Herredsfoged Jakob Jensen Lund og Margrethe Hulegaard ?????

Startet af Anelle Cosedis, 17 Aug 2014 - 11:06

Forrige emne - Næste emne

Judith Olsen

Hej

Eva's indlæg er nok ikke uinteressant:

" Gravsten. 1) O. 1654. Laurits Olufsøn Hulegaard, Kirkeværge til Allersløf Kirke, »boet i sin fæderne Gaard i 12 Aar og levet i godt Ægteskab med sin Hustru i 11 Aar« (seks Børn), død 1. April 1653 i sit 33. Aar, og Hustru Anne Olufsdatter, født i Venterup, død 19. Maj 1654 i sit 35. Aar. Stenen er bekostet af hendes Brødre og Søstre og hører dem og deres Arvinger til samt af hans Broder Oluf Olufsen i Querckebye. Ølandsk Kalksten, 174 x 86 cm, med fordybede Versaler. I Skibets Gulv. "

Apelona Olsens i Solrod     d.27 Dec 1690/13 Feb 1691                pg 357 #22
HUSB:    Hans Olsen (dod)
CH:      Ole Hansen Vendterup i hiemme, Solrod, of age
         Ole Hansen Hulegaard (dod) = ... = 2. Niels Hansen i Cappelof
            CH: 
         Lars Hansen      boende i Solrod
         Jorgen Hansen    boende i Gioderup
         Peder Hansen     24
         Niels Hansen     16
         Ane Hansdtr      25
         Sidse Hansdtr    18
         Karen Hansdtr    17
[Bidstrup gods; Book 1 1684-1695; film 41095]

Anne Olufsdatter kunne være datter af disse to:

http://johnoglis.dk/genealogi/getperson.php?personID=I15974&tree=JM

I Greve kirke findes en gravsten over dem:

3) 1654. Oluf Nielsen, født i Venterup 1578, død 28. Aug. 1653 i sin Alders
75. Aar, og hans Hustru Anna Olufsdatter, f ø d t i Carlslund 1585, død 12. Marts
1653 i sin Alders 68. Aar ( . . . Sønner, tre Døtre). Stenen er bekostet 1654 af
deres . . . børn og Svogre og tilhører dem og deres Arvinger. Ølandsk Kalksten,
177 x 101 cm, med fordybede Versaler, nu brudt i to Stykker. I Vaabenhusets
Gulv.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej og god morgen,

jeg vidste det.  ;) ;) ;)
Du kunne få det til at hænge sammen. Jeg havde jo en formodning om, at det var noget interessant, Eva var faldet over i skiftet.

Nu håber jeg da, at Bjørn vil kigge grundigere på det. I går fik jeg tastet Bjørn og familie ind, men selvfølgelig ikke opslagene. Kun fra Roskilde.  ;D Tak, Bjørn.

Og måske vi er heldige, at få Kurt på banen igen, når han er blevet hunde-fri.  ;)

Michael og Anne har jo nok også noget, der passer ind. Michael har jo Kirstine Olufsdatter Huulegaard og Anne har (kan ikke lige huske det. Var det noget med Peder Olufsen Huulegaard? Vi har jo otte børn efter O.L. Huulegaard. UH. Jeg har kun været igennem Thomas' børn.

Mange, mange tak, Judith.

Du skal vel slappe lidt af, når nu det er søndag? Jeg sender min mand på golfbanen.  ;D Nah, sådan er det ikke helt, for han vil jo så gerne. Så: "Lad dog barnet".

De bedste hilsner
Anelle



Bjørn Marcher

Hej alle,

I er dejligt aktive - jeg er lige til tælling med en defekt computer, der synes at have slettet nogle systemfiler... men forhåbentlig ikke min slægtsdatabase. Det vil vise sig..... låner mig ind på en anden, men I får nok ikke meget hjælp fra mig den første uges tid.... :-(

Eva og Judith, skiftet er afgjort interessant - jeg har tidligere henvist til Peter Rust's hjemmeside, og her står personerne - og flere til....
Lokaliteterne undrer mig lidt - Ventrup / Venterup var en landsby, nu kun en enkelt gård i Greve (byen hvor jeg bor), Kappelev er en lokalitet ved Greve og Kildebrønde, mens Gøderup ligger i Glim sogn ikke langt fra Allerslev....

Jeg læser det som Oluf Hansen Huulegaard er død før 1690, har flere børn, og hans enke er gift med Niels Hansen i Kappelev. OHH kan så være født i perioden 1630-1675 og måske lidt før /efter. Dermed samtidig med Oluf Lauridsen Huulegaard - kan det være der er skrevet et forkert patronym? Patronymet er aldeles betydningsløst for dette skifte. Så det er den samme person?
Blot en strejftanke....

Vi skal i så fald måske finde en vielse mellem enken Maren Jacobsdatter og Niels Hansen i Kappelev, og hans begravelse i Kappelev - Maren kommer jo til sønnen Peder Huulegaard i Agerup i Gørlev sogn.....

mange varme hilsener
Bjørn
 


Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Judith Olsen

Hej Bjørn

Nej - jeg tror ikke, at der er tale om forkert patronym;

Olluf Hansen Hullegaarde i Cappelofgaarde ( Ole Hansen Huulegaarde)     28 May 1690    pg 231 #2
WIFE:    Mette Poulsdtr
CH:      Poul Olsen       7
         Maren Olsdtr     5
BRO:     Ole Hansen       i Solrod
         Lars Hansen      i Solrod
wgd: Niels Gregoriusen i Gillebronde
[Bidstrup gods; Book 1 1684-1695; film 41095]

Mette Poulsdtr i Kappelofgaarde       d.8 Apr/1 Jun 1698      pg 223 #10
2HUSB:   Niels Hansen
CH:      Ole Nielsen      7
         Kirsten Nielsdtr 3
1HUSB:   Ole ...
CH:      Poul Olsen       15
         Maren Olsdtr     13
1HUSB.BRO: Ole Hansen Vendonrup? i Solrod
           Lars Hansen i Solrod
[Bidstrup gods; Book 2 1697-1704; film 41095]

Som det ses, var denne Oluf Hansen Huulegaard gift med Mette Poulsdatter, som efterfølgende bliver gift med Niels Nielsen.

Det interessante - synes jeg - er, at Hans Olsen (Olufsen) og Apelone har to sønner, ved navn Ole (Oluf) - den ene kaldet Vendterup, den anden Huulegaard.

Huulegaard kunne måske være kommet i spil, hvis det måtte vise sig, at Anne Olufsdatter, gift med Laurids Olufsen Huulegaard, er datter af Oluf Nielsen og Anna Olufsdatter.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej,

det er da skønt, at I to kloge hoveder kan arbejde på alt det, jeg synes er så svært. ;) ;) ;)

Jeg tager mig af efterslægten, hvor jeg jo har kirkebøgerne. Lige nu er jeg ved Anna Margrethe Dorothea Rasmussen, barnebarn af Anne Dorthe Huulegaard.

Jeg plejer ikke at gå så langt, men lige nu kører det derudaf. Hvis det har interesse for dig Bjørn, skal du nok få alt, hvad jeg finder. Du siger bare til.

De venligste hilsner
Anelle


Judith Olsen

Kære Anelle

Hvad skal sådan en lille husmor i Dragør da stille op? Jeg prøver at lære

Ahr ved du nu hvad: Den "lille husmor i Dragør" er da rigtig godt med, så vidt jeg kan skønne  ;D

Og "prof" - ja da, det er jeg - sender dig en faktura snart  ;D.

Næ du - jeg har vel slægtsforsket i 5-6 år, men jeg har lært rigtig meget af at læse de mange forskellige indlæg på DIS grundigt - og så er jeg, undskyld selv-rosen, ret ferm til at brug Google.

Om Bjørn og jeg er "kloge hoveder" - tja, næ - men måske er vi gode til at forestille os tænkelige og utænkelige sammenhænge i det, som vi - og du - og alle andre kan finde på nettet.

Og Anelle - netop det at være med til at løse denne udfordring om herredsfogeden og hans hustru - er lærerigt.
Vi har alle hver især vores måder at gøre tingene på - f.eks.: Hvorfor tog det så mange siders skriblerier at få den idé at tjekke kirkebogen for Jystrup.
Tja, vi var vel nogen stykker som ikke til at starte med lagde vægt på gravmindet i Jystrup over de tre små børn - i hvert fald ikke nok til at komme på den tanke, at Jacob og Margrethe kunne have boet der til at starte med.

Nå, det var bare lidt tankespind til dig på en søndag aften, hvor du snart skal se 1864 - og jeg foretage mig noget andet, som f.eks. at søge flere ane-sammenhænge for din mand  ;D
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Bjørn Marcher

Hej Judith med flere,


Godt, så fik vi aflivet den mulighed. Tydeligvis ikke forkert patronym!

Du skriver

CitatDet interessante - synes jeg - er, at Hans Olsen (Olufsen) og Apelone har to sønner, ved navn Ole (Oluf) - den ene kaldet Ventrup, den anden Huulegaard.

Huulegaard kunne måske være kommet i spil, hvis det måtte vise sig, at Anne Olufsdatter, gift med Laurids Olufsen Huulegaard, er datter af Oluf Nielsen og Anna Olufsdatter.

Ja, på Peter Rusts hjemmeside, kan du netop se at Anne Olufsdatter angives som at være datter af Oluf Nielsen og Anna Olufsdatter..... kilderne til at understøtte dette er ikke oplyst.

Jeg kan se de kunne være kommet i spil, hvis to søskende-par er blevet gift indbyrdes, altså f.eks. Laurits Olufsen Huulegaard / Hans Olufsen brødre blev gift med hhv. Anne / Abelone Olufsdatter Venterup døtre .... (og de kan selvfølgelig være krydset modsat.....). 

Er det sådan, du overvejede Judith? 

---

Og Anelle, det kunne være skægt hvis vi kunne "gøre prøve" på et tidspunkt med Maren Jacobsdatter's oldebørn på hendes dødstidspunkt. Så kan vi se om vi har fundet en komplet efterslægt... 

mange hilsener

Bjørn


Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Judith Olsen

.. og iøvrigt, lige en sidebemærkning:

Alle disse gravsten/gravminder er af Ølandsk kalksten med fordybede versaler. Samme stenhugger-mester - kendt af familien ?

Hvorfor Ølandsk kalksten - var den mon bedre en kalksten fra f.eks. Stevns eller Møn ?

Nå - det er uvæsentligt, men - igen Anelle - bare en tanke, som falder mig ind, i min måde at slægtsforske på ....

Og Bjørn - egentlig har jeg ikke - endnu i hvert fald - "tænkt" så meget omkring Abelone Olsens / Anne Olufsdatter, og jeg har ikke gennemtjekket Rust-siden.
Min eneste "indgang" er, at Anne Olufsdatter skulle være født i Venterup - og det ledte mig til Oluf Nielsen og Anna Olufsdatter.
Men det kunne jo godt tænkes, at grunden til 2 x Ole/Oluf er, at Abelone også er en "Olufsdatter".

Ja, sæt bare Anelle igang med de der børns børnebørn - 13 stk. af hvem 6 levede i 1718 - var det vist  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej,

ja, jeg har lige lavet kaffen til 1864, så jeg er klar.

Jeg er havnet i Olivarius-slægten, da Anna Margaretha Dorothea Rasmussen var gift med først Henrich Olivarius i 1795.
Han døde i 1796, hvorefter hun giftede hun sig med lillebroderen Lauritz Biørn Olivarius i 1797. De to fik 12 børn og nåede at holde diamantbryllup.

Finn Holbek har heldigvis en slægtsbog over Olivarius online.

Vi kan jo nok ikke finde alle oldebørnene efter Maren Jacobsdatter, da vi jo højst sandsynligt stadig mangler nogle af hendes børn. Men det kunne da være morsomt, hvis kabalen kunne gå op. Og vi skal jo nok have Anne og Michael i tale igen. Jeg kan ikke lige overskue, hvor mange vi har nu, men vi må tage dem lidt ad hoc.

Jeg bliver vist ikke arbejdsløs foreløbig.

Du er bare alt for sød, Judith.  ;D ;D ;D Nu lyder jeg igen som et 5-års barn. Smutter for nu.

Mange, mange hilsner
Anelle

Judith Olsen

Fandt lige ham her:

Hans Vendttuop i Sandvadshus           skifte 27 Mar 1695     pg 200
WIFE:    Karen Christensdtr
CH:      Lisbeth Hansdtr  4
gd: Christen Larsen
[Skjoldnaesholm gods; Book 1; FHL film 41350]


Er det mon en søn af Ole/Oluf Hansen Vendterup ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej,

hvis det er 6 oldebørn, der er i live i 1718 efter Maren Jacobsdatter, tror jeg, at vi har alt for mange.

Noterer både levende og døde:

Degnen Jens Jakobsen Lund:

01. Kirstine Marie Jensdtr. født 1713 død 1788

02. Elisabeth Jensdtr. født 1716 død 1716

03. Jacob Jensen Lund født 1717 død 1720


Degnen Oluf Jakobsen Lund:

04. Jacob døbt 1708 død ?

05. Bertel I døbt 1709 død 1709

06. Bertel II døbt 1711 død 1751

07. Drude Margrethe født 1715 død 1792

08. Helene født 1716 død 1751

09. Ebbe født 1717 død ?

10. Hans født 1718 død ?

Andreas Melbye og Kirstine Marie Jakobsdatter Lund har mindst fire børn, der lever i 1718 og ligeså mange døde eller dødfødte.

Så vi må vist til at finde nogle flere børnebørn som det første. ;)

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

prøv lige at se: DDD, Holbæk Amt 1787, Egeberg Bye, sognepræst Olaus Jacobides Huulegaard med familie. Hele byen står desværre på samme liste.

I Kisserup 1787, Roskilde Amt er der en Helene Hulegaard 45 år, gift med forpagter Svend Espsen.

I Wollerup 1787, Præstø Amt er der en Anna Huuleg 34 år, gift med sognepr. Andreas Samsing Fibiger.

I Holbæk Amt, Stigs Bjergby, Bjergbygaard Anne Barbara Hulegaard 47 år gift med forpagter Hans Frandsen 39 år. 4 børn.

Og så er der selvfølgelig snustobakhandlersken Ellen Huulegaard i Kiøge 79 år, som Judith omtalte.

Mon det er nogle vi skal bruge? ???

De venligste hilsner
Anelle

Anne Ravnskjær

Jeg ved ikke om denne indførelse kan bruges af jer.

Vor Frue 1722-1774 opslag 127:

Sr Ole Mandix Brøgger og Hørkramer paa Vestergade E. mand
Madme Anna Benedicta Borup, Sl. Ole Hulegaard
Hørkramner Enke, I Hendes Huus paa Vestergade, Vid. VK

mvh

Anne R

Anelle Cosedis

Hej Anne,

tusind tak. Du kan tro, at vi kan bruge den. ;D

Vi kan bruge alt med Huulegaard (Hulegaard). Jeg havde hans navn, men ikke vielsen.

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej igen Anne,

jeg var lige tilbage på tråden og så, at du har Peder Huulegaard og Marie Wulff.

Jeg har noteret, at han også var gift med Helene Kirstine Hansdatter 22. jun. 1741 Trinitatis 1727-1791 opsl. 50.

Har du evt. nogle børn efter Peder og hans to hustruer? Det ville hjælpe rigtig meget.  ;D

De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Hej Anelle

Jeg har da et par mere fra 1787:

Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Birkerød Bye, , 40, FT-1787, C2132
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:
Christen Møller   54   Gift   Hosbonde   Skovrider
Helene Sophie Hulegaard   37   Gift   Madmoder   hans Kone
Hans Christophersen   26   Ugift   deres Tienestefolk   Tienestekarl
Anne Kirstine Lorentsdatter   20   Ugift   deres Tienestefolk   Tienestepiger
Cathrine Marie Lingsvej   17   Ugift   deres Tienestefolk   Tienestepiger

