AO - Forslag / Kommentarer til Statens arkiver

Startet af Georg Brandt Christensen, 25 Jul 2015 - 19:33

Forrige emne - Næste emne

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Mikkel Eide Eriksen [1174] Dato 31 Jul 2015 - 01:38
Hej!
....
....
Et forslag til lidt længere ude i fremtiden: Geografisk søgning. DigDag har en API der ved sammenkædning med Daisys arkivskabere ville muliggøre at vælge et punkt eller område på et Danmarkskort og derefter fremsøge arkivserier fra relevante arkivskabere, evt. begrænset til en tidsperiode.

mvh
Mikkel

Hej Mikkel
Rigsarkivet har defineret et projekt hvor man vil koble DigDag sammen med AO og Daisy.
Hvornår det kommer og hvorledes det implementeres ved jeg ikke, men det varer sikkert et stykke tid idet DigDags platform først skal skiftes ud.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Mikkel Eide Eriksen

Hej Georg

Tak for oplysningen! Det ser jeg frem til :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Georg Brandt Christensen

Hej

Dokumentet Oversigt over rapporterede fejl, uhensigtsmæssigheder og ønsker vedrørende den nye AO Web som jeg lagde frem i denne tråd, den 31. juli, er udvidet, færdiggjort og fremsendt til Rigsarkivets ledelse af DIS Danmark, SSF (Sammenslutningen af Slægtshistoriske Foreninger) og Samfundet for Dansk Genealogi og Personalhistorie.

Tak til Kathrine Tobiasen og Arne Blaabjerg for hjælp og koordination.

I kan se følgebrevet nedenfor og dokumentet er vedhæftet.

Der vil være fejl/uhensigtsmæssigheder som I føler der burde være taget med i oversigten, men af tidsmæssige og praktiske grunde har det ikke været muligt at støve alle indlæg op og beskrive dem.
Tilretningen af den ny AO-web starter i denne uge så derfor var det vigtigt at få oversigten fremsendt hurtigt.

Jeg håber at de fleste mest kritiske problemer er berørt. Tak for de bidrag I hver især har ydet. Nogen af de forslag der er kommet med står med en lidt anden formulering, men jeg håber at I finder formuleringerne dækkende for jeres forslag.

Jeg foreslår at I fortsætter med at indsende de problemer I ser fremover til arkivalieronline@sa.dk.
Min anbefaling er at I skriver en god begrundelse for jeres forslag.
Man må formode at man, i projektfasen har gjort sig nogle overvejelser som begrundelse for den måde man har implementeret brugerinterfacet på, og I skal altså få designerne til at erkende at jeres forslag er bedre og betyder at AO bliver bedre/nemmere at anvende hvis jeres forslag bliver fulgt.

Husk også først at læse vejledningerne der er lagt ud  i nederste højre felt af siden https://www.sa.dk/brug-arkivet/arkivalieronline.  Der er flere der har fået en aha oplevelse efter at have læst de nemt læsbare vejledninger.

Når I går i gang med at læse oversigten mener jeg det er vigtigt at I læser indledningen omhyggeligt.

Husk at oversigten kun omhandler forbedringer af hjemmesiden/Webapplikationen. Ikke datafejl såsom sogne under forkerte amter, manglende folketællinger o. lign.
Disse fejl bedes I selv rapportere løbende til arkivalieronline@sa.dk.

Følgebrev til Rigsarkivets ledelse

Til Rigsarkivets ledelse

Medlemmer af Danmarks tre landsdækkende foreninger for slægtsforskere, DIS Danmark, SSF og Samfundet for Dansk Genealogi og Personalhistorie, har nu anvendt den nye ArkivalierOnline Web i ca. 3 ugers tid.

Der er mange, der har udtrykt glæde over de mange nye faciliteter og ser frem til endnu flere forbedrede faciliteter og oplægning af endnu flere arkivalier.

Der er også en del, der har haft meget svært ved at finde ud af den nye organisation af Web'en og haft svært ved at læse mange skærmbilleder.
Det har hjulpet, at RA op til nu har udsendt 3 vejledninger, og vi håber, at dette arbejde vil blive fortsat i den kommende tid.

Fælles for mange er, at de har fundet mange fejl og uhensigtsmæssigheder i AO Web'en.

