Lægdsrulle 1792 - Søborg sogn, Frederiksborg amt - kun få ord...

Startet af Bjørn Marcher, 19 Okt 2014 - 21:47

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Marcher

Kære forum,

Jeg fortsætter i en lægdsrulle i Nordsjælland, hvor jeg før har fået hjælp, nu er det

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17028,656228

håber det leder direkte til hovedrullen for 1792, Søborg, lægd 10 i Kronborg amt, (øverste i venstre side) nr. 25:

-  Joen D(?)ensen
25 Ole . . . . . . .  (fødested)  Harritskei      (Opholdssted:)  Ferle Nie Ferhøi
                                                             (Anmærkning:)  Madske ni
                                                                                     Udsk. til
                                                                                     Reh. Candh. for      
                                                                                     udebk.
- Ole Joensen
26   Peder                            Færle                                    Ferhøi  

----
I sognet er lokaliteterne Ferle og Firhøj   - men hvor er Ole født ?  Jeg læser tydeligvis et eller flere bogstaver forkert.... Hvad er første bogstav I Joen's patronym - troede først et J, men det er det da ikke!

Kirkebogen er gået tabt, og Joen er formentlig far til min ane Sophie Joensdatter (sogn og periode passer nydeligt!). Taknemmelig for enhver hjælp!

venlig hilsen
Bjørn  
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Ole Westermann

Hej Bjørn

Mit bud på noget af det:

-  Joen Bensen                  (se B'erne på modstående side)
25 Ole . . . . . . . 
Fødested:  Harritslev?*                 *der er et i Odense og i Hjørring amt
Alder: 24   (ikke målt højde)     
Opholdssted:  Ferle Nu Ferhøi
Anmærkning: 
Mødte ei
udsk(revet) til
... lands. for
..... 

Og så er det nok hans søn Peder på 2 år som nr.26 (født i Ferle og nu i Firhøj)

Lis Petersen

#2
Hej Bjørn!

Jeg læser også Joen Bensen, men mit bud på fødested er Harritshei som muligvis er Harreshøj i Tikøb sogn, Frederiksborg amt.
Ferle og Firhøj er jo stednavne i samme amt, dog i Søborg sogn.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Bjørn Marcher

Hej Ole og Lis,


Tak til jer begge for gode forsøg! Jeg undersøger de tre sogne og vender tilbage.

Der er i OE1771 en Joen Bentzen i Tikøb sogn, og en Rasmus Bentsen i Harritshei får døbt en søn Broder, så det ser lovende ud......

mange varme hilsener

Bjørn   
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark