AO - Forslag / Kommentarer til Statens arkiver

Startet af Georg Brandt Christensen, 25 Jul 2015 - 19:33

Forrige emne - Næste emne

Georg Brandt Christensen

Denne tråd er beregnet til at I kan indsætte forslag og kommentarer som vi efterfølgende kan bede DISA bestyrelsen om at fremsende til Statens arkiver i stil med det brev som Facebookgruppen Genealogisk Forum har sendt til Statens arkiver.

Første indlæg er fra Bent Gormsen som var lagt i tråden https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,98472.msg521709.html#msg521709.

Bent Gormsen:
Hej
Meget fint brev Peter Kroman fra Generalogisk Forum har sendt til Rigsarkivets ledelse angående det ny
Arkivalier Online. Jeg synes at at han på en posetiv måde beskriver fejl og mangler ved det ny AO.
Samtidig kommer han med forslag til forbedringer og ændringer. Jeg ser gerne Slægt og Data sender et tilsvarende brev med de ting foreningen mener bør ændres.
Jeg er ikke medlem af Generalogisk Forum!
Hilsen Bent

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Inger Buchard

Jeg kunne godt tænke mig at få rørt ved, at man ikke med sikkerhed kan linke til et bestemt opslag, men oftest lander på seriens første opslag, lidt afhængigt af, hvilken browser man bruger

Min andel af diskussionen kan ses i https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,98487.0.html

Og hvor bliver FT 1845 Slesvig af? Den er forlængst scannet. At man sikkert ikke kan lægge den op sognevist, kan skyldes kildens kompleksitet, men listerne kunne man da langt om længe lægge op

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lis B. Jensen

Hej Georg

Jeg kunne godt ønske mig:
1. muligheden for at når man skriver i felterne så kan man evt. vælge ved hjælp af pile-tasterne - i stedet for at skulle have fat i musen
2. når man finder et arkivalier under familieretslæge sager - så er der en forklaring på indholdet
3. at man overholder de etiske regler for links og tekstfarver - og at links skifter farve når de har været i brug
4. i visningsbilledet bør der være mulighed for at tilføje lys/mørke + kontrast
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Inger Buchard

www.sa.dk:
farveholdningen er diskutabel. Den aldersklasse, jeg hører til, har (ofte) svært ved at læse
a. grå tekst på hvid baggrund
b. hvid tekst på farvet baggrund

Alle gråtone-tekster bør skiftes ud med sort tekst
I liste-visningen af forsiden bør alle tekster være sort på hvid baggrund.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Marianne Lund

Ved links til visse kirkebøger vil det være en stor hjælp hvis man skriver at der i bogen kun er kvinder/piger eller kun mænd/drenge.
Med venlig hilsen Marianne

Lis B. Jensen

hej

det kan også være en stor hjælp at angive om det er købstad eller landsogn - der hvor begge har samme kaldenavn - f.eks. Vordingborg - eller som i Kalvehave angive og det er Kalvehave eller Stensby efter 1891

Bryd ikke med principperne for et brugervenligt design. Husk grundreglerne.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Christian Konstmann Autzen

Nu da der i Tyskland er givet fri adgang til at få kirkebøgerne lagt på nettet - indtil videre på en hjemmeside mod betaling - så burde Statens Arkiver lægge de sydslesvigske kirkebøger på deres hjemmeside, frem til vel ca. 1872.

Det er dansk kulturejendom, og derfor burde der ikke være nogen som helst hindringer mod dette - jævnfør også, at kirkebøgerne for De Dansk Vestindiske Øer er frit tilgængelige på Statens Arkivers hjemmeside.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Christian Konstmann Autzen [733] Dato 30 Jul 2015 - 13:36
Nu da der i Tyskland er givet fri adgang til at få kirkebøgerne lagt på nettet - indtil videre på en hjemmeside mod betaling - så burde Statens Arkiver lægge de sydslesvigske kirkebøger på deres hjemmeside, frem til vel ca. 1872.

Det er dansk kulturejendom, og derfor burde der ikke være nogen som helst hindringer mod dette - jævnfør også, at kirkebøgerne for De Dansk Vestindiske Øer er frit tilgængelige på Statens Arkivers hjemmeside.

Hilsen
Christian

Dit forslag blev behandlet på sidste AO brugerrådsmøde. Det korte svar er at de sydslesvigske kirkebøger desværre ikke kommer på AO.
Begrundelsen vil fremgå af referatet når det engang kommer.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Bente Ougtvig Dyrstad

mit forslag

gør det mere brugervenligt, hvorfor skal ting ændres som virker godt og er overskueligt.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Laila Olsen

Denne ændring af AO minder mig om den påståede udtalelse af Cajus Petronius, Cæcars skriv emester (sekretær).

Det virker, som om der er lavet et nyt AO, for at lave nyt - uden at noget som helst er blevet bedre!

Tværtimod!

Vi havde et godt og funktionsdygtigt adgangsprogram til scannede arkivalier.

Nu har vi et program, hvor man har gjort det værste grafisk overhovedet: grå skrift på hvid baggrund!

Det er bevisligt det sværeste læsbare overhovedet!

Hvor er rådgiverne henne i denne sag?

Derudover er svartiderne helt urimeligt lange. Alene at registrere en familie med 7 børn vil tage 14 dage. Altså fødsler, konfirmationer evt. døde børn, deres bryllupper  osv.

Jeg er bange for, at min restlevetid ikke er tilstrækkelig til dén udforskning, jeg have i tankerne - med mindre jeg kan blive omkring 105 år.

Det er lige til at græde snot over ....



Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Mikkel Eide Eriksen

#10
Hej!

Personligt har jeg brugt den nye viewer siden det blev muligt engang sidste år. Java er for mig ikke noget der hører hjemme på en personlig computer. Nok om det fra min side.

Mit største ønske er at SA implementerer permalinks til arkivskabere, arkivserier, opslag i AO, osv., således som det kongelige bibliotek, Norges arkivverket, FamilySearch mfl. har gjort. Det er uudholdeligt at links skifter i tide og utide. Lav enkle links og giv en garanti for at de altid i fremtiden som minimum vil videredirigere til det nye link (inklusiv opslagsnummer!) i fald strukturen ændres på et senere tidspunkt.

Ligeledes er det uhensigtsmæssigt at links i Daisys søgeresultater mv. er lavet som javascript-kald. Det gør det besværligt at kopiere links til andre brugere (man skal først ind på selve siden og kopiere adressen, istedet for at kunne højre-klikke på et søgeresultat og vælge kopier med det samme), åbne resultater i flere tabs, osv. Det kan formentlig løses på samme tid som permalinks.

Jeg kunne også ønske søgning på felterne "Indhold fra" og "Indhold til" i Daisy. Jeg kigger fx. i øjeblikket meget på arkivalier fra det gamle Kronborg amt. Først for nylig fandt jeg ud af at der under arkivskaber "Reviderede Regnskaber, Amtsstueregnskaber", dennes arkivserier, er det under pakkerne at selve amternes navne står. Søgninger på Kronborg under skaber eller serie vil således ikke vise disse regnskaber.

Et forslag til lidt længere ude i fremtiden: Geografisk søgning. DigDag har en API der ved sammenkædning med Daisys arkivskabere ville muliggøre at vælge et punkt eller område på et Danmarkskort og derefter fremsøge arkivserier fra relevante arkivskabere, evt. begrænset til en tidsperiode.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Georg Brandt Christensen

Hej alle
Tak for jeres input indtil nu.

Da jeg ser at SA påbegynder rettelser af de fejl og uhensigtsmæssigheder de har fået rapporteret indtil nu, i næste uge vil jeg gerne at vort fælles bidrag bliver indsendt senest på mandag aften.

Jeg har derfor vedhæftet det dokument jeg har udarbejdet, og beder jer om at læse og kommentere det så hurtigt som muligt, og senest mandag eftermiddag.

Det er en god ide at læse indledningen omhyggeligt.
Hvis I har kommentarer til de enkelte punkter bedes I skrive navnet på punktet før jeres kommentar.

Hvis I har nye ting I vil bidrage med, bedes I gøre dem så konkrete som muligt, så jeg hurtigt kan implementere jeres kommentar og så modtageren ikke er i tvivl om hvad der menes.

