Herredsfoged Jakob Jensen Lund og Margrethe Hulegaard ?????

Startet af Anelle Cosedis, 17 Aug 2014 - 11:06

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,

mon der er nogle idéer til at finde ud af mere end dette? Det meste er hevet ud af andres slægtsdatabase, og det er jo ikke godt nok.   :-\

Forældre:

Herredsfoged Jakob Jensen Lund                                  Margrethe Olufsdatter (Olsdatter) Hulegaard
født:   ???                                                                   født: ca. 1656
død: efter 1691, hvor han købte Adser vandmølle,         begr: 24 apr. 1731 (75 år) død i degneboligen
Lejre. Papirerne fra Lejre har jeg.                                 Jystrup, Sorø Amt, AO opsl. 181



Deres syv børn:

Sognedegn Jens Jakobsen Lund f. ca. 1679  død: 1744 Jystrup, Vestsjælland

Kirstine Marie Jakobsdatter (tip5) født 1684-86, død/begr. 17. apr. 1739, Skt. Knud, Odense AO opsl. 822. Hun var gift med postmester Andreas Melbye. Jeg har ni børn efter Kirstine og Andreas.

Else Jakobsdatter Lund død efter 1731

Degn i Osted Ole Jakobsen Lund død efter 1731

Ridefoged på Skjoldenæsholm  Mathias Jakobsen Lund død efter 1731

Margrethe Jakobsdatter Lund død efter 1731

Maren Jakobsdatter Lund død efter 1731

Disse sidste fem børn må være nævnt i skiftet efter deres mor. Dette har jeg dog ikke set.

Men tanker og idéer modtages meget gerne, da jeg er helt blank. På forhånd tak.

De venligste hilsner
Anelle


                 

Bjørn Marcher

Hej Anelle,


Jeg har Huulegaard folk blandt mine aner, men har mest bygget på andres oplysninger.
Vi er langt tilbage.... Skal lige prøve at grave i nogle gamle papirer og oplysninger fra andre slægtsforskere, jeg fik for en del år siden.....

Du kan se mere på www.bearfields.dk hvis du dykker ned i min anedatabase og søger under H for Huulegaard. Der lå en gård kaldet Huulegaard i Allerslev sogn ikke langt fra Lejre. Geografisk er vi i nærheden med Adser Vandmølle....

Min ældste kendte Huulegaard var Oluf Lauridsen Huulegaard - født vel o. 1630. Der er nævnt 4 børn, men Margrethe kunne måske være et 5. Tidsmæssigt passer det fint, men det er jo kun en mulighed - bestemt ikke et faktum.  Der står lidt i Trap Danmark om ham og gården....

Min gren af denne slægt var så hørkræmmere i København..... kunne være du har set faddere med denne profession?

Jeg ved ikke hvordan det kan hjælpe dig, men måske kan det sætte nogle tanker i gang.   

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

som du kan se har jeg næsten ingen kirkebogsopslag og derfor heller ingen faddere, der kunne være hørkræmmere.

Det ser godt nok ud som den samme familie, og Margrethe hedder jo netop Olufsdatter Hulegaard (Huulegaard, Hullegaard ved begravelsen).
Så jeg vil da formode, at hun er et 5. barn af Oluf Lauridsen Huulegaard. Tidsmæssigt passer det jo også fint, da hun er født ca. 1656, måske som første barn.

Margrethe og Jakob får jo også en søn kaldet Ole, så jeg vil stærkt gå ud fra, at Oluf Lauridsen Huulegaard er hendes far.

Men hvor og hvornår hun er blevet gift med herredsfoged Jacob Jensen Lund, hvor han kommer fra, eller hvor og hvornår deres børn blev født/viede/døde er stadig store gåder.

På din hjemmeside så jeg, at du skrev at navnet Huulegaard ikke findes mere. Det findes stavet på andre måder. Huulgaard-Christensen har jeg kendt "altid".

Hvis du evt. finder plads til Margrethe, har jeg en stor efterslægt, hvis du er interesseret.

De venligste hilsner og tak
Anelle

Thestrup-Bjørn

#3
Ole Lauridsen Huulegaard i Allerslev (Roskilde amt) får bl.a. en datter:

DRUDE MARGRETHE OLUFDTR. HUULEGAARD, men født ca. 1668 og død 1710
- gift 2 gange med præsterne Wind og Krag i Osted-Allerslev.

