Navngivning af "uægte" børn

Startet af Torben Schæfer, 14 Jan 2014 - 19:19

Forrige emne - Næste emne

Torben Schæfer

Anne Beate Henckel blev i 1733 gift i Ribe med tobakspinder Claus Ditlevsen From. I 1733 og 1735 fik de døbt to døtre. De døde begge som små og hed begge Anna (formentlig opkaldt efter Anne Beates mor).

I 1736 fik Anne Beate Henckel en uægte søn (døbt 30. december 1736, Ribe Amt, Ribe Herred, Sankt Katharine Sogn, 1690-1737, AO opslag 162). Som barnefader blev udlagt Christian Friderich tobakspindersvend. Sønnen fik navnet Valentin Friderich. Der er næppe tvivl om, at det er ham, der ved konfirmationen i 1752 (Ribe Domsogn, 1700-1786, opslag 679) kaldes Valentin Friderich Zimmerman.

Claus Ditlevsen From er ikke fundet død i Ribe i den mellemliggende periode, så Anne Beate var muligvis gift, da hun fik den uægte søn.

Det er for mig et mysterium, hvorfor sønnen kom til at hedde Valentin Friderich Zimmerman. Anne Beates far hed ikke Valentin Friderich, og ingen af fadderne hed Valentin Friderich. Der er ikke fundet et efterfølgende skrifte, og jeg har ikke kunnet finde yderligere oplysninger om barnefaderen.

Derimod skete der senere det, at Anne Beate i 1739 fik en uægte datter (Margrethe Elisabeth) og i 1742 en uægte søn (Thomas). I begge tilfælde blev korporal Valentin Friderich Zimmerman udlagt som barnefader. Margrethe Elisabeth blev resten af livet kaldt for Zimmerman. Thomas har jeg ikke fundet efterfølgende spor af.

Jeg har konstateret, at korporal Zimmerman også befandt sig i Ribe, da Anne Beate fik sit første uægte barn. Men hvorfor blev dette barn tilsyneladende opkaldt efter Valentin Friderich Zimmerman, når han hverken var barnefader eller fadder? Det har næppe været en tradition at opkalde et barn efter en kommende elsker!

Jeg forventer ikke, at nogen kan give et sikkert svar. Jeg håber dog, at andre har erfaringer med navngivning af uægte børn, der kan bruges til kvalificeret gætteri på årsagen til navngivningen af Valentin Friderich Zimmerman (den yngre).

M.v.h.
Torben Schæfer

Jørgen Green

Hej Torben

Kan det ikke tænkes, at Christian Friderich, tobakspindersvend er identisk med korporal Valentin Friderich Zimmerman. Det er jo ikke ualmindeligt, at man nogle gange skriver personnavnene meget forskelligt og ikke mindst i forhold til børns dåb. Herudover blev faste familienavne indført i dele af Slesvig i 1771, i Tørning Len i 1790 og i kongeriget først i 1829.


Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Torben Schæfer

Hej Jørgen!

Tusind tak for dit bud. Jeg har selv overvejet det samme. Det taler dog imod dette, at korporal Zimmermann, da han er til offentligt skrifte i 1742 (efter den "uægte" søn, Thomas), angives at have været til skrifte "for begangen lejermål 2. gang med Anna Beata" (Ribe Domsogn, 1700-1786, AO opslag 329). Der regnes jo ofte forkert i kirkebøgerne, så antallet af gange kan evt. have været forkert angivet.

Jeg har fundet korporal Zimmermann omtalt mange gange i Ribes kirkebøger som fadder. Normalt omtales han uden fornavn, men ses også omtalt som Friderich eller Valentin Friderich. Christian er jeg ikke stødt på. Jeg har også overvejet, om Christian Friderich kan være et opdigtet navn for at dække over den rigtige barnefader. Hvis den rigtige barnefader var korporal Zimmermann, og det skulle holdes hemmeligt, ville det dog ikke være nærliggende at opkalde barnet efter ham.

Korporal Zimmermann døde i Ribe i 1744, så hvis han har boet sammen med Anne Beate Henckel, har det ikke været i en længere årrække.

M.v.h.
Torben