Poul Pedersen, ryttergården i Tarm 1691 - hvem var hans fra?

Startet af Annette Damgaard Hansen, 06 Okt 2015 - 22:40

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Jeg har nogle problemer med min tip 4 oldemor Appelone Pedersdatter, som jeg godt kan bruge hjælp til at få udreddet.

Hun er født 1733 (Bisgård, Tarm?) i 1733 og død 11. Juni 1762 i Øster Høgil. Hendes mand er Hosekræmmer Niels Madsen Royen

Mit problem er hendes aner. Hendes far er sandsynligvis Peder Sørensen født ca.1670, Tarm, Egvad,- 1732. Hans hustru kender man ikke.

Hendes farfar menes at være Søren Pedersen, født ca1670 og død 1732 og bosat i Tarm Bisgaard , og hendes oldefar skulle så være rytterbonde i Tarm  Peder Pedersen Møller d. 1684 og Appelone Escesdatter d. 1719.

Ifølge understående link er Poul Pedersen, der fik fæstebrev på  ryttergården i Tarm også søn af Peder Pedersen Møller og Appelone Escesdatter og dermed bror til Søren Pedersen. Det passer vel godt med at faderen var rytterbonde før ham.

http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=10161

MEN i nedenstående, der også skulle være fra Hammerum herred.dk hedder farbroderen Peder Pedersen og er fra Hanning Hedegaard. Hvordan kan både faderen og farbroren hedde Peder Pedersen?

Kilde: http://bullemor.dk/kirstine_marie_nielsen/5182.htm

Poul Pedersen fik 16/4-1691 fæstebrev på en ryttergård i Tarm med et harkorn på tdr. 5-3-1-0. Ryttergården hørte under kronen og skulle være med til at ernære de ryttere, der hørte til det nationale rytteri, som Christian V i 1670 prøvede at skabe.

Poul Pedersen var imidlertid en driftig mand, der gerne selv ville eje jord. Allerede 25/11-1711 købte han Kryleng (hartkorn 0-2-3-0) af kaptajn Holger Vind og ¼-1712 købte han Foersum Mølle (2-3-1-0) af Sadelmager Peder Pedersen i Varde. I 1718 købte han halvdelen af en mindre gård i Tarm og nogle enge kaldet Brosted (1-0-2-2½) af herredsfoged Jacob Knudsen; men først i 1720 kom de helt store køb. Det år solgte kronen nemlig ud af sit ryttergods og den 28/10-1720 købte han den gård i Tarm, han selv beboede, samt noget jordegods i Hoven sogn, der dog senere blev solgt igen. I 1724 købte han nok en gård i Tarm (1-3-3-2), dog først tilskødet farbroderen Peder Pedersen i Hanning Hedegaard, og endelig i 1725 V. Hyllerslevgaard i Janderup (5-4-1-2½) til sønnen Jes.


Mvh Annette Damgaard

Arne Feldborg

#1
Jeg vil anbefale dig at læse Svend Aage Nielsens udredning af den slægt i adskillige slægtsled her:
http://hammerum-herred.dk/medlemmer/AppoloneEskesdatter/
(du skal være logget ind som bruger).

Jeg anser det for at være det mest pålidelige der pt. findes om den familie. Og du kan også prøve at kontakte Svend Aage Nielsen privat (hvis han da ikke af sig selv dukker op her).

Hvis der skulle være uoverensstemmelser mellem min opstilling i skemaform og Svend Aages fremstilling, så er det sandsynligvis hans der er korrekt.

Du kan iøvrigt også læse en del om den slægt i de 3 bøger "Vid hvem du er" af Niels Chr. Poulsen.

Rettelse:
Du behøver faktisk ikke at været logget ind, når du bruger det direkte link - fint nok.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Annette Damgaard Hansen

#2
Tak Arne.

Jeg må prøve at låne "Vid hvem du er" af Niels Chr. Poulsen, jeg har set den nævnt flere steder.
Og tak for linket, som jeg også har brugt, men det er godt nok ikke nogen nem slægt at forfølge, med alle de ægteskaber på kryds og tværs mellem fætre og kusiner og med enslydende navne :)

Det er Svend Aage Nielsens side teksten kommer fra kan jeg se.

Der kan naturligvis godt være to brødre med samme navn, det ses også i Appelone Pedersdatters efterslægt, hvor datteren får børn med samme navne:

A. Cidsel Nielsdatter Royen
*først gift med Hosekræmmer Chr. Chr. Agerskov
   Deres Børn A1 - A4):
   A1   Appelone Christensdatter Agerskov
   A2   Appelone Christensdatter Agerskov g.m. Niels Sørensen Åbye
   A3   Christen Christensen Agerskov g.m. Zidsel Sørensdatter Aabye
   A4   Christine Christensdatter Agerskov  g.m. Jens Damgaard
*dernæst med Hosekræmmer Christian Hansen Schierlund
   Deres Børn (A5 -  A7):
   A5   Christine Christensdatter
   A6   Christen Agerskov Christensen g.m. Else Marie Frølund Schierlund
   A7   Karen Christensdatter

vh Annette

Arne Feldborg

Citat fra: Annette Damgaard Hansen [19054] Dato 06 Okt 2015 - 22:40
solgte kronen nemlig ud af sit ryttergods og den 28/10-1720 købte han den gård i Tarm, han selv beboede, samt noget jordegods i Hoven sogn, der dog senere blev solgt igen. I 1724 købte han nok en gård i Tarm (1-3-3-2), dog først tilskødet farbroderen Peder Pedersen i Hanning Hedegaard, og endelig i 1725 V. Hyllerslevgaard i Janderup (5-4-1-2½) til sønnen Jes.
[/i]
Kunne det tænkes, at det skulle stå broderen Peder Pedersen i Hanning Hedegaard?

Poul Pedersen havde jo faktisk en bror, endda en velkendt bror, ved navn Peder Pedersen (Møller) og denne bror boede netop omkring den her tid på Hanning Hedegaard.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=10355

At Poul Pedersen skulle have haft en farbror der levede, og handlede med fast ejendom, så sent som i 1724 er måske ikke så sandsynligt.?

PS. Hvis du synes de her opstillinger er indviklede, så vent bare til du kommer igang med "Vid hvem du er" ;-))
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Annette Damgaard Hansen

#4
Ja, jeg sad faktisk i går og tænkte på om det kunne være ham - altså en skrivefejl, som jo nemt kan ske. Det tror jeg det er.

Jeg glæder mig da til at få fat i "Vid hvem du er" - jeg har tidligere siddet med linjer fra Tvermose, Fonnesbæk, Lund, Kierkegaard, Agerskov, Royen og Waad - så, ja, det er godt nok en indviklet række af tråde, der er infiltreret i hinanden, for nu at blive i hosekræmmersproget.

vh Annette


Svend Aage Nielsen

Som ophavsmand til den citerede tekst skal jeg dybt beklage fejlen. Der skulle selvfølgelig stå broderen Peder Pedersen i Hanning Hedegaard.

Mvh

Svend Aage Nielsen

Annette Damgaard Hansen

Hej Svend Aage Nielsen.

Ok tak, så blev jeg afklaret. Der kan nemt opstå skrivefejl i en tekst, det gør der stort set i alle. Jeg har haft rigtig god nytte af din research og alle de resultater du er nået frem til, så tak for det. Det har været en meget stor hjælp for mig.

Mvh. Annette

Egon Hansen

Hej Annette.
Jeg har også Poul Pedersen i ryttergården som ane (hans sønnesøn -eller var der en generation mere-Jep poulsens datter Ane Marie Jepsdatter gift med Jens Jensen Debel i Tarm var svigerforældre til Christen Hansen Rabæk.
Derfor bestilte jeg også "Vid hvem du er".
Bogen rummer også en del om Rabækslægten og herredsfogederne i Nørre og Østre Horne herreder.Hvis du, eller andre  ! kan bruge nogle af de oplysninger så pas på. forfatteren genbruger kritikløst kilder om denne slægt som er fyldt med fejl!bl a. herredsfoged Niels Lassens kones formodede afstamning.
Er der nogen som ved om forfatteren stadig lever, så kunne jeg godt tænke mig at sende ham en mail herom?
Mvh Egon 


Egon Hansen

Så kom jeg for sent, men jeg ser at bogen kom for mere end 15 år siden, så der er vel heller ikke særligt mange som ville have set en evt. rettelse.
Egon

Annette Damgaard Hansen

#10
Kære Svend Aage Nielsen og Arne Feldborg og andre interesserede.

Jeg trækker lige denne tråd frem igen, da jeg har fundet frem til at flere af Appolone Eskesdatters børn var involverede i Den Store Laksesag i Skjern Å, der startede i 1729, og ved Højesteretsdom i 1734 endte med at lodsejerne omkring Skjern Ås udmunding i Ringkøbing Fjord fik brudt en århundredelang kongelig forrettighed til laksefiskeri.

Blandt andre nævnes Søren Pedersen og Jep Madsen i Tarm Bisgaard på side 45, Men det er en lang affære, hvor blandt andre bl.a Peder Sørensen, Peder Povelsen Tarm og Eske Poulsen både stævnes og underskriver brev fra bønder i Tarm til kommissionen. Det nemmeste er at søge på navne.

Rigtig god fornøjelse, hvis I ikke allerede kender sagen, der blev udgivet i 2013 af Bo Fritzbøger, Selskabet for Udgivelse af Kilder til Dansk Historie.

http://www.kildeskriftselskabet.dk/sites/default/files/Laksesag_pdf_udgave.pdf

Mvh.
Annette Damgaard