Anders Clausen døbt marts 1804 St Brøndum

Startet af Otto Kjærgaard, 10 Jan 2014 - 13:41

Forrige emne - Næste emne

Otto Kjærgaard

død December 26, 1850 in Søndertranders

Dette er den tidligste af familien forfædre, hvor jeg foreløbigt ikke kan komme videre. Andre i familien har også tidligere givet op.

Vi har hidtil antaget, at Anders Clausen kom fra Siem sogn, da han altid var omtalt som kommende derfra.
Ved en ekelt folketælling nævnes dog Ejsing Sogn. Der er dog intet Ejsing sogn i det område, men der er en lille bebyggelse Ejsing i Store Brøndum sogn, som kun ligger et par kilometer fra Siem. Jeg har derfor ledt der.

Her har jeg fundet en Anders Clausen, der er døbt i kirkebogen i Store Brøndum marts 1804, det er lidt svært at læse, men jeg tyder det som om han er uægte barn, moderens navn kan jeg kun delvis tyde og faderens navn er tilsyneladende Claus.
Han optræder igen ved konfirmationen i 1820, her er står en bemærkning om, at Faderen er Gaardmand på Lesøe.

Så står der:
Overordentlig flot (Anlag?)
Fordærvet ved en ???
Ulykkelige huuslige Forhold
Meget forsømt opdraget
??? Fremgangen var kun mådelig
Om hans Opførsel intet ufordelagtig meldes.


Herefter han ses an i lægdsrullen flere gange, blandt andet en enkelt gang i Støvring og sluttelig i Lillevorde, hvor jeg ved han bliver gift.

I forbindelse med vielse og død er der intet, der oplyser noget om hans baggrund bortset fra at Siem igen optræder.
Navnet Claus  og Clausen er i øvrigt ikke ualmindeligt, men langtfra de mest udbredte navne i Ålborg Amt på det tidspunkt, det burde gøre det nemmere at indkredse.

Hvis nogen kan svare på et af følgende spørgsmål, så ville det hjælpe mig.

1. Er det ikke rimeligt at antage, at jeg har fundet den rigtige Anders Clausen?

2. Kan nogen tyde moderens navn, jeg har et gæt og er ikke helt sikker, det står dels i forbindelse med dåben og på lægdsrullerne.

3.har nogen et bud på, hvem moderen er eller hvor man skal lede?
4. har nogen et bud på hvem faderen er. Er han fra Læsø eller er han en af de få personer med navnet Claus, derer i Siem eller Store Brøndum.?

5.Forkortelsen i den sidste lægdsrulle fra Lillevorde Kml  , hvad betyder det?

6. hvor ville det være oplagt at lede efter flere informationer.


[vedhæfting slettet af admin]

Otto Kjærgaard

her er dåben fra kirkebogen 1804 i ST Brøndum

[vedhæfting slettet af admin]

Otto Kjærgaard

Konfirmation 1820

[vedhæfting slettet af admin]

Otto Kjærgaard

Lægdsrulle 1808 St Brøndum

[vedhæfting slettet af admin]

Ellen Marie Kaae

Hej
Jeg har et bud på, hvad der står ved Anders' dåb i St. Brøndum:

Anders
6 Martii

Christiana Christensdatters uægte Barn af Ejstrup. Fadderne
... Andersdatter Stuepige i Brøndum... (de øvrige faddere er jeg meget usikker på)
Til Barnefader blev udlagt Klaus Andersen ... Soldat i København
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

