Har du brug for at finde din slægt i FT 1930?

Startet af Susanne Riis , 23 Jul 2015 - 11:26

Forrige emne - Næste emne

Susanne Riis

Så vil jeg gerne slå det op for dig.

Husk at skrive navn, fødselsdato og gerne fødested, så jeg har noget at verificere efter.
Hvis du kender evt. giftenavn på hustruer, må du meget gerne notere det.

Hvis fødselsdatoen ikke er verificeret med kirkebogen, så skriv det også. Fødeår ved mere specielle efternavne kan også ind imellem give pote.

mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Jan B. Hansson

Hej Susanne

Det er et meget flot tilbud som jeg meget vil prøve. Min morfars mor døde umiddelbart efter fødslen og jeg prøver at spore moderens søskende og her er der 2 jeg ikke har fundet og som kan være i live i FT-1930 som 62 og 55 årig:

Jensine Boline Christensen - født 26 Feb. 1868 Kvorning By, Kvorning {8640}, Sønderlyng, Viborg

Nielsine Christensen - født 7 Apr. 1875 Ørum By, Ørum {8636}, Sønderlyng, Viborg

Jeg har et postkort min morfar har skrevet som soldat ca. 1917 til moster Frk. Nielsine Kristensen c/o Blomkvist, Vels Mølle [Ørum] pr. Viborg. Derfor antager jeg at Nielsine var i live og ugift i ca. 1917 som 42 årig.

Håber du kan hjælpe - på forhånd tak
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Susanne Riis

Hej Jan

Det er ikke lykkedes mig at finde Jensine Boline i 1930, men Nielsine bor i Faardal by, Viskum sogn, Sønderlyng herred, Viborg amt, hvor hun er husbestyrerinde

Jeg indsætter et link til FT opslaget, hvor du kan se hende stå næst nederst

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16972563#103071,16278764
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Susanne Riis

Hej Jan
Jeg fandt lige ud af at Jensine Boline er tjenestetyende i Hammershøj i 1911. Det kan være en oplysning du allerede har, men giver dig lige linket under alle omstændigheder

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16924511#63531,12445619
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Jan B. Hansson

Tak Susanne

Med din søgning er der sandsynligvis kun tilbage af finde Nielsines død i Viskum - tror hun var barnløs.

Det seneste jeg har fundet om  Jensine Boline var (Ørum FT1890#20 21 år Tjenestepige på skolen), så dit spor i Hammershøj 1911 giver en ny mulighed.

Du skal have mange tak - hvad er det for et værktøj du benytter til søgninger ?
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Susanne Riis

Mht. til Jensine Boline, startede jeg med at få et "hit" på at lede i Hammershøj sogn her:

http://www.danishfamilysearch.dk/cid16103277

(FT 1906)
Dernæst kiggede jeg FT 1911 igennem (den hårde måde  :D ) for samme sogn og fandt hende som Boline.

Jeg har også kigget FT 1916 i gennem hvor hun ikke var at finde. Hun er heller ikke død i Hammershøj sogn mlm 1911-1916, så en mulighed er at kigge efter hende i de omkringliggende sogne efter 1911.
Mht. Nielsine bruger jeg MyHeritage "Danmarks Folketælling 1930", som kræver abonnement.

Mvh
Susanne Riis
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Jan B. Hansson

Hej Susanne

FT-1906 for Hammershøj er ellers speciel for min morfar kom ud at tjene meget tidlig (omkring 7 år gammel) og på denne folketælling optræder han Kresten Nielsen samme sted som moster Jensine Boline. Efter han blev konfirmeret i 1909 rejste han tilbage til Ørum. i FT_1911 er Boline så flyttet til en anden plads og er nu 43 år og ugift så vinduet for at få børn er ved at lukke.

Er selv på MyHeritage men synes det er en pengemaskine og bygger derfro min egen website til afløsning. Har hørt at MyHeritage har rettighederne til FT-1930 i et år hvorefter indtastningen gives fri.

Igen tusind tak
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Maja Borg

Du må meget gerne prøve at søge efter Anton Christian Marius Lund, f. 18/8 1882 i København, søn af Christian Marius Lund og Johanne Marie Frederikke Abel.

