Regimenskriver Sören Hacksen (Hachsen) og Margrethe Kirstine Londemands börn

Startet af Peter Berényi, 30 Sep 2015 - 17:00

Forrige emne - Næste emne

Peter Berényi

Krigsråd og regimenskriver Sören Hacksen (Hachsen) var gift med Margrethe Kirstine Londemand (Döbt den 26.09.1688 i Vordingborg Kirke).

Søren Hachsens vielse: "1710 D.31 Julii Huusvielse ved Kongebrev Søren Hachsen Regiments-Skriver i Kolding, U.K (ungkarl). Mons. Pfefferlin Sal: Prinds Georgs, Brudgom og Margrethe Kirstine Londemann , P Gert Willumsen Ridefoged i Wordingborg, Brudens Fader. Vielsen i Hummergaden" (KB Holmens Kirke 1697-1713 opslag 171)).

Ifölge Nygårdssedler fik de börn;
•   Gert Henrik 7/7 1711 i Kolding
•   Hach döbt 9/1 1713 i Harte
•   Hack begrav 22/3 1715 i Seest
•   Cecilia Kristine döbt 25/5 1716 i Seest

Var det flere börn end disse tre börn?

Ifölge Nygårdssedler död Sören Hacksen den 21 maj 1737 i Kolding.
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karen Greve Straarup

Hej Peter.
Søren Hacksens død ses ganske rigtigt i kirkebogen, Skt Nikolaj sogn, Kolding, begravet 21. maj 1737. Der står ikke andet.
Det kunne jo være rart at finde et skifte, så evt. andre børn kunne findes der.
VH Karen

Peter Berényi

#2
Hej Karen

Pröve lige se her; http://www.ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=124290&sort=e

Men jeg kan ikke finde det op hos Brejlsskifter?!

PS; hvad med Jens Rohde (Omk 1750-1794) var skovfoged fra omk 1787, boede ved sin død i skovfogedhuset til Højgaard. Gift med Maren Nielsdatter, jeg har ikke fundet nogle børn - Jeg kan ikke se på min databasen at jeg har noget om ham??!! Vil meget gerne have flere oplysning om skovfoged Jens Rohde hvis det er mulig!

Vh Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karen Greve Straarup

Hej Peter.
Jamen der var jo et skifte!
Jeg kommer af og til Viborg, så jeg vil lige kigge. (Går ud fra at du ikke er i nærheden af Viborg)
Venlig hilsen
Karen

Regelsen

Hej

05.11.1737: Afdøde regimentskriver Søren Hachsens enke Margrethe Kirstine lovbød sin gård i Eltang 3. gang (2. gang er ikke set). Peder Olesen Nyborre og hustru Anne Jensdatter begærede skøde
Venlig hilsen
regelsen

Peter Berényi

Citat fra: Karen Greve Straarup [20696] Dato 05 Okt 2015 - 23:50
Hej Peter.
Jamen der var jo et skifte!
Jeg kommer af og til Viborg, så jeg vil lige kigge. (Går ud fra at du ikke er i nærheden af Viborg)
Venlig hilsen
Karen

Hej Karen

Ja, det er rigitgt nog..jeg bor i Sverige og jeg er taksam for alt hjälpe jeg kan får fra Danmark!

Vh
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Berényi

Citat fra: Regelsen [391] Dato 06 Okt 2015 - 00:09
Hej

05.11.1737: Afdøde regimentskriver Søren Hachsens enke Margrethe Kirstine lovbød sin gård i Eltang 3. gang (2. gang er ikke set). Peder Olesen Nyborre og hustru Anne Jensdatter begærede skøde

Hej Regelsen

Tror du at du kan finde info da de boede i Höjgård i Kolding idet du skrev at Margrethe Kirstine lovlöv hendes gård i Eltang som også ligger i Kolding og hvad er din kilde?

Vh
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/


Peter Berényi

Tak skal du have Regelsen!

Oplysninger derifra har jeg hentet;

1728, 24 februar
Forrige regimentskriver Hachsen tillyser, at han den 1/3 agter at lade sin gård i Kolding bortforhandle ved offentlig auktion. Kan det väre den i Højgård?

