Peder Christiansen i Sorø Amt 1834?

Startet af Terje O.B.Olsson, 24 Nov 2015 - 21:18

Forrige emne - Næste emne

Terje O.B.Olsson

Hei.
Det bodde en Peder Christiansen, 41 år, under FT-1834, i Sorø Amt, med adresse Vester Flakkebjerg, Eggerslevmagle. Han var da gift med Lisbeth Pedersdtr på 47 år. Yrke:smed.

Nå lurer jeg på om denne Peder er den samme personen som i FT-1801 var 5 år, med far: Christian Jensen 54 år og mor:Sidse Pedersdtr 53 år. De hadde den gang adresse: Øster Flakkebjerg, Kvislemark sogn.

Jeg  er glad for et svar på dette spørsmålet.
På forhånd takk!

Med vennlig hilsen
Terje O.

Birte Wienecke

Her er han i 1840 1845 og 1801

Sorø, Vester Flakkebjerg, Faardrup, Faardrup Bye, et Huus, 22, FT-1840, B8620

Peder Christiansen 48 Gift  Smed 
Lisbeth Pedersdatter 52 Gift  hans kone 
Jens Pedersen 21 Ugift  deres Børn 
Trine Pedersdatter 16 Ugift  deres Børn 
Ane Pedersdatter 13 Ugift  deres Børn 
Jørgen Jørgen !! 6 Ugift  Plejebarn


Sorø, Vester Flakkebjerg, Faardrup, Faardrup By, Et Huus, 10 [10F1], FT-1845, C1734

Peder Christiansen 52 Gift  Huusmand og Smed Eggeslev S Sorø Amt 
Marie Hansdttr 56 Gift  Hans Kone Tjæreby S Sorø Amt 
Ane Pedersdttr 18 Ugift  Deres Datter Gimlinge Sogn Sorø A 
Jørgen Pedersen 11   Pleiesøn, hos de Gamle Her i Sognet [Faardrup] 

Sorø, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, Eggeslevmagle By, , 36, FT-1801, B8548


Christian Jensen 33 Gift Mand Huusmand med Jord og Smed 
Kirsten Pedersdatter 31 Gift Hans Kone [Christian Jensen]   
Peder Christiansen 8 Ugift Barn [Christian Jensen]   
Jacob Christiansen 7 Ugift Barn [Christian Jensen]   
Frederik Christiansen 3 Ugift Barn [Christian Jensen]   
Jens Christiansen 1 Ugift Barn [Christian Jensen]   
Lars Pedersen 21 Ugift Konens Broder [Kirsten Pedersdatter] Smedesvend

mvh Birte

Terje O.B.Olsson

Takk for svar.

Da ser det vel ut som at Peder Christiansen fra Vester Flakkebjerg ikke er den samme personen som Peder Chr. i Øster Flakkebjerg, Kvislemark sogn. Stemmer det?
Har du mulighet til å følge Peder Christiansen fra Øster Flakkebjerg, Kvislemark sogn, opp fra FT-1801 til for eksempel  FT-1834 eller 1840/1845?? Det hadde vært fint om du klarte det.

Med vennlig hilsen
Terje

Birte Wienecke

Det er jo straks sværere at gå frem, og man skal helst finde ham i 1845 hvor der er hvor han er født, men du kan jo selv gå ind på www.ddd.dda.dk , men var det ikke smeden du var i familie med? Ham fra Øster Flakkebjerg kan jo være født mange forskellige steder da han er "et antaget" barn, han kan være barnebarn, men det står der som regel.
mvh Birte

Terje O.B.Olsson

Hei Birte.

Takk igjen for svar fra deg.
Den Peder fra Danmark som er "min" Peder, er  gift i Norge sept.1822, og bosatt her i sin videre levetid. Jeg finner ikke dato for hans fødsel, heller ikke fødested i Danmark, heller ikke hans foreldre.                                                                                                                                   Når det gjelder denne Peder fra Sorø amt som er registrert i FT-1801 er han spesielt interessant for meg hvis han ikke bor i Danmark etter året 1821.  FT-1834 bør kunne vise om han fortsatt bor i DK 1834.                                                                                                                                          På denne måten arbeider jeg meg frem gjennom alle amtene i landet. Med god hjelp fra dere som kan dette så mye bedre enn det jeg kan. Jeg ser nøye gjennom det du har skrevet, for å se hva som passer inn i mine spørsmålsstillinger.

Med vennlig hilsen
Terje O.