Database over døde i Krigen 1864

Startet af Niels Ole Dahl, 06 Feb 2014 - 16:56

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Dahl

Hej

Jeg er nu færdig med at indtaste navne og oplysninger fra Vilhelm Cohens bog "De faldnes Minde",
det er blevet til 2978 personer i alt. Undervejs er jeg blevet opmærksom på at der er døde i Cohens bog som ikke er døde alligevel og så vil der være en bemærkning herom. Ligeledes er der nogle døde som Cohen ikke har fået med, men her skal jeg først have lavet mere research inden de bliver medtaget, men blot ved at kigge lidt i Sønderborg kirkebog har jeg på 2 sider allerede fundet 3 personer som ikke er med, men Cohen havde heller ikke samme muligheder som vi har i dag.

http://www.slaegtsalbum.dk

Fremadrettet vil jeg koble billeder på af Mindesten / Gravsten såfremt sådanne findes, jeg har været ude at fotografere lidt allerede.

Ligeledes vil jeg forsøge at finde oplysninger i kirkebøger og medtage disse. Man kan faktisk ved nogle døde finde oplysninger om hvilket amt, lægd og nr. han er indført med i Lægdsrullerne.

Prøv at søge i databasen på : Mikkel Jørgensen , som blev begravet i Sønderborg og se et eksempel.
Prøv at rulle ned i kommentarboksen , så ser du hvilken lægdsrulle han er i hvis jeg har fået det slået efter er der lavet en henvisning. 

Et andet eksempel er Carsten Carstensen som var meldt savnet og antaget død i 1864, men faktisk først døde i 1926.

Nu har statens arkiver lavet en temapakke om 1864 hvor man kan se lister over døde på  de forskellige Lazaretter og meget mere , mangler du oplysning hvor og hvilket Lazaret en soldat døde på kan du finde det i databasen og på den måde hurtige finde frem til dokumenterne.

Man kan på min hjemmeside også finde en Levnedsbeskrivelse fra en Dannebrogsmand, som deltog i krigen, klik på billedet.

Ligger du inde med oplysninger om personer der mangler, eller andet du mener der kunne være interessant for mig er du velkommen til at sende mig en mail på dno@ofir.dk


Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Lis B. Jensen

Hej

Dejligt du har lavet denne database - det bliver en hjælp for mange - tak skal du  have
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Hanne C. Christensen

Hej.

Der er netop i 2013 udgivet en bog med mindesmærker for de slesvigske krige i Sønderjylland.

Bogen har været anmeldt på HistorieOnline for nylig.

Læs mere her:
http://www.museum-sonderjylland.dk/SIDERNE/Det-sker/05a60-December2013.html#C

Der medfølger en søgbar navneliste på CD bag i bogen.



Hilsen
Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Niels Ole Dahl

Hej Hanne

Tak for din henvisning med bogen over mindesmærker, som dækker Sønderjylland, men der findes jo også mange mindesmærker i resten af landet på kirkegårde eller opsat i Kirker som skal medtages.

Dem jeg er interesseret i er så kun dem fra krigen 1864 , men bogen er jo en god henvisning til hvor mindesmærkerne  findes. :)

Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Inger Toudal

Hej Niels Ole

Jeg stødte - i en helt anden forbindelse - på en mindetavle i Søvind Kirke over syv soldater af Søvind sogn, faldne i krigene 1850 og 1864.

http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Aarhus_5001-5037.pdf - side 26.

Måske kender du mindetavlen i forvejen?

Rasmus Udby ses her i FT-1860:

Skanderborg, Voer, Søvind, Søvind Skoledistrikt, Søvind, En Gaard, 2, FT-1860, D6509
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Udbye    54    Gift    Husfader. Gaardmand. Kromand       Daugaard Sogn, Vejle Amt
Ane Marie Rasmusdatter    46    Gift    Hans Kone       Sønder Vissing Sogn, Skanderborg Amt
Hans Udbye    26    Ugift    Deres Barn       Them Sogn, Skanderborg Amt
Rasmus Udbye    22    Ugift    Deres Barn       Tvilum Sogn, Skanderborg Amt
Kirstine Udbye    20    Ugift    Deres Barn       Sønder Vissing Sogn, Skanderborg Amt
Ane Christence Udbye    17    Ugift    Deres Barn       Sønder Vissing Sogn, Skanderborg Amt
Oster Peter Udbye    14    Ugift    Deres Barn       Sønder Vissing Sogn, Skanderborg Amt
Anthon Udbye    12    Ugift    Deres Barn       Blegind Sogn, Skanderborg Amt
Ane Margrethe Udbye    11    Ugift    Deres Barn       Blegind Sogn, Skanderborg Amt
Mette Udbye    10    Ugift    Deres Barn       Blegind Sogn, Skanderborg Amt

De tre andre fra 1864 har jeg ikke forsøgt at identificere.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mia Gerdrup

Hej Niels Ole,

Det lyder som et meget spændende projekt.

Jeg sender dig en privat mail, da jeg gennem mange år har eftersøgt et familiemedlem, der ikke er set siden slaget 18.4.1864 - men som ikke står opført i Cohen's bog.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Niels Ole Dahl

Hej Inger

Tak for din henvisning til tavlen i Søvind Kirke, faktisk havde jeg lige fået en mail fra en slægtsforsker som havde de 2 brødre Peder og Søren Rasmussen i sin familie.
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Niels Ole Dahl

Tak til de der har sendt mails med rettelser og oplysninger om personer som ikke er med i databasen og dermed heller ikke med i Cohens bog.

Jeg er i gang med flere områder lige nu.

Jeg har prøvet at tilføje nogle billeder , prøv at søg på Rasmus Linde , klik på billedet for at se det i stor forstørrelse.

Jeg er også i gang med gennemgang af kirkebøger og tilføjer hvis der er oplysninger forskellige fra dem der i forvejen er oplyst.

Der findes tilsyneladende også en del som ikke er kommet med i Cohen, i Sønderborg Kirkebog har man indført døde soldater indtil ca. 1 april 1864, hvorfor det er stoppet her ved jeg ikke, kan ikke finde dem andetsteds i bogen, måske man har ført dem i en særskilt bog , men alene fra februar og marts har jeg fundet 6 soldater som ikke er med i Cohen. Nogle af dem har jeg fundet i de tabslister som netop er udlagt på AO.

Jeg modtager også gerne billeder af de faldne soldater såfremt i ligger inde med nogle sådanne i jeres slægtsforskning.
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com