1728 - 26. oktober:
Forrige regimentskriver Søren Hachsen, nu boende på Schalleraase(?) i Fyn, (og Peder Basbolle) ctr. jægermester Bielke. 30/11


1729 - 1. marts:
18/1. Dom: Forrige regimentskriver Søren Hachsen, nu boende på Schalleraase (Schollemose?) i Fyn, (og Peder Basbolle) ctr. jægermester Bielke. - Kammerkollegiet har den 17/6-1724 meddelt Peder Barsbol i Kolding forpagtningskontrakt for 1724-26 på konsumtion-, familie- og folkeskat i Kolding rytterdistrikt, og den 28/6-24 har Barsbolle givet forrige regimentskriver Søren Haxen fuldmagt til at oppebære og inddrive dette påbud. På den baggrund har Søren Hachsen påstået en restance på 139 rdl. hos jægermester Bielke i de tre forpagtningsår. Han grunder sit krav på et punkt i kontrakten samt en resolution af 25/11-24 fra kammerkollegiet på en besværing af 16/9 fra Barsbolle samt på nogle ubeedigede attester, hvormed han vil godtgøre, at jægermestrene Ratlow og Zeplin havde svaret påbuddet. Desuden har han fremlagt nogle breve, hvoraf nogle var rene og andre makulerede. - Men hovedmanden for forpagtningen, Peder Barsbolle, har ganske frasagt sig sagen og erklæret, at han hverken havde del i restancen eller råd og dåd med Søren Hachsen i denne sag. Og efter at begge parter har henvendt sig til kammerkollegiet og undergivet sig dets afgørelse, har kammerkollegiet decideret, at jægermester Bjelke var ganske fri for dette krav, da det ville stride både imod den kgl. meddelte frihed for jagt- og skovbetjente og imod kontraktens ordlyd. Denne afgørelse burde Søren Hachsen have indbragt for kongen til allernådigst forandring efter forordningen af 20/2-1717, hvis han fandt sig fornærmet med den og mente, at de høje herrer havde afsagt den forhastet. Desuden er Hachsens generalregnskab for restancen misligt; der er uoverensstemmelse mellem to forskellige regninger. I nogle mandtaller, som han belægger sit krav med, findes fem navne med forandret hånd og blæk, og de findes at være blevet forbedret, efter at præsten har givet dem fra sig, hvilket bevises ved de kopimandtaller, der så har været fremlagt. - Altså frifindes jægermester Bjelke (som bebor en rytterbonde-fæstegård, der kontribuerer på lige fod med andre, til forskel fra de to ovenmeldte jægermestre, der boede på deres herresæder, to skattefrie hovedgårde) for at betale de af Hachsen imod hovedmanden sr. Barsbols vilje og minde ham ej tilkommende og uvedkommende krævede 139 rdl. 24 sk.

1737, 10 september
Læst afdøde regimentskriver Søren Hachsens frues plakat om auktion i Eltang på en del indbo, vogne, heste og kvæge.

1737, 1 oktober
Afdøde regimentskriver Søren Hachsens enke lovbød sin gård i Eltang 1. gang

1737, 8 oktober
Lovbudt 2. gang

1737, 5 november
Lovbudt 3. gang

Hvorhenne mon boede hun efter havde såld gården i Eltang?

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Berényi

1709, 30 september (Nygårdssedler)
Sören Hacksen reg. skriver ved Ryttergårdet i Koldinghus amt

ca 1713 i Søren Hachsen på Vranderup Hovgaard i Harte sogn

fra 1714 Seest sogn, før i tiden Harte sogn.

ca 1715 Søren Hachsen på Vranderup Hovgaard i Seest sogn

1728 köbt og såld Sören Hachsen Kvistrup (Quistrup) Gods i Gimsing sogn, Hjerm herred, Ringkøbing amt.
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karen Greve Straarup

#10
Hej Peter.
Skifte efter Søren Hacksen:
Det viste sig, at skiftet er indscannet og ligger på nettet, så det  er ikke en tur til Viborg, der er tale om. Der ser dog ikke ud til at stå noget om nogen arvinger, som jeg lige læser det.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17054329#194069,32517996
Du skal finde opslag 137.
Venlig hilsen
Karen

Peter Berényi

Hej Karen

Lige nu kan jeg ikke åbent linket, men pröve igen senere....men jeg har muligvis fundt en lille intressant info;

Anst-Jerlev-Slavs herreders tingbog 1703-05
1704 - 111b:
I Jesu Christi Hellige Navn begyndes først at Holdes Ting og Ret Her På Anst, Jerlev og Slaugs Herreders Ting udi dette nye år 1704

Fredag den 31. oktober 1704:
215:
Regimentskriver Andreas Rasks fuldmægtige Søren Hacksen Skovgaard har stævnet kaptajn Leegaards frue med hendes pige Margrethe samt Markus Nissen i Bønstrup for at vidne om, hvorledes Søren Hacksen fredag den 17/10 i kaptajn Leegaards eget hus i Skanderup med ærerørige skældsord, hug, næsepust og hårryk pludseligt og voldeligt skal være overfaldet af kaptajn Leegard og hans løjtnant ved navn Buge. -Stævning til Leegaard og Bugge.

