Skoleskema anno 1797

Startet af Mikkel Eide Eriksen, 17 Feb 2014 - 11:26

Forrige emne - Næste emne

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Faldt over dette:

Citat[1797] 30. Junii. Refer. (til Biskopen i Sjelland), hvorved confirmeres et af ham ved Skrivelse til det Danske Cancellie indsendt, af Løvenborgs Baron ham tilstillet, Reglement og Instruction, vedkommende Skolevæsenet og Skolelærerne paa Baroniet Løvenborg (hvilke Biskopen har erklæret for et følgeværdigt Mønster, der vil sikre megen Nytte for det Almindelige).

Herefter følger en længere gennemgang af reglementet i flere afsnit:
I. Skoledistricterne
II. Skoletiden
III. Undervisningsmaaden
IV. Hvorudi der skal undervises
V. Om Skole=Disciplinen i og uden for Skolen, og om Straf for Forældre, Husbonder og Skolelærere
VI. Skolekassens Indtægter og Udgivter
VII. Om Skole Commissionens Indbretning

Der vises i den forbindelse dette skema:



Fundet i Kongelige Rescripter, Resolutioner og Collegialbreve for Danmark og Norge, udtogsviis udgivne i chronologisk Orden ved Laurids Fogtman.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Lene Søgaard Pedersen

Hej Mikkel
Sjovt skema, men jeg troede kun man gik i skole hver anden dag dengang ?

Er lige i går blevet opmærksom på denne side med et 4-bindværk om skoler, måske kan nogen have glæde af det.

http://billeder.salldata.dk/Bo_eger/Dansk%20Skolestat/

Venlig hilsen Lene

Inge Nissen

Tak for linkene

Forstandsøvelse, det lyder fornuftigt.

Der var vel meget forskelligt hvor meget børn gik i skole, om det var hver eller hveranden dag, eller måske kun om vinteren, på landet kom arbejde på f.eks. forældrenes gård nok ofte i første række.

Fandt 2 lærere fra min skoletid, sjovt nok havde min mor haft den ene som lærer og min far den anden, da de gik i hver sin skole.

Venlig hilsen Inge

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Tak for linket til skole-staten, det kan bruges!

Jeg ved ikke meget om hvor meget man gik i skole i gamle dage, men her er hvad teksten siger (under afsnit II. Skoletiden):

CitatSkole=Timerne blive i Januarii, Februarii, November= og December=Maaneder fra Kl. 8½ til Kl. 12 om Formiddagen, og fra 1 til 3 om Eftermidddagen, og i Martii, April=, September= og October= Maaneder fra 7½ til 11½ om Formiddagen, og fra Kl. 1 til 4 om Eftermiddagen. Fire Uger fra Rughøstens Begyndelse skal Skolen være tillukket, ligesom ogsaa fra 22de December til 4de Januarii, da Skolelæreren skal have den Tid fri, for at anvende den til egen Øvelse i Undervisnings=Methoden og Kundskabers Erhvervelse; og Børnene skulle være deres Forældre til Hjelp i Høstens Tid.

Det gir et skoleår på de otte måneder fra November til April, med kortere skoledage i de fire måneder omkring nytår.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Egon Hansen

Hej Lene
tak for linket, måtte lige prøve! Holbæk amt, påslag 91 (bog side 173). Bum ! Jeg kan flytte frem og tilbage, men kun frem til 91, så reagerer hverken piltaster eller flytning efter pilene på siden ikke "frem" hverken 1 eller "10". er det min computerb eller mangler der sider i bogen?
mvh Egon

Lene Søgaard Pedersen

Hej Egon

Jeg har ikke haft problemer før, men lige nu kan jeg kun nå til opslag 11, jeg ved ikke hvorfor.
Venlig hilsen Lene

Poul Bæk

Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 18 Feb 2014 - 21:39
Holbæk amt, påslag 91 (bog side 173). Bum ! Jeg kan flytte frem og tilbage, men kun frem til 91, så reagerer hverken piltaster eller flytning efter pilene på siden ikke "frem" hverken 1 eller "10". er det min computerb eller mangler der sider i bogen?

Ifølge oversigten omtales Holbæk amt side 83-173, så det er den sidste side. På side 174 begynder man med Sorø amt.

Venlig hilsen
Poul Bæk

Lene Søgaard Pedersen

Tak Poul
Selvfølgelig, så skal man tilbage til oversigten og åbne det nye kapitel.
Venlig hilsen Lene

Egon Hansen

Så mangler den sidste side i bogen på nettet! Teksten om lærer Hansen i Øtrslev skole slutter brat, men m¨åske er der kun få linier tilbage, som ikke er medtaget i netudgaven. ØV !
mvh Egon

Mikkel Eide Eriksen

Hej Egon

For mig ser det ud til at hele teksten er med.

Den slutter for i Kristian Hansens tilfælde med at han var formand for menighedsrådet 1926.

mvh
mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Bodil Dalgaard

Meget spændende link om skolestaten.
Men hvordan blader I? Forsøgte både Randers og Frb. Amt, både via piletaster og de angivne pile - hver gang gik det i ring og ikke nødvendigvis fremad!
Gode råd ønskes. Vh Bodil
Venlig hilsen Bodil Dalgaard
Amter:Aarhus,Viborg, Randers,Frederiksborg, Sorø.

Alice Oppenheim

"...Fire Uger fra Rughøstens Begyndelse skal Skolen være tillukket, ligesom ogsaa fra 22de December til 4de Januarii, da Skolelæreren skal have den Tid fri, for at anvende den til egen Øvelse i Undervisnings=Methoden og Kundskabers Erhvervelse..."

— Allerede dengang vidste man, at læreren havde brug for forberedelsetid :)

Poul Bæk

Citat fra: Bodil Dalgaard [4945] Dato 19 Feb 2014 - 10:50
Meget spændende link om skolestaten.
Men hvordan blader I? Forsøgte både Randers og Frb. Amt, både via piletaster og de angivne pile - hver gang gik det i ring og ikke nødvendigvis fremad!
Gode råd ønskes. Vh Bodil

Det virker fint hos mig (bruger Firefox), både med piletaster og pilene på siden. Vær opmærksom på, at der godt kan være lidt forsinkelse på sideskiftet.

Venlig hilsen
Poul

Egon Hansen

Hej Mikkel - og aælle andre som har svaret
Undskyld at jeg har vurderet at der manglede et par linier, der kom nyn lærer kort tid før jeg begyndte i skole i 1937. Jeg har ikke været opmærksom på hvornår redaktionen af bogen sluttede, mebn når der ikke er en fortsættelse på side 174, må jeg vel have fået alt med.
mvh Egon

Mikkel Eide Eriksen

Der er ingen grund til at undskylde :)

Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Bodil Dalgaard

Hej Poul!
Tak for tipset om Firefox, nu virker linket tilfredsstillende - en fantastisk kildesamling!
Vh Bodil
Venlig hilsen Bodil Dalgaard
Amter:Aarhus,Viborg, Randers,Frederiksborg, Sorø.