Husk at dokumentet kun omhandler forbedringer af hjemmesiden/Web-applikationen. Ikke datafejl såsom sogne under forkerte amter, manglende folketællinger o.lign.
Disse fejl bedes I selv rapportere løbende ellers bliver dokumentet alt for omfattende, og mange af fejlene vil være rettet inden dokumentet når at blive behandlet hos Statens Arkiver.

Jeg fremsender også dokumentet til DIS bestyrelsen for deres kommentarer og forhåbentlig deres opbakning.

God læselyst - og igen tak for jeres bidrag.

[vedhæfting slettet af admin]
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Henning Mortensen

Hej Georg

Jeg håber vi får noget ud af dit gode initiativ

Jeg kunne godt ønske mig, at kirkebøgernes indholdsfortegnelse i venstre side bliver opstillet efter årstal efterfulgt af indhold FKVD o.s.v. og ikke som nu startet med indhold som giver en blanding af årstal ned over menuen. - se vedhæftet.

Desuden er det irriterende at skulle lukke den automatisk åbnede indholdfortegnelse (trykke minus) for den første bog, før man kan se og vælge en kirkebog.

Det kunne også være dejligt hvis indholdsfortegnelsen automatisk indstillede bredden, så man kan se hele teksten, uden først at skulle hive i den lodrette linje.

[vedhæfting slettet af admin]
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Inge Nissen

Hej - godt initiativ

Det ville være dejligt, hvis man også kunne bruge www.sa.dk fra en iPad - det mener jeg man skrev skulle være muligt?

Venlig hilsen Inge

Georg Brandt Christensen

Henning Mortensen:
Tak for dit bidrag.

Du skriver: Desuden er det irriterende at skulle lukke den automatisk åbnede indholdfortegnelse (trykke minus) for den første bog, før man kan se og vælge en kirkebog.

Jeg har ikke den oplevelse. Første side åbnes først når jeg vælger den kirkebog jeg ønsker at se.
Jeg kender problemet fra tidligere. Jeg anvender Internet Explorer.

Det kan være at du ikke anvender den nyeste billedviser.
Prøv at slette dine midlertidige internetfiler.
Klik på tandhjulet i øverste højre hjørne. Vælg Sikkerhed/Slet browserdata. Klik på Slet. Vent til du får at vide at ordren er udført. Luk IE og start igen.

Dine øvrige punkter tager jeg med. Der er andre der har samme ønsker.

Inge Nissen:
Det fremgår af SA's orienteringer at Ipad kommer med senere. Ikke hvornår ;)
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Kathrine Tobiasen

Tak til Georg for et flot arbejde  :)

Jeg undrer mig over, at man ikke har ofret en ordentlig beskæring af nogle af billederne. Det gælder især de gamle kirkebøger, der ofte er i lille format. De ligger omgivet af et stort felt af sort baggrund, så man - afhængig af skærmstørrelse og zoomgrad - kan risikere at skulle scrolle for at se hele kirkebogen. Plus at det overflødige sorte felt vel også vejer til i filstørrelsen?

Måske et mindre problem, men det virker lidt sjusket.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Henning Mortensen

Hej Georg

Tak for info

CitatDu skriver: Desuden er det irriterende at skulle lukke den automatisk åbnede indholdfortegnelse (trykke minus) for den første bog, før man kan se og vælge en kirkebog.

Jeg har ikke den oplevelse. Første side åbnes først når jeg vælger den kirkebog jeg ønsker at se.
Jeg kender problemet fra tidligere. Jeg anvender Internet Explorer.

Det kan være at du ikke anvender den nyeste billedviser.
Prøv at slette dine midlertidige internetfiler.
Klik på tandhjulet i øverste højre hjørne. Vælg Sikkerhed/Slet browserdata. Klik på Slet. Vent til du får at vide at ordren er udført. Luk IE og start igen.


Jeg har nu slettet midlertidige internetfiler, problemet er der stadig, hvordan tjekker jeg hvilken billedviser der anvendes?
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Mikkel Eide Eriksen

#17
Citat fra: Henning Mortensen [5899] Dato 01 Aug 2015 - 10:32
hvordan tjekker jeg hvilken billedviser der anvendes?

Hej Henning

Der har så vidt jeg ved været disse billedvisere:

0. Et meget kortvarigt browser-baseret system for snart 10 år siden som blev erstattet relativt hurtigt af:

1. Den oprindelige Java-billedviser. Der blev lukket ned for den ifb. med den nye omlægning for et par uger siden. Den var i et separat vindue, helt uden for browseren (internet explorer/firefox/safari/chrome).

2. Den "gamle nye" billedviser. Blev introduceret engang sidste år. Kørte sideløbende med Java-viseren i et års tid. Stort set ens med den "nye nye" (se nedenfor), på nær kosmetiske forskelle og URL (teknik). Findes heller ikke længere, idet alt nu er på:

3. Den "nye nye" billedviser. Som det kører nu. Minus og plus ser anderledes ud end den "gamle nye" men fungerer på samme måde: Det er som mapper/biblioteker på din egen computer i liste-visning, de åbnes op og viser indholdet.

Jeg ved ikke om det kunne bruges?

mvh
Mikkel

PS: Som regel vil et link til den "gamle nye" videredirigere til den "nye nye" men ikke altid. Jeg har ikke helt fanget systemet i det endnu. Som minimum vil den dog videredirigere til samme arkivserie, om ikke opslaget. Derfor skriver jeg i øjeblikket altid opslagsnummer når jeg videregiver et link til billedviser.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Henning Pedersen

Citat fra: Henning Mortensen [5899] Dato 31 Jul 2015 - 23:19
Desuden er det irriterende at skulle lukke den automatisk åbnede indholdfortegnelse (trykke minus) for den første bog, før man kan se og vælge en kirkebog.

Hej Henning,

Det samme oplever jeg. Når jeg på indholdssiden klikker på linket til fx. kontraministerialbøger. Jeg finder det også irriterende, at da åbner den øverst liggende bog altid automatisk op, hvorefter man skal klikke på -tegnet, for at se oversigten over bøger.

I stedet for at klikke på linket til bøgerne på indholdssiden, vælger jeg nu at klikke på +tegnet (til venstre for linket). Så fås oversigten over de tilgængelige bøger, og herfra vælger jeg så den relevante bog.
Venlig hilsen
Henning

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Henning Mortensen [5899] Dato 01 Aug 2015 - 10:32
Hej Georg
Tak for info

.....

Jeg har nu slettet midlertidige internetfiler, problemet er der stadig, hvordan tjekker jeg hvilken billedviser der anvendes?

Hej Henning Mortensen
Min formulering omkring nyere billedviser og sletning af internetfiler kunne være bedre.

LANG TØR FORKLARING:
Internet Explorer - IE - lægger alle websider du åbner ned i en mappe Midlertidige Internetfiler. Det sker for at åbne siderne hurtigere hvis du åbner den samme side igen. I forbindelse med at du åbner siden undersøger IE om der er kommet en nyere version på f.eks. AO's server. Jeg er ikke helt klar over kriterierne for denne vurdering.
Hvis IE mener at siden i Midlertidige Internetfiler er den samme som den på f.eks. AO's server åbner den siden hos dig for ikke at skulle vente på at hente siden på AO's server.
Min erfaring er at IE ofte ikke bliver klar over at der er en ny version på f.eks. AO serveren, selvom det  faktisk er tilfældet, og derfor henter fra dine midlertidige internetfiler hvor den ikke skulle have gjort det.

Der er 3 måder man kan tvinge IE til at hente fra f.eks. AO serveren. De 2 skulle "refreshe" siden. Det vil sige hente den nyeste. Jeg synes ikke at de er særlige pålidelige.
1. Klikke på F5 når siden er kommet op
2. Holde på Ctrl og klikke på F5

Den 3. metode, nemlig at slette de midlertidige internetfiler, lukke og genstarte IE virker helt sikkert. På den måde får du så den nyeste version fra f.eks., AO serveren - f.eks. billedviseren.

Årsagen til at jeg ikke oplevede det samme problem som du beskrev ,er at jeg altid klikker på + tegnet og derefter vælger den kirkebog jeg skal bruge. Så er jeg også fri for at de øvrige kirkebøger står nederst i opslagskolonnen.

Jeg oplever samme problem som du beskrev hvis jeg i stedet for klikker på kirkebogslinket i stedet for + tegnet.

Undskyld jeg ikke var opmærksom på den forskel i mit første svar.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Arne Feldborg

Citat fra: Georg Brandt Christensen [385] Dato 02 Aug 2015 - 13:18
Jeg oplever samme problem som du beskrev hvis jeg i stedet for klikker på kirkebogslinket i stedet for + tegnet.
Der er for mig at se ingen tvivl om at det Henning beskriver er et reelt problem, og bør indberettes som et sådant.

Det optræder i sagens natur kun i forbindelse med epid-numre (dvs. når man vælger at se flere protokoller i samme tilgang), men det ændrer ikke ved, at det er en fejl ved billedviseren at den opfører sig som Henning beskriver.

Jeg oplever også betydelige problemer med bsid-numre (dvs. enkelt protokoller) i Chrome. Dels mangler der ikoner, og dels er spalten i venstre side ofte mere eller mindre blokeret.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Arne Feldborg [185] Dato 03 Aug 2015 - 00:28

Der er for mig at se ingen tvivl om at det Henning beskriver er et reelt problem, og bør indberettes som et sådant.

Det optræder i sagens natur kun i forbindelse med epid-numre (dvs. når man vælger at se flere protokoller i samme tilgang), men det ændrer ikke ved, at det er en fejl ved billedviseren at den opfører sig som Henning beskriver.

Jeg oplever også betydelige problemer med bsid-numre (dvs. enkelt protokoller) i Chrome. Dels mangler der ikoner, og dels er spalten i venstre side ofte mere eller mindre blokeret.


Hej Arne og Henning
Jeg tager problemet med at den første side af den første kirkebog åbnes automatisk når man vælger at se flere protokoller samtidigt.

Arne:
Jeg bruger ikke selv Chrome og har derfor svært ved at beskrive hvornår Opslagsnummer kolonnen bliver delvist blokeret.
Jeg har beskrevet at opslagskolonnen bliver blokeret hvis man, i IE når zoomfaktoren er låst, bruger musens scroolhjul til at zoome med idet man så kan zoome ud over opslagskolonnen, og at den derved blive låst.

Vil du beskrive hvornår fejlen opstår i Chrome, hvis ikke det er samme problem som i IE, og også gerne hvornår der er manglende Ikoner i Chrome, så skal jeg gerne tage det med.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Kom just i tanke om en anden ting: Når billeder gemmes kaldes de "data.ashx.jpeg" – der kunne med fordel tilføjes en HTTP-header således at filnavnet afspejler arkivskaber, -serie og opslag, fx:

CitatContent-Disposition: attachment; filename="Søllerød Sogn; Enesteministerialbog; FKVD 1756 - FKVD 1799; opslag 12.jpeg"

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

I det gamle system kunne man bestille flere opslag - vel op til 8 (dog gerne betydeligt flere) - ad gangen. Kan man stadig det i det nye ? - jeg synes ikke, at det virker sådan.

Ligeledes kunne man i det gamle system se de opslag, som man havde downloaded enten gemt som filer på pc'eren eller som filer liggende i cach'en. De blev vist med grøn farve. Hvordan i dag ? - for farvesammensætningen på den nye måde er noget fraværende, synes jeg (virker det egentligt med farver eller er det min pc'er, som ikke kan vise farverne !).

Flere har efterlyst at man fik anført hvad de enkelte opslag indeholder. Kunne det være en ide, at Statens Arkiver udliciterede opgaven med at få oplistet hvad opslagene indeholder - en form for "til-fra", en opgaven som jeg da sikkert tror, at en del DIS-Danmark medlemmer gerne vil påtage sig. Der kunne så laves en standard-formular, hvor hjælperen kunne indføre hvad opslagene indeholder, og som så udvikleren kan taste fra. Denne opgave skal dog så nok afvente at der kommer lidt mere styr på selve systemet.

