Skeppsbyggmästare JG Sörensen eller JC Sörensen i Karrebaeksminde

Startet af Ingemar Gollungberg, 11 Okt 2015 - 15:56

Forrige emne - Næste emne

Ingemar Gollungberg

Det är lite oklart vilket som är rätt. Marcusen i Danmark säger att det fanns en JC Sörensen som var skeppsbyggmästare i Karrebaeksminde 1867 då skonerten Sophie byggdes där. En annan svensk källa uppger SG Sörensen. Den här skutan Sophie hade en redare i Nestved som hette JH Pedersen. Kanske är han även befälhavare. Jag vet inte. 1885 noteras emellertid i skeppslistan att befälhavaren heter L Pedersen och det är nog inte lätt att finna ut vem det var. Året därpå såldes hon till Sverige.
Vänligen
Ingemar

bente lindhardt

Hvad er der helt præcist, du vil have hjælp til?

vh
Bente

Gitte Johansen

Sorø, Øster Flakkebjerg, Karrebæk, Karrebæksminde, et Hus, 213-F2, FT-1880, C8776
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Christian Sørensen   36   Gift   Husfader, Skibsbyggermester      Her i Sognet
Anna Marie Sørensen f. Sørensdatter   34   Gift   hans Hustru      Raaby, Præstø Amt
Poul Christian Sørensen   8   Ugift   deres Barn      Kjøge
Aage Sørensen   7   Ugift   deres Barn      Kjøbenhavn
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ingemar Gollungberg

Tack Gitte, det verkar vara den skibsbygger jag söker. JH Pedersen i Nestved kanske är svårare att hitta för att inte tala om L Pedersen. På L Pedersen framgår inte var han är från ens. Men kanske ändå JH Pedersen  eftersom det finns med Nestved. Jag får inte fram något ännu på DDD men jag försöker andra vägar också.
Vänligen
Ingemar

Ingemar Gollungberg

Hej Bente och tack för att du vill engagera dig i detta. Ursäkta att jag inte uttryckte mig klart. Vad jag ville ha hjälp med är de riktiga förnamnen på personerna och så vill jag stämma av att dessa personer finns.
Vänligen
Ingemar