Peder Christiansen i Odense Amt året 1834?

Startet af Terje O.B.Olsson, 23 Nov 2015 - 18:48

Forrige emne - Næste emne

Terje O.B.Olsson

Hei.

Det bodde en Peder Christiansen i Odense Amt, Vissenbjerg, Breed Bye, under Folketellingen i 1834.
Han var ca 41 år og gift med Anne Cathrine Mikkelsdtr på 52 år.
Er det noen som vet om denne Peder er den samme personen som ved Folketellingen i 1801          var ca 7 år gammel, bodde i Odense Købstad sogn, Paaske Stræde 658 og hadde Peder Hansen som en pleiefar?
Jeg håper at noen kan gi meg et svar på dette.

Med vennlig hilsen
Terje O.

Henrik Brandt

Ifølge FT 1845 er han født i Veflinge:

Odense, Odense, Vissenbjerg, Kaadekilde, Leervadshuus, et huus, 67, FT-1845, B6752
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Christensen   52   Gift      Huusmand, lever af sin jordlod   Veflinge sogn, Odense Amt
Ane Kathrine Mikkelsdatter   62   Gift      Hans kone   Her i sognet [Vissenberg]
Marie Kirstine Pedersdatter   25   Ugift      Deres datter   do [Vissenberg]

Så han er nok identisk med denne dreng i Veflinge, og ikke ham i Odense:

Odense, Skovby, Veflinge, Sorgenfrie, -, 118, FT-1801, A3469
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Johansen   28   Gift   Mand   Huusmand med Jord og Væver   
Anne Kirstine Nielsdatter   35   Gift   Hans kone   -   
Birthe Cathrine Rasmusdatter   1   Ugift   Deres barn   -   
Peder Christensen   8   -   Hendes uægte barn   -   
Niels Pedersen   62   Gift   Hendes forældre   Lever af Aftægt af Huuset   
Karen Larsdatter   70   Gift   Hendes forældre   -

Terje O.B.Olsson

Hei.
Takk for klargjørende svar.
Da betyr dette enten at Peder fra Odense Købstad har flyttet fra amtet, eller står i Lægdsrullene i 1834? Eller er død?

mvh
Terje O.

Henrik Brandt

#3
Hej Terje,

Før grundloven 1849 var det kun de drenge, som var født på landet, der skulle være soldat. Så hvis den Peder, der boede i Odense, også er født i Odense, kan du ikke finde ham i lægdsrullerne. I 1834 er der flere mænd ved navn Peder Christensen i Odense Amt, som er født ca 1792-1794, så han behøver vel ikke være død eller flyttet fra amtet?

Terje O.B.Olsson

Hei.
Takk Henrik, for ditt svar.
Jeg vil lete videre etter "min" Peder, om han heter Christensen eller Christiansen.
Jeg legger ut et eget spørsmål om Peder i Sorø Amt.

mvh
Terje O.