---------

Her står, at hun er Daughter of Oluf Lauritzen, Birkefogen i Skjoldnæsholm og Maren Jacobsdatter

http://www.geni.com/people/Margrethe-Huulegaard/6000000025049157508?through=6000000025050069957


Men er der ingen skifter, der kan be- eller afkræfte ovenstående.
For det er lidt pudsigt, at moderen her er anført som Maren Jacobsdatter - det hedder nemlig Huulegaards kone i Allerslev

------------

Navnet Hulegård ses faktisk ret mange steder - prøv at Google.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Bjørn Marcher

Hej Anelle,


Jeg sender dig per mail lidt oplysninger, jeg fik tilbage i 2000 fra en Kaj Ørhøj, der også granskede i slægten.

Kan ikke finde skifter, der kan belyse om der var flere end de 4 børn....

venlig hilsen


Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Thestrup-Bjørn

#5
Her er lidt om Huulegaard i Allerslev - og Danmarks kirker plejer at være en rigtig god kilde.

Søg blot på ordet Huleg - så dukker et par af dem op

http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/kob_amt_802-816.pdf



- desværre IKKE noget om din madam Lund.

-----------------

Til diverse hjælpere er det vist fint at få lidt om Adser mølle i Lejre - for det er jo denne Jacob Jensen (Lund) (og hans kone), det drejer sig om

http://www.plukfrugtselv.dk/HistorienOmAssersMolledel1.pdf
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anelle Cosedis

Hej,

ja, den er lidt svær at greje. Men tid og sted passer jo fint. Blot mangler jeg, at få Margrethe Olufsdatter Huulegaard puttet ind foran de andre børn: Lauritz, Karen, Drude Margrethe og Thomas.
Men hun bør nok være nævnt i skiftet, da hun jo blev 75 år. Og hun er død i 1731 i degneboligen i Jystrup. Det smager lidt af fugl detteher. ???

Men jeg må gemme alle disse oplysninger, jeg har fået af jer, indtil jeg kan få kædet Margrethe på.

Men i området omkring Skjoldenæsholm, Valsølille har jeg fundet de fleste børn efter Kirstine Marie Jakobsdatter Lund og postmester Andreas Melbye. Så....vi er da i området.

Jeg ved, at der er flere i dette forum, der har Andreas Melbye og Kirstine Marie Jakobsdatter Lund på deres anetavle. Men jeg har desværre ikke deres vielse, som skulle være i Særløse, Roskilde Amt 9.sep. 1704. Måske én af jer har set skiftet efter hendes mor, Margrethe?

Tak også til Thestrup-Bjørn. Dejligt med alle disse inputs. ;)

De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Hej Anelle

Her er skiftet efter Margrethe:

Margaretha Olufsdr Huulegaard enke ( Margrethe Olsdtr Huulegaard) i Jystrup       d.17 Apr/29 Aug 1731   pg 234
1 HUSB:  ... Lund
CH:      Jens Lund        degn i Jystrup  (signed: Jens Jacobsen Lund)
         Ole Lund         degn i Ousted
         Mathias Lund  ridefoged i Schioldenesholm  (signed: M.J. Lund)
         Kirsten Lund = Andreas Melbye postmester i Ottense  ( Kirstine Lund)
         Else Lund = Hans Helt i Ebberup
         Margrethe Lund = Bernt Vildgaard
         Maren Lund = Lorentz Fribert i Saebye
2 HUSB:  Rasmus Bertelsen  (dod)
[Skjoldnaesholm gods; Book 3; FHL film 41350]

Og med hensyn til en vielse i Særløse, ja så er du løbet ind i samme problem, som jeg, - at kirkebøgerne først er bevaret fra 1728.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Uh, du er godt nok hurtig, Thestrup-Bjørn ;D. Tusind, tusind tak.

Jakob Jensen (Lund er nok bare et tilnavn) blev først herredsfoged i 1695. Kilde: Sjællandske retsbetjentarkiver indtil 1919, fundet på Lejre lokalarkiv sammen med skødet fra 1691. Kommunelærer A. Strange Nielsen har været så venlig at renskrive dette.

Jeg kan desværre heller ikke se noget om Margrethe i Allerslev Kirke. Men da hun blev begravet i Jystrup (Jydstrup, Sorø Amt) har jeg også prøvet her. Men der kan jeg ikke finde inventarliste, men kun en forside?????

Og børnenes dåb burde jeg da også kunne finde. Det kunne måske fortælle mere om Jakob og Margrethe. Men hvor? Nu er jeg gået helt hjernedød  :'(

De venligste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Hej Judith,
tak for oplysningen. Det må være dette skifte, jeg må have fået oplysningerne fra. Kunne blot ikke huske det.
Ja, det er ærgerligt med kirkebøgerne fra Særløse. Men da du har samme problem, må du eller en anden være i familie med min mand  :D
Kender du de syv børn efter Jakob og Margrethe? De må da være blevet gift og have fået børn???

De venligste hilsner og endnu en gang tak
Anelle

Judith Olsen

Hej Anelle

Nej, jeg er desværre ikke i familie med disse "fine folk" - kun med nogle husmænd/daglejere, som huserede på Særløse-egnen før 1728  :D

Men man kan jo undre sig over, at der på en hjemmeside er angivet en vielsesdato i Særløse i 1704.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,
nåh, det var ærgerligt. Men ingen er da "finere" end andre.  ;D Men nogle gange kan det være nemmere at finde oplysninger om dem.

Ja, som du nævner er det mærkeligt, at offentliggøre en vielse fra Særløse 1704. Men det må jo være fra en slægtsbog. Jeg har da også meget stående uden verifikation, men har ikke tænkt mig at lægge det på internettet uden beviser. Kun med store spørgsmålstegn. :)

Hos Finn Holbek, som har det fra "Plum - Slægten Plum", har jeg lige fundet Jakob og Margrethes søn, sognedegn Jens Jacobsen Lund i Jystrup. Han blev gift med Anna Kirstine Knudsdatter Plum i 1735. Hendes far var sgnpr. Knud Hansen i Reerslev, Holbæk Amt, men han døde desværre i 1725, og der er ingen kirkebøger i Reerslev før 1814. Så denne vielse kan jeg heller ikke finde. :'(

Det er godt nok kringlet!!!

De venligste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle,


Nu lysner det vist vedrørende Huulegaard siden, takket være uforlignelige Thestrup-Bjørn !
Må tilstå at jeg ikke har set denne beskrivelse af Allerslev Kirke før - det er min forsømmelse!

Min ældste Huulegaard er jo den person der er nævnt på gravsten 2: Oluf Lauridtzsøn Hulegaard (med hustru Maren Jacobs Datter). Han er altså død omkring 1675, og har arvinger.

Gravsten 1 er - uden klippefast dokumentation, men med meget stor sandsynlighed - hans far kirkeværgen Laurits Olufsøn Hulegaard. Det fremgår at han må have levet fra o.1620 til 1.4.1653, og at han er blevet gift med Anne Olufsdatter o. 1642. Hans søn OLH nævnt ovenfor må derfor være født I 1642 eller snarest efter. Formentlig som førstefødte søn, ud fra navngivning og en formodning om han overtager den fædrene gård.
En datter Margrethe Olufsdatter født o.1656 som datter af OLH virker derfor lidt usandsynligt, det er for tidligt. Spørgsmålet er dog, om man kan tillægge en oplysning om at hun er 75 år i 1731 den helt store vægt? 


Hvem er så faderen til LOH ? Han er formentlig død ca 1641, hvor LOH overtager den fædrene gård. Han må logisk set have heddet Oluf (Hulegaard) - og havde ihvertfald sønnerne Laurits og Oluf.
Hvis sønnen Oluf Olufsen i Kværkeby har taget tilnavnet "Hulegaard" , så kan han jo også være fader til Margrethe Olufsdatter! Han er vel født i 1620'erne, så en datter i 1656 passer tidsmæssigt fint....

Så Anelle, nu har du to muligheder - hvilken en der er mest sandsynlig, vil jeg lade dig selv afgøre! Måske kan andre bygge videre på disse overvejelser....

Og 1000 tak til Thestrup-Bjørn, jeg fik lige to aner mere forærende.... ikke dårligt på en regnvejrs-søndag!

venlig hilsen Bjørn   
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Thestrup-Bjørn


Hej Anelle!

