hjælp til at finde johan Julius Johannesen født 1887 Alstrup sogn/Aalborg amt

Startet af heine petersen, 18 Okt 2015 - 12:49

Forrige emne - Næste emne

heine petersen

hej

jeg vil gerne bede om lidt hjælp til at finde Johan Julius Johannesen f. d. 26 juli 1887 i Alstrup sogn/Gislum/Aalborg

forældre er Johannes Heinrich Christian Krey og Kristiane Mortensen (Østergaard)

Johan er konfirmeret 29. september 1901 i Randers, Sct. Morten sogn/Støvring herred/Randers amt

han har en ældre søster; Ane Marie Kirstine Christiansen født 03. marts 1977 i Næsby, Bjørnsholm sogn/slet herred/Aalborg amt.

hun bliver konfirmeret 05 april 1891 i Alstrup sogn/Gislum herred/Aalborg amt

hvad er Johans' videre skæbne?

jeg har kikket i kirkebøger i området om han måske blev gift? - men har ikke kunne finde noget

mon han kan findes i lægdsrullerne?

nogen der har lyst til at hjælpe...

venlig hilsen
Heine

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Gitte Johansen

Opslag 698

nr. 137

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16480943#19857,1628415




§ 13.
   Den, som i Fredstid uden lovligt Forfald udebliver fra den Session, for hvilken han i Henhold til §§ 10, Nr. 1-6, og 12 er pligtig at fremstille sig, straffes med Bøder fra 10 Kr. til 400 Kr.
   Udebliver han anden Gang eller oftere uden lovligt Forfald fra Sessionen, straffes han med Fængsel, ligesom han taber den ved denne Lovs § 14 hjemlede Ret til at få Udsættelse på en senere Session. Dog kunne også i dette Tilfælde under formildende Omstændigheder Bøder fra 40 Kr. til 400 Kr. ikendes, navnlig når det af den pågældendes Legemsbeskaffenhed klart fremgår, at han er uskikket til al Krigstjeneste, eller han ved en forud for Dommens Afsigelse gående Sessionsbehandling er bleven fundet tjenstudygtig .
   Når nogen tre Gange uden lovligt Forfald er udebleven fra Sessionen, kan derhos, når han træffes og af Udskrivningschefen skønnes tjenstdygtig, straks eller senere efter sin Brugbarhed afgives til Tjeneste ved Hæren eller Søværnet .
   Den, som i Krigstid uden lovligt Forfald udebliver fra den Session, for hvilken han er pligtig at fremstille sig, straffes med Fængsel. Han kan, såfremt han af Udskrivningschefen skønnes tjenstdygtig, straks eller senere efter sin Brugbarhed afgives til Tjeneste ved Hæren eller Søværnet.
   Værnepligtige, der ikke efterkomme den dem i Henhold til § 10, Nr. 7, givne Tilsigelse til Møde for Sessionen, straffes med Bøder. fra 4 Kr. til 40 Kr.
   Vedtegninger om Behandling efter denne Paragraf bortfalde, når lovligt Forfald senere godtgøres for Sessionen eller, for søfarende værnepligtiges Vedkommende, for Udskrivnings-chefen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

heine petersen

hej

tusind tak for svar så hurtigt :-)

hmm han udeblev fra militærtjeneste 3 gange?... ikke godt

han blev vel straffet med fængsel eller...

men her står der ikke meget om hvor han er eller sket med ham?

vh Heine

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

heine petersen

hej

havde faktisk glemt det/tråden fra det gamle DISforum...  2008 - men ja, det ses .-)

er dog stadig på bar bund...

ingen nye oplysninger er dukket op siden



vh heine

Gitte Johansen

Jeg kan ikke finde ham i den omskrevne lægdsrulle, men hvis han stadig er i lægd 427, Randers i 1924, hvor han får sin afsked, burde han måske kunne findes som gift, far m.m., medmindre han er "vagabond" eller lignende.

Har du stadig kopi af det, Verner har sendt til dig om 1916?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Nu har jeg fundet den. Den var i 1905, omskrevet i 1916

Opslag 148, nr. 137

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16480943#19699,1557653

Så er det ikke nemt at vide, hvor han befinder sig, for 1924 er jo nok bare på grund af alder. (36 år)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

heine petersen

hej Gitte
tak for hjælpen :-)


nej det er ikke til at vide hvor han kan være blevet af...

men... faktisk havde han en halv søster.. som jeg heller ikke kan finde...

Johannnes mor havde en (U) datter med fra forrige ægteskab

Ane Marie Kirstine Christiansen
denne halvsøster er født i Næsby, Bjørnsholm, slet, Aalborg d. 03 marts 1877

konfirmeret 05 april 1891 i Alstrup, Gislum, Aalborg

Johan og halvsøsterens forældre - Johannes Heinrich Christensen og Kristiane Mortensen (Østergaard)
bliver gift d. 30 oktober 1881 i Gundersted, Slet, Aalborg

venlig hilsen
heine

Gitte Johansen

Hende her?

Viborg, Rinds, Vester Bølle, Svingelbjerg, 18, 168, FT-1911, D4884
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Søren Elkjær Hansen   18710930   G   Husfader   landbruger   Alstrup Sogn, Aalborg Amt
Ane Marie Hansen   18770303   G   Husmoder   Husgerning   Bjørnsholm Sogn, Aalborg Amt
Helene Hansen   19040615   U   Barn      Svingelbjerg, Vesterbølle Sogn, Viborg Amt
Juliane Hansen   19051203   U   Barn      Svingelbjerg, Vesterbølle Sogn, Viborg Amt
Johanne Kirstine Hansen   19101227   U   Barn      Svingelbjerg, Vesterbølle Sogn, Viborg Amt

Opslag 140, nederst, barn, mor: Ane Marie Kirstine Christiansen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=172010#172010,28878447
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

heine petersen

hej Gitte

tusind tak for det fundne og hjælpen...tror ikke jeg selv havde fundet (halv)søsteren...

nu er der lidt mere at arbejde med.

så er det bare spørgsmålet hvor mon broderen er henne i verden?

venlig hilsen
Heine

heine petersen

hej igen

har kikket efter familie i FT 1916 uden resultat
og ingen af pigerne har jeg fundet konfirmeret...

jeg har kikket ft 1916 Vesterbølle Viborg...

og KB konfirmation for Vesterbølle Rinds Viborg...
vh Hiene

Gitte Johansen

Viborg, Rinds, Vester Bølle, Svingelbjerg, 18a, 175, FT-1921, D4525
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Søren Elkjær Hansen   30-9 1871   Gift   husfader   landbrug   Alstrup Sogn, Aalborg Amt
Ane Marie Hansen   3-3 1877   Gift   husmoder   landbrug   Malle Sogn, Aalborg Amt
Juliane Hansen   3-12 1905   Ugift   barn      Vesterbølle Sogn, Viborg Amt
Johanne Kristjane Hansen   27-12 1910   Ugift   barn      Vesterbølle Sogn, Viborg Amt
Jens Hansen   26-11 1911   Ugift   barn      Vesterbølle Sogn, Viborg Amt
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

heine petersen

hej Gitte

takker for hjælpen..

jeg må indrømmer at det nye AO er lidt forvirrende at begå sig i...det er lige med at finde de forskellige opslag..

jeg har søgt lidt videre bl.a på dk-gravsten.dk og fundet både søren og Anne Marie Hansens gravsten men også deres søn Jens Hansen og han kone...

endnu engang tak for din hjælp...

dog er der stadig Johan der er lidt en drillepind... hvor mon han bliver af...  :-)

venlig hilsen
Heine

heine petersen

HEJ

Ved godt dette er en "gammel" tråd.. 2015... :-)

og havde faktisk glemt den......

men faldt over tråden igen, da jeg kikke mine indlæg igennem....


jeg har stadig ikke fundet Johan....

har forsøgt mig lidt på de oplysninger der kom der i 2015.. men uden held....

FT 1930 har jeg heller ikke fundet ham... !!


nogen der kan hjæpe med Johan...

Venlig Hilsen
Heine



heine petersen

hej

John. tusind tak for hjælpen.. ja hurtigt fundet .. takker

hmm oh ja. mit gamle indlæg på det gamle DIS..

hvad mener du med .. ikke så sært han udeblev fra sessionerne??


vh Heine

John Damm Sørensen

Citat fra: heine petersen Dato 19 Jul 2020 - 00:49
hej

John. tusind tak for hjælpen.. ja hurtigt fundet .. takker

hmm oh ja. mit gamle indlæg på det gamle DIS..

hvad mener du med .. ikke så sært han udeblev fra sessionerne??


vh Heine
Han var jo allerede død i 1905.

Hilsen
John

heine petersen

hej

John.. hvad er og betyder: Forseglings- og registreringsprotokol? det er jeg ikke helt klar over hvad er.....

ja. dør om 18 årige.. livet var jo lige begyndt :-)

et andet spørgsmål... var det normalt at en person der faktisk er død bliver indskrevet i Lægdsrulleerne... skulle "de" ikke ha vist det??


vh Heine

John Damm Sørensen


John.. hvad er og betyder: Forseglings- og registreringsprotokol? det er jeg ikke helt klar over hvad er.....
Jeg mener det stammer fra, at man registrerede værdierne i boet og bagefter forseglede det, så ingen andre en skiftefogden havde lovlig adgang til boet. Registreringen blev senere brugt til at gøre boet op.

ja. dør om 18 årige.. livet var jo lige begyndt :-)

et andet spørgsmål... var det normalt at en person der faktisk er død bliver indskrevet i Lægdsrulleerne... skulle "de" ikke ha vist det??
Normalt blev lægdet underrettet, men det er tilsyneladende ikke sket i dette tilfælde.

Hilsen
John