Dramatik i kirkebog fra Sydals 1788 – hjælp til hele historien ønskes

Startet af Knud Erik Balle, 12 Mar 2015 - 14:00

Forrige emne - Næste emne

Knud Erik Balle

Hej

AO: Sønderborg, Als Sønder, Hørup (Ny udgave), 1690-1798, opslag 272, venstre side nr. 12 + 13.

Af nr. 13 forstår jeg dette:
12. juli 1788 blev ombudsmanden? studiosus Peter Franck begraven ...

Nr. 12 omhandler Jacob Grav, som i et anfald af melankoli gjorde et eller andet ved sin nabo Franck så han døde.
Jeg er meget interesseret i hele teksten – også anmærkningen i margin.

Citat fra Alsnissen.dk:
"En Broder Jacob Hansen Grav var Degn i Hørup og myrdede sig selv i 1788, da Biskop Bloch var paa Visitats."

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!
Jeg læser det sådan:

(1788):
d. 5te Julij blev stille ved Afftenen begraven vores
Degn Jacob Grav*,[tilføjet i Margen:
afsides paa Kirkegaarden efter Øvrigheds Ordre]
som i Melancholie først stak
hans Naboe Franck med en spids Tellekniv
ind i sit tynde Liv, først i den eene, saa i den an-
den Side og dereffter skar Struben ud paa sig
selv, Altsammen paa den Dag biskoppen Dr. Blochs
h. hoyærv. [nok= hans Højærværdighed] visiterede her, og det imellem 2de Gg
og Sammenringen; just som ieg med biskoppen
var paa Vejen til Kirken ----?pp? 45,
13, d 12te ejusd blev ovenbenævnte Studiosus Pe-
ter Franck begraven, som døde af de bekom-
mede Stik hvor den kaalde Brand* slog sig til
d 9de som var d 5te Dag ætatis  56½ aar.

* koldbrand
mvh

Jørgen

mvh
Jørgen

Knud Erik Balle

Hej Jørgen

Tusinde tak! – Sikken en historie.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Inge Nissen

#3
Hej Knud Erik

Er du i slægt med Peter Frank eller Jacob Grau? (det kender jeg nogen, der er) eller stødte du bare på en spændende historie?

Læs mere om den dramatiske historie her fra Lokalhistorisk Arkiv for Tandslet Sogn:
www.skla.dk/tandslet/media/dokumenter/Microsoft%20Word%20-%20Skomager%20Christensen%20hele.pdf (nederst på side 1)

Venlig hilsen Inge


Ingrid Petersen


Hej Knud!

Inge Nissen gav mig et praj om dit indlæg.

Peter Franck var min tip-4-oldefar.
Jeg kender godt hele historien.
Peter Franck var 54 år og hans ældste datter, Lucie Hedvig, blev min tip-3-oldemor,
der var gift med Lorens Lassen, degn efter Jacob Hansen Grau.

Skomager Christensens indlæg i Tandslet kender jeg også.
Vh Ingrid

Knud Erik Balle

Hej Ingrid og Inge

Jeg er ikke i familie med Peter Franck eller Jacob Grau. Men jeg hjælper Helle Rau Hartmann i en anden tråd:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,93246.0.html
Det drejer sig om familien Ørnfelt, som indtil 1902 hed Lassen.

Jeg sidder netop og arbejder med følgende, hvor Ingrid måske kan hjælpe:

Peter Francks fødsel/dåb har jeg endnu ikke fundet. Men ser nu i skomagerens erindringer, at han var søn af pastor Franck i Hørup. Så han er til at finde.
Desuden mener jeg, at den gode skomager roder lidt rundt i generationerne. CITAT: "men enken efter Franke fik degnekaldet mod at hun giftede sig med lærer Lassen"
Den degn, som efterfulgte Jacob Grau var Lorenz Lassen, men han var gift med Lucia Hedevig, datter af Peter Franck og Maren Jacobsdatter (5. maj 1789).

Maren Jacobsdatters forældre: Skipper Jacob Hollænder (har et mellemnavn, som jeg ikke helt kan tyde) og Karen Albretsdatter.

Har lige fundet Lorenz Lassens forældres vielse 4. september 1749 i Holbøl. Las Jessen og Kirsten Laueses (Lauesdatter?)

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Inge Nissen

#6
Hej Knud Erik

Jeg har siddet og læst den lange tråd, der begyndt af Helle Rau Hartmann og som startede din eftersøgning - Via Ingrid fra Ulkebøl og Grete fra Nyborg, der begge nedstammer fra Lucie Hedvig Frank og Lorentz Lassen, har jeg hørt meget om familien, som de kan føre meget længere tilbage. Et barnebarn (er det vel), der også hed Lorentz Lassen og var skolelærer/degn, blev gift med en søster til min tipoldefar.

Jeg har p.t. lånt film med skifter fra Rigsarkivet, som jeg ind i mellem sidder i Erhversarkivet her i Århus og nærstuderer, jeg er desværre ikke særlig god til at læse ret meget andet end navne og stednavne og det er primært Nissen og Lysabild Sogn jeg leder efter, bare det at se en tipoldefars underskrift er jo spændende. På en af filmene er også skiftet efter Maren Frank fra Hørup fra 1812, her kan jeg genkende navnene på børn m.v. (Navne som Otto Franck, Jacob Bielefeld Franck, Lucia Hedevig, Lorenz Lassen, - Christine Amalie Margaretha Franck (med kurator Pastor Schwensen) - Heino Gerhard Brolund Franck)

- det er desværre ikke muligt at få kopier, man kan fotografere, men resultatet bliver ikke særlig godt - og jeg har kun filmene få dage mere.

Venlig hilsen Inge

Knud Erik Balle

Hej Inge

Jeg har fået mail fra Ingrid med stamtavle langt tilbage i Franck-slægten. Jeg kigger lidt mere på Lorentz Lassens aner.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle