Opplysninger om Christian Alexandersen født ca 1778

Startet af Hans Tore Larsen, 11 Feb 2011 - 13:05

Forrige emne - Næste emne

Hans Tore Larsen

Hei!

Jeg prøver å finne opplysninger om min tipp-tipp oldefar Christian Alexandersen sannsynligvis født i 1778. Det er tvil om han er dansk eller tysk men jeg prøver først i Danmark. Han var skipskaptein og kom fra Hamburg til Onega ved Kvitsjøen i 1809, reiste videre til Arkangelsk. Tok der kontakt med handelshuset Brandt Rodde & Co og fikk føre barkskipet "Patriot" som rederiet hadde kjøpt fra russerne. Christian oppga å være født i Oldenburg, borger av Hamburg ved borgerbrev (kan være falskt). Han snakket perfekt dansk og tysk. Reiste ut fra Arkangelsk 5. juli i 1810. Kom til Lofoten i Nord-Norge i 1814, der han ble gjestgivereier og fikk flere barn, men giftet seg ikke.
Etter å ha fått økonomiske problemer forsvant han fra  Lofoten i 1821. Siden dette har vi ingen spor,
et kort ble sendt fra han fra Kristiansund i Norge en tid etterpå. Ellers ingenting.

Det kunne vært fint hvis noen kunne hjelpe meg med flere opplysninger, hvor han kom fra, hans forfedre, hvor han er gravlagt evt. andre etterkommere.

Med vennlig hilsen
Hans Tore Larsen
Prinsens gate 32
8003 Bodø

mail: h-tolar@online.no
:D