------------------------
Holbæk, Tuse, Udby, Udby, , 2, FT-1787, B7272
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:
Utilie Marie Fleurloof født Huulegaard   41   Enke(mand)   Madmoder   Nyder nådsens brød
Chathrine Sophia Hansen   10   Ugift   Hendes søsterdatter   
Peder Jensen   23   Ugift   Tjenestekarl   
Niels Jespersen   21   Ugift   Tjenestekarl   National soldat
Rasmus Andersen   18   Ugift   Tjenestekarl   
Birthe Jespersdatter   20   Ugift   Tjenestepige   
Zidse Andersdatter   16   Ugift   Tjenestepige   
Hans Olsen   75   Enke(mand)   Mand   Nyder ophold i præstegården

Fra Wiberg:
No 1231. Udby,
Tusse Herred, Holbæk Amt, Sjællands Stift.

13. 21/12 1764, o. 17/4 65, Frederik Samuelsen Steenloos el. Steenløse af Haarlev-H., f. 23/9 39; St. Hlh. 58; C. 11/6 61, n.; ~ 27/11 65 Ottilie Marie Huulegaard, f. c. 46; [b. 17/12 1786].

Frederich Steenlooss praest i Udbye          19 Jan 1787      pg 865
WIFE:    Otilia Marie Huulegaard (testament 12 Nov 1781)
SIS.CH:  Cathrine Sophie Hansen 
[Tudse Herreds Provst; Book 1 1735-1792; film 0049525]


--------------------------------

Og så er der hende her fra 1801:

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Jørlunde, Hiørlunde Bye, , 1, FT-1801, B6158
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:
Peder Sølling   35   Gift   Huusbonde
Wilhelmine Hulegaard   45   Enke(mand)   Huusmoder
Anna Hedevig Hlegrd   23   Ugift   hendes Børn [Wilhelmine Hulegaard]
Antonette Lovise -   20   Ugift   hendes Børn [Wilhelmine Hulegaard]
Thomas Wilhelm -   11   Ugift   hendes Børn [Wilhelmine Hulegaard]
Charlotte Degn   40   Ugift   hendes Søster [Wilhelmine Hulegaard]
Peder Nielsen   35   Ugift   Tienestefolk
Kirsten Jensdatter   27   Ugift   Tienestefolk

-----------------------------

Og hvem er nu ham her:

Peder Olufsen Huulegaard i Alsted     28 Jun/13 Jul 1736      pg 13
WIFE:    Eva ...
CH:      Ole Pedersen Huulegaard 10
WIFE.FADER: Jorgen Castan deignen i Gyrstinge = WIFE.MODER: Ane Margrethe Hansdtr (dod)
WIFE.BRO: Jacob Castan i Khvn (dod)
          Hans Jorgensen Castan
gd: Hans Jensen Moller i Fienndeslef Molle
wgd: Ole Willumsen skovrider i Alsted
[Soro Akademie; Book 3 1736-1749; film 52290]

En søn af Oluf Olufsen i Kværkeby ?

-------------------------

Og Aurelia Clemons har også Huulegaard-slægt:

http://aurelia.dis-danmark.dk/gedcom/getperson.php?personID=I1130&tree=Aurelia

----------------------------

Peder Pedersen Ravn gertner urtegaardsmand i Ordrup, Svanholm           d.10 Mar 1759/23 May 1760        pg 243
?DATTER.SON: Hans Ravns 
? Lars Huulegaard
grd: Torkild Pedersen forvaletr i Tollosegrd
[Svanholm skiftepr, Bk 1 1738-91; film 41363]

----------------------------

Og fra denne tråd:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=16671.0

Svendborg, Langelands Nørre, Tranekær, Tranekier, No. 18, 28, FT-1787, C1844
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Marianna Huulegaard 42  Enke(mand) Madmoder Præsteenke og nyder Pension af Kaldet   
Wilhelm Maurits Hansen 4  Ugift hendes Søn   
Giertrud Cathrine Jensdatter 28  Ugift Tienestepige

Mariane Huulegaard sal. Mariane Hansen or Maria Anna Huulegaard or Anna Maria Huulegaard Hansen enke i
Tranekjaer-Tullebolle  15 Sep 1793    pg I 279 288 293 297 357
HUSB:       Hans Peter Hansen sognepraest (dod pg I 266)
CH:         Frederich Hansen 28 i Odense Hospital
            Christian Hansen 25 studiosus Theologie i Khvn - nu capellan i Humble by 1794            Hans Jorgen Hansen 21 urtekraemmer svend i Khvn  (fodt i Tranekier, Langeland)
            Wilhelm Mouritz Hansen 10 hos FASTER madme Heinet i Rudkiobing
            Cathrine Sophie Hansdtr 16 hos MOSTER i Khvn
SIS:        ... Huulegaard i Khvn
BRO:        Thomas Christian Huulegaard i Khvn
HUSB.SIS: madme Heinet i Rudkiobing
guard: Stub Nyberg / Hans Jorgen Heynet/Hejneth forpagter i Westergaard
[Langeland Norre Herreds Provsti, Svendborg skpr; Book 1 1757-1803; FHL film 52817]


Så der er nok at tage fat på  ;D
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej,

fnis, fnis, fnis. ;) Du er da ikke ked af det, Judith?    :D :D :D Jeg har da vist arbejde til de næste par år. Jeg fandt også lidt på FS.

Nu er det virkelig som et puslespil.

Jeg sidder lige med et problem med Karen Olufsdatter Huulegaard. Hun blev gift med sognepræsten Hans Hansen 28. mar. 1699 i Osted, Roskilde Amt opsl. 5. Men hvor i alverden er han sognepræst? Der står, at han bor i Ørslevvester.

Da Karen blev begr. i Gyrstinge, Sorø Amt 13. okt. 1724 opsl. 203 har jeg prøvet Wiberg begge steder.

Hvor mon? Jeg kan desværre ikke finde børn, før jeg ved hvor. ???

De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Kære Anelle

Ja fnis du bare :D

Huulegaards-slægten er omfangsrig.

Men som jeg har skrevet tidligere i denne tråd, tror jeg ikke, at Hans Hansen var sognepræst, men derimod nok skovrider - svar 117, side 4:

"Jeg tror ikke, at Hans Hansen, gift med Karen Olufsdatter, var præst. Ørslevvester er beliggende i Gyrstinge sogn, Sorø Amt, og her kan jeg ikke finde en præst ved navn Hans Hansen.

Men derimod nok en skovrider - fundet på: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=eneriis&id=I42930:

•  Name: Hans Hansen
•  Sex: M
•  Occupation: Forpagter
•  Birth: 1667
•  Death: jun 1729
•  Burial: 21 jun 1729 Gyrstinge
•  Residence: Skovridergården i Ørslevvester

Marriage 1Dina Christine Jochumsdatter b: 1673
Children
1.    Hans Hansen b: sep 1698

Marriage 2Karen Olufsdatter Huulegaard
•   Married: 28 Mar 1699 in Osted
Children
1.    Ole Huulegaard b: feb 1701 in Ørslevvester

Marriage 3Antoinette Reinholtsdatter

---------

•  Name: Ole Huulegaard
•  Sex: M
•  Occupation: Prokurator på Fyn
•  Birth: feb 1701 in Ørslevvester
•  Baptism: 13 feb 1701 Gyrstinge
•  Death: 9 nov 1727 in Vejle
•  Residence: 10 sep 1723 Birkefoged til Wedellsborg birk
----------

Og her er sønnen, Ole's skifte - og så kom vi da lidt på Fyn, Anelle

Fundet hos Brejl:

156 Oluf Hansen Hulegaard, ugift birkedommer på grevskaber Wedellsborg på Fyn, der døde i Vejle. 9.11.1727, fol.124B.
E: forlovet med Dorthe Cathrine Storm i Vejle. A:
1) far Hans Hansen i Ørslevvester i Gyrstinge sogn på Sjælland
2) bror, ridefoged på Holmegård [i Holme Olstrup sogn]."




Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

tusind tak, det er godt, at du har en så god hukommelse. Jeg kan desværre først huske det, når du fortæller mig det igen. :-\

Men det ser helt rigtigt ud. Jeg var da lidt heldig, at de ikke fik 15 børn.  ;)

De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Kære Anelle

Se nu at få "microsoft word" eller et andet tekstprogram på din computer. Det er en rigtig god hjælp at kunne kopiere indlæg fra denne tråd til senere brug  ;)

Mon ikke et af børnene fra sidste week-end kan hjælpe dig med det - de kan så meget, de unge mennesker ?

Tøse-fnis fra Terslev til dig  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

tog lige et break for at se "Hofleverandørerne". Vild med "blomstermanden". Ingen nævnt.

Ja, det ville da være praktisk og meget nemmere. Men det må nu blive vores søn, der hjælper mig. De to "små" tænker kun tennis, end ikke i-phones har deres interesse.

Til gengæld finder vores søn på alt muligt, jeg skal sætte mig ind i: Spotify, hvor jeg skal lave playlister, alle nye film, bla. en ny der hedder "Interstellar". Jeg tror, at den har premiere i morgen. Han prøver også på at lære mig at bruge min telefon ordentligt, men nej, det fiser lige igennem. Skæld-ud får jeg også, når jeg ikke bruger i-pad'en. For det er jo så såre simpelt. Godaw'do.  ;) Men det kan selvfølgelig være, at det er interessen, der mangler.  ???
Og min søde mand forventer, at jeg kender alverdens hoteller i alle byer i Europa og USA, og samtidig, at jeg har styr på flyafgangene. Nej, jeg ville aldrig have tid til at arbejde.

Og Sværke vil jeg jo gerne følge, men en side bliver det til, førend jeg falder i søvn. Den lille Kristen har fået strubehoste. Åh, nej dog.

Men Karen Olufsdatter H. blev jeg færdig med nu, da hun kun fik den ene søn, som døde alt for tidligt.

Næste problem er så skriveren Laurids Olufsen Huulegaard, gift med Anniche Lorentsdatter. Alt jeg har er, at de får en datter Johanne Lauridsdatter Huulegaard døbt i Roskilde Dom. 26. aug. 1705 (1678-1708) opsl. 198.
Jeg mener, at Anniche bliver viet igen 12. jun. 1706 til ?. Så Laurids må altså være død.

Hvis nogen ved noget om Laurids, vil det glæde mig meget at høre derom. ;D

De venligste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Hej,

Anniche blev viet igen i Roskilde Dom. 1691-1753 opsl. 33 ny, til Hieronymus Heinrich Thege. Enke efter Laurids Huulegaard, hvis begravelse, jeg stadig mangler.

Mange hilsner
Anelle

Anne Ravnskjær

Hej Anelle

Tak for Helene Kirstine Hansdatter.

Peder Hulegård og Maria Wulf havde så vidt jeg ved ingen børn sammen. Jeg er sikker på Johannes Ewald ville have skrevet om dem, hvis han havde halvsøskende. Det mener jeg, ikke han har gjort.

Jeg vidt før i dag kun at Peder H havde været gift før med en Lene, kort for Helene. Børn kender jeg ikke.

mvh

Anne R

Bjørn Marcher

Hej Anelle og Anne,

Enig med Anne, jeg har ikke fundet børn efter Peder Huulegaard. Der kan eventuelt have været børn af første ægteskab, der er døde tidligt.

Hans enke Maria Wulf, står i OE1771 med 2 umyndige børn, det må vist være Johannes Ewald og broderen (Mathias?) der stak af sammen, historien vi allerede er præsenteret for.

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej,

mon I har informationer ang. Rasmus Riber og Anne Arense Huulegaard?

Jeg har kun hendes dåb og deres vielse.

På forhånd tak.

Mange hilsner
Anelle

Kurt Palshøj

Hej Anelle

Jeg har, som Bjørn været ramt af computerfejl/diskfejl, men er nu oppe igen efter et utal af opdateringer.

Rasmus Riber, hørkræmmer og værtshusholder står der noget om i PHT årgang 1939 s.74.

" Gravsten. 1) O. 1654. Laurits Olufsøn Hulegaard, Kirkeværge til Allersløf Kirke, »boet i sin fæderne Gaard i 12 Aar og levet i godt Ægteskab med sin Hustru i 11 Aar« (seks Børn), død 1. April 1653 i sit 33. Aar, og Hustru Anne Olufsdatter, født i Venterup, død 19. Maj 1654 i sit 35. Aar. Stenen er bekostet af hendes Brødre og Søstre og hører dem og deres Arvinger til samt af hans Broder Oluf Olufsen i Querckebye. Ølandsk Kalksten, 174 x 86 cm, med fordybede Versaler. I Skibets Gulv. "

I den computerløse uge har jeg funderet over følgende:
Hvem har taget sig af de stakkels forældreløse børn, som er født 1642-1653?

De bedste hilsner
Kurt.

Anelle Cosedis

Hej Kurt,

det var da noget værre noget. Men godt, at du nu har fået den repareret igen.  :P

Jeg har lige sendt Rasmus Riber over i Hjælp til opslag. Det kan jo være, at jeg er heldig. De bliver nok snart trætte af mig på vores lokale bibliotek.  ;)

Hvem der tog sig af de stakkels børn må være Bjørns afdeling. Han er meget mere inde i de forhold langt tilbage end jeg. For ikke at tale om Judith.

Helene Kirstine Hansdatter blev begr. 7. sept. 1758 opsl. 16 Trinitatis ny, hø. side.

Før hun blev gift med Peder Huulegaard var hun gift med en anden hørkræmmer, Jacob Korn. De blev viet i Vor Frue 4. apr. 1737 opsl. 65 øv. tv.

Jeg forestiller mig, at Jacob Korn blev begravet fra Trinitatis, men præsten her burde være gået på pension for længe siden, så ......

Jeg har set at olifanten.dk ved Just Damgaard også har noget om parret.

Hyggeligt at du er tilbage, Kurt. Og nu hunde-fri.

De venligste hilsner
Anelle











Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

har du flere børn efter Arent Thomassen Huulegaard og Anna Madsdatter Neergaard?

Jeg har kun Anna Barbara gift med godsforpagter, mejerist Hans Frandsen. Jeg har fire børns dåb efter dem, hvis ikke du allerede har dem.  ;)

De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Hej

Det er et rigtig godt spørgsmål fra Kurt:

"" Gravsten. 1) O. 1654. Laurits Olufsøn Hulegaard, Kirkeværge til Allersløf Kirke, »boet i sin fæderne Gaard i 12 Aar og levet i godt Ægteskab med sin Hustru i 11 Aar« (seks Børn), død 1. April 1653 i sit 33. Aar, og Hustru Anne Olufsdatter, født i Venterup, død 19. Maj 1654 i sit 35. Aar. Stenen er bekostet af hendes Brødre og Søstre og hører dem og deres Arvinger til samt af hans Broder Oluf Olufsen i Querckebye. Ølandsk Kalksten, 174 x 86 cm, med fordybede Versaler. I Skibets Gulv. "

I den computerløse uge har jeg funderet over følgende:
Hvem har taget sig af de stakkels forældreløse børn, som er født 1642-1653?"

Tja, hmm - måske broderen Oluf i Kværkeby, måske Anne's familie i Venterup og omegn - men der kan jo også have være andre brødre - og/eller søstre - til Laurits, som kan have taget sig af børnene. Og det sidste er måske mest sandsynligt, da sønnen Oluf jo overtager fædrenegården/Huulegaard - eller roder jeg nu rundt i det ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej søde Judith,

jeg tror ikke, at du roder rundt i det. Sådan ser mit skema også ud.

Men vi ved jo ikke rigtig noget om Oluf Olufsen i Kværkeby. De hedder altså Oluf og Oluf og Oluf. Sikken et miskmask.

Jeg har efterhånden fået styr på Rasmus Riber og Arentze. Det er da altid noget.  ;)

De bedste hilsner
Anelle