Andrew M Neilsen, født 1850 i Danmark

Startet af Ole Petter Vik, 26 Nov 2015 - 16:22

Forrige emne - Næste emne

Ole Petter Vik

Andrew M Neilsen, født 1850 i Danmark

Også kjent som Andrew M Nelson. Sannsynlig opprinnelig navn Andreas Nielsen (eller kanskje Anders Nielsen, selv om dette ville blitt Andy Nelson).

Han var alltid nøye med M, som sannsynligvis betyr Martin eller Martinus.

Jeg har søkt etter informasjon om denne personen lenge, uten å lykkes. Det er en utrolig mengde Andreas Nielsen i Danmark. Selv i USA finnes det mange Andrew Nielsen som er født i Danmark i 1850!

---

Jeg vet svært meget om ham mens han var i USA, men hans opprinnelse i Danmark er ukjent.
Jeg vet at han, i forbindelse med søknad om amerikansk statsborgerskap 2. oktober 1876, sa at han ankom USA (New York) 10. mai 1874, fra København.

Første spor jeg har er folketellingen i Indiana (USA) i 1880 hvor han bor i Grant Township, Benton county, arbeider som Farmer.

Han bor sammen med Peter Nelson, som er oppført som «servant». Begge to er oppført med Danmark som fødested, med begge foreldre som født i Danmark. Kan de være brødre?

Alder på Andrew 11. juni 1880 er oppgitt til 29 år og Peter til 20 år.

Senere folketellinger viser at han får to sønner i Indiana: Andy Peter Nelson, født 10. mai 1884 i Fowler, Benton county. Neils J Nelson, født juli 1886 samme sted.

I følge søknad om statsborgerskap opplyser han senere at han flyttet, sammen med familien til Clay county, South Dakota. Etter dette har jeg meget god oversikt over ham og hele familien.

I folketellingen for 1900 opplyser han 11. juni at han er 49 år og født i oktober 1850.

Han giftet seg i 1883 med Johannne Marie Christine Eriksen, født i Glesborg, Djurs Nørre, Randers amt, 12. april 1859. I følge hennes nekrolog reiste hun til USA umiddelbart etter bryllupet.

Johannne Marie Christine Eriksen ble gift 14 mars 1878 i Hemmed kirke, Djurs Nørre, Randers amt med Anders Peter Sørensen født 9 november 1856 i Hou, Kær, Ålborg amt. Johanne fødte deres sønn Laurits Kristjan Sørensen 23 januar 1879 i Hemmed, Djurs Nørre, Randers amt.

Anders Peter Sørensen dør tydeligvis og hans sønn vokser opp med Anders' foreldre, som har flyttet tilbake fra Djurs Nørre til Hals, Kjær, Ålborg amt (folketellingen for 1890).

Hvor Johannne Marie Christine Eriksen er da, har jeg ikke funnet ut av. Men fra hennes nekrolog står hun oppført med en sønn (Chris, født i 1882). Det er sannsynlig at han er døpt Christian, men Christopher eller lignende er også mulig.

Begge sønnene reiser til USA (det er uklart om Laurits reiser sammen med sin mor eller kommer senere, men han er klar over hvor hun bor i USA og fører henne opp som nærmeste pårørende i WWI draft dokumentet 6 november 1918 i New York). Chris bosetter seg i South Dakota, mer er aldri registrert sammen med sin mor på noen folketelling.

Jeg har prøvd å finne ut:

1.   Hvem er Andrews M Neilsen? Hva er hans opprinnelige navn, fødselssted og dato.
2.   Når han reiste fra Danmark? Kan ikke finne noen med passende alder som reiste fra København i aktuell periode.
3.   Hvordan kom Andrew og Johanne i kontakt med hverandre? Han må jo ha kjent henne før de giftet seg. Siden Johanne var 15 år og han var 24 da han reiste til USA, virker det lite sannsynlig at de kjente hverandre før.
4.   Når og hvor giftet han og Johanne seg?
5.   Når reiste de tilbake til USA?
6.   Når og hvor døde Anders Peter Sørensen?

Jeg har hatt små problemer med å finne tilsvarende personer som reiste fra Norge til USA. Det burde jo være både avreisedokumenter fra Danmark og ankomstdokumenter i USA (og transittdokumenter fra England, hvis man reiste innom der).

Jeg prøvd å finne hvilke skip som ankom New York den aktuelle dato, uten hell. Noen tips?

Jeg har i mange uker prøvd alle betalsystemer (og familysearch.org), uten å lykkes, så tips mottas med takk.