Måske er den soldat, vi finder her i præstegården


Aalborg, Hellum, Store Brøndum, Brøndum Bye, , 1, FT-1801, A0791

Anders Jungersen 49 Gift husbond provst og sognepræst 
Gedske Katrine Nørager 30 Gift hans kone   
Niels Jacob Rosenkilde Jungersen 10 Ugift hans søn   
Christian Laurentz Jungersen 8 Gift søn   
Peder Estrup 10 Ugift hans søstersøn   
Arendine Katrine Estrup 5 Ugift hans søsterdatter   
Niels Michelsen 40 Ugift tjenestefolk   
Jens Christensen 41 Ugift tjenestefolk   
Claus Andersen 24 Ugift tjenestefolk Gevorben soldat 
Jens Lauritsen 20 Ugift tjenestefolk   
Hedewig Reinhardt 19 Ugift tjenestefolk   
Karen Christensdatter 30 Ugift tjenestefolk   
Kjersten Christensdatter 17 Ugift tjenestefolk   
Johanne Chrestensdatter 15 Ugift tjenestefolk
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Otto Kjærgaard

Kære Ellen Marie Sørensen.

Tak skal du have.
Jeg havde også læst navnet på moderen sådan, så jeg går udfra, at det er rigtigt. Jeg kunne ikke se, der stod soldat i København, men det er jo tilsyneladende rigtigt. Jeg vil forsøge at lede i lægdsrullen efter soldaten.
Det var da et skridt videre.

Ellen Marie Kaae

Ved Anders' konfirmation kan du se, at han er vaccineret på Lindenborg - ved Arden.

Så måske har moderen været i tjeneste der, eller Anders kan være kommet i pleje.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Otto Kjærgaard

#8
Det har været til stor hjælp, jeg er endnu ikke færdig med at se på mulighederne.

Men baseret på folketællingerne på Læsø finder jeg frem til at faderen Klaus Andersen, måske er ham, der optræder på Læsø under navnet Claus Andersten Skibsted og angives som født i Skibsted sogn 1777.  

Skibsted sogn er nabosogn til St Brøndum her finder jeg i FT 1787 en Klaus Andersen (uægte barn), som også optræder i Lægdsrullen i Skibsted 1798. Der står en note yderst til højre i lægdsrullen som er svær at tyde, men denne kunne godt være af betydning.
Hvis, der er en ekspert i lægdsruller, der ved, hvad det betyder, så ville jeg være taknemmelig.

Han dør 4 marts 1865 som 88årig aftægtsmand  i Byrum på Læsø

[vedhæfting slettet af admin]

Otto Kjærgaard

#9
Kigger man lidt mere på Claus Andersen Skibsted fra Læsø, kan man se, han i 1810 bliver gift i Vesterø på Læsø, vielsen er lyst i Torslev med Mette Kirstine Christensdatter fra Knepholt ved Ørslev ved Torslev, Dronninglund herred. Hun er flyttet til Læsø og er tjenestepige der i 1802, hvor hun bliver konfirmeret der.

Ovenfor spørges om soldaten, kan være den Claus Andersen, der i 1801 er gevorben soldat i præstegaarden i St Brøndum, det kan udmærket være den samme som Claus Andersen Skibsted, da de begge er født i 1777.

Når jeg læser lægdsrullerne, så står der Me= Kirstine Christensdatter (lægdsrullen 1808) de andre steder står blot og et andet M. Kirstine Christensdatter.

Kan det tænkes, at det er samme Mette Kirstine Christensdatter, han senere bliver gift med? Det vil forudsætte, at hun efter konfirmationen er kommet fra Læsø til ST Brøndum, hvor hun har fået et barn, da Claus Andersen er kommet hjem fra tjeneste er de blevet gift på Læsø.

Helt ualmindeligt er navnet Mette Kirstine Christensdatter ikke, men er det ikke påfaldende, at han efterfølgende bliver gift med en med samme navn?

Er der nogen steder bortset, der i øvrigt registres noget om uægte børn i 1803?

Jeg vedhæfter her udskriften fra lægdsrullen fra 1811, hvor man ser et M foran moderens navn.

Hvis det er denne Claus Andersen Skibsted, så har han tidligere været omtalt her:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,479244,479347
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,368281,431753

[vedhæfting slettet af admin]

Kurt Dahl

Hej Otto

I lægdsrullen står der: "Recrut 99 - NLR"

Du skriver ved den næste lægdsrulle at der står M for CC. Det M står for Moder på samme måde som der står F i stedet for Fader ved mange andre. Der er uden tvivl ikke tale om de samme 2 damer, som Claus skibsted fik et barn og blev gift med.

Du kan her se nogle uddrag fra Læsø Birks skøde og panteprotokol som omhandler Claus Skibsted svigermor:

4947 - (Aar 1833 den 16 Decber. blev Læsøe Birketing sat og blev da - tinglæst) (Fol 374b) - No.1 - No.3 FR vi 1833. Anden Klasse for Sum af over 60 til ikke over 120 rbd. Sølv. 20 Rigsbankskilling Sølv. - Attest - At de mÿndige Arvinger efter afgangne Ane Christensdatter Ørslev, Søren Larsen Baks fraskilte Hustrue af Westerøe Sogn, nemlig Claus Skibsted paa sin Hustrus Vegne, Niels Carl Christensen og Jens Christensen, selv, uden Skifterettens mellemkomst, have overtaget bemeldte Afdødes Boe, det vorder herved, overensstemmende med Læsøe Birks Skifteprotocol attesteret. Læsøe den 14 Decbr. 1833, C.M.R. Ørum. Betalt Gebÿhr 1 rbd. 3 mk. Justitsfondet 1 mk. 13 sk. stempl. Papiir 1 mk. 4 sk. Sølv 2 rbd. 1 sk., skriver to Rigsbdl. og een Skill Sølv, 2 rbd. 7 sk. Rep. Læst som Adkomst for indbemeldte Arvinger paa Stædet No.155, inden Læsøe Birketing den 16 Dcbr. 1833 og protocolleret Folio 374, C.M.R. Ørum.

      -----------------------------------------------------

4948 - (Aar 1833 den 16 Decber. blev Læsøe Birketing sat og blev da - tinglæst) - No.2 - No.2 FR vi 1833. Første Klasse for Sum af over 50 til ikke over 100 Rbdl. Sølv. 64 Rigsbankskilling Sølv. No.2 FR vi 1833. Første Klasse for Sum af over 50 til ikke over 100 rbd. Sølv. 64 Rigsbankskilling Sølv. - Vi underskrevne Claus Skibsted, Niels Carl Christensen og Jens Christensen. Førstnævnte Sviger Søn, og vi 2de Sidstnævnte Sønner efter afgangne Ane Christensdatter, skjøde herved og overdrage fra os og vore Arvinger til Lars Christian Christensen Kiil det os som eneste og mÿndige Arvinger efter fornævnte Ane Christensdatter i Westerøe Sogn tilhørende Stæd No.155 med paastaaende Bÿgninger og tilliggende Jorder af Hartkorn Ager og Eng 3 Skp. 1 Fdkr. 1 1/3 Al. alt med de Rettigheder og Bÿrder dette Stæd hidtil har været os tilhørende. Den accorderede Kjøbesum 150 Rbdl. Sedler er os betalt, og det Solgte, hvorpaa Bankhæftelsen hviler ere vi pligtige at hjemle paa lovlig Maade, og bemærker at saavel Salget som Kjøbesummens Berigtigelse fandt Stæd forinden min Niels Carl Christensens Kone ved Døden afgik og Skifte efter hende blev paabegÿndt. Læsøe den 11 Dcbr. 1833, Claus Skibsted /:m.f.P:/ Niels Carl Christensen (L:S) Jens Christensen. Til Vitterlighed ved C. Skibsteds og N.C. Christensens Underskrifter, Hoffmann, Chr. Christensen /:m.f.P:/ Til Vitterlighed ved Jens Christensens Underskrift, Niels Poul Poulsen, Mads (Fol 375) Jensen Ugerholt. Dette Skjøde kan uden Hinder fra Skattevæsenets Side tinglæses. Klitgaard den 14 Dcbr. 1833, S. Gjern. Forevist Branddirecteuren paa Læsøe den 14 Dcbr. 1833, Krogstad. I 1/2 Pct. Afgift er betalt 4 mk. 8 sk. Tegn, C.M.R. Ørum. Læst paa Læsøe Birketing den 16 Decb. 1833 og protocolleret Folio 374 og 375, C.M.R. Ørum.
No.1 FR vi 1833. Anden Klasse for Sum til over 35 rbd. Sølv. 6 Rbskl. Sølv. - No.1 FR vi 1833. Anden Klasse for Sum til over 35 rbd. Sølv. 6 Rbskl. Sølv. - At der om den i vedhæftede Skjøde af Dags Dato omtalte Handel ikke har været oprettet nogen skriftlig Kjøbecontract, det vorder herved attesteret. Læsøe den 11 Dcbr. 1833, Niels Carl Christensen, Claus Skibsted /:m.f.P:/ Lars Kiil, Jens Christensen.

      -----------------------------------------------------

Venlig hilsen

Kurt Dahl
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Kurt Dahl

Hej Otto

Du får her nogle oplysninger, som du måske også kan bruge:

Jeg har en mistanke om at Claus Andersen Skibsteds far Anders Clausen er følgende:


Ægtemand: Anders Clausen

Født: omk. 1754
Viet: 25 nov 1783
Død: 21 apr 1829


i: Ukendt
i: Oue kirke, Aalborg amt
i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt

Andre ægtefæller:   Mette Marie Jensdatter

Hustru: Ellen Nielsdatter


Født: (ukendt dato) Død: (ukendt dato)


i: Ukendt i: Ukendt


BØRN

1
M   Navn: Claus Andersen
Født: 1784   i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt
Død: (ukendt dato)   i: Ukendt
2
K   Navn: Mette Marie Andersdatter
Født: 1786   i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt
Død: (ukendt dato)   i: Ukendt
3

K   Navn: Marie Andersdatter
Født: 1789   i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt
Død: (ukendt dato)   i: Ukendt
Viet: 08 dec 1815   i: Ove kirke, Aalborg amt
Ægtefælle: Hagen Jensen
4
M   Navn: Jens Andersen
Født: 1792   i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt
Død: (ukendt dato)   i: Ukendt

og samme mand i andet ægteskab:

Ægtemand: Anders Clausen

Født: omk. 1754
Viet: 16 feb 1798
Død: 21 apr 1829



i: Ukendt
i: Oue kirke
i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt

Andre ægtefæller:   Ellen Nielsdatter

Hustru: Mette Marie Jensdatter


Født: 1773
Død: 10 jul 1826
Fader: Jens Lauridsen Østergaard
Moder: Ingeborg Jensdatter


i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt


BØRN

1
K   Navn: Elin Andersdatter
Født: 1798   i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt
Død: (ukendt dato)   i: Ukendt
2
K   Navn: Ingeborg Andersdatter
Født: 1800   i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt
Død: (ukendt dato)   i: Ukendt
3

K   Navn: Mette Marie Andersdatter
Født: 1803                                          i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt Død: 01 jan 1869                               i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt Viet: 24 nov 1832                              i: Oue kirke, Aalborg amt
Ægtefælle: Knud Jensen
4
M   Navn: Jens Andersen
Født: 1805   i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt
Død: (ukendt dato)   i: Ukendt
5
K   Navn: Maren Andersdatter
Født: 1808   i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt
Død: (ukendt dato)   i: Ukendt
6
M   Navn: Niels Andersen
Født: 1810   i: Kielstrup, Oue sogn, Aalborg Amt
Død: (ukendt dato)   i: Ukendt


I Hoved Lægds Rullen over den første Afdeling udi det Falsterske Infanterie Regiment (film M9124A) findes der en Anders Clausen, som er angivet til at være født i Wisborg. Om det er den samme ved jeg ikke, men et muligt spor.

