Jens rasmussens - Rasmus Jensen i Glud - 17hundrederne

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 10 Okt 2015 - 15:39

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Det er virkelig svært for mig at finde frem til de rette personer i min slægtslinje i Glud, det skulle synes at være ret enkelt, skriften er egentlig let læselig, og så kan man komme tilbage til 1600tallet,
men det almindelige navn, Jens Rasmusøn/Rasmus Jensen, som jo kan blive sådan ved, bagud, gør det ikke nemt!

MINE undersøgelser i Nygårds Sedler - Google navnet - skifter og gennemgang af en mængde sider, har kun kunnet vise følgende, som jeg håber der er en der kan bruge til at finde videre:

Mit udgangspunkt er:  Rasmus Jensen af Bjerregaard, i Glud  -  som findes:

Vejle-Glud - 1760-1780 - opsl. 191 hs næstnederst  -  1775:

Døbt - Fer: 2 Pentar:  var Jens Rasmusøn af Glud, hans barn Rasmus fød d. 15 April - 1775 osv . . . . 
(skulle have søskende med navnene Kirsten - Bodil - Niels - Anne Kirstine, men kan ikke se dem i Glud)

Mener at have forældrene her:  opslag 179 vs #3  -  1774:
Trol. Onsdagen d 20 May blev Jens Rasmusøn af Glud og Maren Jensdatter af Over Glud trol. med hinanden
+
opsl. 184 hs nederst - 1774:
Fredagen d 11 Nov. blev Jens Rasmusøn af Glud og Maren Jensdatter af Over Glud Corpuleret med hinanden


Bjerregård er en slægtsgård, som eksisterer i dag, - og hvad jeg ellers har fundet er:
1740-1759 i Glud:
opsl.111 hs  -  dødfød  barn -  1746  -  Edom die: Rasm: Bjerregaard i Glud
(men jeg finder ikke den Jens, som beskrevet ovenfor - Trol. og viet)

opsl. 176 vs øverst - Jens Rasmusøn i Østrup en Søn kaldet Jørgen
opsl. 208 hs.  -  1753:  døbt, blev Jens Rasmusøn af Østrup 16 April og kaldet --------

Over Glud  -  Glud og Østrup ligger jo dør om dør

Mvh.
Karl-Peter

Henning Grøndahl Andersen

Hej.

Hvis man holdersig til Jens Rasmussen af Glud og Maren Jensdatter af Over Glud g. 01.-11.-177, kunne det se ud til at denne Jens Rasmussen døde 30.-07.-1777 i Glud, 57 år gl. (opsl.184).
Maren Jensdatter af Glud (hun benævnes ikke som enke) blev derefter gift 31.-10.-1777 med Niels Rasmussen af Glud (opsl.225). Deres datter Anne blev født 1778 og beg. 26.-08.-1778 (opsl.234).

V. h.
Henning Grøndahl Andersen

Karl-Peter Dammeyer

Hej igen!

Stor tak til dig, at du fandt disse oplysninger, så er der lidt mere "kød" på familiens ve og vel, og måske det giver et ryk, så jeg kan finde mere om dem

Mvh.
Karl-Peter