Ole Petter Vik, Asker, Norge
Ole Petter Vik, Asker, Norge

Medlem av DIS-Norge.

Birte Wienecke

Udvandrede fra København.
Hvis vi antager at han  hed Anders Nielsen i Danmark, er han den eneste der passer.


Nielsen, Anders Stilling:  Sømand
Alder:  23 Bestemmelsessted:  Chicago
Kontrakt nr.:  176500 Forevisningsdato:  23-07-1874
Sidste oph.sogn:  Kolding Sidste oph. amt:  Vejle
Sidste oph.sted:  Kolding Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  Chicago Bestemmelses stat:  Illinois
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I7374Ø0617

mvh Birte

Eva Morfiadakis

Han giftet seg i 1883 med Johannne Marie Christine Eriksen, født i Glesborg, Djurs Nørre, Randers amt, 12. april 1859. I følge hennes nekrolog reiste hun til USA umiddelbart etter bryllupet.

Den meningen tolkar jag att de blev gifta i Danmark. ???

Eva M
Eva M

Ole Petter Vik

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 26 Nov 2015 - 20:43
Han giftet seg i 1883 med Johannne Marie Christine Eriksen, født i Glesborg, Djurs Nørre, Randers amt, 12. april 1859. I følge hennes nekrolog reiste hun til USA umiddelbart etter bryllupet.

Den meningen tolkar jag att de blev gifta i Danmark. ???

Eva M

Sitat fra nekrologen: In July 1883 she was married to Andrew Nelson directly thereafter coming to the United States.

Det finnes ikke spor av noe ekteskap i USA. Johanne er sannsynligvis baptist (hun er i alle fall begravet på en baptist kirkegård i Viborg, South Dakota) og det kan jo tenkes at man kunne gifte seg i baptistkirken. Jeg vet ikke. I så fall har de kanskje egne kirkebøker.
Ole Petter Vik, Asker, Norge

Medlem av DIS-Norge.

Ole Petter Vik

Citat fra: Birte Wienecke [10679] Dato 26 Nov 2015 - 20:11
Udvandrede fra København.
Hvis vi antager at han  hed Anders Nielsen i Danmark, er han den eneste der passer.


Nielsen, Anders Stilling:  Sømand
Alder:  23 Bestemmelsessted:  Chicago
Kontrakt nr.:  176500 Forevisningsdato:  23-07-1874
Sidste oph.sogn:  Kolding Sidste oph. amt:  Vejle
Sidste oph.sted:  Kolding Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  Chicago Bestemmelses stat:  Illinois
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I7374Ø0617

mvh Birte

Dessverre, han passer ikke. AMNs ankomst NY var i mai 1874.

Men jeg har denne, som jeg dessverre ikke har funnet noe mer om.

Han er ikke født i Skæve. Alder passer helle ikke helt. i april 1874 bør AMN kun være 23 år, hvis vi antar at hans oppgitte fødselsmåned (oktober) er korrekt.

Navn:    Nielsen, Andreas Marinus   Stilling:    Tjenestekarl
Alder:    24   Bestemmelsessted:    Chicago
Kontrakt nr.:    69500   Forevisningsdato:    15-04-1874
Sidste oph.sogn:    Skæve   Sidste oph. amt:    Hjørring
Sidste oph.sted:    Skjæve, Hjørring   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    Chicago   Bestemmelses stat:    Illinois
Skibsnavn:    Indirekte
IDkode:    I7374N2411
Ole Petter Vik, Asker, Norge

Medlem av DIS-Norge.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Birte Wienecke

#6
jeg kan se han blev fundet.
mvh birte

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karin Jørgensen

Folketælling
Aalborg, Kær, Hals, Gaaser, et Hus, 9, FT-1855, C9085
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Niels Knudsen    42    Gift    Husmand, lever af sin Jord       Hals Sogn, Aalborg Amt
Ane Jørgensdatter    39    Gift    hans Kone       Vrejlev Sogn, Hjørring Amt
Knud Jørgen    13    Ugift    deres Børn       Hals Sogn, Aalborg Amt
Lars Christian    11    Ugift    deres Børn       Hals Sogn, Aalborg Amt
Mette Johanne    7    Ugift    deres Børn       Hals Sogn, Aalborg Amt
Andreas Marinus    5    Ugift    deres Børn       Hals Sogn, Aalborg Amt
Udøbt Drengebarn    1    Ugift    deres Børn       Hals Sogn, Aalborg Amt

Hals kirkebog
ungkarl Andreas Marinus Nielsen, Mejlskov, Hals, 32 år
viet 22-07-1883 i Hals
enken Johanne Marie Kirstine Eriksen, Hals, 24 år
forlovere Lars Chr. Nielsen og Søren Andersen

Med venlig hilsen Karin

Ole Petter Vik

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 26 Nov 2015 - 22:49
Han er her

nr. 23

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163298#163298,27429856

Fantastisk! Hjertelig takk.

