Frederik Temmesen Hak. Rasmus lever ved skiftet efter faderen i 1713. Mere ved jeg ikke om ham og har har heller ikke forsøgt at forske på ham.

En pudsig ting ved denne slægt er at de bruger "kongenavnene" Frederik og Christian. Det er der ikke andre der gør på det tidspunkt på Østfalster.


Navnet "Hak" er navnet på en gammel dansk adelsslægt, som kan føres tilbage til Gorm den Gamle. Slægten var både i Skåne og på Sjælland. Den skulle være uddød 1539 med Christopher Hak til Egholm.

Hak-slægten nævnes bl. a. i bogen "Nachkommen des Gorms des Alten" af Otto S. Brenner.

I Fuglse kirke på Lolland: Herskabsstole nævnt 1756 ( den sidste fjernet 1876) var der 8 udskårne adelsvåben tilhørende Henning Gøyes og Anna Skrams bedsteforældre. Iflg. Abildgaard sad Hennings Gøyes familie ( Gøye, Hak, Walkendorff og Okse) mod syd.
Kilde: Danmarks kirker, Maribo amt, side 727.

I Erindlev kirke på Lolland: På Lungholm opbevares midlertidigt 4 gavltoppe af stolestader i ungrenaissance med smukt skårne adelsvåben for Anders Gøyes og Karen Walkendorffs forældre og enkle skriftkartoucher med fordybede versaler. De 4 våben som indrammes af sirligt hjelmløv, er: "Anders Giøes ferne" (Gøye), "Anders Giøes mørne"  (Hak). "Fru Karines ferne"Walkendorff) og "Fru Karines mørne" (Oxe). Gavlene har halvrund afslutning foroven og langs yderkanten en enkelt ornamentbort med små fordybede tværstreger. Står nu i blankt egetræ, efter at tidligere farvelag er fjernet.
Kilde: Danmarks Kirker, Maribo Amt, side 698.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Helle Rau Hartmann

Mange tak for disse interessante og fascinerende oplysninger, Bodil Madsen!

Nu har jeg lidt at lege med igen - og så er vi tilbage på sporet af denne tråds udgangspunkt: Peder Rasmussen Hach/Hack/Hacke.

Jeg er spændt på, om disse nye oplysninger kan bringe mig videre. Det håber jeg.

Jeg håber ligeledes, at min Birthe Pedersdatter ER datter af Peder Hack i Kalvehave....
Men indtil videre har jeg ikke kunnet finde andre muligheder.

---

Jeg glemte også at sige tak til Lars Skovvang Larsen for den fine oversigt over 'Oxe'-personer længere oppe i tråden!
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Bodil Madsen

Hak-navnet er også nævnt på gravminder i Valløby kirke og Magleby kirke på Stevns.
Se Danmarks Kirker for Præstø amt side 307, 310, 312 og 378.
Mvh
Bodil Madsen

Henrik Slott Hansen

Hej på tråden,
Jeg sidder og nørkler med en Lydike Hansen, der er født 13/8 1808 og døbt 14/8 1808 i Øster Egesborg 1795-1814 opslag 35.
Søn af Hans Lydike og Magrethe Rasmusdatter fra Leckende.

Er der mon nogen på tråden, der har overblik til at fortælle mig hvilken Hans Lydike dette handler om? Synes ikke det passer på hverken den "gamle" eller "yngre".
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Lis B. Jensen

#140
Hej Henrik

Den Hans Lydike der er gifte med Magrethe Rasmusdatter er søn af Lydich Jacobsen og Inger Jensdatter.

Han er født i Ørslev 1777.
Ham ved jeg en del om - send mig en mail - du finder mailadr ved at klikke på brevikonet.
Lydich Jacobsen er bror til min 4xtip

Hvem af Lydike Hansen børn er din slægt?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Nemlig, Lis.

Lydike Hansen blev husmand i Udby, Bårse Herred, og døde dér 17. februar 1859.
Var gift med Catharine Johansdatter.
Jeg kender p.t. til 2 børn: Johan Lydiksen fra 1841 og Birthe Marie Lydiksen fra 1850, men der kan godt være flere. De er født i Udby.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Ja - der er Jacob f. 1845, Mette Kirstine f. 1853 - og Ane Magrethe f. 1858.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Ok, mange tak, de ryger lige ind i træet.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Opdatering af denne gamle tråd, da et af 'mysterierne' nu omsider er løst.

Det drejer sig om Birthe Pedersdatter fra Rødstofte, Øster Egesborg sogn.

Jeg skrev tidligere i denne tråd:
Citat5. Hans mor:    Margaretha Hansdatter, født 1786 i Stårby, Øster Egesborg.
                                Død i Lekkende, Øster Egesborg, i 1833.
                                Datter af Hans Nielsen Væver og Birthe Pederdatter.
                                Denne Birthe Pederdatter formoder jeg indtil videre, er født i Kalvehave sogn
                                i januar 1764, som datter af Peder Rasmussen Hack.

                                Margaretha Hansdatter bliver gift med Hans Hansen Lydike (den yngre).
6. Hendes far:  Ovennævnte Hans Nielsen Væver.
                                Født 1766 i Øster Egesborg.
                                Husmand, indsidder og væver i dels Stårby (Øster Egesborg sogn), Nyråd og
                                Bakkebølle i Vordingborg Landsogn, og i Udby.
                                Viet i Øster Egesborg sogn 1785, til Birthe Pedersdatter.

Det viser sig, at min Birthe Pedersdatter, gift med Hans Nielsen Væver i Øster Egesborg, IKKE var dén Birthe Pedersdatter som døbtes 1764 i Kalvehave sogn, som datter af Peder Rasmussen Hack.

Den RETTE Birthe Pedersdatter blev døbt i Øster Egesborg 1763, som datter af husmand Peder Larsen i Rødstofte.

Faderen, Peder Larsen, døde allerede i Rødstofte, Øster Egesborg sogn, i 1765, hvorefter moderen, Anna Jensdatter, giftede sig igen i Øster Egesborg i 1766, med ungkarl Jens Hansen af Rødstofte.
Forlovere: Lars Nielsen Væver og Hans Larsen af Rødstofte.

Så Hach-familien er IKKE min. Som tidligere nævnt i tråden var jeg også hele tiden stærkt i tvivl om dette.

Men ellers er de ting vi har fundet frem til i denne tråd stadig i spil.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis B. Jensen

Hej Helle

Jeg tror at den forlover der er ved Hans Niels og Birthe Pedersdatter vielse ved navn Jens Pedersen kan være hendes broder  han ses også som fadder ved barnedåb.

har du undersøgt om Peder Larsen også får en søn Jens?

har du fundet skifte efter Peder Larsen og hustruen Ane Jensdatter?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Rau Hartmann

Hej Lis, ja jeg tror også det må være en bror til Birthe Pederdatter, ham Jens Pedersen.

Jeg har først lige fået bid i denne sag her i aften, så indtil videre har jeg kun fundet ud af følgende:

Peder Larsen var husmand i Rødstofte, Øster Egesborg Sogn.
Han må være født omkring 1705.
Han døde i Rødstofte 1765. Her opgives hans alder som 60 år.

Jeg formoder p.t. at han var søn af Lars Pedersen i Rødstofte, som døde dér i 1750, opgivet som 92 år gammel, dvs. født omkring 1658.

Peder Larsen får den 24. marts 1731 en søn, Hans Pedersen, med sin formentlig første kone.
Jeg antager at denne kone kan have heddet Maren, fordi Peder Larsens første datter i næste ægteskab bliver døbt Maren. Jeg antager endvidere at hans første kone hed Hansdatter, idet parret får hele 2 sønner der døbes Hans Pedersen. Så den første kone må næsten have heddet Maren Hansdatter.

Sønnen Hans må være død som lille, for igen i 1735 døbes en søn af parret, Hans Pedersen, i Rødstofte.

Peder Larsen og hans første kone får så en datter, Birthe Pedersdatter, i Rødstofte, 1738.
Hun dør imidlertid som 17-årig i 1755.

Peder Larsens første hustru døde i Rødstofte i 1748. Alderen indikerer at hun er født omkring 1696.

Peder Larsen gifter sig igen. Jeg har ikke fundet vielsen i Øster Egesborg.
Men de må være blevet gift i 1748, for i 1749 får de en søn, Jens Pedersen, i Rødstofte.

Denne hustru nr. 2 må være Anna Jensdatter, for da Peder Larsen dør i Rødstofte 1765, gifter hans enke af dette navn sig igen, med en Jens Hansen.

I 1753 får Peder Larsen og Anna Jensdatter en datter, Maren Pedersdatter, i Rødstofte.

I 1756 får de en søn, Ole Pedersen, samme sted.

I 1760 får de en søn, Jens Pedersen, men han dør i 1770, ligeledes i Rødstofte.

Endelig fødes datteren Birthe Pedersdatter, min ane, i Rødstofte 1763, og 2 år efter dør hendes aldrende far, Peder Larsen.

Birthes mor, Anna Jensdatter, gifter sig så med Jens Hansen af Rødstofte.
CitatAnno 1766,
Dom: Reminiscere, d 23de Febr:
Trolovedes Ungkarl Jens Hansen og Anna Jensdatter, Salig Peder Larsens, begge af Rødstofte.
Forlovere: Lars Nielsen Væver og Hans Larsen, begge af Rødstofte.

I 1768 får parret så tvillingesønnerne Hans og Peder Jensen. Den 15. juni.
Men sønnen Hans Jensen dør knap en måned senere.

Jeg har ikke kigget efter et skifte endnu.
Jeg er ikke god til skifter.... :-)






Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lars Skovvang Larsen

Hej Helle.

Du er altså nødt til at komme i gang med skifterne. Det er dem, der leverer beviserne. Det meste andet forbliver gætterier - øh, undskyld formodninger - indtil et eller flere skifter bekræfter en antagelse.
Udgangspunktet for denne tråd var - jeg citerer:
"Jeg har en ane, Birthe Pedersdatter, som blev født i Kalvehave sogn i starten af 1764.
Faderen hed Peder Hach."
Der var altså ingen tvivl om at det forholdt sig sådan - fik man indtryk af.

I din videre jagt på Birthe Pedersdatters forældre synes jeg, at du skal tage mit indlæg den 29. november 2013 med i overvejelserne.
Her er det væsentlige i gentagelse:

Da Birte blev gift med Hans Nielsen - i Øster Egesborg i 1785 - var forloverne Niels Hansen i Stårby (gommens far?) og Jens Pedersen i Ugledige.
Hvorfor var Jens Pedersen forlover? Hvad var hans forbindelse / kendskab til Birte?
Så vidt jeg ved må Jens Pedersen være Jens Peitersen (Krog), gårdmand i Ugledige. Han var gift 5 gange. I 1785 hed hans kone Maren Pedersdatter; om hende ved jeg ikke meget om, andet end at hun var født omkring 1753 og døde i 1789. Hun og Jens Peitersen blev gift i Øster Egesborg i 1783 med Sinners Hansen i Ugledige og Jens Pedersen i Rødstofte som forlovere.
Kan det tænkes at Jens Peitersens kone Maren Pedersdatter var søster til Birte?

Maren Pedersdatter i Ugledige kan ses her på min hjemmeside:
http://aneopslag.dk/alle/per00222.htm#31

Venlig hilsen
Lars

Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Rau Hartmann

#148
Hej Lars, jeg er glad for at du er med på banen, for de sogne min morfars slægt roder rundt i må jo siges at være dit speciale.  8)

Og ja du har naturligvis ret, jeg må i gang med skifterne.
Jeg har også somme tider forsøgt, men har endnu aldrig haft held med det.
Måske fordi størsteparten af dem jeg har søgt på, har været nogle fattigrøve uden efterladt arv.
Der går hurtigt timers arbejde med det uden gevinst. Derfor er min motivation for skifter nok dalet.

Undskyld at jeg åbenbart i denne gamle tråd lagde ud med at sige at Peder Hack var Birthe Pedersdatters far.
Først senere skrev jeg at jeg var i tvivl.

Men nu nævner du Jens Pedersen, som kan være Jens Peitersen Krog, gift med en MAREN PEDERSDATTER fra ca. 1753.
Dét er interessant!
For min Birthe Pedersdatter har netop en søster, Maren, som blev født i Rødstofte, Øster Egesborg sogn, i 1753.

CitatDom: Juic: døbt Peder Larsens Huusmands Dattr: kaldt Maren; baaret af Niels Bentsens Syster Karen. Faddere Anders Nielsen, Rasmus Nielsen, og Christen Koks H:, alle af Rødstofte.

Så ja, det ser ud til at Jens Peitersens kone snildt kunne være Birthes søster Maren.

Forloveren Niels Hansen i Stårby, som du nævner i forbindelse med Birthe Pedersdatters bryllup i 1785, var ganske rigtigt gommens far. Niels Hansen Væver, født 1740 i Walleboe, Øster Egesborg sogn og siden bosat i Stårby. Han var så vidt jeg ved gift med Zidsel Jørgensdatter, som var meget ældre end ham og fra Skuderup. Hun var 40 år ved vielsen, og parret fik kun 2 børn, først en Hans Nielsen som døde spæd, dernæst endnu en Hans Nielsen, som blev min ane, og som nævnt gift med Birthe Pedersdatter.

Når du siger Jens Peitersen Krog i Ugledige, har han så noget at gøre med ham her:
Citat1766: Torsdag den 4de Marts blev Gaardmand af Ugledie Jens Krog formedelst hans begangne Blodskam med sin egen Stifdatter Birthe Jörgens Datter, og begge deres begangne Mord paa to af deres i Blodskam avlede Börn, Halshuge med Öxe paa Retterstædet ved Ugledie, og derefter begge deres Kroppe med Hovederne kasted paa et Baal og opbrændte.
En meget grim historie. Dog forstår jeg ikke helt at det kaldes blodskam, for en stedfar og steddatter er vel næppe blodsbeslægtede. Bortset fra dét er et forhold imellem dem stadig utænkeligt.

Har jeg ret i, at dén Jens Peitersen Krog du omtaler, blev gift med den halshuggedes enke, plus en del flere, og som du siger, også Maren Pedersdatter fra 1753?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Peter Kyhl

Hej Helle.

Det var blodskam i datiden, at en stedfar og steddatter havde et forhold på linie med far og datter. Der er en stor sag fra 1721 i Stenstrup, Jungshoved sogn, hvor Rasmus Nielsen Bødker bliver anklaget for at få et barn med sin steddatter. Du kan læse om sagen i en af årsbøgerne fra Historisk samfund for Præstø amt eller her: http://aneopslag.dk/alle/per00407.htm#7

Jeg nedstammer selv fra Rasmus Bødkers bror Lars Nielsen Bødker og hele familien bliver involveret i sagen, spændende læsning.

Mvh. Peter Kyhl