PS: Nu har jeg så et par dage benyttet det nye system - og det synes for mig, som om udvikleren ikke har fået opgaven ordentligt beskrevet, og derfor har udviklet sådan lidt la la, som den pågældende nu lige er kommet i tanker om. Det er altid en god ide at få beskrevet kravene ordentligt før udvikling !  ::)

PS/PS: Gad vide om Statens Arkiver kunne have fået større værdi ud af at udlicitere udviklingsopgaven - måske endog helt til Australien  :D

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Hej Georg

Jeg mener det er en stor mangel, at man ikke mere kan se arkivsignaturen for de enkelte kirkebøger o.l.
Før kunne man i linket se hvilket arkiv de stammede fra. Fx. kunne man se at kirkebogen for Skjoldborg sogn 1836-1867 havde arkivsignaturen C110-5, og tilsvarende for andre arkivalier.
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg

Arne Feldborg

Citat fra: Ralph-Brian Vessel Hørberg [982] Dato 03 Aug 2015 - 11:26
Jeg mener det er en stor mangel, at man ikke mere kan se arkivsignaturen for de enkelte kirkebøger o.l.
Enig.

Og det er også en mangel, at der ikke er en egentlig sideoverskrift der viser præcis hvilken bog man er inde id.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Citat fra: Georg Brandt Christensen [385] Dato 03 Aug 2015 - 08:38
Hej Arne og Henning
Jeg tager problemet med at den første side af den første kirkebog åbnes automatisk når man vælger at se flere protokoller samtidigt.
Bemærk: Det er kun når man ser hele protokolserier (epid-numre) at alle bøger skal være lukkede når man går ind på siden.

Når man ser enkeltprotokoller (epid-numre) skal bogen naturligvis være åbnet når man kommer ind på siden.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Hanne C. Christensen

Hej.

Jeg vil gerne komme med et input til designet af www.sa.dk :

Jeg ville rigtig gerne have den sorte bjælke på siderne gjort mindre. For mig at se benyttes den alene til Rigsarkivets logo.

Hvis jeg skal kunne læse teksten på siden bare nogenlunde, så fylder den sorte logo-bjælke 4 cm. ud af en skærmhøjde på knap 20 cm. dvs. 20 % der optages af "ingenting".

Skal jeg have teksten op i en størrelse som ikke er anstrengende for øjnene at læse, så fylder bjælken mere af skærmen.

Med venlig hilsen
Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Georg Brandt Christensen

Hej
Der var kommet så mange forslag, og jeg havde selv opdaget flere fejl, at jeg blev nødt til at lukke for nye indlæg for at kunne gøre dokumentet (DK) færdig til den lovede tid.

Det sidste indlæg der kom med var fra Mikkel Eide Eriksen den 3/8 kl. 10.42.

DK er nu hos DIS-Danmark som skal beslutte om det skal sendes som en officiel henvendelse fra DIS-Danmark eller om jeg skal sende det som privatperson.

DK vil blive lagt ind her i tråden når det er afsendt til Rigsarkivet. Forhåbentlig i morgen.

Jeg vil nedenfor kommentere de indlæg jeg ikke specifikt fik bearbejdet inden DK blev lukket.

Hanne C. Christensen
Jeg er enig i at den lodrette bjælke er for stor. Jeg har selv tidligere sendt et ændringsønske til RA om dette.
Jeg synes du selv – og alle andre der har samme ønske - skal sende dette ændringsønske til arkivalieronline@sa.dk

Arne Feldborg
Jeg har skrevet at kirkebøgerne skal være lukkede når der vises flere kirkebøger i opslagskolonnen.

Jeg har i DK foreslået at den aktuelle kirkebogs identifikation vises oppe i Ikon linien, eller over denne, som en link-linie, som i Windows 8.1 Windows Explorer, eller noget á la i FS.
I min tid i IT blev det kaldt en brødkrumme.
Læs mere om det i DK når det bliver offentliggjort.

Ralph-Brian Vessel Hørberg
Dette ønske kom ikke med. Jeg har set det før og jeg synes at du – og alle andre der har samme ønske – skal skrive det til arkivalieronline@sa.dk

Christian Konstmann Autzen
Jeg har ikke testet om man kan bestille flere opslag samtidigt. Prøv det.
Hvis det ikke virker synes jeg at du - og alle andre der har samme ønske - skal skrive det til arkivalieronline@sa.dk.

Muligheden for at se at man har set et opslag igennem – den grønne markering – er taget med i DK.

Ønsket om at kunne indeksere hvert enkelt opslag – og dermed se hvad det enkelte opslag indeholder – er taget med i DK.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Ralph-Brian Vessel Hørberg

Mail sendt til arkivalieronline@sa.dk vedrørende de manglende arkivsignaturer.
Venlig hilsen Ralph-Brian V. Hørberg