Jeg trodde jeg hadde søkt gjennom Hals' kirkebøker også, men tydeligvis ikke godt nok..
Ole Petter Vik, Asker, Norge

Medlem av DIS-Norge.

Ole Petter Vik

Citat fra: Karin Jørgensen [844] Dato 26 Nov 2015 - 22:57
Folketælling
Aalborg, Kær, Hals, Gaaser, et Hus, 9, FT-1855, C9085
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Niels Knudsen    42    Gift    Husmand, lever af sin Jord       Hals Sogn, Aalborg Amt
Ane Jørgensdatter    39    Gift    hans Kone       Vrejlev Sogn, Hjørring Amt
Knud Jørgen    13    Ugift    deres Børn       Hals Sogn, Aalborg Amt
Lars Christian    11    Ugift    deres Børn       Hals Sogn, Aalborg Amt
Mette Johanne    7    Ugift    deres Børn       Hals Sogn, Aalborg Amt
Andreas Marinus    5    Ugift    deres Børn       Hals Sogn, Aalborg Amt
Udøbt Drengebarn    1    Ugift    deres Børn       Hals Sogn, Aalborg Amt

Hals kirkebog
ungkarl Andreas Marinus Nielsen, Mejlskov, Hals, 32 år
viet 22-07-1883 i Hals
enken Johanne Marie Kirstine Eriksen, Hals, 24 år
forlovere Lars Chr. Nielsen og Søren Andersen

Med venlig hilsen Karin

Hjertelig takk. Er det vanlig at det er to mannlige forlovere?

Bruden har kanskje ikke så mange venner i dette området (hun er jo fra Djurs Nørre). Hun har nok fulgt sin sønn, sammen med sine svigerforeldre, tilbake til Hals, etter at hennes første mann døde.

Da gjenstår det å finne hennes sønn nummer to (Chris). Bør nok være i Hals' kirkebok.
Ole Petter Vik, Asker, Norge

Medlem av DIS-Norge.

Gitte Johansen

Chris er ikke i Hals i 1890 hos bedsteforældre

Aalborg, Kær, Hals, Hals By, et Hus, 123 [7], FT-1890, D2915
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Søren Andersen   66   Gift   Husfader   Arbejdsmand   Hals
Ane Johanne Andersen   53   Gift   Husmoder      Østerhassing Sogn, Aalborg Amt
Laurits Kristian Sørensen   11   Ugift   Plejebarn      H?? Sogn
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ole Petter Vik

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 26 Nov 2015 - 22:53
Han når at blive far til barn i Skæve

13-01-1875

nr. 1

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=168905#168905,28362818

Ja, det er vel teknisk mulig. AMN ankommer New York 10. mai 1874.

Det gjenstår å se om det faktisk er samme AMN.

Det er i alle fall ganske sannsynlig at det er samme AMN som reiser til Chicago (se tidligere i tråden).
Ole Petter Vik, Asker, Norge

Medlem av DIS-Norge.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ole Petter Vik

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 27 Nov 2015 - 11:28
Fandt denne. Derfor ;)

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,519173,519173

Fantastisk! Jeg tar kontakt med dem som står der. Jeg har (nesten) fullstendig informasjon om hans liv i USA.

Takk for utmerket hjelp.
Ole Petter Vik, Asker, Norge

Medlem av DIS-Norge.

Ole Petter Vik

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 27 Nov 2015 - 11:28
Fandt denne. Derfor ;)

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,519173,519173

Denne AMN var en aktiv herre. Han giftet seg på nytt i en alder av 79 år, vel ett års tid etter å ha blitt enkemann.

I USA er det ofte at den gjenlevende ektefelles navn settes å gravstenen, uten dødsår. På Johannes gravsten http://southdakotagravestones.org/view.php?id=148484 står AMN oppført med: Andrew M. 1850 - 19   . Han er, så vidt jeg vet, ikke begravet der.
Ole Petter Vik, Asker, Norge

Medlem av DIS-Norge.

lasse pedersen

Citat fra: Ole Petter Vik [51696] Dato 26 Nov 2015 - 16:22
Andrew M Neilsen, født 1850 i Danmark

Også kjent som Andrew M Nelson. Sannsynlig opprinnelig navn Andreas Nielsen (eller kanskje Anders Nielsen, selv om dette ville blitt Andy Nelson).

