Else Marie Lasdatters slægt Øster Høgild 16 - 1700 tallet

Startet af Annette Damgaard Hansen, 24 Nov 2015 - 16:42

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Jeg leder efter et hint til hvem Else Marie Lasdatters forældre eller slægt kan være.
Else Marie Lasdatter blev gift med hosekræmmer Niels Madsen Royen d. 24 Nov 1737 i Øster Høgild. Han kom fra Sunds sogn. Else Marie dør 20 marts 1742 I Rind sogn.

Kirkebøgerne fra Rind sogn går ikke langt nok tilbage til, at man kan spore Else Maries forældre, men da Niels Royen bliver gårdboer i Øster Høgild, må han vel have overtaget Else Maries fædrene gård.

Jeg fundet følgende på et tidligere link:
Han (dvs. Jacob Nielsen Schophus) boede i Hanberggrene (læs: Arnborg grene) Arnborg S., og er 1735 Vitterlighedsvidne, da Mathias Jacob Nielsen, boende Ørnhoved kendes skyldig at være til velagte Mand Christen Pedersen Simmelkjær, boende i Øster Høgild, Rind S., hans Stifsøn Niels Lassen 266 Rdl. 4 M., som er hans tilfalden arvepart efter hans salig Fader.

Mon Else Marie kan være en søster til denne stedsøn Niels Lassen?

Christen Pedersen Simmelkjær af Øster Høgild køber Arnborg kirke med gods i 1738 fra Sr. Jakob Nielsen Skophus, der boede i Grene, Arnborg. Man ved også at Niels Madsen Royen og hans bror Christen Madsen Royen indgik et samarbejde, hvor de handlede med kirker. I 1747 køber de Haderup sogns kirke, som Niels sælger til Peder Frølund Jensen.

På linket kan jeg se, at der findes en Lassen slægt, der hænger sammen med en Schophus slægt
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1390

Det interessante er at Niels Madsen Royens anden kone var Sidsel Thygesdatter, der var datter af Thyge Lauridsen Tarm aka Thyge Skoophuus. Mon der er en sammenhæng, og kan Else Marie Lassdatter evt. være datter af den Lass Mickelsen, der nævnes i de tidligere tråd?

Med venlig hilsen
Annette Damgaard

Arne Feldborg

Lige en kommentar: Når der tales om en Lassen / Skophus forbindelse, så er det den gamle Skophus familie i Skophus i Sunds der tænkes på.

Thyge Skophus er ikke en del af den familie. Om hans første kone evt. kunne være det er usikkert, hun er ikke en kendt datter af Lassen familien i Skophus.

Den Lass Michelsen i Gjellerup der nævnes er vist for ung til at kunne være hendes far.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Annette Damgaard Hansen

Hej Arne

nej, det bliver sikker svært at finde ud af. Men det var Niels Madsen Royen første kone Else Marie Lassdatter, jeg tænkte kunne være relateret til Lassen / Skophus slægten - da hun var fra Øster Høgild og grundet dette citat:

CitatHan (dvs. Jacob Nielsen Schophus) boede i Hanberggrene (læs: Arnborg grene) Arnborg S., og er 1735 Vitterlighedsvidne, da Mathias Jacob Nielsen, boende Ørnhoved kendes skyldig at være til velagte Mand Christen Pedersen Simmelkjær, boende i Øster Høgild, Rind S., hans Stifsøn Niels Lassen 266 Rdl. 4 M., som er hans tilfalden arvepart efter hans salig Fader
.

Jeg synes det virker logisk, men det lader sig nok ikke besvie.

Vh Annette

Arne Feldborg

Else Lasdatter og Stifsønen Niels Lassen kun godt være søskende. Men i så fald har de næppe Lassen navnet fra den gamle Skophusfamile. Der er simpelthen ikke en Las til overs der kunne være far til dem. Mændene i den familie på den tid er rimelig godt kendte.

Men det dog lidt underligt hvorfor det er Mathias Jacob Nielsen der indestår for arven. Det kunne tyde på, at den afdøde på een eller anden måde er i nær familie med ham eller hans kone (en svoger måske?).

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Annette Damgaard Hansen

#4
Hej Arne

Ja det var i den retning jeg tænkte, for hvis Niels Royen, der egentlig kom fra Sunds, bosætter sig i Øster Høgild, hvor hans første hustru Else Marie skulle være født, så kunne hun jo godt være Niels Lassen søster.

Fandt denne udredning på Hammerum-herred.dk

CitatI slægtsbogen Lassen, står det anderledes formuleret;

d. 2 Maj kendes Mathias Jacob Nielsen boende i Ørnhoved, skyldig at være til velagte Mand Christen Pedersen Simmelkiær, boendes i Øster Høgild, Rind S., hans stifsøn Niels Lassen, børnefødt i Ørre Sogn i Oustrup By, 266 Rdl. 4M., som er hans tilfaldne Arvepart efter hans salig Fader. Blandt Vitterligshedsvidnerne er Jacob Nielsen Schophuus. V.L Sk. og Ptpr. Bd. 40 S. 721.

Mathias Jacob Nielsen Lassen er fætter til Jacob Nielsen Schophuus ( søn af Inger Lasdatter og Niels Matsen fra Skophuset) Mathias Jacob Nielsen Lassen får i 1737 en søn kaldet Niels Lassen, så ham kan vi udelukke som den omtalte Niels Lassen. Men Inger Lasdatter´s søn Las Niels Skophus får en søn med Helvig Pedersdatter Wium, f. før 1723, han hedder Niels Lassen. Om Jacob Nielsen Skophus har taget ham som stifsøn, er jo en mulighed hvis han ikke selv forventede at få arvinger.

Jeg har indtryk af at begrebet ´stifsøn´ ofte dækkede over en arve-aftale.

Eller også var der bare flere, der hed Lassen/Lassdatter i Øster Høgild?

VH Annette