Niels Olsen og familie (møllefæster på Tadre mølle i Kirke Saaby sogn)

Startet af Michael Adeler-Bjarnø, 14 Nov 2015 - 23:03

Forrige emne - Næste emne

Michael Adeler-Bjarnø

Niels Olsen (ca. 1723-1805), søn af kromand på Buske kro i Kirke Hvalsø, Voldborg hrd. Ole Knudsen og Anne/Ane Christensdatter bliver 28.6. 1763 møllefæster på Tadre/Taderinge mølle i Kirke Saaby sogn, Voldborg hrd.. I første ægteskab g.m. Maren Kieldsdatter (1724-1769)  fra Haraldsted by og sogn i Merløse hrd., Holbæk sogn.
Ifølge Marens' skifte får de mindst 7 børn, (Sonnerup gods, 1722-97, 14.3. 1769, s. 499-504). På flere hjemmesider angives alle børnene at være født på Tadre mølle (se eks. via Google, "Maren Simonsdatter, f. ca. 1708" - (hun er g.m. Niels bror Knud Olsen, degn i N. Jærnløse).
De 6 af børnene er alle, på nær 2, fødte i Soderup by og sogn, Merløse hrd., Holbæk amt.

Soderup kirkebog, 1746-1814:
Kield - dbt. 5.9. 1751, opsl. 11, Ole - dbt. 13.3. 1752, opsl. 13, Hans - dbt. 1.4. 1753, opsl. 14, Anders - dbt. 17.3. 1754, opsl. 15, (dog er Anders ifølge kb. født i Bukkerup og faderen (Niels Olsens navn er svært at tyde!!), Anne Kirstine - dbt. 17.9. 1758, opsl. 21, ( hun er i moderens skifte 9 år, hvilket må være en fejlskrivning!), Mette Marie (min ane) dbt. 14.2. 1762, opsl. 25, hun skrives dog som født i Tingerup !!,(skrivefejl?), Ane/Anna (Kirstine?) * ca. 1767 og dermed døbt i Kirke Saaby sogn !!
Oplysningen om at børnene, på nær den yngste, er fødte og døbte i Soderup sogn ved vi, fordi i Niels svigerfar, smed og husmand i Haraldsted by, Kield Pedersens skifte fra 1749, Skjoldenæsholm gods, 1745-64, s. 270, oplyses, at Niels er snedkersvend og bor med Maren i Soderup (de bliver gifte i Haraldsted kirke 12.1. 1748).

Som det ses har Maren og Niels ingen børn til dåben i Soderup kirke mellem 1754 og 1758 og igen indtil 1762, hvor Mette Marie fødes; men familien bor sandsynligvis stadig i disse perioder i Soderup sogn. Jeg har sandsynligvis overset nogle af børnene, da Soderup kb. ikke er så nem at tyde.
Håber hermed at have rettet en "gammel" fejlskrivning/tolkning og ser frem til at høre fra Jer der forsker i slægten. Jeg har selv arbejdet meget med Niels og Marens familie ved brug af de få kilder såsom kirkebøger, skifteprotokoller, fæsteprotokoller og folketællinger. Håber dog der stadig findes ikke undersøgte kilder. En interessant familie hvor vi har kromænd gennem 3 generationer på Buske kro, flere møllefæstere og et par "hollændere" (mejerister) på midtsjællandske godser. 
Med en venlig slægtsforskerhilsen
Michael Adeler-Bjarnø 

Michael Adeler-Bjarnø

Om 2 af døtrene til Niels Olsen kan tilføjes:

FT. 1787, Vester Saaby, Kirke Saaby sogn, Nedre Tadre mølle. Ane (Anne) Nielsdatter, ugift, 19 år  (*ca. 1768). Bor hjemme sammen med faren, stedmoren og halvbroderen. Ane/Anen bliver senere gift.

FT. Knabstrupgård, Sønder Jernløse sogn. Anne Kirstine (Nielsdatter) Walsøe, 26 år, ugift, "mandens søster". Her menes broren Kield (Nielsen) Walsøe. Anne C. forbliver ugift. 

Michael A-B

Jamie Jeanett Jaconelli

#2
Hej Michael,
Nu hører jeg til i "direkte linje" til broderen Christen og Maren Simon. Jeg forsøgte at lede efter feks. et fæstebrev eller lignende. Christen overtager Kisserup Møllen i 1745. Denne oplysning har jeg kun googlet mig til, men vil jo gerne se fæstebrevet. Er også begrænset hvad der er af skiftebreve pt.

Een af deres sønner tager til Holland !

Kaya Hermansen

Citat fra: Michael Adeler-Bjarnø [3185] Dato 15 Nov 2015 - 11:33
Om 2 af døtrene til Niels Olsen kan tilføjes:

FT. 1787, Vester Saaby, Kirke Saaby sogn, Nedre Tadre mølle. Ane (Anne) Nielsdatter, ugift, 19 år  (*ca. 1768). Bor hjemme sammen med faren, stedmoren og halvbroderen. Ane/Anen bliver senere gift.

FT. Knabstrupgård, Sønder Jernløse sogn. Anne Kirstine (Nielsdatter) Walsøe, 26 år, ugift, "mandens søster". Her menes broren Kield (Nielsen) Walsøe. Anne C. forbliver ugift. 

Michael A-B

Hej Michael

mht  Anne Kirstine (Nielsdatter) Walsøe så bliver hun gift i 1796

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=152754#152754,25435384

se nr 8 nederst på venstre side.

Venlig hilsen
Kaya Hermansen


Bengt Moss-Petersen

Jeg har lige konstateret, at Ole Knudsen, altså Niels Olsens far, er min 6*tipoldefar.  :)
Min gren er åbenbart Ole Knudsens søn, Christen Olsen Hvalsøe, 1713-1763.
/Bengt Moss-Petersen