Peder Christiansen, f,1795 i Danmark

Startet af Terje O.B.Olsson, 13 Maj 2015 - 22:51

Forrige emne - Næste emne

Terje O.B.Olsson

Peder Christiansen, f,1795 i Danmark, reiste til Norge og giftet seg der med Kari Rasmusdtr. den 20/9-1822 i Våler sokn/Østfold fylke. Hvor (fødested) ble han født og når(fødselsdato) ble han født? Hans etterslekt i Norge er stor, og den vet jeg mye om. Hans far (Christian ??) og mor vet jeg ingenting om.
Ved Folketellingen i Danmark år 1801 var denne Peder omtrent 6 år (+/-).

Jeg vet at Peder Christiansen var et vanlig navn i Danmark på den tiden, og noen gode dansker har tidligere prøvd å hjelpe meg med mine spørsmål. Det har vært til hjelp et stykke på vei.

Er det noen av dere som har noen gode svar til meg på mine spørsmål ?
Peder er min tipp-tipp-oldefar og slektens eneste forbindelse med Danmark. Det vil være fint for oss her i landet og finne hans historie i Danmark, om det er mulig.

På forhånd takk for vilje til å hjelpe! ;)



Erik Mortensen

Hej Terje.

Der er den seje vej : Søg efter ham på DDD f.eks. ét Amt ad gangen. Når du finder en sandsynlig person, så prøv at finde ham i Lægdsrullen og følg hans færden dér.

Det fordrer, at han er født i et landsogn og ikke i en købstad, hvor mænd ikke skulle gøre soldatertjeneste.

God jagt.

Venlig hilsen Erik Mortensen.
Erik M

Terje O.B.Olsson

Hei, Erik M.
Takk for svar fra deg.
Jeg har allerede sett gjennom Folketellingen i DK for 1801 i alle landets Amt, og notert meg 38 personer med navnet Peder Christiansen født i 1794-1796. Etterpå har jeg tenkt på hvem av disse som sannsynligvis ikke er aktuelle som "min" Peder. Det er de som er ca. 8 år og ca.5 år, har jeg tenkt.
De jeg i dag anser som sannsynlige, er 1) Peder 7 år fra Nylarsker sogn, Bornholm, 2) Peder 7 år fra Odense Kiøbstad sogn, 3) Peder 6 år ( f.19/7-1795) fra Kastrup sogn, Præstø, 4) Peder 7 år, Gammel Rye sogn, Skanderborg, 5) Jens Peter 7 år fra Horsens Kiøbstad sogn, Skanderborg, 6) Peder 7 år fra Smidstrup sogn, Vejle. Kan en av disse guttene være "min" Peder, som i voksen alder giftet seg i Norge? Eller vil det vise seg at disse giftet seg i Danmark og ble boende der? Kan kanskje militære ruller si noe om disse personene? Jeg har store vanskeligheter med å lese danske lægdsruller.

Ja, dette var litt om arbeidet mitt så langt. Det hadde vært svært hyggelig om du, eller noen andre, kunne hjelpe meg litt videre med mitt problem.
PS. Vi hadde vår ferie med campingvogn på Falster og Sjælland i fjor sommer. Det var helt nydelige områder å feriere i. Det er hyggelig å være nordmann på ferie i Danmark!

mvh.
Terje

Bjørn Marcher

Hej Terje,

Har du oplysninger på ham i Norge, før han blev viet? Et erhverv eller noget andet, vi kan bruge i søgning efter ham i Danmark?  Der må være en årsag til, at han kom til Norge. Måske familie i Norge, eller at han var i en slægt med embedsmænd der virkede både i Danmark og Norge (før 1814).

Kan du ud fra børnenes navne eller faddere, få et indtryk af f.eks. hans mors fornavn? Og var der danske faddere?

Han kunne jo f.eks. være soldat i 1814, udstationeret i Norge... men hvorfor bliver han så i Norge?

Har du fundet hans begravelse, måske står der dér noget om hans fødested og fødselsdato???

Jeg skal jo også nævne at hans kunne være fra Schleswig-Holsten i så fald skal du lede i FT1803 også

venlig hilsen

Bjørn


Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Terje O.B.Olsson

Hei Bjørn.
Takk for svar fra deg.
Folketellingen for 1803 i Slesvig har ikke med noen Peder Chr.
Om Peders tid i Norge før han giftet seg, har jeg hørt antydet at han kanskje har kommet inn i landet via Moss, og senere gjort tjeneste på en lensmannsgård som dreng i Hobøl (Narvestad). PGA sin dyktighet var han snart med på å skrive lensmannens dokumenter, sier min informant, som også har forsøkt å spore opp den samme Peder Chr.
Etter at han giftet seg med Kari Rasmusdtr. fikk de barna: Jens / Elen / Christian / Peder / Johan / Rasmus og Hans. Mor til Kari Rasmusdtr. het Eli eller Elen. Alle fadderne ser ut til å være norske fra distriktet der de bodde.
Dødsprotokollen for Våler (1862-1876) side 36 nr. 15 sier ikke noe om Peders fortid, annet enn dødsdato 13/2-1871 og alder 76 år, bosted Langerudplass (hos hans sønn Peder), og at han er innskrevet i protokollen som Peter Christensen.
Kan noe tyde på at "min" Peder ikke hadde noen nær slekt igjen i DK som han syntes det var viktig å ha kontakt med? Jeg har også tenkt på Peder som en dansk soldat på tjeneste i Norge, men har ikke funnet noen fakta å henge denne tanken på.
Jeg har ingen konkrete grunner for å anta at han skulle komme fra Bornholm fremfor ethvert annet Amt i Danmark.
Hører gjerne fra deg videre, når du har noe å fortelle eller spørre om.

med vennlig hilsen
Terje O.

Bjørn Marcher

Hej Terje,

Nu har jeg set på vielsen i Våler og hans dødsindførsel, ingen af stederne står at han kommer fra Danmark.

Han står ikke som indflyttet 1815 til 1822. Der er kun konfirmationer i Våler efter 1815.

Kan det tænkes at han er født i Norge? Din informant, har han kilder der kan støtte beretningen om Peders erhverv før han blev gift? Det kunne måske tænkes at være hans far - hvis der ikke er skriftlige kilder, sker der ofte fejl .... som at man forskubber informationerne en generation....

venlig hilsen

Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Terje O.B.Olsson

Hei Bjørn.
Jeg er glad for at du ennå ikke har gitt opp denne utfordringen fra meg.
I Folketellingen for Våler 1865 står Peder Chr. registrert  som født i Danmark, er 71  år, og bor hos Peder Pedersen med fam. (denne Peder er en av hans egne sønner) på hans gård Langerød.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf.01038002003733                                                Det samme gjelder i Bygdebok for Våler.
Det gjenstår å sjekke ut om Peders arbeid på Lensmannsgården i Hobøl/Narvestad er skriftlig dokumentert. Kan hende er dette bare en teori blant mange teorier?
Peder var i arbeid på gården Lunder i Våler da han giftet seg i 1822.
Peder står ikke innført i Kb Våler født/døpt for årene 1794-1796. Jeg finner ham heller ikke som konfirmant i Hobøl 1808-1813, heller ikke som innflyttet i Hobøl 1814-1823.
I Tilgangslister og Avgangslister for Moss fra 1815-1824 har jeg heller ikke funnet ham.
Jeg vet ikke om Peder kan ha kommet inn i landet via Fredrikstad, en by med en liten festning.

vennlig hilsen
Terje O.

Mary Ann Olesen

I'm very new to genealogy, but could he have named his son, Jens, after his own father in Denmark? Since the daughter was named after his wife?
Good luck with your search!! Very interesting to read about!
Mary Ann

Terje O.B.Olsson

Hello. Yes, it is possible.
mvh
Terje O.

Bjørn Marcher

#9
Hi Mary Ann and Terje,


Well he had a patronym "Christiansen" and before 1828 it was "flexible" in the sense it was the name of the father, i.e. his fathers name is Christian or Christen. He could have a grandfather or a Brother by the name of Jens. After 1828 the patronym became fixed by law. An additional law in Denmark in 1857 stating the same was necessary to secure implementation....    

Terje, ved du hvornår Peder kunne være kommet til Norge om han var soldat? Som jeg ser det, skulle han vel være mindst 15 år (i 1810) og være kommet til Norge, før adskillelsen fra Danmark i 1814. Der var blokade af Kattegat fra 1807, så der kom ikke mange mellem Danmark og Norge i dén periode....

Ved du hvilke regimenter, der var i Frederikstad under krigen? Jeg har erfaring i at finde personer i de danske militære stambøger i perioden, men må vide hvilket Regiment han kunne tilhøre...  Stambøgerne findes på mikrokort (!!!) på Rigsarkivet i København.

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Hej igen Terje,


Har du tænkt på om han kunne være i Norge i 1801 ? Der er mindst 7 gode kandidater, bl.a. en i Frederikstad, der er søn af en dragon soldat..... her er id:  pf01058191002083 

Måske et vildt gæt, men soldaten kunne have været i Danmark i 1795?

og en anden i Eidsberg, her er id:  pf01058203003855   - her er faderen jordbruger, som han selv er i 1822.

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Terje O.B.Olsson

Hei Bjørn.
På dine første spørsmål i dag har jeg ingen gode svar.
Ellers har jeg søkt på norsk Folketelling for 1801 i Østfold og Akershus uten pos. response.
Deretter søkte jeg i Kirkebøker for fødsel/dåp i Rygge, Råde, Moss, Skiptvet og Spydeberg for årene 1794-1796 uten pos. response. Det som var tilgjengelig av Tilgangslister i disse bøkene for tiden 1814-1823 ga meg heller ikke noe svar.
Derimot fant jeg i Kb. dåp i Tune/ved Sarpsborg en fødsel på en Peder den 22.02.1795 og døpt 05.03.1795 ? der far heter Christen Syversen og mor heter Marte Pedersdtr. De var ikke i Tune ved FT i 1801 men derimot registrert i Fredrikstad, i Gleng krets. Denne Christen Syversen har jeg så langt ikke funnet flere steder. Denne familien vil jeg holde et øye med videre i arbeidet, om mulig. Vedkommende Peder hadde 3 søsken, Syver, Eric og Gunild, så det ville være naturlig at noen av dem dukket opp i Peders videre liv.
Dine øvrige henvisninger vil jeg prøve å finne ut  av.

med vennlig hilsen
Terje O.

Terje O.B.Olsson

Hei igjen, Bjørn.
Jeg har nå nettopp pratet med Einar Pedersen i Våler, forfatter av bygdebøkene for Våler og Svinndal.
Denne Einar Pedersen har hatt Peder Pedersen på Langerød/Langerudplass i Våler som sin oldefar. Den nevnte Peder Pedersen var en sønn av Peder Christiansen, og det var hos ham på gården at Peder Christiansen bodde da han døde, 76 år gml. i 1871.
Einar Pedersen kan godt huske at det aldri var snakk om annet enn at Peder Christiansen kom fra Danmark. Han ser helt bort fra at det er Norge som er hans fødested.
Han vil prøve å gi meg svar tilbake om hvilke regimenter som befant seg i Fredrikstad i årene omkring 1814. Så melder jeg dette videre til deg.
Takk for din tålmodighet i denne saken.
Takk for din hjelp!

med vennlig hilsen
Terje O.

Bjørn Marcher

Hej Terje,


Selv tak da, det er altid spændende om man kan "knække en nød", altså løse et lille problem som dette.

Christen Syversen var den ene, jeg havde kik på - det er ikke denne Peder! Den anden i Eidsberg havde en far Christen Olsen, som var jordbruger som også Peder.... måske en mulighed.

Det vi mangler at finde, er en ÅRSAG til at en ung dansker flytter til Norge i en tid med ufred, krig og dårlig økonomi....

Måske en fader som er præst (jeg har selv norske forfædre i en præsteslægt)? Hvis han kunne styre dokumenter for en lennsmand var han ikke bare en bondesøn, men søn af en lært mand (akademiker ville man sige i dag).

Måske en matros i Flåden? Han bor nær ved kysten!

Lige med hensyn til Slesvig i FT1803, her kan Christiansen være stavet Carstensen eller Castensen....

Om du har en favorit kandidat i Danmark, kan jeg søge i lægdsruller - det er ikke helt nemt for mig, men det lykkes for det meste...

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Terje O.B.Olsson

Hei Bjørn.
Jeg har vært gjennom alle Amtene i Danmark enda en gang. Ut fra Folketellingen for 1801 har jeg notert meg navn på noen Peder Christiansen f,1794-96, som jeg ikke vet hvor ble av som voksen.

For Sorø Amt gjelder dette Peder 5 år, Ø.Flakkebjerg, Kvislemark sogn. Far: Christian Jensen, mor: Sidse Pedersdtr. Har de tatt til seg barnet? De står også registrert samme sted som "Utflyttede".

For Odense Amt gjelder det Peder 7 år, Paaske Stræde, Odense købstad, Tiltaget barn.

Er det mulig å finne noe mer ut om disse guttene, tror du?

Jeg var også inne på Sydslesvig, FT 1803, og fant 7 personer med navnet Peter Carstensen i aktuell alder. Jeg skal senere sjekke dem ut mot FT i 1845 e.l. Men skulle det være noen god grunn for en mann med navnet Carstensen og endre navnet til Christiansen ved innreise til Norge? Det får vi kanskje aldri svar på?

med vennlig hilsen
Terje

Terje O.B.Olsson

Hei igjen.
Når det gjelder personen Peder Christiansen f. i 1795 har jeg fortsatt noen navn i tillegg til de 2 fra Odense og Sorø amt. Det gjelder Skanderborg amt: 1) Peder, 7 år i FT 1801, adr. Tyrsting, Gammel Rye sogn, far:Christian Nielsen, 2) Jens Peter, 7 år i FT 1801, adr. Nim, Horsens købstad sogn, far: Christian Bueman.
Det gjelder Vejle amt: Peder 7 år i 1801, adr. Holmans, Smidstrup sogn, far: Christian Jensen Høth.
Fra Viborg amt: 1) Peder 5 år i 1801, adr. Houlbjerg, Aidt Bye, mor: Anne Rasmusdtr og 2) Peder 5 år i 1801, Mansing, Vinderslev sogn, mor: Ane Laursdtr.
Fra Svendborg amt: Peder 6 år i 1801, adr. Vindinge, Herrested sogn, Maare 105.
Finnes disse guttene igjen som voksne menn i Danmark etter 1834?
Eller er de uten voksen-spor i landet?

med vennlig hilsen
Terje O.