Problemer med slægtsgren i Sorø amt

Startet af Karen Christiansen, 24 Nov 2015 - 10:48

Forrige emne - Næste emne

Karen Christiansen


Hej,

I har før kunnet hjælpe mig med  "genstridige" aner, så nu prøver jeg igen, og håber på, at jeg atter har heldet med mig:

Det er min 2xtipoldemor Kirstine Wilhelms Datters forældre og morforældre, der giver mig problemer.

Om Kirstine Wilhelms Datter kan jeg oplyse følgende:

Fødsel og Dåb:
KB 1753-1814 Sørbymagle, Vester Flakkebjerg, Sorø, opslag 56 A
10. Mai 1803 hjemmedøbtes Kirsten Hansdatters uægte Datter kaldet Kirstine, Sørbyemagle, født i gaar 9. Mai - Moderen til dette Barn har tjent indtil Skiftedagen den 1. Mai paa Gyldenholm hos Prætorius. Som Barnefader blev udlagt en fremmed Tømmersvend, som hun har navngivet Wilhelm, der omkring den Tid i det forgangne Aar har arbejdet på Gyldenholm. Den 15. Mai blev Barnet bragt til Kirken og blev baaren af Pigen Karen Hansdatter tjenende på Gyldenholm. Faddere: Niels Hansen, Ole Poulsen og Poul Olsen alle Gaardmænd i Sørbye. -

Konfirmation:
KB 1815-1826 Sørbymagle, Vester Flakkebjerg, Sorø - opslag 112
1818 i Sørbymagle Kirke
11.
Kirstine Vilhelms Datter af Gyldenholm Mark.
Uægte Barn. Moderen Kirsten Hansdatter tjenende paa Gyldenholm, angav som Fader, Tømmersvend ved Navn Vilhelm, der arbejdede paa Gyldenholm, da Moderen blev frugtsommelig.
Fød i Sognet den 9de Maj 1803
Dom over Kundskab og Opførsel: Temmelig God
Vaccination i Hyllested, Distr. Chirurg Lindeberg d. 27de Martz 1878
Anført i det almindelige Jevnførelsesregister under Pag: 291

Den 23. december 1825 blev Ane Kirstine Wilhelmsdatter fra Nyrup gift med Jens Nielsen fra Bisserup.

Vielse:
KB 1812-1851 Fyrendal, Øster Flakkebjerg, Sorø - opslag 384
1825
No. 8
Brudgom: Ungkarl Jens Nielsen af Bjerre
Brud: Pigen Kirstine Wilhelmsd: af Nyerup
Forlovere: Gmd. Hans Christensen af Bjerre og Gmd Wincents Pedersen af Nyerup
Vielse: 23. December i Kirken

Resten af det jeg har om hende er irrelevant her, da hun ikke selv  er problemet.

-----

Hendes far Tømrersvenden Wilhelm er jeg temmelig sikker på er Snedkersvend Anthon Wilhelm Friderich Christensen fra Skælskør, da han - så vidt jeg har kunnet finde ud af - er den eneste "træmand" i herredet på det tidspunkt  ved navn Wilhelm.

Om ham har jeg fundet følgende (hans forældre og bedsteforældre har jeg styr på)

Fødsel og Dåb:
KB 1760-1815 Skælskør, Vester Flakkebjerg, Sorø - opslag 21
1774
Løwerdags Morgen d. 12 Marty kl. 2 er fød Christen Rasmussen Snedker og Hustrun Anne Kirstine Hans Datter Lerke Deres liden Søn Anthon Wilhelm Friderich baaren til Daaben Fest. Invocavit Mariæ den 20 Marty af Else Marie Rasmusdatter Glarmester Jens Krydtz og Abigail Hans Datter, Rasmus Snedker, fadder Sr. Henrik Grimmer Escadron, Herløw Snedker og Jørgen Hansen Smed

FT  1787 Skælskør købstad, Vester Flakkebjerg, Sorø, Nordre side Af Ahlgade, nr. 21 - opslag 8
Christen Rasmussen 57 1730 gift hosbonde, snedker
Anne Kirstine Hansdatter 54 1733 gift hans kone
Hans Christensen 27 1760 ugift søn af første ægteskab, snedkersvend
Rasmus Christensen 23 1764 ugift søn af første ægteskab, snedkersvend
Anne Magrethe Christensdatter 18 1769 ugift datter af første ægteskab
Wilhelm Christensen 13 1774 søn af første ægteskab
Kirsten Jørgensdatter 18 1769 ugift tjenestepige
Herr Christian Henrick Riise 45 1742 logerende consumptions controlleur