I Sjællands Stifts degnehistorie under Jydstrup-Valsølille Sogne, Ringsted Herred
finder du sønnen
Jens Jacobsen Lund, f. 1680. Stud. Roskilde 1699, k (= kaldet) af Generaladmiral Ulrik Christian Gyldenløve 10.6.1713 - begr. 20.7.1745
gift 1. gang med Karen Nielsdtr. Hyld, f. 1694, begr. 30.10.1733
gift 2. gang 27.6.1735 med Anne Christine Plum, søster til degn Plum i Førslev.
= Hans Knudsen Plum født 1702 (børn af præsten i Rerslev-Ruds Vedby, Knud Hansen og Anne Margrethe Cortsdtr. Plum, borgmesterdatter fra Køge)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anelle Cosedis

Hej, tusind tak for mailen.

Jeg kan godt se, at min Margrethe Olufsdatter Hulegaard ikke figurerer her, men så må jeg jo slå mig til tåls med det. Det havde jo været dejligt, om man kunne komme blot en generation længere tilbage.

Sikkert er det, at hun dør i hos sønnen sognedegn, Jens Jacobsen Lund i Jystrup og bliver begravet 24. apr. 1731 AO opsl. 181. Men selvfølgelig er det ikke sikkert, at hun er 75 år.

Tak også til Thestrup-Bjørn for dine fine oplysninger ang. degnens ægteskaber.

Jeg vil straks lede efter børn født i Jystrup og hans første hustru's begravelse.

De venligste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Blot et par oplysninger, som jeg har fundet med stor hjælp fra Thestrup-Bjørn, hvis andre følger denne tråd:

Karen Nielsdatter Hyld bliver begr. 30. okt. 1733 i Jystrup, Sorø Amt AO opsl. 183 hø. side.

Jens Jakobsen Lund bliver herefter gift med Madame Anne Christina Plum (hun må have været gift før) d. 27. jun. 1735 ligeledes i Jystrup AO opsl. 195.

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,
Judith har tidligere i dette emne nævnt skiftet/overlevende børn med ægtefæller efter Margrethe Olufsdatter Hulegaard i 1731.

Nu har jeg googlet børnene og deres ægtefæller, og jeg har ledt på FS.

De eneste jeg har er Kirstine Marie Jakobsdatter Lund gift med postm. Andreas Melbye. Tip5.

Og degnen Jens Jakobsen Lund er gift med Karen Nielsdatter Hyld og senere Anne Christine Plum.

Men alle de andre savner jeg oplysninger om. Hvem er Hans Helt i Ebberup, Bernt Vildgaard, Lorentz Fribert i Saeby? Hvad med degnen i Osted Ole (Oluf) Jakobsen Lund? Eller ridefogden på Skjoldenæsholm Mathias Jakobsen Lund? Uh, jeg kan ikke tænke klart mere.

Hvis jeg kan få lidt hjælp (jeg har jo oplevet, hvor dygtige I er) ;), vil jeg blive lykkelig. På forhånd tak.

De venligste hilsner
Anelle







Anelle Cosedis

Hej,
jeg ved, at jeg måske blot taler med mig selv, men det er der såmænd ikke noget nyt i.  ;)

Der er stadig noget lusket omkring Lund/Hulegaard.

Sønnen, degn i Osted, Ole Jakobsen Lund har en datter kaldet Drude Olufsdatter Lund. Hun bliver trolovet med velærværdige Jacob Jelstrup i Reerslev. Årstallet er jeg ikke sikker på, men man finder det i Osted, Roskilde Amt, 1684-1815 (ny udgave) opsl. 6.

På trods af, at jeg har hørt navnet Drude førhen er det dog ikke så almindeligt. Bjørn, du havde jo en Drude Margrethe. ???

For øvrigt har jeg fået lidt styr på Hans Helt, skovrider, søn af sgnp. i Glostrup Ulrik Helt.

Håber dog stadig på flere inputs.

De venligste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle,


Lige et input mere: Jeg har ledt efter min ane Birgitte Marie Huulegaards dåb, opgivet til at være i 1716. Den var ikke nævnt i den pudsige afskrift af Osted-Allerslevs tabte kirkebog, bragt på de første sider I Osteds første kirkebog.... så hun var nok ikke døbt I Allerslev sogn, som jeg ellers havde regnet med.

Nu fandt jeg hende: I  KB 1694-1745 Kirke Eskildstrup, Holbæk Amt; Opslag 59.
(Anno 1716) Margen: Birgitte Marie

D. 4.Novembr. som var en Maanedsk Bededag, kom til
Den hellige daab Thomas Olsens barn af Stestrup paa Sorøegods
Ved nafn Birgitte Marie, som nogle dage før blef  (h)jemme-
døbt.  Hr. Jacob Krags Hustru i Osted bar det: Faddere Jens Lund
degn udi Jydstrup; Oluf Lund degn i Osted, Rasmus Hansen udi
Gystinge, Lovidse Vind; Helts Kieriste af Giefninge:

Stednavnet skal jeg lige have bekræftet, men læg mærke til fadderne, der må binde tingene sammen!

Nu skal jeg lige på jagt efter Thomas' sidste par børn, ikke mindst den senere så kendte Peter!

venlig hilsen

Bjørn



Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

ja, jeg skal lige have fokuseret på familien igen.

Det er nogle meget fine oplysninger, du kommer frem med her. Godt fundet. Tak skal du have. ;D

De to faddere du nævner, degnen i Osted Oluf (Ole) og degnen i Jystrup Jens Lund er jo "mine", og nok også dine.
Er de mon farbrødre til din Birgitte Marie Huulegaard? Eller hvordan?

Det er da lidt spændende detteher, ik'? Farer straks til Kirke Eskildstrup.

De venligste hilsner
Anelle



Anelle Cosedis

Farbrødre kan degnene selvfølgelig ikke være !!! Det må hænge sammen med deres mors familie, og hun skulle være født ca. 1656.

De venligste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle,

Nej, vi skal nok en generation eller to længere tilbage.... det kan være Birgitte's farfar Oluf Lauritsen, der har Margrethe Huulegaard som søster, hendes sønner må så være fætre til Birgitte's fader Thomas.
Eller måske skal vi en generation længere tilbage, og dermed flere muligheder....

Det lidt spændende er, at de ikke nødvendigvis bliver kaldt Hulegaard, så vi skal til at søge dem alene på patronym - d.v.s. Margrethe Olufsdatter (men uden Hulegaard). Det var sådan jeg fandt min Birgitte .....

Og det ser ud til at slægten har boet i flere sogne i området - Kværkeby, Kirke Eskilstrup, Allerslev og måske flere....

mange hilsener

Bjørn

 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

jamen Margrethe hedder jo også Olufsdatter :-\ Så jeg tror ikke, at hun er søster til Oluf Lauritsen. Ville hun så ikke hedde Lauritsdatter, da Oluf hedder Lauritsen?
Og da hun er fra 1656, synes jeg, at det ser ud til, at hun er søster til Thomas. Og hendes børn fra 1679-90.

Men det er noget svært noget, vi er rodet ind i, da det er lidt mangelfuldt med kirkebøgerne  ???

Tusind tak for svaret.

Jeg vil kigge lidt på det senere i aften. I dag har jeg kigget lidt på degnenes børn.

De venligste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hov, der løb jeg da sur i personerne.

Det jeg ville have skrevet var at det kan være Birgitte's farfar's bror  Oluf Olufsen fra Kværkeby, der har Margrethe Olufsdatter Huulegaard som søster (eller datter!), hendes sønner må så f.eks. være grandfætre til Birgitte's fader Thomas. Men det lyder lidt langt ude for faddere....

Håber du kan følge mig, ellers tegn en lille efterslægtstavle....  :-)

Ofte kan man sandsynliggøre slægtsforhold ved at notere faddere ved et større antal dåb indenfor en slægt.... der tegner sig ofte et mønster, det er ofte ret nær slægt ... men det er noget ressourcekrævende. Du kan måske bruge det til at udelukke nogle muligheder....

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

ja, jeg må nok til at lave en lille kladde på et A-4 ark for at få overblik.

Jeg har jo ikke dine aner med på mit træ. Har du fået puttet degnene, ridefogeden Mathias og deres søstre ind i dit træ? For de må jo være i familie.

Har du tidligere set skiftet efter Oluf Lauritsen Hulegaard?

Hedder Oluf Olufsen fra Kværkeby også Hulegaard, eller arbejdede han der?

Har du set et skifte efter ham?

Ih, altså  ???

De venligste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Jeg har nu lavet en lille bid af dit træ, og hvis Margrethe Olufsdatter Hulegaard virkelig er 75 år ved sin begravelse, kan jeg godt se, at Oluf Lauritsen Hulegaard vil være for ung, til at være hendes far.

Som Thestrup-Bjørn skrev til os, skal vi jo nok have fat i skifterne, for at være sikre på noget som helst, men samtidig medfulgte et link på GENI med et stamtræ, hvor han optræder som hendes far. Det beviser dog ingenting.

