Indlæggelse på Sct. Hans

Startet af Hanne Larsen, 13 Aug 2015 - 08:32

Forrige emne - Næste emne

Hanne Larsen

Er det muligt at finde ud af hvornår en patient var indlagt på Sct. Hans, og grunden dertil!?
Det drejer sig om Anne Sophie Schwartz f. 19-1-1788, Vordingborg, som døde på Sct. Hans 24-3-1844. Opslag 169 no 5.
Hun var gift med Johan Davidsen, og de havde 4 børn. Johan havde senere 1 barn med Sophie Friderikke Jansen.
I Sct. Hans kirkebog står hun som datter af kontroller Schwartz, så jeg gætter på at de var skilt. kan skilsmissen også findes?
Hanne Larsen.

Gitte Johansen

Er du sikker på, det er den rigtige, du har fat i?


Navn: Ane Sophie Schwartz   Køn: K   Alder: 51   Civilstand: Ugift
Erhverv: har intet lært almisselem  
Kilde: FT-1840  Amt: Roskilde   Herred: Sømme   Sogn: Sankt Jørgensbjerg   Stednavn: sankt jørgensbjerg - st.hans hospital
Matr.nr/adresse: lemmeafdelingen   Husstands-/familienr: 7   Indtastningsnr: C6658   Løbenr.: 1418



Står som ugift.

Hvor bor hun med Davidsen, og hvor får hun børn?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

https://da.wikipedia.org/wiki/Psykiatrisk_Center_Sct._Hans

1807 måtte Ladegården rømmes under Københavns bombardement, og efter krigens afslutning købte Københavns magistrat (i dag Københavns Kommune) 1808 Bistrup Gods ved Roskilde og overflyttede 1816 Skt. Hans Hospital dertil. Samme år ansattes Johan Henrik Seidelin som hospitalets første overlæge. Først 1860 fjernedes dog de sidste fattiglemmer, således at Skt. Hans Hospital udelukkende brugtes som 'sindssygeanstalt' for København.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Hansen

Hej Gitte
må jeg låne tråden et øjeblik.
Du skrev "fra 1860 - - -
Må jeg forstå det på den måde at en person, indlagt af Kbhv fattigvæsen, som døde der i 1877, var " sindsyg". der står ikke noget om dødsårsag,?
Mvh Egon

Gitte Johansen

Hej Egon

Det tror jeg, når man læser det, jeg har fundet.

Jeg er ikke så meget inde i det, og det er ikke mig, der har skrevet det, det er et udpluk fra linket ovenover, jeg har sat ind.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Er det ikke Anne Sophie, gift med Johan Davidsen, der dør i 1848.

Nr. 88.

http://ao.salldata.dk/vis_billede.php?bsid=34910&side=29&kb=&zoom=&height=952

Fortsætter næste side
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

København, København (Staden), Søetaten, DDA, Rævegade 17, gaden, Ej oplyst, FT-1845, C2120
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johan Davidsen   58   Gift      Arbejdsmand ved Holmen   København
Ane Gotfred   52   Gift      Hans kone   København
Frederikke Davidsen   27   Ugift      Deres datter   København

Name   Dorothea Frideriche Johansen
Gender   Female
Christening Date   29 Jun 1817
Christening Place   HOLMENS SOGN,KOBENHAVN,KOBENHAVN,DENMARK
Birth Date   15 Jun 1817
Father's Name   Johan Davidsen
Mother's Name   Anne Sophie Schvartz

Name   Johan Friderich Johansen
Gender   Male
Christening Date   13 Mar 1814
Christening Place   HOLMENS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name   Johan Davidsen
Mother's Name   Anne Sophie Schvartz

Name   Christian Gottfried Johansen
Gender   Male
Christening Date   09 Apr 1820
Christening Place   HOLMENS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name   Johan Davidsen
Mother's Name   Anne Sophie Pedersen
CITING THIS RECORD
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Larsen

Tusind tak til alle der har hjulpet, men nu er jeg endnu mere forvirret. Her er hvad jeg har fundet!!
Anne Sophie Schwartz f. 19-1-1788, Vordingborg, forældre Hendrich Christian Schwartz, Barbara Frederikke Samuelsdatter Papge.
Anne Sophie (Pedersdatter??) gift 11-1-1811, Holmen med Johan David(sen) Frederiksen.
Deres børn: Johan Friderik, Holmen 24-2-1814,  Johan Davidsen- Anne Sophie Schvartz
                  Dorthea Frederikke, Holmen 15-6-1817, Johan Davidsen- Anne Sophie Schvarz
                  Christian Gottfried, Holmen 26-3-1820, Johan Davidsen- Anne Sophie Pedersen??
                  Christiane Friderikke Sophie, Holmen 9-12-1822, Johan Davidsen- Anne Sophie Gottfriedsdatter?
                  Anne Sophie, Holmen 25-3-1828, Johan Davidsen- Sophie Frederiche Jansen?
Har jeg fået det helt forkert, er der 2 familier, jeg troede lige jeg havde fundet Anne Sophie, men måske ikke.
Hanne Larsen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Larsen

Hi Gitte, jeg kan desværre ikke læse meget af det du har sendt, hvor kommer det fra, er det testamenter??
om Anne Sophie, står der noget om forgiftelse?? Desværre er jeg lidt for langt væk til selv at komme de steder, hvor jeg måske kunne få hjælp
Tak, Hanne Larsen, Queensland, Australien.

Gitte Johansen

Det er skifter/registreringsprotokoller.

Hvis ikke du kan læse det, kan du lægge det til tydning. Jeg er ikke god til at tyde.

Jeg kan bl. a. bare se, der står Rævegade 17.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Johansen

#13
Siger man, at kært barn har mange efternavne?

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Søetaten, Nyboder, 1. Divisions 3. Kompagni, Rævegade No. 17, 1, FT-1840, B2186
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johan David   53   Gift      Arbejdsmand   
Ane Sophie Jørgensen   59   Gift      Hans Kone   
Christiane Frederikke David   17   Ugift      Deres Barn   
Ane Sophie David   12   Ugift      Deres Barn   

Her er Ane Sophie, hvis mor skulle hedde Sophie Frederikke Jansen??


Nr. 6

http://ao.salldata.dk/vis_billede.php?bsid=204274&side=264&kb=København,%20Sokkelund,%20Holmen%201821%20-%201834%20F%20(HM)&zoom=&height=952

Mon ikke der står Rævegaden 17 ved dåb??
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Larsen

Større forvirring. Anne Sophie har både forskellige efternavne og forskellige aldre!!!Den Anne Sophie der døde på Sct. Hans havde samme far, som hende der var gift med Johan Davidsen. Hvorfor opgive forskellige efternavne til Kirkebøgerne ?? og Anne Sophie der døde på Sct. Hans havde den rigtige alder?? Jeg tror jeg vil opgive, og jeg som troede jeg lige havde fundet Anne Sophies død, har nu fundet et mysterium, der sikkert ikke kan opløses i vores tid.
Tak for alles venlighed, Hanne Larsen

Gitte Johansen

Hej Hanne

Hende der dør i Holmen er med garanti hans kone. Om han så har været gift med flere Anne Sophie er jo uvist.

Men hun er ihvertfald mor til Christian, står der i protokollen, som jeg læser det.


Se disse numre.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,99185.0.html
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen


Kunne være

Svartz er stedfar

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Hof- & Militæretaten, Svanegaden 19, 3080, FT-1801, A5020
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johan Friderich Svartz   35   Gift   Huusbonde   Matros i Compagnie No. 26 og er udcommanderet   
Anna Maria Larsdatter   37   Gift   hans Kone      
Peter Christian [Petersen]   12   Ugift   hendes Søn   Dreng i Compagnie No. 30??   
Anne Sophie Peterdatter   18   Ugift   hendes Datter   er anden Centiens??   
Anna Magrete Peterdatter   13   Ugift   hendes Datter      
Dorretie Svartzdatter   6   Ugift   deres Datter      
Andreas Peter Graa   51   Ugift   Logerende   En afskediget Matros og Nyder fra fattig væsenet 5 Mark Maanedlig   
Jørgen Jacob Danielsen   41   Ugift   Logerende   Matros i Compagnie No. 20   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Henrik Brandt

Her er lidt mere om den Anne Sophie Schwartz, som døde på Sct. Hans og var datter af kontrollør Schwartz.

Hendes far, Henrik Christian Schwartz, døde 1828 i København:

Københavns Skiftekommission, Forseglingsprotokol 1828-1829, 2 1 - 2 216, side 133, opslag 69

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=34657#34657,33002861

Han efterlader bl.a.: "en Datter, Anne Sophie, ugift." - Hun er altså ikke gift med Johan Davidsen, og der må være tale om 2 forskellige personer.

Inge Hedal

Hej
Dette er vel forklaringen på Anne Sophies (Johan Davidsens kones) mange navne:
Med udgangspunkt i FT-1801, som Gitte har sat ind, fandt jeg Anna Maria Larsdatter i FT-1787. Heraf fremgår det, Anne Sophies far hed Peter/Peder Gottfried, og derfor kan hun optræde som både Gotfred og Pedersen/Petersen. Hun er datter af Peter Gottfrieds første ægteskab med Anna Kirstine Hansdatter, if. FS. Jeg har ikke søgt vielsen i Holmens sogn.
Da hendes stedmor gifter sig igen med Johan Friderich Svartz, kan hun også kalde sig Svartz med en eller anden stavemåde.

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Nyboder 1.Divisions 2.Matroskompagni, Bjørnegade 28, 811, FT-1787, B5763
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peter Gottfried   33   Gift   Hosbonde   Mat.1.Divis.2.Comp   
Anne Marie Lars Datter   26   Gift   Hans Kone      
Friederich Petersen   6   Ugift   Søn af Mandens 1.Ægteskab      
Sophie Petersen   4   Ugift   Datter af Mandens 1.Ægteskab      
(...)               
               

Kilde:    FT-1787   Kildehenvisning:   173   
Matrnr/adresse:   Bjørnegade 28         
Husstands-/familienr:   811         
Navn:   Peter Gottfried         
Alder:   33      Civilstand:   Gift   
               
               
Stilling i husstanden:   Hosbonde      Erhverv:   Mat.1.Divis.2.Comp   
Nr. ægteskab:   2            
               
               
Sogn:    Hof & Militæretaten   Herred:    København (Staden)      
Amt:    København   Stednavn:    Nyboder 1.Divisions 2.Matroskompagni      
               
               
Indtastningsnr:    B5763   Løbenr.:    3621
      


Name   
Peter Gottfried
Spouse's Name   Anna Kirstine Hansdr

Event Date   22 May 1780
Event Place   Holmens Sogn,Kobenhavn,Kobenhavn,Denmark

Mvh. Inge

Gitte Johansen

Godt Inge

Den kunne jeg så ikke finde :D
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Larsen

Tusind tak, nu kan jeg komme videre. Først ud med Schwarts familien, så på den igen med en ny of rigtig linie. Fantastisk at have adgang til DIS, og så mange dejlige mennesker der vil hjælpe. Indtil næste gang!!
Hanne Larsen.