Gunilla från Sverige och Charles från Danmark

Startet af Anna Andersson, 22 Sep 2014 - 15:54

Forrige emne - Næste emne

Anna Andersson

Min fars mors mors syster Gunilla Trulsson/Trulsdotter, född 1861 utanför Malmö, gifte sig med en dansk man som hette Charles. De bodde i Danmark men jag vet inte var.

Jag har tre foton alla tagna i Danmark, i Nyköbing och i Köbenhavn. Fotot från Nyköbing visar Gunilla med fem barn, tre pojkar och två flickor. Det bör vara från omkring år 1900. Det ena fotot från Köbenhavn visar Charles och Gunilla, troligen från förlovningen. Charles har ett stort svart skägg. Fotot är från 1880-talet.

På 1950-talet var jag med mina föräldrar i Köbenhavn och vi hälsade då på släktingar som bodde där.
Tyvärr vet jag inget om vilka det var,kanske barn eller barnbarn till Charles och Gunilla.

Gunillas syster hette Karna Trulsdotter och var gift med Jöns Jönsson. De bodde i Limhamn/Malmö.

Detta är allt jag vet om dem. Hoppas att någon känner igen min beskrivning och vill höra av sig!

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Anna

Hvilken Nykøbing er der tale om? Vi har 3:

Nykøbing Sjælland
Nykøbing Falster
Nykøbing Mors

Venlig hilsen
Ruth


Claus Nissen

Hej Anna

Har du søgt i Politiets registerblade ?

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&view=politsearch

Der findes flere personer med efternavnet Trulsson


mvh

Claus

Eva Morfiadakis

Förnamn: Gunilla   Utflyttningsdatum: 1882-04-05
Efternamn: Trulsson    Utflyttningslän: Malmöhus
Födelsedatum: 1861-11-19   Utflyttningsförsamling: Malmö Karoli
Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils):    Utflyttningsort: Renen 14
Födelselän: Malmöhus   Destination ort: Köpenhamn
Födelseförsamling: Klagstorp   Destination land: Danmark
Födelseort:    Landskod: 
Födelseort (Utom Sverige):    Ensam/Familj: E
Födelseland (Utom Sverige):    Aktnr: 158
Yrke: Sömmerska   Källa: 
Ålder: 21   Sida i husförhör: 665
Kön: K   Nr i utflyttningslängd: 
Civilstånd: O

Jag tror att detta är Gunilla som utvandrade.

Eva M
Eva M

Anna Andersson

Mange tak alle tre, Ruth, Claus och Eva! Underbart med alla dessa möjligheter som internet ger.

Ruth, Jag vet inte vilket Nyköbing det handlar om tyvärr. Vilket amt hör Nyköbing Själland till?

Tack Claus för länken, ska prova den.

Tack Eva för alla uppgifter du hade. Det är helt klart "vår" Gunilla.
Men hur hittar jag Charles, deras barn och senare ättlingar? Jag skulle ju gärna vilja ha kontakt med dem som nu lever. Problemet är att jag inte vet vad Charles hette i efternamn. Jag trodde att det skulle gå att hitta honom genom att söka på Gunilla och deras vigsel. Men det har inte lyckats, inte än i alla fall.

Ruth Steenberg Rasmussen

Nykøbing S ligger i Holbæk amt.

En god hjemmeside til at finde sogne og amter er:
http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

Venlig hilsen
Ruth

Eva Morfiadakis

Hej,

Du skulle försöka finna bouppteckning efter hennes föräldrar. Där bör det stå var hon bor i Danmark.

Det här är faderns död:

Persson, Truls

Västra Klagstorp 17

Död 16/2 1901.

Kyrkobokförd i Västra Klagstorp (Malmöhus län, Skåne).

Född 24/5 1816 i Tygelsjö (Malmöhus län, Skåne).

Gift man (21/11 1844).

Modern Elsa Olsdotter f. 30/10 1818 i Glostorp dog 26/2 1907. Samma adress V. Klagstorp 17.

