Fuldmægtig Jacob Lynge fra Asiatisk Kompagni

Startet af Michael Klejs, 10 Nov 2015 - 23:35

Forrige emne - Næste emne

Michael Klejs

Er der nogle der kender noget til Jacob Lynges skæbne og familieforhold?
 
Fuldmægtig Jacob Lynge var en af dem, der var involveret i den store bedragerisag i Asiatisk Kompagni omkring 1785 (jf bl.a. Rasch og Sveistrup: Asiatisk Kompagni, fra 1948). Jeg er sandsynligvis i familie med ham via min ane Hans Henrich Lynge, som var arbejdsmand bl.a. ved Asiatisk Kompagni og kan findes i FT 1801 under København, København (Staden), Vester Kvarter, matr. 306. Jeg mangler bare linket mellem de to....

Venlig hilsen
Michael Klejs           

Anne Mortensen


kbhv, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 306, 1083, FT-1801, A5022

Hans Henrich Lynge 56 Gift  Arb.M. 
Maria Magdalena Legt ? 46 Gift  g Hans H.Lynge 
Anne Sophie [Lynge] 15 Ugift  Fader Hans H.L. 
Maria Kirstine [Lynge] 9 Ugift  Fader Hans H.L. 
Anne Kirstine [Lynge] 5 Ugift  Fader Hans H.L. 
Andreas Lynge 2 Ugift  Fader Hans H.L. 
Sidse Cathrine Jørgensen 69 Enke


2xLynge - hvem er din ?
Hvis det er Jacob Chr. Lynge kunne det aldersmæssigt være en bror til Hans Henrich Lynge ?



Navn: Jacob Christian Lynge   Køn: M   Alder: 34   Civilstand: UgiftErhverv: Studiosus Juris   
Kilde: FT-1787   Amt: kbhv   Herred: København (Staden)   Sogn: Sankt Annæ Øster Kvarter
Matr.nr/adresse: Norgesgade


Navn: Jacob Lynge   Køn: M   Alder: 21   Civilstand: UgiftErhverv: ??   
Kilde: FT-1787  Amt: kbhv   Herred: København (Staden)   Sogn: Christianshavn Kvarter   Stednavn: Sankt Annæ Gade

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Johansen

Jeg tror, det er ham her


København, København (Staden), Vester Kvarter, Stadens Arresthuus, Slutterigaden 133, 660, FT-1787, C2170
Jacob Liunge   56   Gift   Gields Arrestant   forhen Bryger

en ud af mange

Uddrag fra

http://www.eremit.dk/ebog/bkh/3/bkh3_3.html

Opdagelsen skete den 2den Mai 1783 og kom meget overraskende, da Ingen havde næret mindste Mistillid til disse Mænds Redelighed. Haaber nød stor Anseelse; man fandt endog, at hans Paapasselighed var saa smaalig, at den tog sig ud som Chikane overfor Underordnede; Kassereren, der havde tjent Kompagniet i 33 Aar, havde altid udmærket sig ved Stræbsomhed, Akkuratesse og et stille sparsomt Levnet, og skjøndt Bogholderen undertiden havde paadraget sig Direktionens Uvillie, mistænkte dog Ingen ham for Snyderier. Ryberg oplyser i sit Skrift om Kassemanglen, at Kasserer Holm i hele April Maaned var kommen med Udflugter, naar Direktionen forlangte Kassens Afslutning, hvorfor den tilsidst tabte Taalmodigheden; i Direktionsprotokollen hedder det derimod, at et af Battier udstedt Vexelbevis, hvoraf man saa, "at der Var Urigtighed mellem ham og Kassereren", forraadte Kassesvigen. Saameget er imidlertid sikkert, at Direktionen strax satte sig i Bevægelse og hurtigt fik et Indblik i Katastrophen, om end ikke i hele dens Omfang, thi Battier var strax flygtet til Sverig, og Haaber druknede sig den 6te Mai om Aftenen. Den eneste af de Skyldige, som foreløbig kunde give Oplysninger, var Kasserer Holm, som blev arresteret den 8de Mai, fordi han ikke vilde give klar Besked. Samme Skjæbne fik hans Fuldmægtig Jakob Lynge, der var dybt indviklet i Sagen, og havde drevet en Handel i Forening med sin Principal, men rigtignok for Kompagniets Penge. Kongens Foged, Etatsraad Ortwed nægtede først at arrestere Lynge, skjøndt man tilbød at stille en Kaution af 62,000 Rdlr., men en kongelig Befaling tvang ham dertil den 16de Mai. For Battiers Paagribelse var der blevet udsat en Pris af 1000 Rdlr., og nogle Baadsfolk fra Hveen lovede at lokke ham over til Sjælland, men Anslaget mislykkedes. Geheimeraad Rosencrone forhandlede med det svenske Hof om at faa ham udleveret, Underekvipagemester Schade blev sendt til Göteborg i samme Anledning med Breve til den derværende Generalgouverneur og det

Forsynet endnu vil unde mig." Samtidig med Direkteurerne havde de forrige Revisorer gjort Forligstilbud mod at betale 1000 Rdlr., hvilket blev antaget, og efter langvarige Forhandlinger og Prutten med Jakob Lynge, blev der i 1789 ogsaa sluttet Forlig med ham. Interessenterne fik med hans andre Kreditorers Samtykke Forlodsret i hans Bo, hvoraf der var indbetalt 176,000 Rdlr. i Kompagniets Kasse, og desuden Krav paa 10,000 Rdlr. Han blev løsladt af Arresten den 11te Februar 1789. Med Hensyn til de øvrige Uordener udenfor Kassemanglen faldt Dommen i April 1791, ved hvilken de forrige Direkteurer og Revisorer tilpligtedes at betale "adskillige betydelige Summer", men Forliget bevirkede atter her, at Kompagniet Intet
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bente Aaris

Dette forklarer vel hvorfor Ortved først nægtede at arrestere Jacob Lynge - han havde været Fuldmægtig hos ham:

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Lynge Mandens erhverv:  Fuldmægtig hos Etats Raad Ordtved
Mandens alder:  40 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  42
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  2
Sogn:  Frimand Kvarter Herred:  København (Staden)
Amt:  København Stednavn:  05b
Indtastningsnr:  C6224 Løbenr.:  81
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Hans Peter Christiansen

Kan det være ham i 1801? Alderen passer.

Præstø, Hammer, Vejlø, Weiløegaard, , 2, FT-1801, C1100

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jacob Lynge   70   Gift   Mand      
Ane Magrethe Davidsen   72   Gift   Hans kone   Lever af liv?? renter   
Chatrine Magrethe Andreæ??   37   Ugift   Til hjelp for de gamle      
Hans Jensen   26   Ugift   Tjenestekarl      
Mvh HP

Michael Klejs

Jeg takker mange gange for fine input.

Venlig hilsen
Michael Klejs


Anders M. Petersen

Hej alle!

Nu hvor Michael har fået svar på sine spørgsmål, så vil jeg lige "kapre" tråden.

Jeg har nemlig et blindt spor i min slægtsforskning, der fører tilbage til Anna Sophia Amalia Lynge - efter sigende født 28. august 1749:

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Voldgade, No. 68 - 1ste Familie, 210, FT-1787, B5764
Christen Holm 30  Gift Husbond Garver 
Anna Sophia Amalia Lynge 38  Gift Hustru  (fejlagtigt tastet som Longe på DDD)
Nicolai 5  Ugift Søn   
Mette 4  Ugift Datter   
Christiana 2  Ugift Datter   
Johanes Olsen Strøm 22  Ugift Tjenestekarl Garversvend 
Peter Rasmus Ebbe 19  Ugift Tjenestekarl Lærerdreng

Bemærk at hun er gift med en Holm - jf. den store bedragerisag!
Ved dåb af barnet Mette (Sofie) ovenfor i 1783 er en "Christen Lynge" med som fadder - han er her:

Samtlige personer i husstanden
København (Staden), Øster Kvarter, , Vingårdsstræde 176 & 177, 3, FT-1787, C1091
Nicolai Ketels 47 Enke(mand) Hosbonde Kongel.?? magaz.Forvalter 
Christian Lynge 33 Ugift  Fuldmægtig 
Anders Friis 40 Ugift Tienestefolk Gaards Karl 
Nille Salmager 27 Ugift Tienestefolk Tienestepige 
Cicilia Fædermands 54 Enke(mand) Tienestefolk Tienestepige

Det er jo nok Anna Sophia Amalia Lynges bror?
Han bliver så spændende nok i 1788 gift med ovenstående Christian Holms søster, Anna Elisabeth Holm.
Familierne bliver altså dobbelt gift sammen.

Kigger jeg på tråden frem til nu, så har vi nogle Lynge som er fuldmægtige og navnet Anne Sofie, der går igen. Tilfældigt, eller er vi inde på den samme familie her? Og er det søskende eller børn?

Anna Sophia Amalia Lynges fødselsdato 28. august 1749 har jeg Googlet mig frem til, men det var et betalingssite uden angivelse af sted eller kilde, så jeg ved ikke mere. Har søgt Christian og Anna Sophia Amalias dåb flere steder i København uden held.

Bemærk også at Lynge ikke er et sjældent navn i København på det tidspunkt!

Er der nogen, der kan finde ud af mere?

Mine data ses her: http://morup-petersen.dk/stamtavle/1003.htm

Med venlig hilsen
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anders M. Petersen

#8
Hej Gitte!

Mange tak for linket - meget brugbart!

Men her ser man igen en præcis fødselsdato på Anna Sophia Amalia Lynge, men uden kilde / dåbsted.
Hvor mon den findes?

Men da Anna Sophia og Christian Holms første datter døbes "Mette" og den anden søn døbes "Poul Christian", er der ikke meget tvivl om, at den side du henviser til har fat i de helt rette forældre!

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Gitte Johansen

Hun er ikke let at finde.

Fandt lige denne

Passer med alder på ham selv og hustru.

Kilde:   OE-1771
Mandens navn:   Paul Liünge [ Lynge]   Mandens erhverv:   Quarteer mester ved det almindelige Hospital
Mandens alder:   45   Mandens civilstand:   Gift
Mandens nr. ægteskab:   2   Mand død (ja/nej):   Nej
Hustru død (ja(nej):   Nej   Hustrus alder:   61
Hustrus civilstand:   Gift   Hustrus nr. ægteskab:   2
Sogn:   Sankt Annæ Vester Kvarter   Herred:   København (Staden)
Amt:   København   Stednavn:   266b
Indtastningsnr:   C7267   Løbenr.:   2349
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anders M. Petersen

#10
Hej Gitte!

Tror du har fundet den HELT rigtige, for jeg fandt i mellemtiden kirkebogs-optegnelse nr. 2 for vielsen mellem Anna Sophia og Christian Holm i Trinitatis kirkebog 1727-1791 side 596 og her er mere information end i min hidtidige kilde, nemlig kirkebogen for 1742-1833:

Huusbryllup d. 16. Februar [1781]
Efter Kongeligt Vielsebrev ægteviede Ungkarl Christen Nicolaisen Holm Garver ved Nørre Vold og Jfr. Anna Sophie Amalia, Quarteermester ved det almindelige Hospital Liunges Datter. For ham lovede Brygger Laurs Møller i farvegaden, for hende, hendes fader.


Så den er god nok - MANGE TAK!

Men jeg har også gennemsøgt alle kirkebøger for København for perioden august til december 1749 uden at finde hendes dåb.

Jeg søger videre!

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Bente Aaris

Vdr.: Hans Henrich(sen) Lynge tror jeg det kan være familien her i FT:1787:

København, København (Staden), Øster Kvarter, , Ulkegade 174, 213, FT-1787, C1091

Hans Hendricsen 41 Gift Huusbonde Arbeidsmand 
Marie Magdalene 31 Gift Hans Kone   
Henrich Bernt 6 Ugift Deres Barn   
Zidse Marie 4 Ugift Deres Barn   
Anne Sophie 2 Ugift Deres Barn

Har fundet Zidse Maries dåb i Skt. Nikolaj 13.april 1784 (opslagnr280):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=156082#156082,26129796

Anna Sophia  f. 9.januar 1786 i Holmens (opslagnr:107):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=151559#151559,25187905

Ane Kirstine 9.maj 1788 i Holmens (opslagnr:225):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=151559#151559,25188023

en Lars Christian 25.april 1791 i Holmens (opslagnr:367):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=151559#151559,25188165

De andre piger har jeg ikke fundet frem til - der bruges ikke Lynge ved de dåber men Hendrichsen -
hvilke antyder faderen må være søn af en Henrich - Moderens navn: Maria Magdalena Licht!

Ved Andreas dåb 11.august 1799 i Skt. Nikolaj bruges Lynge (opslagnr:80):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=156084#156084,26130234

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Michael Klejs

En stor tak til dig, Bente Aaris, det er da helt fantastisk, hvad du har fundet frem!

Venlig hilsen
Michael Klejs   

Benjamin Asmussen

Hej Michael

For endnu flere Lynger i Asiatisk Kompagnis tjeneste vil jeg anbefale dig Enevældens Erhvervsleksikon, som findes her: http://oldenburgbusiness.net/

Her er både en Christian, Hans Christian, en Ulrich Adolph og en uden fornavn. Måske er det også familie, selvom du har ret i, at det ikke er et ualmindeligt navn.

Der er et søgefelt øverst til højre - når du begynder at skrive, søger den med det samme. Sig til hvis du har brug for hjælp. :-)
Med venlig hilsen

- Benjamin Asmussen

Enevældens Erhvervsleksikon:
http://oldenburgbusiness.net/

Michael Klejs

Fantastisk - tak for det!

Venlig hilsen
Michael