Foto af farfar i uniform?? - Lægdsrulle stemplet udygtighedspas??

Startet af Jytte Klausen, 15 Aug 2014 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Jytte Klausen


Jeg troede/håbede, jeg havde et billede af min farfar Niels Einer Rundin Olesen, født 18.9.1894 i Helsinge, i uniform, og jeg "kun" manglede at finde ham i lægdsrullerne for at se hvor og hvornår, han var soldat...... men, men nu har jeg fundet ham i denne rulle:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481033#19295,1417191 

og der er desværre ingen oplysninger bortset fra stemplet: "1914 Udygtighedspas".

Det er selvfølgelig meget vigtig for mig definitivt at få be-eller afkræftet, om det kan være ham på billedet.
På billedet står et navn på en fotograf i Fredericia, som virkede der i perioden 1886-1918.

Kan han have været soldat mellem tilgangen 1912 og 1914 og da fundet udygtig, eller var han først på session i 1914 og kasseret på det tidspunkt?

Håber der er nogle lægdsrullekyndige, der har et bud på mit dilemma.

mvh
Jytte

Laila Olsen

Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Jytte Klausen

Hej Laila

Tak for dit bud, men hvor og hvordan kan jeg i så fald finde ham?

Jeg ved han bor hos forældrene i FT 1916 i Veksø.

mvh
Jytte

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jytte

Det er muligt billedet ikke viser en militæruniform. Visse andre erhverv havde uniformer der godt kunne se ret "militaristiske" ud med nutidsøjne, fx. ansatte ved jernbanen.

Læg evt. billedet i tråden, måske kender nogen uniformen.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jytte Klausen

Hej Mikkel

Tak for dit svar - jeg forsøger at vedhæfte billedet.
Originalen var for stor, så jeg har været nødt til at formindske det - håber det går.

Jeg har faktisk selv tænkt på, om han var "klædt ud", så det skulle se ud som om, han havde været soldat!

mvh
Jytte

[vedhæfting slettet af admin]

Eli Lothardt Dahl

Hej Jytte

han er helt afgjort soldat. Der står et nummer på hans kasket - jeg tror der står 27. Det er hans bataljons nummer.

Hvis det er 27, så er der i forsvarets billedarkiv fotografier af sikringsstyrken fra Ishøj egnen.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Mikkel Eide Eriksen

Ja, det ser grangiveligt militært ud, helt enig.

Men er nummeret ikke 71? Det ligner det i mine øjne.

Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jytte Klausen

Hej Eli og Mikkel


Det står 27. bat., og jeg har nu googlet mig frem til, at de lå i Fredericia i perioden 1867 - 1913.
Det passer meget godt med at fotograf Carl Christensen, som står nederst på billedet,  var i Fredericia 1886-1918. Den sidste oplysning har jeg fra Lokalhistorisk arkiv i Fredericia.

Så er spørgsmålet, kan min farfar have været soldat i perioden mellem 1912, hvor han blev skrevet ind i tilgangsrullen, og 1914, hvor han får stemplet "Udygtighedspas", og hvis han var, hvor kan han så findes?

Det virker bare lidt underligt, der ikke står flere oplysninger i lægdsrullen.

Jytte

Ole Hingebjerg

Hej Jytte Klausen

Jeg tror at du skal en tur til Viborg. Det er ikke alt der skrevet ind i lægdsrullen som ligger på SA København. Viborg Landarkiv har mange gange en mere udførlige lægdsrulle.

Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Jytte Klausen

Hej Ole Hingebjerg

Tak for svaret - tror du også, det er Viborg, når han er på tilgangslisten i Skævinge sogn, Frederiksborg amt?

mvh
Jytte

Ole Hingebjerg

Hej jytte klausen

Nej, så er det nok en tur til vores smukke hovedstad du skal besøge. En tur ind på SA.

Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Jytte Klausen


Øh.... nu kan det godt være, det er mig, der ikke helt har forstået systemet, men findes der andre udgaver af lægdsrullerne end dem, der er scannet til AO?

En tur til hovedstaden er fin, men der er lidt langt fra det midtjyske ;)

Ole Hingebjerg

Hej Jytte Klausen

På Statens Arkiver under menuen meste brugte arkivalier, der kan du læse alt om lægdsruller.

Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Jytte Klausen

Hej igen Ole Hingebjerg

Tak for din henvisning.

Jeg har igen læst, hvad der står om lægdsruller, men det har ikke bragt mig nærmere til, om der er andre steder, man kan finde yderligere oplysninger.

Jeg må nok opgive ævred og konstatere, min farfar har ikke være soldat, og det kan derfor ikke være ham på fotoet.


Med venlig hilsen
Jytte




Inger Toudal

#14
Hej Jytte

Jeg kender af gode grunde ikke til de sjællandske lægdsruller, men på http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/lagdsruller_-_en_vejledning/rigsarkivet står der følgende:

"Lægdsrullerne fra de lokale eller regionale udskrivningsmyndigheder. Med undtagelse af lægdsrullerne fra København, indeholder disse lægdsruller ikke andre oplysninger end lægdsrullerne fra de centrale myndigheder."

Det er lægdsrullerne fra de centrale myndigheder, der er indscannet og kan ses på nettet.

Kunne det være en bror til din farfar, der ses på fotoet?

Jeg har en ane, der får Utspas, som der står i lægdsrullen, og der eksisterer ingen billeder af ham i uniform. Derimod findes der fotos af hans bror (der vitterligt var soldat) i uniform.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jytte Klausen

Hej Inger

Tak for dit link. Jeg havde godt set afsnittet, som du har fremhævet, og må nu nok konstatere, der ikke er mere at komme efter - meget ærgerligt.

Min farfar var ene hane i kurven. Han havde 4 ældre søstre, hvoraf kun de 3 var gift, og det er ikke nogle af disse svogre.

Fotoet er fundet, blandt andre billeder af vores del af familien, hos en af min farfars søstre efter hendes død.

Hvem den unge cigarrygende mand er, bliver nok desværre ikke opklaret.

mvh
Jytte