Kan den Søren Hacksen Skovgaard väre helt identisk med den Regimentsskriver Søren Hachsen? Ikke helt umuligt idet Anders Rask var regimentsskriver, men det stod også at Søren var også hos sin farbror, Regimentsskriver Joh. Hachsen og jeg fandt ikke flere Sören inden og efter året 1704 (1703-1709) og Nygårdssedler framfor at Sören i 1707 gjorde en rejse i Skåne (Sverige) i 1709 start Sören som regimentsskriver i Ryttergård i Koldinghus amt.
Og Ting i Jerlev og Slaug, det var jo der Margrethe Kristine Haxthausen/Haxen kom ifra da hun gift sig med Palle - Er det den forbindelse som jeg mangler?

Vh, Peter

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karen Greve Straarup

Hej Peter.
Linket åbner fint hos mig nu, men hvis det bliver ved med at drille, kan du evt. prøve at kopiere det ind i din browser. Hvis det heller ikke lykkes, kan du finde skiftet via Daisy. Jeg sætter det lige ind igen;
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17054329#194069,32517996

Jeg mener godt, Det kan være "vores" Søren Hacksen, der nævnes: Jeg mener også at have set Skovgaard, ikke som hans navn, men som hans gård. Muligvis i tingbogsekstrakterne.
Og ja - så mangler vi bare at finde Margrethe Kirstines fødsel.
Jeg kigger på det senere.

Venlig hilsen
Karen

Lars Skovvang Larsen

#13
Jeg troede at Margrethe Kirstines dåb var helt kendt - 26. september 1688 i Vordingborg.

Arkivalier Online fungerer elendigt for tiden, og Salldata.dk, der ellers plejer at virke, duer heller ikke i dag.
Men det gør Family Search:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33501-4630-20?cc=2078555&wc=M5KC-DPK:357517501,359241901,359756101,359756102
Opslag 9, højre side øverst.
"D. 26 Sept. Gerdt Villemsens Magret-Kirstine, Beriderens Kiæriste bar hende, Ingebor Peder Knudsens gick hos. T: Amptsskriferen Hendrich Hee oc Hans ?"

Jeg ved i øvrigt ikke noget om Søren Hacksen; men har en del om konens familie.
Link til Margrethe Kirstines far, ridefoged Gert Villumsen i Vordingborg:
http://aneopslag.dk/alle/per00720.htm#16

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

#14
Skiftet efter Søren Hachsen -
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17054329#194069,32517996

Ved registreringen den 6. juni 1737 (opslag 138, venstre side) nævnes at Søren Hachsen havde én eneste arving, nemlig en søn "Sr. Gert Hachsen", der var myndig og opholdt sig i udlandet som kadet i tjeneste hos majestæten af Frankrig.
Der var skrivelse fra Gert Hachsen dateret "Mertz dend 1ste Junj 1737"
I forbindelse med skiftets slutning den 28. april 1740 blev der igen fremlagt en skrivelse fra sønnen. Den er dateret København den 30. januar 1740.

Søren Hachsens enke omtales som Margrethe Kirstine sl. Hachsens/Haxens - aldrig med sit fødenavn Gertsdatter eller Londeman.

Derudover er det nævnt at Søren Hachsen havde en bror Mogens Hachsen, der i 1732 havde kautioneret for broderen.

Videre om familierelationerne:
http://www.hannet.dk/Rapporter/aner_familie_slaegt/18321.html
Margrethe Kirstines – Søren Hachsens kones – bror Jacob Gertsen Londemand var første gang gift med Søren og Mogens Hachsens søster Anne Cathrine Haxen, der døde i marts 1758 i Næstved og begravedes den 9. marts fra Sct. Mortens kirke.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Berényi

Hej Lars

Mange tak for disse oplysning, men bemärker at den Margrethe Kierstine som jeg söger var ikke den Margrethe Kierstine fra Voldingborg uden en med samme navnet;

Grene og Vorbasse sogn – viede 1755 til 1813
1765 d. 19 apr. corporal Palle Roth og jomfru Haxthausen af Slaug. Gift d. 23 maj

Kan dessa personer helt identiske med dem her;

AO kirkebog.....1689-1768, Sindbjerg. Nörvang. Velje - Opslag 250,
"Dito blev Sergeant Palle Rhodes Hustrue Naunlig Margrethe Kierstine Haxen af Greis Begraven".

Spörgsmål er hvem var hun og datter af hvem? Min tesen er at det var en datter af Sören Hachsen og Margrethe Kirstine Londmann, og det er hvad vi pröve finde ud af hvis det er så!

Vh,
Peter

PS: Jeg sparer din oplyning for eventuella slägtskab med min Margrethe Kirstine!





Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Lars Skovvang Larsen

Hej Peter - hinsidan.

For helt at forstå hvad du søger, skal man vist også læse din anden tråd, der handler om Rohde/Roht.

Men som jeg forstod det, ville et skiftet efter Søren Hachsen kunne be- eller afkræfte en forbindelse til din Rohde. Og skiftet efter ham afkræfter det, da der kun er en søn som arving.

Jeg har i øvrigt haft stor nytte af denne tråd, da meget er blevet sat på plads vedr. Londemand- og Hachsenfamilierne.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Karen Greve Straarup

Hej Peter.
Skiftet efter Søren Hacksen (opslag 137-141). Jeg håber, du har fået linket åbnet.
Det må vel desværre være dokumenteret, at der ikke var en datter mere.

Venlig hilsen Karen

Peter Berényi

Hej

Det må väre så, men hvem er hun? Hun kan ikke hedder Margrethe Christine Haxen uden at väre i familie med dem, men vi skal også huske at Sören har flere söskene, hvad jeg har set på netet, skulle det väre en Henrich i Stockholm, Mogens Haxen (ejede Vranderup i 1713 og Hellestrup i 1731) Gerdt (Geirt) og hans to börn, Mogens Haxsen og Margarethe Haxsen og en söster Anna Catharina Hachsen (søster).

Karen, havde du mulighed at kigge efter Slaug-egn?

Vh
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Lars Skovvang Larsen

Som jeg har forstået det havde Søren Hachsens farbror Johan Hachsen tidligere været regimentskriver i Kolding.
Hvad vides der om ham? Havde han børn?
Det jeg tænker på er om der er fætre og kusiner - evt. grandfætre og -kusiner, der også bærer Hachsen navnet.

Jeg har forsøgt at finde skiftet efter Anne Cathrine Hachsen i 1758 i Næstved, hvor hendes søskende og søskendebørn skal være nævnt. Jeg vil nemlig meget gerne selv se det, da jeg fornemmer en vis usikkerhed om hvem der er hendes søskende og hvem der hendes søskendebørn.
MEN, til trods for en masse links til Næstved byfogeds skifteprotokoller og registre til dem, er det ikke lykkedes mig.
Måske andre er kvikkere end mig.
http://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_alt_vis_navne.php?stil=2&navn=N%C3%A6stved+Byfoged&sort=a&max=1
Iflg. registret skal skiftet efter hende findes i bog VIII, folie eller side 554, og jeg har selv for flere år siden noteret mig at der er skiftet efter hende den 30. januar 1759 - og at opslagsnumrene på ArkivalierOnline skulle være 561-575.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Berényi

#20
Det var ikke let at får overskudt over denne slägt, men jeg har fundt små der og dit på netet, jeg ved godt at det ikke bekräfte uden en ordentlig undersöger, men det måske kan give lidt vejledningen?!

Regimentskriver Sören Hachsen Skovgaard ?-1737 + Margrethe Kristine Gertsdatter Londman
Börn: Gert Henrik, Hach, Cecilia Kristine.

Sörens söskene skulle väre;

Anne Cathrine, död i Nästved året 1758.

Mogens Hachsen, han var nog forpagter ved Gisselfeld og ejede Hellestrup 1731-1732 derefter skal han ha boede i Urnes gård i Sorö fra og med 1733.

Gerdt i Nästved og hans börn; Mogens og Margarethe

Henrik, handelsmand i Stockholm
Min notering: Kan han väre far til Hack Henriksen Skovgaard, Handelsmand i Karlskrona og börnbörn; Svensk konsul i Smyrna, Henrik Hacksen Skovgaard - Handelsmand i Karlskrona, Carl Hacksen Skovgaard - Handelsmand i Malmö, Bondus Hacksen Skovgaard.

Danmark, København, Københavns Stadsarkivs uddrag af skifter. År: 1760
Fynd: 4. marts 1760. Skifte efter Magnus Hachsen, guvenør på Christiansborg i Guinea. - Han er født 10. april 1717 og død 21. juli 1752. Et skrift af 29. februar 1760 fra det guineiske rentekammer, hvorefter der tilkommer arvingerne ialt 1957 Rdl. Et testamante af 29. maj 1755, hvori afdødes moder Britta Catharina Hach i Carlshamn testamenterer, hvad hun monne arve efter sønnen til sin datter Anna Beate Silfversparre. Et tingsvidne, udstedt af magistraten i Carlshamn 18. sept. 1758, angående arvingernes identitet. Den afdøde ses heraf at være født i Carlshamn, af købmand Hach Henrichsen og Beate Catharina Enoch. Anna Beate Silfversparres søskende: rådmand i Carlskrona Carl Hachsen, konsul i Stockholm Henrik Hachsen, kasserer i Carlskrona Jöns Hachsen og Stina Marie Hachsdt., gift med -- Erich Ström, gør indsigelse imod det ovennævnte testamentes lovlighed. Derfor går sagen til retterting. Den afsluttes ved Carlshamns rådstuedom af 7. nov. 1759, hvorefter testamentet skal have fuld gyldighed. Et skrift af 2. nov. 1758, hvori den svenske gesandt i København attesterer, at en del af de førnævnte dokumenter er i overensstemmelse med den svenske lov. Ved Göta Hofrets kendelse af 19. april 1760 underkendes ovennævnte rådstuedom. Sagen tages atter op, hvorefter det ved ny rådstuedom af 1. dec. 1762 - bekræftet ved Hofrets dom af 1. marts 1765 - bestemmes at testamentet er ugyldigt. Formue 2641 Rdl. Gæld 1017 Rdl. Sluttet 23. juni 1767.

En anden notering;
Hach Henrichsen i Karlshamn är sannolikt son till handlanden Henrik Hacksson, död 1691 i Karlshamn. Denne är i sin tur son till ridefogden Hack Söfrensen på Fulltofta.

Sörens farbror skal väre denne Regimentskriver i Sorö, Johan Hachsen ?-1704 og hans hustru Dorthea Haksen 1661-1733. Värde at bemärke at Regimentskriver Johan Hachsen ejede mellem 1689-1704 sädegård Mørup i Fjenneslev sogn!

Johan og Dortheas börn skulle väre Präst Johan Hack Johansen Skovgaard (Hack Johannes Haksen) 1681-? og Helena Dorthea Hacksen 1685-1702. Note; Wibergs prästhistorie stod det at Präst Johan Hack Johansen Skovgaard var födt i Skovgaard i Köge.

Präst Johan Hack Johansen Skovgaards son; Johan Hacksen 1719-1735.

Jeg mistänker at man på en eller anden sted skrev forkert at Sörens farbror var denne Regimentskriver Johan Hachsen ? - Jeg tror at vi må undersöger videre kring Skovgård i Köge rund 1675-1689!

Det er alt hvad jeg kan nå at skrive lige nu....!

Vh
Peter

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Berényi

Jeg har lige fundt nogle navn på FS og jeg ved ikke hvem disse personer var!

En kvinde Hachsen död den 8 juli 1750 i Sorö.
Sörens bror Mogens boede fra og med 1733 i Sorö frem til hans död!

Anders Hachsen dåbt den 15 december 1723 i Seest.
Noter at denne Anders var födt i Seest, Sören ejede Vranderup Hovgård i Seest frem til ca 1728.


Sophia Amalia Hachsen g.m. Didrich Wolf den 13 april 1725 på Holmens.
Søren Hachsen og Margretha Kristine Gertsdatter Londmand gift også på Holmen

Margrete Gertsen dåbt den 22 november 1746 i Trinitis Kbh.
Fader: Gert Hachsen - Moder: Martha Svensdatter
Kan denne Margrete Gertsen väre den datter til Gerdt Hachsen (mulig bror til Sören Hachsen) og söster til Mogens (Dog ikke den handelsmand i Sorö).

Vh,
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Berényi

#22
Nu kan jeg åben AO deraf nye oplysninger...

Citat fra: Peter Berényi [1114] Dato 11 Okt 2015 - 19:12

En kvinde Hachsen död den 8 juli 1750 i Sorö.
Sörens bror Mogens boede fra og med 1733 i Sorö frem til hans död!
Onsdagen d. 8 juli blev Madame Hachsen begrav i sin åben begrav i Sacri ftiet(?)
Sorö sogn Enesteministerialbog - Opslag 49, AO på www.sa.dk
Det må väre Sörens bror, Mogens Hachsens hustru? Det skulle väre intressant at finde deres vigsel for at finde ud af hvis de havde börn!

Anders Hachsen dåbt den 15 december 1723 i Seest.
Noter at denne Anders var födt i Seest, Sören ejede Vranderup Hovgård i Seest frem til ca 1728.
Fandt ham ikke i Kolding St. Nikolaj sogn eller ikke i Anst sogn?
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/


Karen Greve Straarup

Hej Peter.
Står der ikke ved denne Anders, døbt 15. dec 1723, at han var et uægte barn, hvor faderen tjente Hachsen? Moderen Thomas Knudsens steddatter i Seest, sådan læser jeg det.
Venlig hilsen
Karen

Peter Berényi

Hej Karen

Det var en intressant fyndt og at jeg ikke havde tänke over at söge i uägtebarnsdåb hvor du lige nu fandt Anders! Det var jo ham jeg skrev tidigere!

Die 15 Decemb. Döbte it ú=ägtebarn kaldet
Anders s barnsfaderen .... Hachsen .og
Morten Knud i Colding Moderen Thomas Knud
sens stiffdatter i Seest

Jeg ved ikke hvis det står "tjenste" for at det se som en ō, men ikke som i ò eller è - jeg vil pröve satte op det på "Hjälp til tydning af tekster", så får vi se hvad de andre mener det skulle står i teskten.

Karen, har du prövet at finde hvis det er en Hachsen i Slaug? Selvom at jeg har set at Sören Hachsen har rört sig i Slaug-trakten.


Venlig hilsen
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Lars Skovvang Larsen

#26
Jeg læser dåben som følger:

Die 15 Decemb. Døbte it u-Echt Barn kaldet
Anderß Barnefaderen tiente Hachsen ---
Mo(ll?)ersvend i Colding moderen Thomas Knud
sens Stiffdatter i Seested

Der står helt sikkert "tiente" i 2. linie.
De to ord i overgangen fra 2. til 3. linie har jeg desværre problemer med; men det har med barnefaderens profession at gøre. Jeg mener at der står Møllersvend (uden ¨ over o´et) - dermed står der - eller meningen er - "For Møllersvend" i betydningen som Møllersvend.

Tilbage står efter min mening, at det IKKE er en Hachsen, der er far til barnet Anders.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Berényi

Die 15 Decemb. Døbte it u-Echt Barn kaldet
Anderss  Barnefaderen tiente Hachssen for
Mollersvend i Colding Moderen Thomass Knud
ssens Stiff Datter i Seested

Jeg synes at teksten er lidt uklart med hvem som er faderen, vi må hellre undersöger videre - f.eks. find ham i vigsel- eller dödsbog etc.

Venlig hilsen
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Christian Konstmann Autzen

Schalleraase (Schollemose?) i Fyn - måske Schaldemose:

Der er noget som hedder Schaldemosehuset i Gelsted-Rørup sogne på Fyn.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Peter Berényi

Citat fra: Peter Berényi [1114] Dato 16 Okt 2015 - 14:46
Die 15 Decemb. Døbte it u-Echt Barn kaldet
Anderss  Barnefaderen tiente Hachssen for
Mollersvend i Colding Moderen Thomass Knud
ssens Stiff Datter i Seested

Jeg synes at teksten er lidt uklart med hvem som er faderen, vi må hellre undersöger videre - f.eks. find ham i vigsel- eller dödsbog etc.

Venlig hilsen
Peter

Man tror at det skulle står;

Faderen tjener som møllersvend hos Hachsen i Kolding
og moderen er Thomas Knudsens steddatter i Seest
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/