Mystisk familie Strandgaard i !700 tallet i Ringkøbing amt og sogn.

Startet af Lene Bechsgaard Thomsen, 03 Nov 2015 - 19:57

Forrige emne - Næste emne

Lene Bechsgaard Thomsen

Hej
Håber der er nogen som er mere kreative end mig.

Niels Strandgaard født ca 1723-25. Død den 12/3 1803 Ringkøbing ca 80 år. Han gifter sig den 28/7 1752
Med Maren Pedersdatter.
Jeg har ingen oplysninger om hende, men hun må være død mellem 1753 og 1758
Da de får en søn
Peder Nielsen Strandgaard født den 23/10 1753 Ringkøbing.

Derefter må han være blevet gift med Mette Nielsdatter. Hun dør 24/9 1802 i Ringkøbing 72 år.

Derefter har jeg fundet flere børn med navnet Niels. Det kan jeg heller ikke finde en løsning på, da der ikke er nogen af dem der dør.
Niels Nielsen Strandgaard født 22/4 1758
Niels Krogsgaard født 13/8 1761
Niels Strandgaard født 19/4 1762
Marie Catrine Strandgaard født 22/7 1764
Morten Strandgaard født 9/6 1767
Maren Chartrine Strandgaard Nielsdatter født 11/8 1771

Alle er født i Ringkøbing.

Jeg er meget interesseret i oplysningerne:
Hvor er Niels Strandgaard født?
Hvor er Maren Pedersdatter født og død?
Hvor er Mette Nielsdatter Født ?
Og hvor bliver Mette Nielsdatter og Niels Strandgaard gift??
Og hvorfor er der 3 fødte sønner som hedder Niels? Kan det være den rigtig fader ved dem alle sammen?

Hilsen Lene Bechsgaard Thomsen

Else Skovbo Jensen

Hej
På www.brejl.dk  finder du
507 Mette Nielsdatter i Ringkøbing. 18.10.1802, fol.459B.
E: Niels Strandgaard den ældre. B:
1) Niels Nielsen Strandgaard, skomager i Ringkøbing
2) Morten Nielsen Strandgaard, toldbetjent i København
3) Maren Cathrine Nielsdatter Strandgaard g.m. Thue Ibsen i Ringkøbing Hedegård
4) Maren Nielsdatter Strandgaard over 30 i København.

510 Niels Strandgaard i Ringkøbing. 6.3.1803, fol.464, 465, 478.
Enke efter Mette Nielsdatter, [skifte 18.10.1802 lbnr.507]. B:
2) Niels Nielsen Strandgaard, skomager i Ringkøbing
3) Morten Nielsen Strandgaard, toldbetjent i København
4) Maren Cathrine Nielsdatter Strandgaard g.m. Thue Ibsen i Ringkøbing Hedegård
5) Maren Nielsdatter Strandgaard i København.
Første ægteskab med Maren Pedersdatter. B:
1) Peder Strandgaard i København.
Dokumenter.

Hvis alle de NIELS du nævner er hans børn, er et par stykker da døde før forældrene.

mvh
Else

Mona Skov Jensen

#2
Hej

At 3 sønner døbes ved samme navn, er nok fordi de er opkaldt efter 3 forskellige Niels.

Den første jo helt sikkert efter Mettes far.
Den næste har jo navnet Niels Krogsgaard, så der må have været en mand med dette navn, som de har haft tilknytning til. Måske er han død kort før denne søn fødes. Jeg har i min slægt en mand, der dør meget ung, og i de efterfølgende år, får alle drenge der fødes i familien både hans for og efternavn.
Så til den sidste, ved du hvad Niels Strandgaards far hedder, for det kunne jo tyde på, at han måske også hedder Niels. Sådan at den sidste også er opkaldt efter en bedstefar.


Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen

Svend Strandgaard

Hej
Niels Nielsen Strandgaard den ældre var min tip-tip-tipoldefar. Han forlod Strandgaarden (formentlig Lille Strandgaard, der ikke findes mere) i Gammelsogn, fordi en ældre bror Jens Nielsen Strandgaard skulle overtage gårdfæstet, og slog sig ned i Ringkøbing købstad som skomager,fisker, brændevinsbrænder og værtshusholder. Han og hans sønner må være kommet ud af stavnsbåndet, men det er ikke oplyst hvordan. Måske har faderen Niels Strandgaards købt et fripas til dem.
Han blev som du skriver først gift med Maren Pedersdatter, der fik sønnen Peder. Hun må være død i løbet af få år, for så blev han gift med Nette Nielsdatter Krogsgaard fra Vellinge. Hun fødte mange sønner, hvoraf de fleste kom til at hedde Niels, evt. i kombination med andre navne. Navnet Korsgaard kommer således fra moderens slægt. Mette Nielsdatter fødte desuden 2 døtre. En af sønnerne druknede i Ringkøbing fjord.
Niels Nielsen Strandgaard den yngre blev også skomager i Ringkøbing. Hans ægteskab var barnløst.
To af sønnerne, Peder Nielsen Strandgaard og Morten Nielsen Strandgaard rejste i ungdommen til København. Peder blev glasserer (formentlig glasurlægger) på den kgl. porcelænsfabrik, mens Morten blev havnekontrollør og efterhånden arbejdede sig op i toldvæsenet.
Morten Nielsen Strandgaard var min tip-tipoldefar. Han sluttede sin karriere med at blive toldinspektør i Aalborg, og blev 94 år. Han skrev en selvbiografi der i 1953 blev trykt i Aalborg amts historiske årbog.
Familien er altså ikke så mystisk. Der er dog ingen forklaring på hvorfor de fleste af sønnerne, men ikke alle, blev døbt Niels.
En professionel slægtsforsker, Karen Buchwald, forskede i perioden 1970-90 i Strandgaard-slægten. Jeg har foreløbig ikke kunnet finde ud af hvem der engagerede hende. Hvis nogen kender til dette, vil jeg meget gerne høre nærmere.
Venlig hilsen
Svend Strandgaard
sstrandgaard@mail.dk

Lene Bechsgaard Thomsen

Tusind tak for hjælpen.
Lidt sent svar, men bukkede under for sygdom. Så er først ved at være lidt i gang igen.
Det er spændende læsning, og motivation til at forsætte.
Hilsen Lene