Christian Clemmensen ses sidste gang i Fakse FT 1855 på Vallebo fattiggård - men

Startet af Peter Pedersen, 09 Okt 2015 - 20:45

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

herefter forsvinder såvel han som hans hustru Ane Sophie Hansdatter.

I FT 1855  angives Christian at være 73 år, men han er nu kun 66 og døbt den 2. august 1789 i Karise kirke som søn af Clement Berentsen og Maren Jørgensdatter. Endvidere staves han i FT 1855 som Christian Klemmensen ligesom Ane Sofie opgives som Klemmensen. Hun er døbt Ane Sophie Hansdatter.

I FT fem år før 1850 ses begge i Værløse by, Fakse - Christian opgives da at være 63 og Anne Sophie 52.

Det burde være lige til højrebenet ikke mindst Christians alder taget i betragtning. men de forsvinder som nævnt begge for mig efter 1855, så ville vær glad hvis skarpere øjne end mine kunne hitte dem.

Deres yngste barn Vilhelm arbejder i øvrigt i 1860 som tjenestefolk på Vemmetofte Kalksteen Udskibingspads, det samme gør tror jeg han ældste storebror Frederik.

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

Sanne Andersen

Hej Peter

De er der begge to stadig i FT1860, Fakse sogn, opsl. 29, højre kolonne.

Christian Klemesen, 75, født her i sognet
Ane Sofie Hansd:, 65, født i Vesteregede sogn


Christian Clemmensen dør d. 31/10-1863 i Fakse Sogn, 74 år gl. (opsl. 30)

Med venlig hilsen
Sanne Andersen

Sanne Andersen

Ane Sofie Hansdatter dør d. 23/2-1882 i Fakse Sogn, 87 år gl. (opsl. 191)

Sanne

Sanne Andersen

Christian er i øvrigt døbt d. 2/8-1789 i Fakse Sogn (opsl. 101)

Sanne

Peter Pedersen

Hej Sanne,,

Mange tak for hjælpen, jeg havde stirret mig blind på ikke at kunne finde Christian i DDD, hvorfor jeg troede, at han var død mellem 1855 og 1860.

mvh Peter
Peter Pedersen

Sanne Andersen

Ja, DDD hvad angår Fakse Sogn er tastet som en brækket arm for flere af årgangene og hvis du på DDD for 1860 taster %%% i navn, så er der kun 1581 poster og hvis du gør det samme for 1855, så er der 2924 poster, så der mangler tydeligvis ca. halvdelen.

Sanne

Peter Pedersen

Hej Sanne,,

Jeg var godt klar over, at DDD havde visse huller, men ikke, at det var så grelt.
Men så lærte jeg noget nok engang - indrømmer gerne, at jeg ikke havde tænkt på at tjekke i AO, men det vil jeg gøre fremover, hvis jeg ikke kan finde det i DDD.

Tak nok engang og god week-end
Peter
Peter Pedersen

Thestrup-Bjørn

#7
Hej Peter!

Efter det, jeg kan se, er det på en gård i Faxe Ladeplads, de to mulige brødre er i tjeneste.

Det er da vist kun Peter Hincheldey, der har noget at gøre med "Vemmetofte Kalksteens Udskibningsplads"
- der lå på Faxe Strand (= udfor stedet Hylleholt, der dengang blot var en samling huse) .

På side 6 øverst i dette link kan du se, hvor den lå
http://www.faxekommune.dk/sites/default/files/Lokalplan_300%2038%20Historisk%20redeg%C3%B8relse%20pdf.pdf