(Anders Clausen født ca 1754 er min kones Tip-3)

Venlig hilsen

Kurt Dahl
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Otto Kjærgaard

#12
Claus Andersen er født 10 dec. 1777  Skibsted sogn, Aalborg amt ifgl kirkebogen i Skibsted  og tager efter han flytter til Læsø tilnavnet Skibsted, det tror jeg ligger ret fast. Han er selv en uægte søn af en soldat Anders Clausen.

Det kan vel ikke afvises, at det er den samme Anders Clausen, men i såfald skal Anders Clausen både have fået en uægte søn og en ægtefødt søn begge med navnet Anders Clausen.

Jeg tror ikke Claus Andersen Født: 1784  i Kielstrup, kan være Claus Andersen Skibsted. Han omtales både i folketællinger og ved sin død som født 1777 i Skibsted.

Der er ikke så meget tvivl om, hvem Claus Andersen Skibsted er, men er Claus Andersen Skibsted far til Anders Clausen født i 1803, jeg tror det.

Der er kun 2 Claus Andersen på Læsø og det kan ikke være den anden, der er faderen.
Skibsted ligger lige ved siden af St Brøndum
Soldaten Claus Andersen, der er i ST Brøndum i 1801 folketællingen
er født samme år som Claus Andersen Skibsted.
Ved konfirmationen omtales faderen som gårdeier på Læsø.
Ingen af Claus Andersens ægtefødte børn får navnet Anders Clausen, det ville ellers have været det naturlige valg for den ældste søn.

om ægtefællen Mette Kirstine Christensdatter skulle være moderen, det vil jeg betegne som en ikke bevist hypotese, men heller ikke afvist.

Kurt Dahl

Hej Otto

Blot nogle få kommentarer.

Det er sket mange gange i historien at en uægte og ægte søn har fået samme navn. Selv indenfor samme ægteskab findes der mange lignende ensempler.

Jeg har ikke postuleret at Claus Andersen der er født i 1784 er den samme som Claus Skibsted. Jeg bragte kun oplysningerne om Anders Clausen og hans to ægteskaber med børn, for at det måske kan være en hjælp til at finde bagud i anerne.

VH

Kurt Dahl
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Otto Kjærgaard

Nej, men jeg afviser bestemt heller ikke, at de to Claus Andersen, har samme far, jeg vil dog først forsøge, at finde lidt mere bevis på forbindelsen til Læsø.

Otto Kjærgaard

Forkortelsen for lægdsrullen i 1797 i Skibsted , men giver dog god mening selvom den dog ikke er et bevis på noget, NLR skulle ifølge oversigten over anvendte forkortelser betyde Norske Liv Regiment, den lå i København i 1803/1804 og 40% af soldaterne var danske.

Otto Kjærgaard

Jeg siger tak for den hjælp, jeg har fået.
På den baggrund konkluderer jeg, at  Claus Andersen Skibsted må være Anders Clausens far.

Jeg har fået et bud på, hvem Claus Andersen Skibsteds far kan være, det kan ikke afvises, men jeg  har ikke kunne fundet noget, der underbygger det.

Med hensyn til Anders Clausens mor, er der følgende  muligheder:
1. den Mette Christine Christensdatter, Claus Andersen Skibsted gifter sig med 5år senere. (vi har ingen anelse om hun har været i nærheden af Claus Andersen Skibsted på det tidspunkt)
2. en Kjerstine Christensdatter, der er på præstegården samtidig med Claus Andersen ved FT1801 , Kjerstine og Christine kunne sagtens være den samme.
3. en af de 3 Kirsten Christensdatter ved folketællingerne i St. Brøndum, Skibsted eller Siem 

Spørgsmål:
Jeg ville være taknemmelig, hvis, der var nogen, der kunne tyde, hvem fadderne var ved dåben i 1804, se kopi af udskriften ovenfor, det kunne måske give et hint. Hedder moderen Christiana eller Christine, jeg læser det som Christine.