Konfirmation:
KB 1760-1815 Skælskør, Vester Flakkebjerg, Sorø - opslag 98 B
1789
Confirmerede Søndagen efter Paaske (= 19. april)
Drenge
4. Anthon Wilhelm Friderick ---------- hos Christen Snedker

FT 1801 Skælskør købstad, Vester Flakkebjerg, Sorø
Hans Christensen 41 1760 gift huusbonde snedkermester
Maren Skiellerup 31 1770 gift hans kone
Hans Hansen 6 1795 ugift mandens søn
Peter Johannes Hansen 2 1799 ugift deres søn
Wilhelm Christensen 25 1776 mandens broder snedkersvend
Anna Dorthea Pedersdatter 15 1786 ugift tjenestepige

herefter har jeg intet kunnet finde på ham - hvad blev der mon af ham?

-------

Kirsten Wilhelms Datters mor Kirsten Hansdatter har jeg følgende på:

Fødsel og Dåb:
KB 1753-1814 Sørbymagle, Vester Flakkebjerg, Sorø - opslag 28 A
1778
d: 6 July døbt Hmd: Hans Anders: og Maren Frants D: Sørb: Datter N: Kirsten. Præstens Pige Anne Marie Jørg:D bar Barnet. Fadd: Mads Hans:, Lars Hans:, Jens Sørensen, - Ole Povelsens Hustrun, - alle i Sørbye.

FT 1801 Sørbymagle, Vester Flakkebjerg, Sorø - Sørbymagle - Opslag Nr. 2
Niels Hansen 44 1757 Huusbonde, Bonde, Gaardbeboer
Ane Nielsdatter 26 1775 hans Kone
Ane Nielsdatter 7 1794 deres Barn
Maren Nielsdatter 6 1795 deres Barn
Peder Nielsen 3 1798 deres Barn
Jørgen Nielsen 18 1783 ugift, deres Tjenestefolk
Kirsten Hansdatter 22 1779 ugift, deres Tjenestefolk
Wilhelm Larsen 11 1790 deres Tjenestefolk

men jeg kan ikke finde ud af, hvad der blev af Kirsten Hansdatter efter datterens fødsel - blev hun gift? Fik hun andre børn? Hvor boede hun? Hvor og hvornår døde hun?

-------

Kirsten Hansdatters forældre Hans Andersen og Maren Frants Datter har jeg kun kirkebogsnotatet for deres trolovelse/vielse på:

Trolovelse og Vielse:
KB 1753-1814 Sørbymagle, Vester Flakkebjerg Sorø - opslag 67 A
1777
Trolovede d: 5 Octbr Ungkarl Hans Andersen fra Wollerup og Pigen Maren FrandsD: Sørbym: Forløftningsmænd Jens Hansen fra Wollerup og Lars Hansen i Sørbymagle.
Echtevielse d: 9 Novbr.

Dog kunne det være "min" Hans Andersen i nedenstående folketælling for 1787 i Gimlinge - Wollerup ligger i Gimlinge sogn, så måske har han beholdt sit arbejde i Wollerup efter sit giftermål?

FT 1787 Gimlinge, Vester Flakkebjerg, Sorø - Wollerup Bye - Opslag Nr. 12
Hans Hansen Husbonde 56 1731 Hosbonde Bonde og Gaardbeboer - gift i 1ste Ægteskab
Kirsten Jensdatter 53 1734 Mad Moder - gift i 3die Ægteskab
Ole Hansen 18 1769 barn af sidste Ægteskab
Christian 13 1774 barn af sidste Ægteskab
Sise Hansdatter 10 1777 barn af sidste Ægteskab
Hans Andersen 32 1755 Tjenestefolk - gift i 1ste Ægteskab
Lars Pedersen 10 1777 Tjenestefolk
Marie Nielsdatt 19 1768 Tjenestefolk

Hvor blev de mon af? Fik de andre børn? Hvor og hvornår døde de?

-------

Jeg er helt klar over at det er en STOR  mundfuld, jeg kommer med, men jeg ville være meget taknemmelig, hvis der var nogen, der kunne byde ind på noget af det!  - Denne slægtsgren volder mig i hvert fald store problemer.

På forhånd stor tak!  :)

De venligste hilsener
Karen

Lise Gorgone

Du kan låne: C.Klitgaards bog:En slægt Rosenberg på biblioteket, så du kan få klarhed.

Jeg har kun Thøger Nielsen Rosenberg 1614-1683
og Barbara Thøgersdatter Rosenberg 1644-1693

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Karen Christiansen

Hej Lise Gorgone,

Tak for rådet - jeg vidste ikke, at min slægt havde noget med Rosenberg-slægten at gøre!

Med venlig hilsen
Karen

K. Thidemann

#3
Jeg vil da mene Anne Kirstine Wilhelmsdatters far er tvivlsom.

Hvis det er ham du henviser til, skulle datterens navn være Antonsdatter.

Jeg har gennemgået lægdsrullerne uden at finde en Wilhelm i sognet (Kirkerup).

Kunne også være nedenstående, men i min slægtsforskning tager jeg ingen til indtægt før jeg er helt sikker.

Sorø, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Schielschiør Kiøbstæd, Søndre side paa Ahlgaden 42, 43, FT-1801, B6507
Hans Christensen 41 Gift Huusbonde Snedkermester  
Maren Skiellerup 31 Gift Hans Kone  
Hans Hansen 6 Ugift Mandens Søn  
Peter Johannes Hansen 2 Ugift deres Søn  
Wilhelm Christensen 25 Gift Mandens Broder Snedkersvend  
Anna Dorthea Pedersdatter 15 Ugift Tienestepige
---------

Sorø, Slagelse, Boeslunde, Boeslunde, , 17, FT-1801, C1184
Anton Wilhelm Frederic Kristen Rasmussøn 27 Gift mand inderst, snedker 
Anna Margaretha Peder Erichsøn 27 Gift hans kone   
Anna Kirstine Antons 1 Ugift deres datter
mvh K.Thidemann 9000

Karen Christiansen


Til K. Thidemann

Den Wilhelm Christensen du har fra Folketællingen 1801 er Anthon Wilhelm Friderick Christensen, han kalder sig bare Wilhelm (det blev han også kaldt i Folketællingen 1787). Jeg har i kirkebøger m.m. fundet forældrene og søskende, blandt andet den bror han bor hos, samt hans bedsteforældre.

Men du har ret i, at jeg ikke kan være sikker på det er ham.

Med venlig hilsen
Karen

K. Thidemann

Citat fra: Karen Christiansen [38524] Dato 24 Nov 2015 - 21:59

Til K. Thidemann

Den Wilhelm Christensen du har fra Folketællingen 1801 er Anthon Wilhelm Friderick Christensen, han kalder sig bare Wilhelm (det blev han også kaldt i Folketællingen 1787). Jeg har i kirkebøger m.m. fundet forældrene og søskende, blandt andet den bror han bor hos, samt hans bedsteforældre.

Men du har ret i, at jeg ikke kan være sikker på det er ham.

Med venlig hilsen
Karen


Det har jeg konstateret. Jeg mener bare det er på alt for tyndt et grundlag, men det er jo dit valg.
mvh K.Thidemann 9000

Ole Dorch

#6
Uden at ville blande mig i ,hvem den rigtige Wilhelm Christensen var, skal jeg lige gøre opmærksom på at navngivningsskikken i Boeslunde sogn på den tid var lidt speciel ( både i ft og kb).

At denne person således her kaldes: Anton Wilhelm Frederic Kristen Rasmussøn betyder, at han hedder Anton Wilhelm Frederic - søn af Kristen Rasmussen, og andre steder vil ses kaldet: Anton Wilhelm Frederic Kristensen.

Det samme gælder konen: Anna Margaretha Peder Erichsøn , som andre steder så vil kunne findes som Anna Margareth Pedersdatter - datter af Peder Erichsen.

Angående sidstnævnte faldt jeg lige over dette fra Fs, hvor alder og navne synes at stemme med de omtalte personer:

Name    Ane Magrethe Pedersdatter
Gender    Female
Burial Date    17 Sep 1840
Death Date    10 Sep 1840
Death Place    Korsør, Sorø, Denmark
Age    66
Birth Date    1774
Marital Status    Widowed
Spouse's Name    Wilhelm Christensen

...ses også her:
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=152970&side=286&kb=Kirkebog: Sorø, Slagelse, Korsør - Sankt Povl 1834-1854 FKVJTA (KM)&height=480

...og her i 1826 Korsør begravet en Wilhelm Christensen f. ca. 1775, som må være ovenståendes mand?:
http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=152969&side=207&kb=Kirkebog: Sorø, Slagelse, Korsør - Sankt Povl 1825-1834 FKVDJTA (KM)&height=480

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Karen Christiansen


Til K. Thidemann

Jeg er helt enig i at grundlaget er for tyndt - jeg plejer heller ikke at bruge "tynde" grundlag i min slægtsforskning, i dette tilfælde lod jeg mig bare friste af Wilhelm og tømmermand, da der jo ikke findes mange af slagsen i området, men vil herefter affinde mig med den manglende fader.  :)

Tak for hjælpen!  :)


Til Ole Fabricius Dorch

Tak for din forklaring og svar!  :)

De venligste hilsener
Karen

PS: Jeg vil herefter koncentrere mig om min 2xtipoldemors mødrene side, der som nævnt også volder mig store problemer!





Karen Christiansen

Citat fra: Lise Gorgone [21960] Dato 24 Nov 2015 - 14:22
Du kan låne: C.Klitgaards bog:En slægt Rosenberg på biblioteket, så du kan få klarhed.

Jeg har kun Thøger Nielsen Rosenberg 1614-1683
og Barbara Thøgersdatter Rosenberg 1644-1693

Med venlig hilsen
Lise Gorgone


Der kunne jo være andre der havde brug for for at låne ovennævnte bog - så til orientering findes den IKKE til udlån. Der findes kun et eksemplar på bibliotekerne i Danmark, og det er på Biblioteket Frederiksberg og det er IKKE til UDLÅN, men skal studeres på stedet.

Jeg har netop været på biblioteket, hvor bibliotekaren undersøgte sagen for mig. Han lånte mig i stedet Personalhistorisk Tidsskrift fra 1930-31 men der er kun 8 sider i det omhandlende C. Klitgaards - En slægt Rosenberg.

Karen Christiansen


Hej igen,

Af det tidsskrift, som jeg har lånt vedrørende Rosenbergslægten, så kan jeg med min bedste vilje ikke få øje på tilknytningen mellem nedennævnte tre personer fra Sorø og den jyske Rosenbergslægt, så jeg ville glad, hvis der var nogen der kunne vise mig i den rigtige retning:

Kirsten Hansdatter :

Fødsel og Dåb:KB 1753-1814 Sørbymagle, Vester Flakkebjerg, Sorø - opslag 28 A
1778
d: 6 July døbt Hmd: Hans Anders: og Maren Frants D: Sørb: Datter N: Kirsten. Præstens Pige Anne Marie Jørg:D bar Barnet. Fadd: Mads Hans:, Lars Hans:, Jens Sørensen, - Ole Povelsens Hustrun, - alle i Sørbye.

FT 1801 Sørbymagle, Vester Flakkebjerg, Sorø - Sørbymagle - Opslag Nr. 2Niels Hansen 44 1757 Huusbonde, Bonde, Gaardbeboer
Ane Nielsdatter 26 1775 hans Kone
Ane Nielsdatter 7 1794 deres Barn
Maren Nielsdatter 6 1795 deres Barn
Peder Nielsen 3 1798 deres Barn
Jørgen Nielsen 18 1783 ugift, deres Tjenestefolk
Kirsten Hansdatter 22 1779 ugift, deres Tjenestefolk
Wilhelm Larsen 11 1790 deres Tjenestefolk

Mit oprindelige spørgsmål var: Hvad blev der af Kirsten Hansdatter efter datterens fødsel - blev hun gift? Fik hun andre børn? Hvor boede hun? Hvor og hvornår døde hun?

-------

Kirsten Hansdatters forældre Hans Andersen og Maren Frants Datter :

Trolovelse og Vielse:KB 1753-1814 Sørbymagle, Vester Flakkebjerg Sorø - opslag 67 A
1777
Trolovede d: 5 Octbr Ungkarl Hans Andersen fra Wollerup og Pigen Maren FrandsD: Sørbym: Forløftningsmænd Jens Hansen fra Wollerup og Lars Hansen i Sørbymagle.
Echtevielse d: 9 Novbr.

Dog kunne det være "min" Hans Andersen i nedenstående folketælling for 1787 i Gimlinge - Wollerup ligger i Gimlinge sogn, så måske har han beholdt sit arbejde i Wollerup efter sit giftermål?

FT 1787 Gimlinge, Vester Flakkebjerg, Sorø - Wollerup Bye - Opslag Nr. 12Hans Hansen Husbonde 56 1731 Hosbonde Bonde og Gaardbeboer - gift i 1ste Ægteskab
Kirsten Jensdatter 53 1734 Mad Moder - gift i 3die Ægteskab
Ole Hansen 18 1769 barn af sidste Ægteskab
Christian 13 1774 barn af sidste Ægteskab
Sise Hansdatter 10 1777 barn af sidste Ægteskab
Hans Andersen 32 1755 Tjenestefolk - gift i 1ste Ægteskab
Lars Pedersen 10 1777 Tjenestefolk
Marie Nielsdatt 19 1768 Tjenestefolk

Mit oprindelige spørgsmål var: Hvor blev de af efter Kirsten Hansdatters fødsel? Fik de andre børn? Hvor og hvornår døde de?

-------

På forhånd tak!

De venligste hilsener
Karen