Tak for muligheden.
Vh, Maja Borg

Maja Borg

Der var lige et forsøg mere:

Anton Sørensen f. 8/1 1889 i Ørum, Randers og Hustru Kirstine Jørgine Lystrup f. 20/12 1895 i Mariager. De fik barn i 1920 i Mariager.
Vh, Maja Borg

Jette Hansen

Hej Susanne, jeg vil gerne benytte mig af dit fine tilbud til at slå flg. op: 

Elise Christine Hansen født Andersen 13-11-1865 Haraldsted sogn. Jeg ved at hun bor i Ringsted 1925, men kan ikke finde hende i 1930

På forhånd tak

Jette Hansen

Lis B. Jensen

Hej Susanne

Jeg søger efter følgende:
Emil Frederik Hansen f. 26/11-1889 i Østermarie
Jenny Kristine Hansen f. 24/2-1904 i Østerlars - i 1918 er hun i Svaneke

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Knud Mouritsen

Hej Susanne.

Mange tak for et fornemt tilbud!
Jeg søger Niels Laustsen, født 4/2 1876 i Lem sogn, Rødding h., Viborg a. Han blev gift i Struer 5/12 1902 med Dorthea Marie Pedersen, født 25/12 1882 i Resen, Skodborg h., Ringkøbing a. De fik to piger i Struer: Karen Marie Laustsen 7/2 1903, og Dagmar Martine Laustsen 22/8 1906.
Seneste FT i Struer, familien findes i, er 1906. En "familietradition" går på, at de skulle være flyttet til Århus-egnen, hvor Niels Laustsens forældre ganske vist kom fra (Sabro/Skjød/Foldby).
Efter lægdsrullen er han forblevet i Struer, men måske har han glemt at melde flytning. Niels kom i Forstærkningen i 1907, lægdsrullen blev omskrevet i 1913, og han blev udskrevet i 1920.

Datteren Dagmar Martine Laustsen, født 22/8 1906, har jeg "googlet" til at være blevet gift 3/2 1929, uvist hvor, med Gerhard Lajer, født 28. september 1905, også uvist hvor. De fik  22/1 1931 en datter, Kirsten Lajer, der døde 7 dage gl.

Hvis du kan spore Niels Laustsen/Dorthea Marie Pedersen og evt. også døtrene, bliver jeg glad.
På forhånd tak
Knud Mouritsen 

Susanne Riis

Til Maja:

Jeg kan ikke finde Anton Chr. Marius Lund

Mht. Anton Sørensen, skal du tjekke FT 1930 for Viborg Amt, Sønderlyng Herred, Aulum sogn, Folketællingsskema nr. 14.

Der står en A. Sørensen med sin kone Krestine samt en datter, der er født i Mariager sogn. Fødselsdatoen passer, men ikke sognet. Konen er født 24/12-96. Det er den eneste jeg får frem på den fødselsdato.

mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Susanne Riis

Til Jette

Elise Kirstine Hansen bor på Lappen 26, Helsingør

Hun er også registreret på Lappen 24, hvor hele husstanden derefter er streget ud. Men der er lidt flere oplysninger om hende bl.a. hvornår ægteskab er indgået og hvor mange levende og døde børn hun har.

Mvh
Susanne
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Susanne Riis

Til Lis:

Citat fra: Lis B. Jensen [339] Dato 01 Aug 2015 - 20:48


Jeg søger efter følgende:
Emil Frederik Hansen f. 26/11-1889 i Østermarie
Jenny Kristine Hansen f. 24/2-1904 i Østerlars - i 1918 er hun i Svaneke



Desværre fik jeg ingen hits på nogen af dem :(

/Susanne
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Susanne Riis

Til Knud:
I 1930 er Niels Laustsen enkemand og bor i Annagade 45b i Århus, så din fornemmelse var rigtig. Ifølge folketællingen har Niels også en søn, Charles Viggo Laustsen, f. 27/4-1915. Der er rigtig mange gode oplysninger, som sikkert vil bringe dig videre med at kortlægge hans liv.

Karen Marie Laustsen står som 13 i opslag 267 i FT 1930 Grauerslund sogn, Holmans Herred, Vejle Amt
Dagmar Martine bor på Bogensegade 9 i Århus med sin mand. I Folketællingen står der at de er blevet gift den 3/2- 1928.


/Susanne
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Irene Merete Hansen

Tak for dit fine tilbud, som jeg vil benytte mig af.     Jørgen Fruergaard f. 3/7 1914 i Mariendal sogn, Kbh.---Martin Frederik Hannis Peter Hansen f. 2/11 1869 i Årh. Dom., Århus   -  Mine Johanne Dorthea Marie Hansen f. 10/11 1875 i Vor Frue, Århus  --- Henry Kristian Nielsen f. 19/4 1903 i Skt. Pauls, Århus.
På forhånd tak. Hilsen Irene.

