Kiersten Michelsdatter f. ca 1742 af Ilsø by – hvem er hendes forældre??

Startet af Annette Ilsøe Rasmussen, 21 Apr 2015 - 14:02

Forrige emne - Næste emne

Annette Ilsøe Rasmussen

Kiersten Michelsdatter af Ilsø by, Skjern sg, under Viborg Amt – hvem er hendes forældre??

Siden vi har drøftet her i Dis forum for nogle år siden, jeg har ikke endnu fundet min tip[3]oldemor Kiersten Michelsdatter af Ilsø under Skjern sogn under Viborg Amt, da jeg startede at lede efter hende siden 1997 indtil i dag alle sogne i kirkebøger under Middelsom herred uden held, jeg er interesseret at vide, hvorfra hun er født og hvem hendes forældre var, desuden jeg har allerede fundet hendes søskende i forbindelse med broder Jens Michelsens skifte i 1783, der oplyses Kierstens 3 andre søstre:
Birthe Michelsdatter  ca 1732 død/begrav den 27.3.1768 i Vissing, Vegn sg. g. m. Peder Rasmussen Smed i Hårup – hun havde en uægte datter Anne f. ca 1759 i Helstrup sg, og 2 børn i ægteskabet: Rasmus Pedersen f. 1766 i Vissing, Veng sg. – skolelærer og Birthe f. 1768 i Vissing, Veng)
Mette Michelsdatter ca 1733 – hun tjente hos Jens Sørensen i Granslev sg pr. 1783 i forbindelse med broder Jens M.s skifte, men hvor hun blev af.
Maren Michelsdatter ca 1737 døde 6. januar 1830 i Amstrup, Hvorslev sg. g.m. Peder Thomasen – fik i alt 4 børn: Anne Kjerstine f. 1771, Hendrich f. 1775, Ellen f. 1777 og Michel f. 1780 alle er født i Amstrup, Hvorslev sg.

Kiersten Michelsdatter har været 3 ægteskaber med:
1.   Mads Christensen Ilsøe [min tip3oldefar] døde den 15. maj1787 i Ilsø
2.   Peder Jensen død og begravet den 31.10.1790 i Ilsø (Hans nedstammer fra Randers omegn)
3.   Peder Andersen Skiblund Hvam (nedstammer af Slægt Skiblund) døde i 1798 i Ilsø

Hun levede som enke til sin død den 11. februar 1832 i Ilsø som aftægtskone hos sønnen.
Ifølge lægdsrulle oplyses om en af hendes sønner i forbindelse med fæstebrev i 1806, men jeg kunne ikke finde fæstebrev, jeg aner ikke hvilke bøger skal søge efter.

Jeg er interesseret i at høre om nogen har evt. fundet Kiersten Michelsdatters forfædre!

Mvh
Annette Ilsøe

Jan B. Hansson

Hej Annette

min 4x tipoldefar Jens Andersen Rørbech er svoger til din Kirsten Michelsdatter, som det fremgår af dette skifte (+ 2 andre skifter), som du sandsynligvis kender når du har ledt i så mange år. Jeg vil nok mere være en meget interesseret lytter på denne tråd, for at se hvad der måtte dukke op.

732. Peder Andersen Hvam i Ilsø 15/5-1798 F. 483b
Enke: Kirsten Michelsdatter L.V. Christen Christensen Olufsen i Svinding.
Arvinger:
• Hans bror Michel Andersen Skiblund, gårdmand i Terp - 65 år.
• Hans bror Jens Andersen Rørbech i Ilsø. Død og efterladt:
> Maren Jensdatter - ca. 25 år g.m. Niels Jensen i Ilsø.
> Maren Jensdatter - ca. 22 år, tjener hos søsteren. Ved skiftets slutning var hun g.m. Niels Jensen Offersen i Ilsø.
• Hans bror Christen Andersen Skiblund - 48 år, gårdmand i Øster Velling.
• Hans bror Niels Andersen - 43 år, husmand i Løvskal.
• Hans søster Anne Andersdatter - 63 år g.m. gårdmand Christen Jensen Skov-ridder i Hjermind.
• Hans søster Else Andersdatter - 50 år g.m. Peder Ydsen i Løvskal.
• Hans søster Anne Andersdatter - 48 år g.m. gårdmand Christen Smed i Vester Velling.


685. Anders Madsen i Ilsø 30 år. Ugift. Afskediget rytter. 24/8-1790 F. 376b
Oplysninger:
Afdøde havde tjent 2 år hos Jens Rørbæk i Ilsø.
Den afdøde skulle være født i København, og andet vidste man ikke.
Christen Sørensen Bach i Ilsø blev beskikket på arvingernes vegne.
Til stede var Christen Bach, Jens Rørbæks kone og broder Mads Møller.


773. Michel Andersen Skiblund i Terp 27/4-1805 F. 28b+30b+39b
Enke: Anne Pedersdatter L.V. Michel Jensen i Terp
Arvinger:
• Bror: Christen Andersen Skiblund - 54 år, i Øster Velling på Asmildkloster gods.
• Bror: Niels Andersen Skiblund - 51 år, husfæster i Løvskal.
• Bror: Jens Andersen i Ilsøe. Død og efterladt:
> Maren Jensdatter g.m. Niels Jensen Offersen i Ilsøe.
> Maren Jensdatter g.m. Erik Sørensen, selvejer gårdmand i Vinkel.
• Søster: Anne Andersdatter - 68 år, g.m. Christen Jensen, skovridder i Hjermind.
• Søster: Else Andersdatter g.m. Peder Nielsen Ydsen i Løvskal.
• Søster: Anne Andersdatter - 61 år, g.m. Christen Pedersen Smed i Vester Vel-ling.
Oplysning: Anders Tulstrup i Løvskal mødte for sin svigerfar Peder Nielsen Ydsen.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej Jan!

Tak for din henvendelse, selvom jeg kender allerede forvejen i forbindelse med Jens Andersen Rørbechs slægt og co. samt diverse skifteprotokoller.

Jeg venter jo spændt på om nogle kender evt. Kiersten Michelsdatter og hendes forfædre.  ;)

mvh
Annette 

Jan B. Hansson

Ok Annette

Måske du har aktier i denne tråd og bør holde lidt øje med den
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Knud Hansen

Hej Annette.
Har lige skrevet til Jann.
Sahl K.B. 1691 - 1771 ops 355 gl øverst på siden
1 Nytårsdag Peder Thomasen af Amstrup og Maren Michelsdatter i Præstegården ladet sig trolove
Det fortæller jo ikke noget om forældrene, men måske kunne det pege i en ny rening vedrørende søgefeltet
mvh
Knud 8600

Jan B. Hansson

#6
Hej Annette

Mit foreslag er at forlovelsen/vielsen Knud fandt, må vi udnytte til at indkredse dine aner Michel xxx ~ N.N.

Maren blev gift her Sahl KB 1691-1771
-   8 jan. 1771 [opsl. 355] Blev Peder Thomsen fra Amstrup og Maren Michelsdatter af præstegd. Trolovet.
- 26 juni 1771 [opsl. 356] Blev Peder Thomsen og Maren Michelsdatter Copulerede.

Ved du hvor Mads Christensen blev gift med Kirsten Michelsdatter ?

Hvis ikke, så er bedste stategi nok for at finde denne vielse, der må være sket i perioden 1763-1776, ved at udvælge det geografiske søgeområde der skal undersøges for vielser i den nævnte periode, ved at plotte ind de sogne hvor vi stødt på familie. Relativt set er denne familie ikke spredt ret meget.

Et kort til at farvelægge sogne hvor familien er fundet:  http://www.danishfamilysearch.dk/amt28/

Sahl - Maren Michelsdatter gift i en alder af ca. 34 år
Hvorslev - Maren Michelsdatter død ca. 93 år
Skjern - Jens Michelsen død ca. 54 år + Kirsten Michaelsdatter 1. barn 34 år til død ca. 89 år
Granslev - Mette Michelsdatter tjener ca. 50 år (her mangler kirkebog)

Langå - Kirsten Michaelsdatters søn Anders i 1845

Det kan i første omgan ligne et afsøgningsområde af sogne i trekanten Skjern, Sahl og Granslev. Hvis dette ikke giver hit kan man tage løgringe udenpå trekanten. Det er en strategi der før har resulteret i at jeg har fundet det søgte.

Efter fund af vielsen vil forældrene også med stor sandsynlighed findes indenfor område der tegnes
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Nå, deres vielse fandt jeg på FamilySearch:

Name:   Mads Christensen
Birth Date:   
Birthplace:   
Age:   
Spouse's Name:   Kirsten Michelsdr
Spouse's Birth Date:   
Spouse's Birthplace:   
Spouse's Age:   
Event Date:   09 Jun 1776
Event Place:   Skjern, Viborg, Denmark

Så er der Kirsten Michelsdatters forældre det skal søges efter i trekanten
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Sogne listen manglede:

Helstrup Birthe Michelsdatter 27 år
Veng Birthe Michelsdatter 34-36 år
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)