Berthe Marie Andersdatters fødsel/dåb

Startet af Bjarne Thorndal Feddersen, 11 Okt 2015 - 15:20

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej
Jeg har et stor ønske om hjælp til overstående.. Jeg har i den forløbende uge været på FB: i slægtsforskning gruppen.. Hvor jeg har fået hjælp og mange gode input, men desværre ikke løst knuden omkring, hvornår Berthe Marie Andersdatter er født/døbt..
Jeg har lidt på hende: død 1804 Thisted, FT. 1801 Viborg Tugthus, vielse 1768 Thisted, og arrestant i Viborg tugthus 2 gange 1795 og 1799, men ingen steder står der en dato for fødsel/dåb..
Ifg. FT: 1801 skulle hun være fra år 1745.

Det drejer sig om Berthe Marie Andersdatter,  "FT: 1801 Viborg Tugthus 2. Birthe Marie Andersdatter K. 56 Aar. f. 1745 Gift. Arrestant."

Jeg syntes efterhånden jeg har været hele Thisted Amtet rundt, men har ikke kunne finde hende.  :'(

Hun blev gift i 1768 med Erich Christensen Kaastrup:  "1768 Torsdagen den, 18 Februar, Blev ungkarl Erich Christensen Kaastrup, trolovet til Pigen Berthe Marie AndersDatter, Momtoft paa Knakken hos Hans Clausen i Thisted.
Cautionisterne for begge være Hans Claus Christensen og Christen Jensen S**d***.  Copulerede D: 7 April."

"KB: 1765 - 1807 Thisted, Hundborg, Thisted. Trolovet og copuleret 1768 opslag 250 nr.3."

Og de får 5 børn i Thisted, hvor den 1. er født 1769 Anne Johanne Erichsdatter Kaastrup, og dør 1772 den sidste Anders Knachergaard Eriksen er født i 1779 i Thisted.. Jeg har ikke fundet ud af, hvorfor han hedder Knachergaard, som det eneste barn.

Hun nævnes nogen steder som Birthe og ellers som Berthe. Jeg ville blive meget glad, hvis der var en eller flere der kunne hjælpe mig og som ville/kunne forfølge sagen.. på forhånd 1000 tak.
:) :)


Ole Dorch

Aldersangivelser på den tid kunne jo godt svinge lidt, så måske skulle du undersøgt hende her nærmere - om ikke andet for at kunne udelukke hende?:

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=170304&side=208&kb=Kirkebog: Thisted, Hundborg, Thisted 1765-1807 FKVD (EM)&height=524

Hun hedder Bierte Marie Andersdatter Rahr, konfirmeres 1765 og angives da at være 15 år.(Hun konfirmeres iøvrigt sammen med en "Knackergaard"). Rahr kunne være tilnavn for sognet Ræhr/ Ræer, og samtidigt kunne hendes forældre være disse her set hos Fs:

Name    Anders Andersen Raahr
Spouse's Name    Benthe Marie Sorensdr
Event Date    16 Nov 1747
Event Place    Thisted, Thisted, Denmark

Deres vielse ses også her: http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=170303&side=148&kb=Kirkebog: Thisted, Hundborg, Thisted 1698-1764 FVD (EM)&height=524

Jeg har desværre ikke lige kunnet finde denne Birthe Maries dåb, hverken i Thisted eller Ræhr.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Ole 1000 tak for dit input...
Åhe du det er efterhånden lidt svært, ja jeg sidder lige i det dilemma, at skulle gå væk fra det fødselsår 1745, som står i FT: 1801, da jeg også har fundet en Birthe Marie Andersdatter i et skifte fra Thisted, hvor navnet optræder 2 gange, men det ene er hun 9 år og det kunne jo passe med 1750. Hvor faderen også er en Anders Andersen, hvor det også ser ud til, at hun har tilknytning til Momtoft, som også står ved hendes vielse.. sååå jeg ved snart ikke hvad vej jeg skal vende mig :-(.. men jeg prøver at følge op på dine link tak.

290 Helle Poulsdatter Dragsbæk i Thisted. 6.7.1759, fol.442.
Enke efter Mikkel [Sørensen] Momtoft, [skifte 16.3.1743 lbnr.142].
8) Kirstine Marie Mikkelsdatter g.m. Laurids Koch Pretzmann i Skiverklit i Hjardemål
Af første ægteskab B:
8) Anders Andersen Momtoft, degn på Hirsholmene, død. E: Birthe Sørensdatter, nu i Langvad i Tømmerby sogn. 3B:
a Anders Andersen 10
b Birthe Marie Andersdatter 9
c Helle Andersdatter 7
2) Niels Andersen Momtoft
3) Christen Andersen i Mandal i Norge
4) Poul Andersen i Arendal i Norge
5) [Anne Andersdatter] g.m. Jens Grishauge
6) Maren Andersdatter g.m. Christen Sørensen Vejlgaard, kobbersmed i Thisted
7) Birthe Marie Andersdatter g.m. Laurids Knakkergaard i Øster Vandet.