Bouppteckning finns på Landsarkivet i Lund eller så beställer du på Riksarkivets hemsida.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Oxie och Skytts domsagas arkiv, Bouppteckningar och arvskiften, SE/LLA/10052/F II/29 (1901), bildid: L0000118_00217

I bouppteckningen  efter fadern står det att Gunnilla är gift med herr C. Trapp  Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Kilde:  FT-1880 Kildehenvisning: Optællingsliste 6 
Adresse: Gammel Kongevej 58, Forhus, 3.sal 
Husstands-/familienr: 5 
Navn: Charles Trapp  Køn: M 
Fødselsdato: 22  Civilstand: Ugift 
trossamfund: Lutheran  Fødested: København 

Erhverv: Handskemagersvend 



Sogn:  Gammel Kongevej (lige numre) Herred:  København (Staden)
Amt:  København Stednavn:  Vestervold Kvarter
Kommentarer: Tillægsliste A. Egentlige opholdssted ? i Berlin. Husleje #Vinduer #Nr. Ægteskab #

kanske han här ?
Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Oxie och Skytts domsagas arkiv, Bouppteckningar och arvskiften, SE/LLA/10052/F II/35 (1907), bildid: L0000140_00232

Även bou efter modern ger namnet C. Trapp i Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Jag kan inte finna något politiets registerblad på C. Trapp. 1880, om det är han, bodde han på Gammel Kongevej som kan vara Frederiksberg (eller Skt Matthaeus som är Kph). Han och hans familj kan ha fortsatt bo på Frederiksberg, och därför finns det inget registerblade.
Sök lite i Frederiksberg om du kan finna vigseln eller något barns födelse.


Eva M
Eva M

Inger Toudal

#11

Her er den Charles Trapp, som Eva fandt, antagelig boende hos sin mor:

København, København (Staden), Gammel Kongevej (lige numre), Vestervold Kvarter, bd, 5, FT-1880, D3041
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Christiane Emilie Trapp    57    Enke       Ernærer sig ved håndarbejde    København
Camilla Nathalie Sundberg    29    Fraskilt       Ernærer sig ved håndarbejde    København
Henry Carl Ludvig Vieck    9    Ugift       Skoleelev i Efterslægtens Skole    København
Charles Trapp    22    Ugift       Handskemagersvend    København

Ved FT-1885 bor enken Emilie Trap på Frederiksberg:

København, København (Staden), Vodroffsvej (Ulige numre), Frederiksberg, Vodrofsvej 1A,3.Sal, 4, FT-1885, C9007
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Camilla Nathalia Sundberg    34    Enke    Husmoder    Enke    Kjøbenhavn
Emilie Trap    63½    Enke          Kjøbenhavn
Albert Westrup    24    Ugift       Assistent i Sparekassen    Kjøbenhavn
Henry Carl Ludvig Wieck    14    Ugift    Barn       Frederiksberg

Det kunne forklare, hvorfor der ikke findes noget registerblad fra Københavns politi på Charles Trapp.

www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_folketallinger
-1880, København, Gl. Kongevej lige nr., opslag 23 - 24:

Charles Trapp. Tilreisende fra Berlin. Louisenstra[sse], Berlin.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Står fotografens navn og/eller adresse på et eller flere af de tre fotos?

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

#13
Hej,

Christiane Emilie bor kvar med Camilla N. Sundberg och hennes son med efternamn Wieck på Vordrofsvej 1 A i FT 1890 och 1901. Christiane E. heter också Sundberg inte Trapp. 1906 finns hon inte kvar, bara de två andra. Död?

En Victor Julius Trapp (dansk) är besättningsman ombord på Oscar II och ankommer 1919 (1920 är han överstruken på listan)  till New York. Född omkring 1898. En son till Gunilla och Charles?

Eva M

Eva M

Inger Toudal

#14

www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_folketallinger
- FT-1880, København, Gl. Kongevej lige nr., opslag 22: Frederiksberg, Gl. Kongevej 58 ser ud til at være samme som Vodroffsvej 1 A.

Ved FT-1901 er det oplyst, at Christiane Emilie Sundberg blev gift 1841, og manden døde 1853: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=24855#24855,2840952

Christiane Emilie og Camilla Nathalie ved folketællingen 1850:

København, København (Staden), Amagerbro Kvarter, Christianshavn III - Amagerbro, Prindsensgade 308, sidehuset, stuen, 254, FT-1850, C1885
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Fritz Sundberg    27    Gift       gymnastiklærer, husfader    Kjøbenhavn
Christine Stemann    27    Gift       hans kone    Ditto
Fritzine Sundberg    8    Ugift       hans börn    Ditto
Carl Sundberg    6    Ugift       hans börn    Ditto
Camilla Sundberg    2    Ugift       hans börn    Ditto

Der må jo være en grund til, at Christiane Emilie står med efternavnet Trapp ved FT-1880 og FT-1885.

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 23 Sep 2014 - 22:58

Står fotografens navn og/eller adresse på et eller flere af de tre fotos?


Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

jag såg också att hon var gift med Fritz Frederik Sundberg vid Camillas födelse 1848 (Vor Frelser).

Jag tänkte att hon kanske hade varit gift med en som hette Trapp och sen tog hon tillbaka sitt gamla efternamn.

Vodrofsvej och Gl. Kongevej korsar varandra vid Codan-huset. Jag parkerar där när jag går på teater.

Eva M
Eva M

Anna Andersson

Tack alla ni som har svarat, särskilt Eva som lagt ner mycket arbete på att hjälpa mig. Jag är mållös och så imponerad av det intresse ni har visat och den hjälp jag har fått!
Nu ska jag leta vidare.
Ang fotona så var det faktiskt 4 st.
Gunilla själv - ung och vacker - av fotograf Albert Schou, Köbenhavn V, Tivolis Facadebygning.
Trol taget när hon anlände till Danmark.
Gunilla och Charles, trol förlovningsfoto, av John Friis, Vesterbrogade 20, Köbenhavn
Gunilla med 5 barn, 3 pojkar och 2 flickor, äldsta barnet en pojke 10-14 år gammal, taget av C Pedersen, Nyköbing F
Sist ett foto från sent 1920-tal eller tidigt 1930-tal. Ett föräldrapar stolta med sin lille son på ca 2 år. Mannens anletsdrag liknar en av pojkarna på det förra fotot. Taget av Metha Ersly Nörrebrogade 14, antar att det är Köbenhavn.
Visst är det väl spännande med släktforskning?

Anna Andersson

Hej igen
Nu har jag hittat några personer i Valby och Frederiksberg som heter Trapp. En kvinna heter Camilla Christine precis som någon av de personer som ni här har hittat och som levde på 1800-talet.
Släkt kanske?
Tyvärr kan jag inte ringa eftersom jag av säkerhetsskäl har spärrat min telefonlinje för utgående utlandssamtal. Men ett litet brev ska jag skriva!

Eva Morfiadakis

Camilla Trapp i Valby finns på Facebook, en yngre kvinna.

Eva M
Eva M

Anna Andersson

Tack Eva, men jag är inte med på FB, gillar inte det ..... ::)

Inger Toudal

#20

Fra websiden http://bornholmphoto.dk/bo1920/index.html
(Bjørn Ochsner: Fotografer i og fra Danmark til og med år 1920):

Friis, John (21.12.1856 -
København, ca. 1883 - ca. 1904: Vesterbrogade 20, tæt ved Frihedsstøtten.

Schou, Rudolf Albert (27.3.1849 - 4.2.1900)
København, ca. 1890 - ca. 1896: Tivolis Facadebygning

Måske:
Petersen, Peder Christian (22.11.1877 -
Ca. 1902 ff.: Nykøbing F*, Frisegade 7 [* Nykøbing Falster]

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bjarne Due Pedersen

Vielsen er i Frederiksberg 16. november 1894, AO opslag 234.

Carl Vilhelm Charles Trap jf. vielsen, født 20. december 1857 i København, alle Ft nævner dog fødselsdatoen som d. 30.
Begge ugift, Charles boede Ny Stormgade 100 (ændret til Halmtorvet i 1897) Gunilla boede Gl. Kongevej 58, samme adresse som Charles mor på vielsesdatoen. Ingen af dem er fundet i FT 1890.
Men fra FT 1901-1930 er Charles og Gunilla på Halmtorvet 36, 4 th.
Der er ikke nævnt nogen børn i nogen af FT, men http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2358413&searchname=polit_simple
som ledte mig på sporet står som slægtning i 1921 og som datter i FT 1925 og 1930.
Hun er dog født Petersen 10. april 1893 i Skt. Matthæus, datter af Kristen Johannes Petersen og Ane Kristine Nielsen. Hun ses her i 1907 http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2140437&searchname=polit_simple
Der er intet i hendes data under fødsel, der nævner evt. adoption.

Jeg har ikke fundet børn (endnu) i kirkebøgerne, Skt. Matthæus og Vor Frue er de normale sogne i f.t. Halmtorvet.

Det undrer mig også at Charles og Gunilla ikke findes i Politiets Registerblade, da de har boet på samme adresse på Halmtorvet fra mindst 1901-1930.

Fotografen i Stubbekøbing, P.P. Adrian havde atelier fra 1903 på adressen.

Alt hvad jeg ved p.t. er på http://www.bjarne-due.dk/getperson.php?personID=I11732&tree=test
Man skal dog registrere som bruger for at få adgang.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Bjarne Due Pedersen

Carl Wilhelm Charles Trap, født 30. december 1857 i Vor Frue sogn, København. AO opslag 77 i (ny udgave)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Eva Morfiadakis

#23
Antagligen har deras blad kommit bort

Intressant i FT 1901. De uppger 0 barn. Sen står det att Gunilla kom från Malmö 1894.

Eva M
Eva M

Inger Toudal

#24
Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 11 Okt 2014 - 21:31

Intressant i FT 1901. De uppger 0 barn. Sen står det att Gunilla kom från Malmö 1894.


FT-1901: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=23106#23106,2685285

FT-1906: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=12812#12812,420456 - Gunilla tilflyttet fra Sverige i 1880.

FT-1921: AO, Folketællinger, 1921, København, Halmtorvet, opslag 75 - Emmy registreret med efternavnet Pedersen.

FT-1930: AO, Folketællinger, 1930, København, Halmtorvet, lige nr., opslag 397 - ikke udfyldt oplysninger om børn.

Hvem er børnene på fotografiet, der er taget i Nykøbing F ???

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

#25
Man kan undra om fotona verkligen föreställer Charles och Gunilla Trap. Det fanns kanske andra i familjen som fanns i Danmark??

Egentligen bör man finna ett skifte efter Charles och/eller Gunilla för att se om de haft barn. De bodde tydligen vid Halmtorvet vid ft 1930. Man kan ju söka efter deras död i Maria och Elias efter 1930.

Det är väl vid det nya Halmtorvet de bor? Det gamla Halmtorvet är fr. 1893 Raadhuspladsen enl. Fogsgaard.

Eva M
Eva M

Bjarne Due Pedersen

Det er det nye Halmtorv, som der er tale om.
Jeg har dog eftersøgt Charles som død i flere sogne i området, mangler vist kun Skt. MAtthæus og evt. Vor Frue, da han ikke var i de andre.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Anna Andersson

Tack alla som ansträngt sig för att hjälpa mig! Jag är mycket imponerad av er vänlighet.
Den här gåtan verkar bli svårare ju längre man letar för att lösa den. Här finns så motsägande uppgifter nu så det är svårt att veta vad som är korrekt.

Enl svenska utflyttningsregister så utvandrade Gunilla från Sverige 1882-04-05. Så uppgiften om 1880 stämmer nog inte. Man undrar också om hon kanske flyttat tillbaka till Sverige under en period och inte träffat Charles förrän senare och då flyttat tillbaka till Danmark?

Jag tycker att det verkar underligt att hon skulle ha bott i Köbenhavn i 12 år innan hon gifter sig med Charles om hon kände honom redan på tidigt 1880-tal. Hon kanske inte träffade honom förrän långt efter att hon flyttat till Köbenhavn? Hon kanske inte alls flyttade till Danmark 1882 på grund av Charles?

Fotona jag har med det unga paret är Charles och Gunilla och några andra släktingar har inte flyttat till Danmark. Jag har inga uppgifter om det. Men jag undrar nu vem det är på fotot med de fem barnen. Kvinnan är mycket lik Gunilla. Men de uppgifter jag nu fått av er om när de olika fotograferna hade sin verksamhet, så får jag kanske ompröva mina tankar om när fotona är tagna.

Sannolikt förblir detta en olöst gåta om det inte går att hitta något om när de dog och var. Jag har inte tillräcklig kunskap för det och är ofta sjuk så jag har inte kraft att arbeta med min släktforskning då. Därför har jag inte sett alla de nya svaren förrän idag.

Än en gång - ett stort tack till er alla för er hjälp och ert intresse för mina frågor! Jag känner mig mycket ödmjuk inför er hjälpsamhet och er stora kunskap.

Eva Morfiadakis

Hej,

1882 är då hon tar ut attest i Sverige. Hon kan mycket väl ha varit i Danmark tidigare med en arbetsattest/frejdebrev.

Eva M
Eva M