Vi ved, at det nye AO blev skudt i gang på trods af at ledelsen var klar over, at der stadig var fejl og mangler, men at det var nødvendigt at sætte det nye AO bruger-interface i gang af hensyn til de underliggende systemer.
Da det ikke, ved igangsætningen, blev offentliggjort, hvilke fejl og mangler der eksisterede, og hvilke ændringsønsker der allerede har været fremsendt, har vi samlet de kommentarer brugerne har givet i vedhæftede dokument.

Vi håber, at Rigsarkivet vil tage vel imod de anførte kritik punkter, og tror at implementering af de foreslåede løsninger gør, at vi får et endnu bedre ArkivalerOnline, og dermed endnu gladere brugere.

Som De bemærker, er der en kolonne i dokumentet, der hedder: Svar fra Rigsarkivet.
Vi håber, at I vil udfylde denne kolonne med nogle korte svar, og returnere det udfyldte dokument, så vi ud fra svarene kan orientere vore brugere om hvorledes RA vil håndtere de rejste punkter.

Det fremsendte dokument vil blive offentliggjort i SlægtogData Forum: AO, DDA, program- og webproblemer.

På vegne af DIS Danmark, SSF og Samfundet

Kathrine Tobiasen
Redaktør
Slægt & Data



[vedhæfting slettet af admin]
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Ketty Nielsen


Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Tine Susanne Olsen

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Marianne Lund

Med venlig hilsen Marianne

Georg Brandt Christensen

Hej
Som I måske ved har såvel Facebook gruppen Genealogisk Forum som DIS-Danmark indsendt forslag vedrørende ønsker om forbedringer af ArkivalierOnline.

Begge grupper er nu, hver for sig, inviteret til møde med Rigsarkivets ledelse for drøftelse af oplæggene.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede


Tine Susanne Olsen

kunne man få lidt oplysninger om hvordan mødet gik?
og kom der noget nyt frem?
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Georg Brandt Christensen

#42
Citat fra: Tine Susanne Olsen [49] Dato 18 Aug 2015 - 08:55
kunne man få lidt oplysninger om hvordan mødet gik?
og kom der noget nyt frem?

Jo da Tine – Jeg skulle lige have søvnen ud af øjnene ;)

Kathrine Tobiasen og Jørgen Kristensen, DIS, Lena Sørensen, SSF, og jeg holdt et formøde hvor vi prioriterede de rejste problemer.

Mødet med RA, hvor Rigsarkivar Asbjørn Hellum og 5 chefer/medarbejdere deltog, var et meget konstruktivt møde hvor RA erklærede sig indforstået med at forbedre ArkivalierOnline interfacet på næsten alle de punkter der stod på listen fra DIS, som i meget høj grad svarer til en tilsvarende liste med punkter fra facebookgruppen Genealogisk Forum.
Genealogisk Forum kunne desværre ikke deltage.

Der skal være møde i RA's direktion i dag hvor man vil diskutere hvad man kan tage med nu, og hvad der er mere krævende og skal analyseres/budgetteres nærmere.
Rigsarkivaren gjorde opmærksom på at man stadig er meget interesseret i at brugerne rapporterer uhensigtsmæssigheder og fejl til arkivalieronline@sa.dk.

Vi vil modtage referater fra de 2 møder snarest, og disse referater vil blive offentliggjort her så snart de foreligger, samt formentlig i DIS bladet og på ArkivalierOnline.

Rigsarkivaren lagde op til et nærmere samarbejde via AO brugergruppen, og eventuelt med andre interessegrupper. Der skal være møde i AO brugergruppen om ca. 5 uger.

Jeg sendte i går aftes et oplæg til omstrukturering/placering af alle de vejledninger der omfatter anvendelsen af ArkivalierOnline, Kvikvejledninger samt vejledninger vedrørende de enkelte arkivalietyper.
Oplægget går, i al sin enkelthed, ud på at alle vejledninger samles på en liste – ikke i Tiles/felter – med en indholdsfortegnelse så man hurtigt kan se hvilke vejledninger der findes samt, med et enkelt klik, klikke sig til den ønskede vejledning.
Der kan selvfølgelig være links til disse vejledninger fra andre steder på ArkivalierOnline webben.
Det er foreslået at linket til oversigten over vejledninger indsættes på SA webbens forside.

Ovenstående forslag vil indgå i den ovenfor omtalte pulje af forslag.

Efter ønske fra G.B.C er en enkelt sætning rettet. mvh. webmaster / a.f.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Tine Susanne Olsen

hej Georg Brandt Christensen
mange tak for dit svar.
det lyder jo godt.
(og så må du undskylde jeg vækkede dig  :D)
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Georg Brandt Christensen

#44
Citat fra: Georg Brandt Christensen [385] Dato 18 Aug 2015 - 10:42
...
...
Vi vil modtage referater fra de 2 møder snarest, og disse referater vil blive offentliggjort her så snart de foreligger, samt formentlig i DIS bladet og på ArkivalierOnline.


Hej
Rigsarkivet har arbejdet hurtigt ;D
Referat fra mødet mellem DIS- og SSF repræsentanter og Rigsarkivet, den 17/8, vedr. rettelse af fejl og uhensigtsmæssigheder og prioritering af rettelserne, er allerede modtaget og vedhæftet.

Bemærk at de punkter der er nævnt i afsnittene Blandt de forbedringer, der er enighed om, at Rigsarkivet bør prioritere og afnittet Udover de ovennævnte prioriteringer fremførte ..... også som væsentlige fokuspunkter, at  der  her kun er listet de vigtigste punkter. Det betyder ikke at andre fremførte forslag ikke bliver behandlet.


[vedhæfting slettet af admin]
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Christian Konstmann Autzen

Dejligt at der er bred enighed om at få lavet forbedringer - og tak til alle initiativtagere  :)

Blot et par små indspark:

* Brugerrådet bør efter min mening omfatter alt vedrørende hele Rigsarkivet, så brugersiden kun har een indgang.

* De sydslesvigske kirkebøger: - jeg synes at Rigsarkivet skyder ansvaret lidt fra sig, for De Dansk Vestindiske Øer er jo lagt frem, så hvorfor ikke også Sydslesvig. At henvise til den tyske kirkemenighed er for mig at se blot en form for undskyldning.

Spørgsmålet er, om ikke DIS-Danmark burde sende et brev til pågældende minister og pege på dette problem, og så herigennem få ministeren til at agere i sagen. Det er en fremgangsmåde, som givet kunne bringe fremdrift i sagen.

Som en form for tak for hjælpen til ministeren, kunne DIS-Danmark så tilbyde at lave en anetavle for ministeren (- jeg tror da gerne, at jeg kunne afse et par timer til at hjælpe med en sådan opgave  :D).

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Erik Jensen

Det er absolut et fint stykke arbejde foreningen her har lavet med Georg Brandt Christensens initiativ, hatten af for det, men men men...

Jeg er nu af den overbevisning, at foreningen her for længst burde have sammenfattet et brev til ministeren vedrørende dette af Rigsarkivet skandaløse projekt og krævet, at de ansvarlige kom til at stå til ansvar og i værste fald "om ikke frivilligt så med kongens hjælp sættes på porten".
Men det er jo næsten standard indenfor det offentlige, at der sidder personer og leder projekter, de overhovedet ikke er egnet til at føre ud i livet og slipper afsted med - Rigsarkivets nye hjemmeside er bare endnu et af slagsen.
Den nye hjemmeside har fra start været et skandaløst makværk af værste skuffe, rodet, fejlbehæftet og fyldt med mangler, så at arbejde videre med det nu for at redde stumperne, er bare almindelig dumhed.
Det vil blot trække pinen ud rent tidsmæssigt for brugerne og samtidig gøre det væsentligt dyrere - det er trods alt vores skattepenge, der bruges af en flok amatører på Rigsarkivet.

mvh Erik Jensen

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Så slemt er det nu heller ikke. Faktisk synes jeg at den nye viewer er klart bedre end den gamle java-udgave, og har foretrukket at bruge den lige siden den kom frem på prøvebasis for over et år siden.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Marianne Lund

#48
Hej

Jeg fik engang det indtryk at AO ville skanne de hovedbøger som tidligere var på AO. Er det stadigvæk planen, og hvornår får vi disse hovedbøger på AO?

Jeg har tidligere nævnt Hvidovre Sogn hvor der mangler mange personer i kontrabogen. Begge mine tipoldeforældres død mangler, og min oldefars konfirmation mangler også. Mine tipoldeforældre og deres søn står i hovedbogen.
Med venlig hilsen Marianne

John Nielsen

Hej Marianne

De er konverterede og tilgængelige i den nye viewer, med det sædvanlige forbehold for mangler, fejl og fjollerier.
Det drejer sig næsten udelukkende om LAK og LAA, og de bliver ikke scannet i gråtoner.

Hilsen John Nielsen

Marianne Lund

#50
Hej John

Mange tak!  :)

På AO står alle kirkebøger (1813 -1975) (Hvidovre Sogn) under overskriften Kontraministerialbog, så derfor så jeg ikke at de var der.

Disse kirkebøger m.fl. er Hovedministerialbøger:
1852-1878 Døde
1853-1871 Fødte, Konfirmerede
Med venlig hilsen Marianne

John Nielsen

Hej Marianne

Ja, der er meget sludder i SA's benævnelser, i Hvidovre er der 13 hovedbøger.

Hilsen John Nielsen

Marianne Lund

#52
Hej John

Gad vide om alle kirkebøger efter 1813 så bliver kaldt Kontraministerialbøger på AO!
Med venlig hilsen Marianne

John Nielsen

#53
Hej Marianne

Nej, det gør de ikke, men der er også nogen benævnt som hovedbøger som ikke er det.
Du skal også huske at de konverterede har fejlene fra tidligere, og det gælder også FT.
Derfor kan det undre at AO dropper fejllisterne hver gang de skifter system.

Hilsen John Nielsen

Tine Susanne Olsen

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Marianne Lund

#55
Hej John

Mange tak for svar!  :)

Da vi både har hovedbøger og kontrabøger, så vil det være praktisk at vi ved hvilken bog vi skal henvise til når vi skriver en kildehenvisning.

Det kan være svært at se om en skannet kirkebog er en hovedbog eller en kontrabog.
Med venlig hilsen Marianne

Marianne Lund

#56
Hej Tine

Mange tak for svar!  :)

Hovedbøgerne fra Hvidovre Sogn er kommet på AO. Jeg så dem ikke fordi overskriften var kontraministerialbog.

Hvidovres Sogns kirkebøger på FS er kontrabøger. Der mangler mange personer i disse kontrabøger fra Hvidovre Sogn.
Med venlig hilsen Marianne

Marianne Lund

#57
Hej

Jeg har lavet en oversigt over de ældste kirkebøger i Hvidovre Sogn.

Enestebøger
1747-1799 Fødte, Konfirmerede, Trolovelse, Viede, Døde
1799-1817 Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde

Hovedbøger:
1816-1845 Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde, Jævnførelser, Tilgangslister, Afgangslister
1837-1843 Konfirmerede, Døde
1844-1856 Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde, Jævnførelser
1852-1878 Døde
1853-1871 Fødte, Konfirmerede
1853-1875 Viede, Jævnførelser
1868-1878 Fødte
1872-1890 Konfirmerede
1875-1891 Viede
1877-1885 Fødte
1878-1891 Døde
1885-1891 Fødte
1890-1891 Konfirmerede

Kontrabøger:
1814-1841 Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde, Til- og afgangslister, Register
1841-1859 Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde, Register
1859-1891 Fødte, Viede
1855-1891 Konfirmerede
1854-1891 Døde
1863-1875 Til- og afgangslister
Med venlig hilsen Marianne

John Nielsen

#58
Hej Marianne

Ja, det er svært at afgøre når man har forladt referencen til registraturen.
Det er derfor også svært at anvende tidligere referencer og gemte KB sider.
Ofte står der kun ministerialbog på første side af KB hvis der overhovedet står noget.

Hilsen John Nielsen

PS
Hvis der er FS seddel som det første så er det som hovedregel Kontrabog.
Hvis det er 1 bit sort/hvid så er det som hovedregel Hovedbog.

Marianne Lund

#59
Hej John

Mange tak for svar!  :)

Vi har brug for hjælpemidler til at finde ud af hvilken bog vi bruger.

Jeg antager at stort set alle kirkebøgerne hos FS er kontrabøger.
Med venlig hilsen Marianne