Mogens Fabritius

Vil du venligst se noget om de her 4 "Lührs" de 3 første er nok en familie, Max Lührss har nok mest interesse...

[vedhæfting slettet af admin]

John Damm Sørensen

Hej Susanne,

Du må meget gerne se efter ham her også: Kristian Rikardt Jensen
Her er her i lægdsrullen og siden fuldstændig forsvundet:
http://gedview.hovedpuden.dk/individual.php?pid=I192&ged=christensens.ged#content

Hilsen
John

Susanne Riis

Hej John

Jeg kan glæde dig med at jeg har fundet Kristian. Og jeg kan godt forstå hvorfor du har haft svært ved at finde ham...

For han sidder nemlig i Nyborg Straffeanstalt i 1930

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16972545#108023,16855620

Opslag 161

Så giver det også pludselig mening hvorfor han er udeblevet i både 1929 og 1930 fra militæret  :)

Der bliver nu noget at grave i om hvorfor han sidder der..

Rigtig god jagt

Mvh
Susanne
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Susanne Riis

Til Irene:

2 ud af 4 kunne jeg finde. Det er:
Martin Frederik Hannis Peter Hansen bor i 1930 med sin kone på Banegårdsvej 12, 2 sal i Skanderborg


Henry Kristian Nielsen
bor med sin kone på Hesselhovedgård, Aalsø sogn, Randers Amt (Folketællingsskema nr 4)


Mvh
Susanne
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Susanne Riis

Til Mogens:


De 3 første Lührs bor alle på  Skolegade 15, Silkeborg

Max Lührs bor hos sin søster Olga, som er blevet enke på Nørrebrogade 12, 2 sal i Århus


Mvh
Susanne
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Mogens Fabritius

Tak for de gode oplysninger, nu er der noget at gå videre med... Jeg kendte til Olga Otto mands død, men jeg har en ide at de ikke levede sammen, og kunne ikke finde Olga i Gentofte, hvorfra manden døde, Olga har tidligere boet i Aarhus, kort tid, og undgået de årlige folketællinger... Der er en broder mere Gustav Lührss, men ham har jeg i sidst i KRAK 1935, Windsorvej 38, Amager, og der taber jeg sporet... Mærkeligt nok har jeg luret på de 3 Lührs, her i Viby og Åbyhøj... Men de er nævnt som "Lührs Nielsen" de officiele steder... Mange tak/Mogens Fabritius...

Hans Peter Christiansen

Hej Susanne.

Jeg vil gerne benytte mig af dit flotte tilbud.

Det drejer sig om:

Christian Oluf Olsen f. 23/6-1867 Århus Domsogn.

Han skulle være blevet gift  i ca. 1924 (2. gang) med Ingrid Sofie Johansen f. 4/3-1874 i Sverrige.

Hvor bor de i 1930?
Mvh HP

Maja Borg

Hej Susanne

Mange tak - det er den rigtige familie.

Jeg har en familie mere, du gerne må kigge efter ved lejlighed:

Christian Marius Lund f. 26/1- 1858 København og Johanne Marie Frederikke Abel f. 23/12 1855. Måske optimistisk, men jeg kan ikke finde dem i 1921 heller.  
Vh, Maja Borg

Susanne Riis

mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Susanne Riis

Hej Hans Peter

Citat fra: Hans Peter Christiansen [193] Dato 03 Aug 2015 - 13:15


Christian Oluf Olsen f. 23/6-1867 Århus Domsogn.

Han skulle være blevet gift  i ca. 1924 (2. gang) med Ingrid Sofie Johansen f. 4/3-1874 i Sverrige.

Hvor bor de i 1930?

De bor i Estlandsgade 20, 5 sal

Her får du også foræret deres præcise bryllupsdag.

mvh
Susanne
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Hans Peter Christiansen

Hej Susanne.

Tusind tak, det er det rigtige par  :)

Har du tid til mere  ???

Parret får en søn, Togo Fabricius Vilhelm Olsen i O/Undløse Holbæk amt d. 24/5-1905.

Han er gift med, Karen Marie Madsine Andersen f. 15/5-1907, Boeslunde, Sorø amt.

De får en søn Noching 17/8-1927.

Mvh HP

Susanne Riis

Hej Hans Peter

Desværre er det ikke lykkedes mig at finde noget på Togo og hans familie
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup