JAVA problemer - Forslag til løsninger

Startet af Georg Brandt Christensen, 24 Nov 2014 - 19:39

Forrige emne - Næste emne

Georg Brandt Christensen

Hej

Jeg har forsøgt at samle alle de forskellige forslag der har været til løsninger i forbindelse med Java's samspil med ArkivalierOnline.

De 3 problemer jeg adresserer er:

1. Unable to Launch application

2. Blive fri for at man skal klikke Run hver gang man åbner en ny kirkebog

3. Blive fri for at skulle fjerne fluebenene for at undgå at ASK bliver installeret hver gang man installerer / opdaterer Java.

Det er første version af dokumentet og jeg modtager gerne kommentarer, forslag til rettelser og oplysninger om mangler.

Når dokumentet er færdigpudset vil jeg foreslå DIS moderatoren at løsningen bliver lagt blandt de øverste tråde i Fora Program og Webproblemer, i DIS Wiki - hvor løsningen vedrørende Run allerede ligger - samt på AO's supportside.

Jeg ved godt at AO vil udfase Java men jeg tror at det varer et stykke tid endnu.

[vedhæfting slettet af admin]
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Jens Yde

Java udgør en sikkerhedsrisiko, og derfor bør danskerne afinstallere Java, lyder rådet fra en sikkerhedsekspert, Peter Kruse til Computerworld.

Efter Digitaliseringsstyrelsen meldte ud, at login med NemID på stort set alle offentlige hjemmesider og i netbanken overgår til JavaScript, er der ikke længere den store brug for Java på folks hjemme-computere.

Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at henimod slutningen af november er stort set alle offentlige hjemmesider tilgængelige fra NemID's JavaScript-version, mens det samme er tilfældet for netbankerne.

Installationsprocessen af Java har desuden været bøvlet, fordi Java-ejeren Oracle har forsøgt at tilbyde et browser-værktøj, Ask-toolbaren, der har vakt en del kritik.

At det 'kun' er 99,4 procent af de offentlige hjemmesider, der er tilgængelige med JavaScript, får Peter Kruse til at trække en anelse i håndbremsen. "Du skal selvfølgelig lige undersøge, om din egen netbank og de offentlige hjemmesider, som du besøger, nu også er tilgængelige via JavaScript, inden du sletter Java," siger han.

"Hvis du endvidere har børn, der spiller spil på computeren, så er de typisk afhængige af Java. I mange virksomheder er Java også flere steder en vigtig komponent for at kunne køre virksomhedens regnskabsapplikationer eller ESDH-system"

Så hvis Statens AO ikke virker . . .

Jørgen Sørensen

Hej

Det er da det mest fjollede råd, jeg længe har hørt om...

Jeg har som programudvikler skrevet adskillige Windows desktop programmer, der er skrevet i programmeringssproget Java. Og der er absolut ingen speciel sikkerhedsrisiko ved Java i den sammenhæng.

Der er derimod en sikkerhedsrisiko ved ALT, der kommunikerer med nettet - herunder Java, men også Acrobat Reader, Flash, og alt muligt andet.

Jørgen

Jens Yde

Jeg har ingen problemer haft med Java - som jeg ikke ved noget specielt om - bortset fra AO's specialsider, som har været lukket land for mig i adskillige uger, efter at jeg foretog en Java-opdatering. AO's sekretariat findes på adressen Rigsdagsgården 9, København K. 

Hvad angår Java kan jeg kun kopiere andres udtalelser:

Sikkerhedshuller i Javas browserplugin har de seneste år toppet listen over sikkerhedstrusler, som udnyttes til at sprede malware.

Danskerne er ifølge Secunia det land i den vestlige verden, hvor Java findes på den største andel af brugernes pc'er, og det er også det program, der samlet udgør den største trussel for danskerne på grund af udbredelsen og den forholdsvis høje andel af ikke-opdaterede installationer.

Mens bankerne har skiftet siden sensommeren, kræver offentlige hjemmesider som eksempelvis Skat og Sundhed.dk stadig den Java-baserede version. Men det skal altså være slut med udgangen af november, hvor NemLogin bliver opdateret til den Javascript-baserede version.

http://www.version2.dk/artikel/danskerne-slipper-java-til-nemid-paa-offentlige-hjemmesider-71905


Leif Sommerdal

Er det ikke uinteressant at diskutere for og imod Java her.

AO bruger for det meste Java indtil videre. Hvis man ønsker at bruge AO er Java altså krævet - og helst i nyeste version.

Jeg synes at Georg fortjener ros for at levere en klar og tydelig beskrivelse, hvor specielt nr 2 og 3 var interessant.

Og lad os så stoppe diskussionen om for og imod Java.

Pokitiets IT afdeling mener i øvrigt også at den sikreste firewall er 1m luft - men det råd er der heller ingen der følger  :D
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jens Yde

Citat fra: Georg Brandt Christensen [385] Dato 24 Nov 2014 - 19:39
Hej

Jeg har forsøgt at samle alle de forskellige forslag der har været til løsninger i forbindelse med Java's samspil med ArkivalierOnline.

De 3 problemer jeg adresserer er:

1. Unable to Launch application

2. Blive fri for at man skal klikke Run hver gang man åbner en ny kirkebog

3. Blive fri for at skulle fjerne fluebenene for at undgå at ASK bliver installeret hver gang man installerer / opdaterer Java.

Det er første version af dokumentet og jeg modtager gerne kommentarer, forslag til rettelser og oplysninger om mangler.

Når dokumentet er færdigpudset vil jeg foreslå DIS moderatoren at løsningen bliver lagt blandt de øverste tråde i Fora Program og Webproblemer, i DIS Wiki - hvor løsningen vedrørende Run allerede ligger - samt på AO's supportside.

Jeg ved godt at AO vil udfase Java men jeg tror at det varer et stykke tid endnu.

Hej Georg.

Jeg havde ikke bemærket, at du har hæftet et link under din tekst. Linket følger heller ikke med i ovenstående tekst, når man trykker på citatknappen.

Jeg ser, at du fint viser løsningsforslag på tre problemer. Jeg har imidlertid et fjerde problem.

Løsningen for mig er selvfølgelig at bruge et andet site.