Dåb, Svendborg Amt, Sallinge, Horne KB 1684-1814

Startet af Anders M. Petersen, 02 Jan 2014 - 20:02

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Efter laaang tids søgen har jeg fundet min ane Jeppe Nielsens dåb i ovenstående KB opslag 296. Den er desværre lidt svær at læse og findes ikke på FS, men måske der er én der kan klare resten?

? den 2den Martii [1774], blev ? Niels Ipsens Søn, Jeppe, døbt. Fadderne
varen: Hans ?, Hans Hans: ? ? ? ? ? ?


På forhånd tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Thomas Kryhlmand

Opslaget findes lyslevende på FS. Men jeg har svært ved at styre tommelfingeren her på iPaden.

Prøv igen, Anders. Ret nemt at læse . . . .

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Anders M. Petersen

Hej Thomas!

Tak skal du have - jeg havde vist glemt at scrolle på den øverste del af siden  :-[

Med venlig hilsen og tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Thomas Kryhlmand

Tilbage ved computeren må jeg er kende, at jeg har svært ved at læse Niels Ipsens 'titel'.

Jeg er endt ved 'Natmand', men er meget i tvivl. Har været omkring 'Setmand' (sædemand) og 'Sendemand'. Men begyndelsesbogstavet ligner et 'N'. Derfor:


Onsda(agen) d. 2. Martii, blev Natmandens Niels Ipsens Søn; Jeppe døbt. Fadderne
vare: Hans Jørgens(en), Hans Hans(en), Knud Henrichs(en), Kirsten Andersd´(atter) Kirsten Andersd/atter).


Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Anders M. Petersen

Hej Thomas!

Tak for tydningen!

Jeg har fundet skiftet efter Niels Ipsen på FS (https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-32804-4070-84?cc=2015318&wc=M9MJ-3NP:n1114283435) og han er helt sikkert natmand (i FT 1787 står hans enke som "rakkerkone").

Hvor finder du de gode scans af de fynske kirkebøger på FS? Jeg kan simpelthen ikke finde dem!

Med venlig hilsen og igen mange tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Thomas Kryhlmand

Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Karin Jørgensen

Jeg arbejder lige nu med Horne, og her er din natmand

Niels Jeppesen, Natmand, Anne Marie Sophie, Horne, 22-12-1772, opsl. 293   Hun + 60 år
Niels Jeppesen, Natmand, Margrethe Hansdatter, Horne,    12-05-1773, 509, ~, trol. 04-03-1773
Niels Jeppesen, 02-03-1774, 296   Jeppe Nielsen *
Niels Jeppesen, Remins. 1775, 299   Hans Nielsen *
Niels Jeppesen   20-11-1776, 303   Rasmus Nielsen *
Niels Jeppesen   17 pt 1778, 308   Niels Nielsen *
Niels Jeppesen   11 pt 1782   , 322   Jens Nielsen *
Niels Jeppesen   31-03-1787, 336, Han + 60 år, sk. 26-07-1787, IV-308

Anne Marie Sophie i Horne, 08-05-1773, IV-129b, (133)
~ natmand Niels Jeppesen
Enkemanden kendte ikke hendes fars navn og så vidt han vidste, efterlod hun sig ikke slægtninge

Natmand Niels Jeppesen i Horne, 26-07-1787, IV-308 (313)
~ Margrethe Hansdatter, tilordnet værge sognefoged Hans Andersen i Horne
Jeppe Nielsen, 13 år
Hans Nielsen, 12 år
Rasmus Nielsen, 10 år
Niels Nielsen, 8½ år
Jens Nielsen, 5 år
Ansat værge den anden sognefoged Niels Pedersen her i byen

Du kan finde Hvedholms skifter i afskrift på www.wadschier.dk

Med venlig hilsen Karin


Anders M. Petersen

Hej Karin!

Det hele på et sølvfad - 1.000 tak   :)

Jeg har heldigvis ikke kigget efter børnene endnu, så du har sparet mig for en del arbejde!

Og mon ikke det er natmanden himself, der bliver døbt i Horne 12. marts 1726 (side 98):

Dom Ead [Dom 1 p. Ephpihans 1726] blev Jep Nielsens Søn, af Bønnen?; Niels, døbt. Faddernes Navn: Jørgen Hans, Hans Peder?, Matz ?, Kirsten Nielsdatter og Maren Jørgen ?

Jeg er ikke så sikker på "Bønnen", men det kunne være Bønnelandshuse?
Med Thomas' henvisning kan jeg måske læse kirkebøgerne lidt nemmere...

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Karin Jørgensen

Hej igen Anders.

Jeg må desværre skuffe dig: se lidt længere nede på siden (199 på AO) septuag. blev Jep Nielsens søn Niels af Bjerne begravet 5 uger gammel.

Jeg har afskrevet kirkebogen frem til 1788 og har ikke fundet hverken Niels eller Margrethe som fødte.
Du skal også bemærke, at værgerne ved skiftet begge var tilforordnede, og de var begge sognefogeder.
Det tyder på, at der ikke var nogle slægtninge - i hvert fald ikke nogle som kunne overlades at blive værge. Jeg tror ikke de var fra Horne. Der har været flere natmænd i Horne KB, de blev også kaldt rakkere og en enkelt keltring. Og de giftede sig mest indbyrdes.
Jeg har kigget i Hillerslev kb (der var også en koloni af natmænd, men jeg har ikke fundet noget).

Nu kan du jo ligeså godt få fadderne til resten af Niels Jeppesens børn:
Hans døbt remins.1775: Faddere: Henrik Larsen, Johan smed, Jens Andersen, Christina Charlotte og Anne Malene.
Rasmus døbt 20-11-1776: Faddere: Knud Rasmussen, Niels Jørgensen, Jørgen Grønnemose, Karen Pedersdatter, Johanne Jeppesdatter
Niels døbt 17 pt 1778: Faddere: Ole Jørgensen, Anders Hansen, Hans Jørgensen, Anne Jørgensdatter, Johanne Jørgensdatter
Jens døbt 11 pt 1782: Faddere: Henrik skrædder, Rasmus Bild, Lars Pedersen, Johanne Jørgensdatter, Maren Jørgensdatter.

Men - er du sikker på, det er din Niels Jeppesen?

Med venlig hilsen Karin

Anders M. Petersen

Hej Karin!

Ja - det var en skævert fra min side  :-[

Jeppe Nielsen har været en blind vej i min slægsforskning i meget lang tid! Jeg tror du kan se det hele i denne tråd: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,31239.0.html

Så fandt jeg i sidste uge lægdsrullerne på nettet og fandt denne side i lægdsrullen for Bjerreby 1799:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17599,842382 (se midt til højre)

Jeg må indrømme at det er det eneste jeg har der binder Jeppe Nielsen i Bjerreby til Horne, men det passer jo så smukt med dåben i marts 1774!

Hans efterslægt (i hvert tilfælde min ane, datteren Karen Jeppesen) fik også et særdeles omflakkende liv med 3 børn uden for ægteskab med 3 forkellige mænd - se http://morup-petersen.dk/stamtavle/172.htm

Jeg hører gerne, hvis du mener jeg er på vildspor!

Med venlig hilsen og tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Karin Jørgensen

Hej Anders.

Nej, det kan da ikke være andre end ham. Tak for informationen. Så nu må du se at finde ud af, hvor Margrethe forsvinder hen, for hun er ikke i Horne i FT 1801.

Med venlig hilsen Karin

Anders M. Petersen

Hej Karin!

Jamen det er dejligt! Jeg var lidt bange for, at du havde ham boende i sognet, samtidigt med at jeg troede at jeg havde ham på Tåsinge!

Jeg har af samme årsag checket alle lægdsruller, hvor han er med (1797, 1799, 1801, 1803 og 1806) og her står alle steder tydeligt "Horne" som fødested, så jeg mener den er god nok!

Når jeg lige blev lidt usikker, så er det fordi vi faktisk i den gamle tråd var forbi en "Jeppe Nielsen" fra Horne, som viste sig at leve i bedste velgående i Horne, samtidigt med at jeg havde ham på Bregninge. Også interessant at Ib / Jeppe er så almindeligt på Horne, når det stort set ikke findes i samme periode på hele Ærø!

Med venlig hilsen og tak!
Anders

PS: Du må meget gerne sige til, hvis du falder over mere om min natmand!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm