Det nye Arkivalier Online

Startet af Kim Melchior, 16 Jul 2015 - 21:32

Forrige emne - Næste emne

Verner Bentsen

Citat fra: Verner Bentsen [62] Dato 18 Jul 2015 - 21:15
æøå i Daisys søgefelter virker tilsyneladende ikke.

Jeg har søgt på "lægdsrulle" og de findes, men søgeordet er ændret; se vedhæftede.
Det betyder at du kan ikke skifte til næste side. Besked: kan ikke findes !!!

Jeg melder fejlen til AO.

Verner
Svar fra RA:
Kære Verner Bentsen –
 
Ja, det er en af de mange irriterende fejl, der er opstået ved indførelsen af det nye Daisy-format. Vi er opmærksomme på fejlen og vil søge at få den rettet hurtigst muligt.
 
Indtil videre må man skrive søgeordet på ny.
 
Når Du ikke kan skifte til side 2, skyldes det en anden og endnu mere generende fejl, nemlig at man overhovedet ikke kan skifte til de følgende sider ved resultatvisninger, der omfatter mere end én side. Rettelsen af denne fejl har i øjeblikket topprioritet, idet den simpelthen gør det umuligt at bestille mange arkivalier.
 
Med venlig hilsen
Michael H. Gelting
 Arkivar



Verner

Egon Sørensen

God aften!

Mangel på kritik er der ikke, noget berettiget noget uberettiget. med hensyn til manglende kirkebøger vil jeg foreslå at i fejlmelder til AO jeg har fejlmeldt en manglende kirkebog søndag ,fik i dag en melding, at nu var den på rette plads, så det virker.

Det ville gå lidt hurtigere med at få fejlene rettet ved fælles hjælp, så brug fejlmeldingen.

Mvh.

Egon Sørensen


Georg Brandt Christensen

Citat fra: Vivian Møller [821] Dato 20 Jul 2015 - 19:49
Jeg kan kun tilslutte mig al kritikken.
Har man ikke museskade, skal man nok få det. Tilbage til det gamle AO tak.
Det nye er al for omstændeligt.

Hvorfor er Roskilde amt pludselig "nedlagt" og kommet ind under København og hvorfor er herrederne slettet mht kirkebøger?

Og hvor har man gjort af kirkebøgerne for Gerlev sogn, Horns herred, Frederiksborg amt. Men det sogn er måske også nedlagt? Eller lagt ind under et helt andet amt.

Desværre er mine opslagsnumre som hos mange andre været spildt arbejde. Jeg har ellers altid lært at angive kilder!
Skal man nu ind og tjekke data er det forfra og om igen  >:(

Fremover vil jeg bruge Danish Family Search.

Venlig hilsen
Vivian Møller


Hej Vivian Møller
Jeg er helt enig i at Statens Arkiver kunne have gjort det bedre. Jeg ved imidlertid også at det var alt for dyrt, omstændeligt og fejlbehæftet at vedligeholde den gamle måde at opbygge listerne over kirkebøger og folketællinger på, så alene af den grund vil vi aldrig få de gamle valglister tilbage.

Mht. at bruge opslagsnumrene som kildedokumentation er det lige så risikabelt som at bruge link-adresserne til billedsiderne som kildedokumentation. Begge dele vil med garanti ændre sig over tid, og så er ens dokumentation mindre anvendelig.

Et eksempel på min kildedokumentation:
Elmelunde KB EM 1767-1814 Præstø Mønbo Side 105 1785 2. spalte

EM står for Enesteministerialbog. HM vil være hovedministerialbog. KM vil være kontraministerialbog.

Mht. til Hvorfor er Roskilde amt pludselig "nedlagt" og kommet ind under København og hvorfor er herrederne slettet mht kirkebøger?

Og hvor har man gjort af kirkebøgerne for Gerlev sogn, Horns herred, Frederiksborg amt. Men det sogn er måske også nedlagt? Eller lagt ind under et helt andet amt.


Der er en del datafejl. De bliver kun rettet hvis vi rapporterer dem. Men så bliver de også rettet, i modsætning til tidligere >:(.
Du kan rapportere fejlene ved hjælp af mailadressen: mailbox@sa.dk.
Beskriv fejlene så præcist som muligt, jo hurtigere kan RA finde og rette dem.

Du hjælper både dig selv og os andre ved at rapportere de fejl du finder.

God arbejdslyst ;)
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Kjeld Ulrik Nielsen

Igennem adskillige år har jeg haft stor glæde af programmet Utils.

Når jeg arbejder med et sogn, downloader jeg de aktuelle årgange til en ekstern harddisk.
Dette gør det meget lettere og hurtigere at bladre frem og tilbage i de enkelte filer.

Hertil har jeg flittigt brugt Utils.
Men hvad gør jeg nu?
Med venlig hilsen
Kjeld Nielsen

Erik Jensen

Hej Georg B. Christensen

Som tidligere udslidt it-chef og nuværende slægtsforsker (det sidste efter fattig evne) vil jeg tillade mig at komme med en enkelt kommentar til dette:
Citat:
"Jeg er helt enig i at Statens Arkiver kunne have gjort det bedre. Jeg ved imidlertid også at det var alt for dyrt, omstændeligt og fejlbehæftet at vedligeholde den gamle måde at opbygge listerne over kirkebøger og folketællinger på, så alene af den grund vil vi aldrig få de gamle valglister tilbage."

Du har muligvis ret i, at det var dyrt, omstændeligt og fejlbehæftet, det skal jeg overhovedet ikke kunne sige, men at frigive en hjemmeside med alle de åbenlyse fejl, mangler og ligeså åbenlyse tilbageskridt for brugerne, finder jeg er fuldstændigt forkert.
Det Rigsarkivet selvfølgelig skulle have gjort var, at lade den gamle side fortsætte - og lade den være i fred - imens man så arbejdede løs med at lave den nye side.
Derefter skulle den nye side have været til test hos brugerne, det er trods alt dem, der skal bruge den og evt. fundne fejl, mangler og unødvendig designsjuks kunne så blive rettet til, inden man endelig frigav den nye side.

På Rigsarkivets nye hjemmeside står der d.d følgende:
" Når vi alligevel vælger at gå i luften med den nye version, er det på grund af en række tekniske ændringer, som vi er nødt til at foretage i løbet af juli måned."
Alle de nuværende fejl og mangler på den nye side, vil jeg tillade mig at sige - har intet med teknik at gøre, derfor er det - stadig efter min bedste overbevisning - en fuldstændig forkert arbejdsgang Rigsarkivet har brugt i forhold til den nye hjemmeside.

Endelig vil jeg blot herfra sige - ja! der har været en del kritik - berettiget synes jeg - og meget af den kritik kunne Rigsarkivet snildt have undgået, havde man tilrettelagt arbejdet helt anderledes og ikke hængt sig fast i en specifik dato "på grund af teknik".

mvh Erik Jensen


Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

John Nielsen

Hej Kjeld

Du kan stadig downloade kirkebøger og se og indeksere dem i AOV.

Der jo ikke mere java eller struktureret gemning af filer efter registraturen,
så oprettelse af direktori og flytning af filer må foregå manuelt.

Hilsen John Nielsen

Hanne Vinter Henriksen

Hej

Jeg er også meget glad for AOV - specielt muligheden for at markere opslagstype mv.

Desværre rækker mine evner ikke længere end til at gemme en side af gangen fra AO, så det er noget langsommeligt at få nye sider ind i AOV nu.

Findes der et lille program, som kan hente/gemme flere filer af gangen fra AO?

Med venlig hilsen

Hanne

Kjeld Ulrik Nielsen

Citat fra: John Nielsen [108] Dato 21 Jul 2015 - 00:01
Hej Kjeld

Du kan stadig downloade kirkebøger og se og indeksere dem i AOV.

Der jo ikke mere java eller struktureret gemning af filer efter registraturen,
så oprettelse af direktori og flytning af filer må foregå manuelt.

Hilsen John Nielsen


Problemet er måske, at jeg hidtil har brugt AOV på en lidt speciel måde?
Jeg har installeret AOV og defineret en download mappe på PC'en. Men jeg starter ikke AOV.
(Syntes ofte, at den automatiske AOV download kunne være lidt problematisk).

Når jeg så derefter manuelt har søgt/bladret i en kirkebog eller FT, ligger de viste sider bagefter i den definerede download mappe.
Herefter flytter jeg manuelt mappens indhold over på min eksterne disk til mit eget fil-system.

Med det nye AO kommer der intet ind i download mappen.

Virker den automatiske download, eller er der noget andet, jeg har overset?
Med venlig hilsen
Kjeld Nielsen

John Nielsen

#99
Hej Kjeld

Da Java ikke bruges mere hos AO så virker oprettelse af direktori og download ikke mere.
De resterende ting i AOV virker stadig så man kan se og indeksere KB.
Hvis mister Agerbæk bevarer sin hjemmeside så virker navngivningen sikkert også.
Oprettelse af direktori må gøres manuelt og download må foregå på anden vis.
Du kan hente registraturen hos Utilis som excel eller pdf.
Downloaderen kan du få af mig.

Det kunne godt lyde som om du slet har brug for AOV, så undlad den

Hilsen John Nielsen

Laila Olsen

Hej John,

Gider du ikke forklare en analfabet som undettegnede, hvorledes jeg skal downloade med AOV?

Jeg kan ikke hitte ud af det!

Jeg har bare brugt AOV helt som tilsigtet - men jeg er så glad for de private bemærkninger
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

John Nielsen

Hej Laila

Hvis du læser indlægget ovenover, så kan du se at AOV ikke mere kan downloade,
så hvis du vil fortsætte med at bruge AOV så må downloaden foregå på anden vis.

Hilsen John Nielsen

Laila Olsen

Hej John,

tak for dit svar.

Jeg læste dit svar som om, man stadig kunne downloade en hel KB.

Det har jeg ofte brug for, for at finde alle børn af et par - og se dem som døde undervejs etc.

Det var sådan set det mit spørgsmål - måske ikke så godt formuleret gik på.

Eller skal jeg hente en bog billede for billede?

Så tror jeg ikke, mit liv er langt nok - det tager jo en evighed.

Jeg kan sagtens finde ud af at lægge dem ind de rette steder med nye mapper etc. Intet problem heri - alene måden at hente siderne ned på - altså på anden måde end enkeltvis.

Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

John Nielsen

Hej Laila

Jeg har mailet en downloader.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej Laila

Din Mail virkede ikke, så mail til mig istedet.

Hilsen John Nielsen

Kjeld Ulrik Nielsen

Citat fra: John Nielsen [108] Dato 21 Jul 2015 - 23:18

Du kan hente registraturen hos Utilis som excel eller pdf.
Downloaderen kan du få af mig.

Det kunne godt lyde som om du slet har brug for AOV, så undlad den

Hilsen John Nielsen

Hej John,
Du giver mig nyt håb!
Gider du sende mig en kopi af downloaderen, eller giv mig en adresse, hvorfra jeg selv kan downloade den?
Med venlig hilsen
Kjeld Nielsen

John Nielsen

Hej Kjeld

Har sendt mail.

Hilsen John Nielsen

Britta Juul

Jeg har altid hentet hele kirkebøger og folketællinger ned (man skal jo altid tilbage for at finde flere personer), men det virker jo ikke mere.

Har du et forslag til at downloade et andet program eller en nyere AO-værktøj, vil jeg blive lykkelig

John Nielsen

Hej Britta

Jeg har sendt mail.
Du skal være i stand til at oprette direktori, flytte filer og udpakke ZIP filer for at få glæde af det.

Hilsen John Nielsen

Laila Olsen

Hej John,

jeg har desværre ikke modtaget din lovede downloader.

Jeg har et par gange skrevet til dig - så hvis du stadig har mod på at sende en downloader, så brug venligst adressen på mail-ikonet.

Sommer-adressen kan ikke modtage store filer.

Hvis du alligevel ikke ønsker at sende downloaderen, vil jeg være glad, hvis du gav mig besked.

venligst
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

John Nielsen

Hej Laila

Jeg har sendt adskillige gange til flere forskellige adresser.
Det er sikkert dit sikkerhedssystem der modarbejder dig.
Det er en zip med eksekverbare filer i.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej Laila

Nu har jeg sendt til din Gmail også med samme resultat, så nu stopper jeg.

Hilsen John Nielsen

Laila Olsen

Det kan jeg godt forstå

Tak for dine utallige forsøg
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Laila Olsen

STOR STOR TAK til John Nielsen,

Han har fået hul igennem til mig - og jeg har modtaget en downloader - som jeg vil passe meget på.

Han er en guttermand - han ved det godt, for jeg har fortalt ham det.

Men jeg synes alle skulle vide det.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300