Jeg tror, at jeg vil lade hende hvile i fred indtil jeg får mere tid, og så er der ikke noget at gøre ved, at hun forbliver forældreløs et stykke tid.  :'(

De venligste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle,


Fortvivl ej - hun er ikke forældreløs.... Med de faddere vi har set tidligere, hælder jeg mest til at hun ER datter af Oluf Lauritsen Hulegaard, og dermed altså ikke 75 år som opgivet.

Problemet er kun at dokumentere det udenfor rimelig tvivl - men her vil faddere ved en række dåb være et vigtigt argument. Det er forholdvis nær familie, der blev anvendt.

Skiftet - nej.

Oluf Olufsen var fra Kværkeby, d.v.s. boede der (på det tidspunkt gravstenen blev sat). Hulegaard skal vi nok på det tidspunkt tage som et tilnavn, man kun gav til de der boede på Hulegaarden.
Senere, da slægten rykker til København, hvor det var finere eller almindeligt at have et tilnavn, valgte de Hulegaard ud fra deres oprindelse....

mange varme hilsener

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

tusind tak for dine trøstende ord. Ja, de faddere er jo Tordenskjolds soldater.

Det er jo altid lidt irriterende, når man støder ind i sådan et "problem". Jeg kan bedst lide, hvis der er orden i systemet, og ikke sådan en omgang "fnidder". Alle syv børn efter hende, har jeg ikke dåben på.

Jeg tror, at jeg en gang i det sene efterår, vil få mere tid til at rende på Rigsarkivet. Måske man kan være heldig at finde nogle skifter  efter Jakob Jensen Lund og Margrethe Olufsdatter Hulegaard??? ??? ??? Jeg ved jo heller ikke, hvornår hendes mand døde, kun at det var efter 1691. Det kan være, at der er et skifte efter hende med en eller anden spøjs oplysning om, hvorfra hun kommer.

Blot synes jeg, at det kan være svært at læse disse gamle papirer. Jeg har fået oversat et par stykker, men det er jo en bekostelig affære, hvis man skal igennem alt indbo, hvilket jeg synes er morsomst. Jeg har et skifte på 11 sider liggende i Odense, som jeg også gerne vil have oversat, og de vil ikke sende protokollen til RA. Så det må også lige vente.

Nå, nu fik du lige en sludder for en sladder.

Hvis jeg finder ud af noget, skal jeg nok lade høre fra mig. Husk, at hvis du kan bruge noget af mit, siger du bare til.

Tusind tak for din hjælp.

De venligste hilsner
Anelle


Judith Olsen

Altså Anelle

Skiftet efter Margrethe er jo fundet - se mit tidligere svar :-)

Men ja, et skifte efter herredsfogeden ville være rart at se - hvor pokker kan han være død - og iøvrigt:

Hvor og hvornår blev Margrethe mon gift med Rasmus Bertelsen - og hvad er han "for en størrelse" ?

Han er nævnt i omtalen af Asser Mølle på www.plukselvfrugt.dk uden årstal - og ejeren/fæsteren før ham Phillip Jacobsen er nævnt som en mulig søn af Jacob Jensen Lund.

Uh - hvis bare der havde været kirkebøger for Særløse før 1728 !

Ja, jeg er blevet lidt "grebet" af denne historie, selvom jeg slet ikke har nogen relationer til familien.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

ja, jeg ved godt at skiftet er fundet. Jeg mente blot, at der kunne stå noget mere i selve skiftet, hvis man er meget heldig. Eller er jeg helt galt på den. Står der ikke mere???

Det er sødt af dig at interessere dig for historien. Og du har ganske ret i, at Særløse er irriterende.

Philip Jacobsen har jeg slet ikke noteret. Jeg må kigge på det igen.

Måske lokalarkivet i Lejre ved mere om Hulegaard. Men Bjørn har jo allerede fortalt noget om TRAP. Dette har jeg dog endnu ikke fået kigget nærmere på.

Jeg tænkte, om man kunne finde deres vielse i Allerslev, men kirkebogen starter desværre først i 1684.

Og hvis man vidste, hvornår hun blev viet til Rasmus Bertelsen ville det kunne fortælle lidt om, hvornår Jakob Jensen Lund døde, og hvornår jeg skulle lede efter skiftet.

Jeg er vist kommet på herredsfogedens mark. ???

Tusind tak for svaret.

De venligste hilsner
Anelle