Forsvundne børn - hvor blev de af - Aggersborg

Startet af Lise Mølbæk, 05 Apr 2015 - 13:21

Forrige emne - Næste emne

Lise Mølbæk

Hej

Gennem længere tid har jeg ledt (forgæves) efter et par børn som forsvinder HELT og aldeles for mig og er bare VÆK  :o

Det drejer sig om et søskendepar i Aggersborg, Hjørring Amt, 1865 - 1891 Ny udgave: 

Ole Marinus Annæus Jeppesen, født 1887, (opslag 44 nr. 5)

og søster Laura Mariane Jeppesen født 1889 (opslag 94  nr. 12)


Børnene med far og mor i FT 1890:

Hjørring, Øster Han, Aggersborg, Ullerup By, hus, 26, FT-1890, B4721
Navn:                 Alder:         Civilstand:          Stilling i husstanden: Erhverv:        Fødested
Lavrits Karl Jepsen   30                Gift husfader       lejer og sømand               Aggersborg Sogn Hjørring
Dorthea Marie Olesen 29              Gift husmoder                                           Aggersborg Sogn Hjørring
Ole Anæus Jepsen      2               Ugift barn                                                 Aggersborg Sogn Hjørring
Lavra Mariane Jepsen under 1 aar Ugift barn                                                 Aggersborg Sogn Hjørring

og det er så sidste gang jeg kan finde børnene.
Børnenes mor dør i september 1893, (ifølge kirkebogen for Aalborg vor frue, hvor faderen bliver gift igen). Ved hans vielse d. 14.07.1899 står der noteret at Dorthe Marie dør i Aggersborg i sep. 1893. Men hun står ikke i kirkebogen for Aggersborg eller de omkringliggende sogne.

Jeg har også ledt i alle de omkringliggende sogne efter børnene som enten døde eller som konfirmerede.

Næste gang jeg finder børnenes far er i FT1901, hvor han bor UDEN de 2 børn, og med sin nye kone og sit nye barn..

Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, , 602, 6106, FT-1901, D3875
Navn:                              Alder:       Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Laurits Carl Jeppesen              18591122   G   Husfader   Skipper   Aggersborg
Ane Margrethe Jeppesen      18810107   G   Husmoder      Gjøttrup, Gjøttrup Sogn
Rejnhart Levy Elbert Jeppesen  19000703   U   Barn                Aalborg


Der står lidt flere informationer om faderen Laurits - som var sømand/skipper i denne gamle tråd, som jeg skrev i 2013: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,55765.0.html


Har nogen en god idé til mig?  :)
Kan de være bortadopteret, ude som plejebørn og hvor finder jeg dem så?

venlig hilsen

Lise

Mette R Francke

Hei

Kan de bo hos besteforeldre/faddere eller annen familie ?

Kan ett skifte etter Laurits gi svar på hvor de etterlyste barna er ?

Dorthe og Laurits får en dødfødt sønn 17 may 1893 i Aggerskov.

Mette
Mette R Francke

Lise Mølbæk

#2
Hej Mette
tak for dit svar.

Jeg burde nok have skrevet at jeg godt kendte til det dødfødte barn fra maj 1893.. Undskyld ulejligheden.

Jeg regner selv med at moderen Dorthe marie ved en fejl - ikke er blevet noteret i kirkebogen, så jeg er holdt op med at  lede efter hende, men tager for givet at præsten i Aalborg har ret når han skriver hun døde i Aggersborg i sep. 1893, selvom hun ikke står der..

Det er de to børn fra 1887 og 1889 som bliver moderløse i 1893 og som ikke er nogen steder  ::)

Jeg har selv tænkt på at de kunne bo hos familie, og har også ledt som en gal, men de er altså ikke at finde..  >:(

Moderen Dorthe Maries forældre er døde før 1893, og faderen Laurits´s familie har heller ikke børnene boende. Og da han jo bor UDEN børn i 1901 må de være enten døde eller ==??

Faderen Laurits sejler jo i lange perioder af gangen, så hvis nu konen Dorthe Marie døde mens han var ude og sejle, hvad ville der så ske med ungerne??

hilsen
Lise

Morten Ingemann

Hej Lise

Der døbes da også en Dorthea Marie Jeppesen i Aggersborg i januar 1894, hvor Laurits er fadder. Mon ikke det er en bror til Laurits der er far til denne pige.
Så det tyder jo også på at din Dorthea Marie er død, og datteren her opkaldes efter hende.

Har du prøvet at finde den familie i FT1901 - Peder Christian Jeppesen og Marie Karoline Christence Christensen?? De kunne måske have børnene boende?

Det er i øvrigt kontraministerialbogen der er på arkivalieronline, hvor du ikke kan finde dødsfaldet. Måske det var værd at forsøge at finde hovedministerialbogen.

Har du fundet skiftet efter Dorthea Marie, måske sidder Laurits i uskiftet bo indtil han skal giftes igen i 1899 - hvor der så er skiftet?.

Mvh
Morten Ingemann

Lise Mølbæk

Hej Morten

Jeg er klar over sammenfaldet med barnet som døbes Dorthea Marie i 1894, og har selv tænkt på at det kunne været at barnet fik navnet efter den afdøde...

MEN Moderen til børnene, som er væk, er døbt Dorthe Marie og ikke Dorthea Marie, som der står i en af FT´erne.

Og så var det at jeg blev i tvivl.  ??? For hvis man vil opkalde et barn efter en afdød for at ære den afdøde, ville man så ikke vælge navnet som den døde havde? i så fald skulle barnet have heddet Dorthe Marie ?

Ang. kontraministerialbogen kontra de "normalt" tilgængelige kirkebøger har jeg gennemset de kirkebøger der er tilgængelige i Aggersborg, og hverken moder eller børn er at finde i dem..

Ang. om de omtalte børn skulle bo hos Peder Chr.og hans kone Marie Karoline eller hos nogen de andre mange søskende som Laurits har, kan jeg forsikre om at jeg har kigget hos dem alle (!) og LAAAANGT frem og børnene findes ikke i disse familiers hjem----  :o


Men jeg synes det med skifterne lyder fornuftigt, og det er da noget jeg må undersøge. Der vil jeg måske kunne få svar på om børnene er levende efter 1890, hvor jeg ser dem boende hos faderen og moderen.
men jeg har ikke rutine i skifter, så jeg skal lige sættes ind i det.--

Det er også en møj irriterende sag, for alt det man "normalt" gør - har jeg allerede prøvet  :D

(undtaget måske lige skifterne..)

hilsen Lise


Erling Agesen

Lise Mølbæk,

Måske har du fået løst mysteriet ?
- hvis ikke er her et bidrag:

Dødsanmeldelsesprotokol, 1852-1907, Ø. Han Herred, side 154 nr. 104  -  AO 15
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=137904#137904,33208231
Nr. 104: Dødssted: Aggersborg-Ullerup (druknet i Kattegat)
Dorthea Marie Olsen, Kone, 33 Aar, Dødsdato 9. sept. (1893), Anmeldt 13. November,
Anmelder: Enkemanden Skipper L. C. Jepsen, Vedtegning: Udlagt for B__.
Nr. 105: Dødssted: samme
Ole Anæus Marinus Jepsen, Barn, 6 Aar, do.
Nr. 106: Dødssted: samme
Mariane Jepsen, Barn, 3 Aar, do.

Laurits Carl Jeppesen selv dør 23. januar 1905 i Aalborg:

Aalborg Vor Frue Kb. 1900-1908 - D, Side 91 nr. 5  -  AO 92
data_kirkeboeger1892_C152C_G_019_0091a-dm.
Død 18. Jan. 1905, Vor frue Sogn
Begravet 23. Jan. 1905, Aalborg Almenkirkegaard
LAURIDS CARL JEPPESEN, gift
Sømand, Østerbro 7, gift med Anna Margrethe Jørgensen, f. i Aggersborg Sogn d. 22. Aug. 1859
Alder 45 Aar
Begravet af Pastor Kall

Jeg har følgende børn i hans 1. ægteskab:
1. Olemine Katrine Jeppesen, * 24. juli 1886 i Aggersborg, AO 89  -  død 10. aug. 1887, AO 21
2. Ole Marinus Annæus Jeppesen, * 3.sep. 1887 i Aggersborg, AO 44 - druknet 9. sept. 1893 (se note ved moderen)
3. Laura Mariane Jeppesen, * 28. okt. 1889 i Aggersborg, AO 94 - druknet 9. sept. 1893 (se note ved moderen)
4. dødfødt dreng, * 17. maj 1893 i Aggersborg, AO 4

Venlig hilsen
Erling Agesen
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Peter Wilhardt


Den gribende beretning om drukneulykken kan man se i Aalborg Amtstidende den 18. september 1893.

Gå ind på Mediestream.dk
Søg på aviser,
søg på datoen 18.09.1893,
Skriv "Jeppesen" i søgefeltet,
Søg på Aalborg Amtstidende.
Tryk på søg og så kommer avissiden op med overskriften "Thrine og Stine" og du kan læse om den forfærdelige drukneulykke.

Mvh.
Peter Wilhardt

Lise Mølbæk

Til alle svar i denne snart gamle tråd:

TAK :)
for jeres store hjælp


venlig hilsener

fra
Lise