Præstø, Fakse, Fakse, Faxø Ladeplads, 37 en Gaard, 325, FT-1860, D6774

Peter Hincheldey 48 Gift Forvalter af Vemmetofte Kalksteens Udskibningsplads  Stege  
Lovise Petersen 55 Gift hans Kone  Kjerteminde  
Mette Sofie Jørgensen 12 Ugift Pleiedatter i Barns Sted  Her i Sognet [Fakse]  
Marie Sofie Mauritzen 23 Ugift Huusjomfru  Kjerteminde  
Mauritz Larsen Mauritzen 22 Ugift Fuldmægtig  Kjerteminde  
Johan Godfred Larsen 84 Enkemand Pensionist  Sæby Sogn, Holbæk Amt  
Hans Larsen 26 Ugift Tjenestefolk  Her i Sognet [Fakse]  
Hans Madsen 19 Ugift Tjenestefolk  Her i Sognet [Fakse]  
Frederik Christiansen 26 Ugift Tjenestefolk  Her i Sognet [Fakse]  
Morten Pedersen 20 Ugift Tjenestefolk  Vordingborg  
Hans Hansen 19 Ugift Tjenestefolk  Herfølge Sogn, Præstø Amt  
Christen Hansen 19 Ugift Tjenestefolk  Her i Sognet [Fakse]  
Jens Jensen 15 Ugift Tjenestefolk  Her i Sognet [Fakse]  
Hans Christensen 16 Ugift Tjenestefolk  Her i Sognet [Fakse]  
Carl Andersen 18 Ugift Tjenestefolk  Kongsted Sogn, Præstø Amt  
Lars Eriksen Schou 61 Ugift Tjenestefolk  Stege  
Peder Nielsen 17 Ugift Tjenestefolk  Her i Sognet [Fakse]  
Vilhelm Christiansen 16 Ugift Tjenestefolk  Her i Sognet [Fakse]  
Jens Larsen 17 Ugift Tjenestefolk  Roholte Sogn, Præstø Amt  
Maren Sofie Olsen 24 Ugift Tjenestefolk  Her i Sognet [Fakse]  
Inger Marie Hansen 25 Ugift Tjenestefolk  Spjellerup Sogn, Præstø Amt  
Johanne Christensen 21 Ugift Tjenestefolk  Hasle Sogn, Sorø Amt  

-----------------

Skal du forske mere om efterslægten f.eks. i Faxe Ladeplads fra ultimo 1879, skal du anvende kirkebøgerne (og folketællingerne) for Hylleholt sogn, der udskiltes fra Faxe sogn.

https://da.wikipedia.org/wiki/Hylleholt_Sogn
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Pedersen

Hej Thestrup-Bjørn,,,

Tak korrektionen - du har givet ret.
Jeg har haft lidt problemer med denne Christian Clemmensen fra Wærløse, der var udlagt far til Karen Marie Christiansdatter født 28.11.2016, men nu tror jeg, at jeg har styr på ham.

Men som for de øvrige aner samler jeg på alt, der kunne være med til at belyse den tid de levede i ikke mindst lokalt stof, så derfor tak for link til udskiftningspladsen - også selvom det så ikke var der sønnerne slog deres folder.

mvh Peter
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Hej Peter.

Hvad er det nu for noget med en datter, der dukker op?
Det står meget uklart for mig.
Hvor er Christian Clemmensens datter Karen Marie født ?
Hvornår - næppe i 2016! - er hun født ?

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Thestrup-Bjørn

Får de også børn i Vester Egede sogn?


Name     Maren Kirstine Christiansdr     
Gender     Female     
Christening Date     23 Jan 1822     
Christening Place     VESTER-EGEDE, PRAESTO, DENMARK     
Father's Name    Christian Clemmensen     
Mother's Name    Ane Sophie Hansdr   



Præstø, Tybjerg, Vester Egede, Denderup Vænge, et huus Mosehuset kaldet, 56, FT-1834, B4826


Hans Andersen 33 Gift  husmand og daglejer 
Inger Jensdatter 36 Gift  hans kone 
Karen Marie Jörgensdatter 13 Ugift  konens børn med 3 mænd 
Mette Kirstine Jacobsdatter 6 Ugift  konens børn med 3 mænd 
Anders Hansen 2 Ugift  konens børn med 3 mænd 
Christian Clemmensen 47 Gift  indsidder og daglejer 
Ane Sophie Hansdatter 34 Gift  hans kone

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Pedersen

Hej Lars,,,,

Nej 1816 selvfølgelig - Præstø, Hellested opslag 132 nr. 12

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=204058#204058,38705844

Samme Karen Marie bliver senere tjenestepige hos den nok så kendte købmand Svendsen i Rengegade, Store Heddinge, hvor Svendsens adopterede søn Fritz, gør hende svanger. Karen Marie bliver nu vist vintervejen, muligvis med en pose penge som kompensation og føder den 2. april 1838 en datter, der døbes Karen Sofie - samme kirkebog opslag 180 nr. 5

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=204058#204058,38705892

med Fritz som udlagt far, men det er en helt anden omen nok så spændende historie.

Christian Clemmensen døbt den 2. august 1789 i Karise kirke som søn af Clement Berentsen og Maren Jørgensdatter, bliver siden gift med Ane Sophie Hansdatter i Vester Egede sogn i Tybjerg herred den 26. november 1821.

Jeg mener som skrevet at have styr på Christian og kikker nu på hans forfædre -
Clement Berentsen gift med Maren Jørgensdatter og Clements far Berent Diderichsen gift med Johanne Nielsdatter. Anerne er fundet ved opslag på nettet og jeg er nu ved at dobbelttjekke oplysningerne.

mvh Peter





Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Ja det er en og samme Christian Clemmensen.
Jeg skal have kikket eventuelle notater om alimentation på RA omkring Christians uægte datter igennem i næste uge.

mvh Peter

Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Jeg har lige tjekket fødslen og dåben i Hellested kirkebog - 1816.

Det har da været en skandale af de større. Den gifte kone Kirsten Christensdatter fik barn med tjenestekarlen fra Værløse.
Kirsten Christensdatter var gift med bødker Søren Larsen i Juellinge Gl. Møllehus.

I folketællingen 1834 er Kirsten Christensdatter opført som enke og almisselem, boende i Arnøje, Hellested sogn. Hos sig havde hun datteren Karen Marie Christiansdatter og en søn Rasmus Thomasen på 15 år.

Hvad blev der af hendes mand bødkeren Søren Larsen?
Døde han - eller fik han bare nok af fruentimmeret?
Hvem er den Søren Larsen?
Jeg har på fornemmelsen, at han kan være søn af skrædder Lars Peitersen og Kirstine Pedersdatter, der ved folketællingen 1801 boede i Arnøje. Hos sig havde de en ugift søn Søren Larsen, der var bødker i "Grønlands handels firma".

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

yes,,,

ret skal nu være ret. Ved fødselen står Kirsten som frasepareret bødkeren :-), men det kan man jo kun gisne om grunden til.

Jeg har ikke fulgt op på bødkeren, da jeg i første omgang forfulgte Karen Marie Christiansen, hendes barn Karen Sofie Christiansen og Karen Maries mor Kirsten Christensdatters skæbner, men de er så sandelig også spændende nok.

Omkring Karen Marie Christiansen så gifter Fritz Svendsen sig senere med jomfru Caroline Petrine Olsen og Karen Marie må have funderet over hvordan hendes skæne havde formet sig ifald Fritz havde giftet sig med hende og hun var blevet frue på den store købmandsgård. I stedet hutler hun sig igennem i Hellested og nyder i 1880 fattigunderstøttelse og det samtidigt med, at Fritz ejer 500 tønder land, herunder Louiseborgskoven, hvor man kronede den årlige fuglekonge.

Men så'en er der jo så meget.

mvh Peter


Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Har fundet en indførsel omkring bødkeren Søren Larsen og han separation

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17352211#217438,

venstre side nederste notat.

vil prøve at se om jeg kan finde sagen :-)

mvh Peter

Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

#16
AO er noget skrammel for tiden.
Hvad ønsker du at linke til? Linket går til en folketælling for Kalvslund i 1901 !?
Og linket går til opslag 1.

Det giver slet ikke mening.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Det var straks meget bedre.

Ja, det er ham - og her ses han med tilnavnet Birkedahl.

Han og Kirsten Christensdatter blev gift i Hellested i 1809:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=150964#150964,25044488 - ops. 172.
"D 4de August forlangt Tillysning til Ægteskab D 6 dito for ung K Søren Larsen Birkedal og Pigen Kirsten Christens Datter tienende paa Juellinge, Forloverne vare Frederich Clemensen Hmd ved Juellinge, og Rasmus Jørgensen i Nyebye."
Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvem der var forlover for hvem; men lidt interessant at se Frederich Clemmensen som forlover. Han er bror til Christian Clemmensen som Kirsten senere lå i med.

Som jeg tidligere gættede på, så er Søren Larsen søn af Lars Peitersen og Kirstine Pedersdatter i Arnøje.
Søren døbtes i Hellested i 1770 (jeg har ikke et link, der længer duer):
"Maria Bebudelses Dag havde Lars Peitersen sin Søn Søren til Daaben, Niels Peitersens Kone af Alsløv bar ham, Fader: Søren Snedker, Peder Hansen, Jens Hemmingsen, Jens Pedersens Kone.
Intr. Dom: Cantate.
"

Søren Larsen og Kirsten Christensdatter var inden de kom til Juellinge en tur over Varpelev, hvor de i januar 1812 fik en datter Karen, der døde få dage gammel.

Søren Larsen Birkedal har en bror Peder Larsen Birkedal, der blev fæster under Universitetet af Elsborghuset i Fakse sogn - og senere ejer af det.
Om deres far Lars Peitersen også havde tilnavet Birkedal ved jeg ikke; men det er vel tænkeligt.
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

#19
Hej Lars,,,

Mange tak for de seneste informationer, som også tidligere, af fornemmeste karat.
Forunderligt, men måske ikke overraskende, som de forskellige personer griber ind over hinanden.

Ja Frederich født omkring 1770, var tilsyneladende en ældre bror til Christian, men hvordan han lige passer ind i forbindelse med brylluppet med Søren Larsen Birkedal - tja.

Kirsten bliver i øvrigt gift igen i den 19. juni 1835 med Jens Andreasen (Hellested 1814-1854 ops 388), er enke 20 år senere og dør 27. august 1862.

mvh Peter
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,,

hmmmm Kirsten Christensdatter var datter af Christen Jensen og Anne Rasmusdatter, der ved FT 1834 bor i Hellested. Sammen har de Anne 13 og Rasmus 2 - og husstanden rummer endvidere Annes mor Margrethe Diderichsen 76 år.

Samme Margrethe Diderichsen er sandsynligvis søster til Christian og Frederich Clemmensen farfar - Berent Diderichsen .-).

Christian og Frederich Clemmensens far var Clement Berentsen ca. 1748/ efter 1789, der så i sin tur var søn af Berent Diderichsen ca. 1712/ efter 1801.

Så næppe tvivl om, at familierne har kendt hinanden.

mvh Peter
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

#21
Peter

Roder du ikke med oplysningerne. Jeg kan intet finde, af det du skiver om i folketællingen 1834?
Og Kirsten kan da ikke i 1834 have en helsøskende på 2 år - en der er omkring 50 år yngre end hende selv!

Hvis du vil oplyse HVOR og HVORNÅR Kirsten er født, så vil det hjælpe meget.

--

Kirstens hanrej af en ægtemand, Søren Larsen kom åbenbart til Fakse by.
I 1823 blev han gift igen i Alslev:
AO - https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=148024#148024,24446044 - ops. 181:
"6 - Manden Bøger Søren Larsen af Faxe, gl: 54 aar / Pigen Sophie Rasmus Dat. hos Gmd. Jacob Hansen i Alsløv, gl: 32 Aar" Forlovere: "for Ham GaarMand Peder Larsen af Alsløv, for Hende Skolelærer Niels Jensen af Alsløv" Viede: "D 17 Octbr 1823 - i Kirken".

Ved folketællingen 1834 boede parret i Alslev by. Hun er da opført som Sophie Jensdatter (er tjekket i originalen).
Søren døde den 21. februar 1837 i Alslev.
Anne / Anne Sophie Rasmusdatter ses som enke i Alslev i folketællingerne 1840, 1845 og 1850. Hun skal være født i Kongsted omkring 1791 (32 år ved vielsen i 1823).
Jeg har ikke fundet hendes død.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

Hej Lars,,,

Undskyld min skrivefejl -

"hmmmm Kirsten Christensdatter var datter af Christen Jensen og Anne Rasmusdatter, der ved FT 1834 bor i Hellested. Sammen har de Anne 13 og Rasmus 2 - og husstanden rummer endvidere Annes mor Margrethe Diderichsen 76 år. "

Det skulle have været 1787 !! - Kirsten blev født den 15. juni 1788 som datter af Christen Jensen og Ane Rasmusdatter - Hellested 1732-1814 opslag 89

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=150964#150964,25044405

mvh Peter
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Det hjalp gevaldigt - 47 år tidligere.

Kirstens forældre må så i 1801 skulle findes i findes i Gammel Møllehus i Hellested
46;3;Hellested By, Gamel Møllehus;4. familie;;Christen Jensen - Husbond;52;gift;1;Tjener forpagteren
47;3;Hellested By, Gamel Møllehus;4. familie;;Anne Didrichsdatter - hans kone;46;gift;1
Jeg har ikke tjekket i originalen; men det ser ud til at Anne har været kendt som Anne Didrichs eller noget i den retning - efter sin morfar?

Og så - desværre - nej, Peter. Kirsten er ikke født den 15. juni 1788.
Hun er døbt imellem den 18. marts og 2. pinsedag, så "Dom: Exaudi" er inden pinse; 6. søndag efter påske - den 4. maj 1788. Der står intet om hendes fødselsdag.

Jeg har ikke styr på alle forbindelserne i Diderich-familie, men det lyder sandsynligt, det du skriver.

Og så er det til til børnefødselsdag med en af de levende i slægten.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

Hej,,,

tak for korrektion - må se at få lært de kirkedage  ::)

mvh Peter
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Synes lige jeg skylder at runde historien omkring Christian Clemmensen, Kirsten Christensdatter og bødker Larsen af.

Jeg var i dag forbi RA og læse det brev som bødkeren sender til det højgrevelige herskab i 1816 og hvor han redegør for Kirstens usømmelige levned.

Det er måske nok det faktum, at hans kone får et barn med Christian, der slår hovedet på sømmet, men forud er gået, at Kirsten i 3 år, har levet adskilt fra bødkeren og opholdt sig som han skriver "snart det ene snart det andet sted", så utilfredsheden har tilsyneladende ulmet et stykke tid  :-[

mvh Peter
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Hej Peter.

Har du evt. en komplet afskrift af skrivelsen - eller en affotografering af den?

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

Hej Lars,,,

Har foto, sender til privaten hvis OK.
Jeg går i gang med en fuld oversættelse i morgen, men umiddelbart ikke så svær.

mvh Peter
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk