Ole Hansen død/forsvundet i Haldum sogn 1835/36

Startet af Lars J. Helbo, 25 Nov 2015 - 17:30

Forrige emne - Næste emne

Lars J. Helbo

Jeg vil lige prøve med et af mine hængepartier  ;)

Min tip-2-oldefar Ole Hansen bliver gift med Maren Olesdatter den 29. juli 1828 i Haldum sogn. Han er da ifølge kirkebogen 40 år gammel.

I FT-1834 står han i samme sogn som 56 år gammel.

Den 8. juni 1835 får han en datter døbt i Haldum.

Den 1. april 1836 bliver denne datter begravet. Hun står da som datter af "salig Ole Hansen". I Frijsenborg dødsregistreringsprotokol står hun som datter af enke Maren Olesdatter.

Meget tyder altså på, at Ole Hansen er død mellem juni 1835 og marts 1836. Men han står ikke i kirkebogen. Han står ikke i nogen af nabosognene. Han står ikke i Frijsenborg dødsregistreringsprotokol (som han jo burde høre under, når datteren åbenbart gør).

Er der nogen, der har set ham gå omkring?

Lars J. Helbo

Det er da utroligt. Nu fandt jeg ham  ;D

Har ledt efter ham i over 10 år, og så finder jeg ham lige efter at jeg havde skrevet det her. Jeg var jo sikker på, at han skulle høre under Frijsenborg, når datteren står i deres dødsanmeldelser; men nu kom jeg alligevel til at kigge i herredsfogedens navneregister til skifteprotokol, og så viser det sig, at han har arbejdet som daglejer i Kasted. Der er han så død, og så er han åbenbart blevet registreret af herredsfogeden, fordi han var udenfor godsets område.