Print enkelt indlæg

Udskriv siden - Sv: Levering af prøvesæt.**

DIS forum

For alle => Slægtsforskning med DNA => Emne startet af: Kate Andersen [581] på 30 Aug 2018 - 16:42



Titel: Sv: Levering af prøvesæt.
Besked af: Pernille Tuxen [6701]12 Okt 2018 - 17:13
Hej på tråden!

En lille historie fra de varme lande, som forhåbentligt ender lykkeligt  ;D

Også jeg er sammen med min mand hoppet med på DNA-bølgen. Så jeg bestilte frejdigt to Family Finder kits hos FTDNA d. 18.09. Stor var forventningen, og pakkens vej gennem USA og Europa blev flittigt fulgt via DHLs hjemmeside.

Den 28.09. ankom pakken til Stockholm, hvor vi bor. Jamen, så var det bare at holde utålmodigheden stangen et par dage til, og så.......

Men ak....da vi kom til d. 10.10, havde jeg hverken set pakke eller fået updates fra DHL, men dagen efter så jeg en update på DHL-siden, hvori der stod, at "nogen" forgæves havde forsøgt at aflevere pakken på min adresse d. 10.10. Det undrede jeg mig over, for jeg havde ikke modtaget en notifikation hverken før eller efter "besøget".

Jeg følte mig helt på Herrens mark, for jeg anede ikke, om jeg selv skulle hente min pakke et eller andet sted, eller om den ville blive leveret til min dør, eller hvilken postudbringning jeg skulle kontakte med disse spørgsmål. Men min undren nåede astronomiske højder, da jeg opdagede, at der ved updaten fra DHL også stod: "BR". Jamen, BR plejer da at være Brasilien!!! Der burde jo stå SE for Sverige!

For at gøre en lang, lettere frustrerende historie kort fik jeg fat i DHL (i Tyskland) samt FTDNA (Houston). De havde aldrig været ude for tilsvarende, sagde de (men lur mig om ikke DHL har prøvet det før  :D). Min længe ventede pakke var ganske rigtig ankommet til Stockholm d. 28.09, men den var også blevet videresendt til Brasilien! Arghhh!! Den var også, som der stod i updaten, blevet forsøgt afleveret d. 10.10, men altså ikke på min adresse, men et eller andet sted i Brasilien!

FTDNA, som i øvrigt var meget venlige og på det kraftigste beklagede det skete, sagde, at det skyldtes vores skandinaviske bogstaver æ/ä, ø/ö og å. Postmaskinen (lægmandsudtryk) havde "misforstået" mit gadenavn, som jo selvfølgelig!!! indeholder både ä ö å, og havde erstattet disse smukke bogstaver med mellemrum. Resultatet passede på en adresse i Brasilien. MEN hvordan pakken i første omgang korrekt havnede i Stockholm, fik jeg ikke helt svar på. Dog blev jeg fortalt, at aldrig før var en "skandinav-bogstav-problem"-pakke havnet helt i Brasilien. Det normale var Tyskland.

Jeg har i øvrigt ikke før haft problemer med min adresse i forhold til post fra det store udland, men jeg har hørt om andre, som er faldet i den "skandinaviske" fælde. (tilføjelse: Min bestilling indeholder dog ingen skandinaviske bogstaver, kan jeg se)

Summa summarum FTDNA ville fluks sende to nye kits uden beregning (og uden skandinaviske bogstaver :D) og med mulighed for tracking. Jeg fik ydermere lovet Priority-mail. Men jeg fik også oplyst, at der kunne være forsinkelser på grund af diverse orkaner pt.

Så nu venter jeg atter spændt........

God hilsen

Pernille

Ps. Tak til Anders for nogle vældigt interessante og oplysende skriv!