Jørgen Banche 1797

Startet af Emil Samsing, 07 Okt 2015 - 19:56

Forrige emne - Næste emne

Emil Samsing

Godaften!
kender nogen af jer til dette efternavn? Jeg har i mit træ en Jørgen David Marthin Banche Fødsel
Viborg, Nørlyng Herred, Viborg Amt, Danmark
1797. Jeg har forsøgt at kigge på om det evt. kunne være Banhcke/Bähncke men jeg kan stadigvæk ikke rigtig finde noget! Han var angiveligt gift med Dorthea Nikoline Banche (født Bærentzdatter).
Har nogen set efternavnet før?
Venligst Emil

Gitte Johansen

Du skriver angiveligt gift med.

Jo, han er gift med Dorthea

Sogn: Århus Domsogn     Herred: Hasle    Amt: Århus
Brudgom: Jørgen David Marthin  Banche    Opholdssted: Århus
Brud: Dorthea Nicoline  Berenthsdatter    Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 18. December 1820
Kirkebogens vielsesdata:
Brudgom: Ungkarl, Matros Jørgen David Marthin Banche, fød i Wiborg, 23 A: gl.
Brud: Enken Dorthea Nicoline Berenthsdatter, Enke eft: Underof: Mandischer, 28 A: gl.
Forlovere: Baadfører L: Koch, Bødk: Poul Berentsen
Trolovelsesdag: d. 8de Febr. 1820
Vielsesdag: d. 18de Dec: 1820
Arkiv: C 358-6    Folie: 221
Noter:


Andre steder bliver han kaldt Mart(h)insen
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Poul Erik Edsen-Johansen

hej
du kan også finde ham i det gamle forum i en tråd fra 2009
mvh
Poul erik
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,599440,599443
Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde

Emil Samsing

Hej Gitte!
Hvad er det for andre steder han bliver kaldt Marthinsen?
Emil

Gitte Johansen

#4
Her

Det link, der er ovenover

Dorthea Bærentsdatter,
Matros Jørgen David Mar=
tinsens ???: ???? 3 ???=
??, ????. Til barnefa=
der udlagt som Matros Chri=
sten Pedersen fra Norge.

Han findes ikke i Viborg.

Jeg synes måske heller ikke, navnet lyder helt dansk.

Kan han være svensk, (finsk), og komme fra Viborg, Vyborg, Sverige eller Finland, eller hvor den by nu hører til på det tidspunkt?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bjørn Marcher

Hej Emil,


jeg har en mulighed, måske et vildt skud, men lad os se:

Hans Frederik Sørensen Bang blev viet til Christense Pedersen Bancke den 5. juni 1744, i Vordingborg sogn. De er mine tip5-oldeforældre. Tak til Lis B. Jensen for fundet. Hun har lavet en lille slægtsudredning, som jeg ikke lige kan finde på harddisken (men den er dér et sted).

Kunne dit Wiborg være W.borg og betyde Vordingborg ?

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Inge Nissen

Matros J. Banche får en datter døbt Ane Marie  i Århus Domkirke i juni 1822 jfr. www.sejrssedler.dk

Hilsen Inge

Inge Nissen

#7
I den oplysning om vielsen, Gitte fandt, fremgår at Dorotha er enke efter Underoff. Mandischer. I www.sejrssedler.dk er der en W. Mandischer, der i 1815 får en datter døbt - Ane  Cathrine iflg. Aarhus Stiftstidende den 30.09 1815

Inge Nissen

#8
Ane Cathrine Mandischer født 17. april 1815 hjemmedøbt 20. april fremstillet i kirken 24. (29.?) september - 1814-1824 Aarhus, Hasle, Aarhus Vor Frue opslag 92 nr. 53, datter af Wilhelm Mandischer, underofficer xxxxxx og Dorthea Nicoline Bærentsdatter

Nu fandt jeg også Ane Maries fødsel i Domsognet 1817 -1821 opslag 123
Hun er født 28. november 1820, og hjemmedøbt i december 1920, men fremstilles så først i kirken 3. maj 1822. Forældre Matros Jørgen David Martin Banche og Hstr. Dorthea Nicoline Berntsdatter og et gadenavn jeg ikke kan tyde.

Inge Nissen

#9
Når man Googler "Wilhelm Mandischer" dukker der en stamtavle op, der omhandler de personer, der er med i denne tråd - Jørgen Banche og Dorthea Bæhrntsdatter får en datter mere i 1823 Mathilde Aarhus Domsogn 1822 -1828 opslag 96.

Stamtavlen omhandler også datteren Frederikke med faderen Christian Pedersen

Iflg. stamtavlen dør Jørgen Banche 1834 og Dorthea 1843
Der er ingen oplysninger om Jørgens forældre, men her står også at han er fra Viborg i Nørlyng Herred, som du skriver i trådens start.

FT 1834 for Århus købstad Dorthea Nicoline Berntsdatter 39 år Enke, men uden børn.

Iflg. stamtavlen hedder datteren Mathilde Davidsen Banche - i FT 1834 er der en Mathilde Davidsen på 12 år og en Anne Marie Davidsen på 14 år som fattiglemmer i fattigstiftelsen i Klostergade, mon ikke det er de 2 døtre hun får med Jørgen Banche? Den sidste datter Frederikke dør vist som spæd.

I FT 1840 bor enke Dorthea Berentzen på Spanien (en gade i Århus) er 50 år og ernærer sig ved at sælge fisk.

Venlig hilsen Inge

Emil Samsing

Hej allesammen! Jeg er selvfølgelig meget imponeret over jeres formåen!
Skal man forstå det sådan at Dorthea, efter hun blev enke ikke har kunnet forsørge børnene, og derfor har været nødsaget til at overgive dem til en slags offentlig myndighed?
Venligst Emil

Inge Nissen

#11
Hej

Ja det vil jeg tro - Dorthea får jo åbenbart et barn med en anden, mens manden er bortrejst, og man ved jo ikke om Jørgen Banche har taget sig af sine døtre, eller om moderen har været alene om det. Det tidligere kloster ved Vor Frue Kirke i Klostergade var hospital for syge og fattige. Måske pigernes konfirmation giver lidt oplysning, de må være i Århus Vor Frue, hvis de bliver boende i fattigstiftelsen (der er også fra 1880'erne en katolsk kirke i Århus, der hedder Vor Frue).

Datteren Mathilde bliver i flg. den omtalte stamtavle gift med Jens Rasmussen og får flere børn, bl.a. Rasmus Martin Rasmussen. I FT 1880 får Århus er Mathilde og familien med, her er hendes efternavn tydet til Banchi

Mvh. Inge

Inge Nissen

Mathilde Rasmussen født Bancke dør i november 1893, enke efter fisker Jens Rasmussen - også fundet i Sejrs sedler. Der er også fra 1857 en seddel hvor fisker Jens Rasmussen i Ridderstræde (hvor de bor i FT 1880) averterer store holsteenske røgede sild.

Emil Samsing

Bang=jødisk?
Berentzen=jødisk?
Kh Emil

Bjørn Marcher

Navnenes betydning: Næppe jødiske alene...

Bang: Dansk folkeligt tilnavn overalt i Danmark tilbage fra 1200-tallet. 

Berentzen / Behrend etc er et tysk tilnavn, afledt af Bernhard. Det er også et jødisk slægtsnavn.

Fra Georg Søndergaard: Danske efternavne.

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Inge Nissen

Citat fra: Emil Samsing [50734] Dato 10 Okt 2015 - 10:55
Bang=jødisk?
Berentzen=jødisk?
Kh Emil

Nu hedder han jo ikke Bang, men Banche, og han bliver gift i en kirke g hans børn bliver døbt - og Bærenz eller Berenth med andre stavemåder er jo ikke usædvanlige navne - på Als er der såmænd en Bærens Mølle.


Emil Samsing


Inge Nissen

Hej

Når man søger på navnet Banche i alle amter på ddd.dda er der faktisk 28 med det navn, specielt omkring Svendborg (17) nogen er selvfølgelig gengangere i flere tællinger - men ingen omkring Viborg, hvis stavemåden er den rigtige

Inge