Mads Pedersen, 80 år, Brændgaard i Tvolm, Ydby sogn, Thisted amt, FT 1787

Startet af Jens Yde, 06 Okt 2015 - 10:30

Forrige emne - Næste emne

Jens Yde

Jeg søger oplysninger om Mads Pedersen fra Brændgaard i Tvolm, Ydby sogn, Thisted amt.

Første spørgsmål er, hvor han døde. I folketællingen fra 1787 opgives han til at være 80 år, og man skulle mene, at han ikke ville rejse langt på sine gamle dage, men nu har jeg uden succes søgt hans død i Ydby, Boddum, Heltborg, Hurup, Gettrup, Helligsø, Lyngs og Hvidbjerg  og må bede om assistance.

Mads Pedersen ser  heller ikke ud til at være stå som døbt i Ydby sogn 1705-1710.

FT1787, Thisted amt, Ydby sogn, Tvolm Bye
Anders Brændgaard, 60 år, hosbonde,  bonde og gaardbeboer
Maren Madsdatter, 50 år, hans kone
Johanne Andersdatter, 8 år, deres datter
Mads Pedersen,  80 år,  enkemand, konens fader

Står svigersønnen Anders Jensen Brændgaard ikke til at være født 20/7 1727 i Ydby (opslag dfs 286)? I så fald var han søn af Jens Amorsen fra Dover. Anders Brændgaard døde i Tvolm 77 år 21/1 1805 (opslag dfs 179).

Ole Dorch

Der ses en "Mads Sund" af Brængaard -  78 år, 2 måneder og 2 dage gl, som begraves d. 18 sep 1787 i Ydby.
Mon ikke det kunne være ham, som du søger?

Der ses nemlig  ikke andre i Ydby 1787 i den aldersgruppe ved navn Mads ;)
Han ses i opsl. 175 - her: 
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=160316#160316,26946973

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jens Yde

#2
Jo, mange tak. Mads Sund lyder sandsynligt. Dover ligger op til Nees Sund.

Og Sund kendes vel aldrig i betydningen sund og rask?

Ole Dorch

Tilnavnet refererer sikkert til et stednavn. Måske dette - eller lignende?:

Sunddraget Odby Refs Thisted  Areal, f.eks. bakke, pynt, skov, mose.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jens Yde

Omkring 1740 fæstede Mads Pedersen Sund færgefarten over Næssund. Færgen var på Thysiden hjemmehørende i Heltborg sogn. Dengang som i dag var det en overfart, der dårligt kunne betale sig, og han beklagede sig over skatten.

Denne færgeløb er Ringe imod andre at Regne, saa beder og formoder ieg og at Kopskat der
efter bliver anseet.
Neessund, dend 3die Octobr. 1743.
Mads Pedersen Sund.

Omkring hans fødselstidspunkt i 1709 er der i Heltborg kirkebog en Christen Pedersen Sund, der står fadder til Peder Christensens Christen, men en Mads som søn af en Peder har jeg ikke lige fundet.

Ole Dorch

Jeg ved ikke hvor meget du egentligt har om ovennævnte familie, men jeg faldt også over denne record fra Fs:

Name    Maren Thomasdatter
Death Date    16 Aug 1794
Death Place    Thisted, Denmark
Age    74
Birth Date    1720
Marital Status    Widowed
Spouse's Name    Mads Sund

Den omtalte Maren ses begravet i førviste kb Ydby 1794 opsl. 176.
Hun er også "af Brændgaard", men der må så være fejl i ft 1787 - dels mangler hun jo så, og dels angives Mads Sund i 1787 at være enkemand ???

Hun ses viet i Heltborg 1742 med Mads Pedersen fra Nees Sund, opsl. 26: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=post;topic=101002.0;num_replies=4

Heldigvis for hypotesens skyld, ses dette ægtepar i Heltborg 1743 (opsl. 196), at få en datter Maren, som godt kunne være hende der bliver viet med Anders Brændgaard.
Sidstnævnte Marens vielse med Anders foregår 1775 i Ydby opsl. 57, og der er Mads Sund mm flyttet til Ydby.

For Fs har også denne record:

Name    Matzsdatter
Death Date    18 Oct 1773
Death Place    Thisted, Denmark
Age    27
Birth Date    1746
Father's Name    Matz Sund

Denne (uden nævnt navn) datters begravelse ses også i Ydby opsl. 171. Hun ses (formentligt) døbt i Heltborg 1746 - opsl. 205 - og hed Johanne, dvs. med samme navn, som Maren og Anders valgte at kalde deres egen datter.

Mads Sund og Maren Thomasdatter fik også en søn Thomas i Heltborg i 1745 (opsl. 200), men ham har jeg ikke set nærmere på :)


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jens Yde

Tak for arbejdet Ole Dorph. Jeg kan bruge flere af oplysningerne.

Jeg er først nu stødt på færgemanden fra Næssund ved navn Mads Pedersen Sund.

Min oldemor, der levede til 1931, holdt fast ved efternavnet Brændgaard, som hun på mødrene side havde arvet gennem Maren Madsdatter i Ydby, der var datter af netop Mads Pedersen (Sund) i Brændgaard, Ydby.

Ydby kirke udbrændte 6. november 1742 og 9. august 1743 blev Maren, datter af Mads Pedersen Sund og Maren Thomasdatter, døbt i Heltborg kirke. Woldborg Thomasdatter bar barnet. Thomas Toftum var fadder.

Jeg har til nu noteret, at Maren Madsdatter blev gift med Anders Brændgaard, der var født i Ydby i 1727, og som du skriver var det i 1775. Imidlertid har jeg, at Maren Madsdatter  levede helt til 4. april 1817 i Ydby og blev næsten 74 år. (Danish Family Search opslag 110, idet jeg ikke kan få AO til at virke).

I øjeblikket har jeg fokus på hendes mor, Maren Thomasdatter med forældre, idet Maren Thomasdatter åbenbart var datter af Thomas Bollesen og Anne Christensdatter, og endvidere at følge op på en enkelt sides påstand om, at sidstnævnte Anne var datter af Christen Christensen i Toftum og Woldborg Nielsdatter, der begge var født i 1650erne.