Han var alltid nøye med M, som sannsynligvis betyr Martin eller Martinus.

Jeg har søkt etter informasjon om denne personen lenge, uten å lykkes. Det er en utrolig mengde Andreas Nielsen i Danmark. Selv i USA finnes det mange Andrew Nielsen som er født i Danmark i 1850!

---

Jeg vet svært meget om ham mens han var i USA, men hans opprinnelse i Danmark er ukjent.
Jeg vet at han, i forbindelse med søknad om amerikansk statsborgerskap 2. oktober 1876, sa at han ankom USA (New York) 10. mai 1874, fra København.

Første spor jeg har er folketellingen i Indiana (USA) i 1880 hvor han bor i Grant Township, Benton county, arbeider som Farmer.

Han bor sammen med Peter Nelson, som er oppført som «servant». Begge to er oppført med Danmark som fødested, med begge foreldre som født i Danmark. Kan de være brødre?

Alder på Andrew 11. juni 1880 er oppgitt til 29 år og Peter til 20 år.

Senere folketellinger viser at han får to sønner i Indiana: Andy Peter Nelson, født 10. mai 1884 i Fowler, Benton county. Neils J Nelson, født juli 1886 samme sted.

I følge søknad om statsborgerskap opplyser han senere at han flyttet, sammen med familien til Clay county, South Dakota. Etter dette har jeg meget god oversikt over ham og hele familien.

I folketellingen for 1900 opplyser han 11. juni at han er 49 år og født i oktober 1850.

Han giftet seg i 1883 med Johannne Marie Christine Eriksen, født i Glesborg, Djurs Nørre, Randers amt, 12. april 1859. I følge hennes nekrolog reiste hun til USA umiddelbart etter bryllupet.

Johannne Marie Christine Eriksen ble gift 14 mars 1878 i Hemmed kirke, Djurs Nørre, Randers amt med Anders Peter Sørensen født 9 november 1856 i Hou, Kær, Ålborg amt. Johanne fødte deres sønn Laurits Kristjan Sørensen 23 januar 1879 i Hemmed, Djurs Nørre, Randers amt.

Anders Peter Sørensen dør tydeligvis og hans sønn vokser opp med Anders' foreldre, som har flyttet tilbake fra Djurs Nørre til Hals, Kjær, Ålborg amt (folketellingen for 1890).

Hvor Johannne Marie Christine Eriksen er da, har jeg ikke funnet ut av. Men fra hennes nekrolog står hun oppført med en sønn (Chris, født i 1882). Det er sannsynlig at han er døpt Christian, men Christopher eller lignende er også mulig.

Begge sønnene reiser til USA (det er uklart om Laurits reiser sammen med sin mor eller kommer senere, men han er klar over hvor hun bor i USA og fører henne opp som nærmeste pårørende i WWI draft dokumentet 6 november 1918 i New York). Chris bosetter seg i South Dakota, mer er aldri registrert sammen med sin mor på noen folketelling.

Jeg har prøvd å finne ut:

1.   Hvem er Andrews M Neilsen? Hva er hans opprinnelige navn, fødselssted og dato.
2.   Når han reiste fra Danmark? Kan ikke finne noen med passende alder som reiste fra København i aktuell periode.
3.   Hvordan kom Andrew og Johanne i kontakt med hverandre? Han må jo ha kjent henne før de giftet seg. Siden Johanne var 15 år og han var 24 da han reiste til USA, virker det lite sannsynlig at de kjente hverandre før.
4.   Når og hvor giftet han og Johanne seg?
5.   Når reiste de tilbake til USA?
6.   Når og hvor døde Anders Peter Sørensen?

Jeg har hatt små problemer med å finne tilsvarende personer som reiste fra Norge til USA. Det burde jo være både avreisedokumenter fra Danmark og ankomstdokumenter i USA (og transittdokumenter fra England, hvis man reiste innom der).

Jeg prøvd å finne hvilke skip som ankom New York den aktuelle dato, uten hell. Noen tips?

Jeg har i mange uker prøvd alle betalsystemer (og familysearch.org), uten å lykkes, så tips mottas med takk.

Ole Petter Vik, Asker, Norge


Hej

Jeg tror det er en anden andreas Nelson du søger :-) jeg er igang med at søge efter relationer og mine informationer matcher dine, men de passer ikke sammen med dem du har fået oplyst længere nede i tråden..

kontakt: lpedersen73@gmail.com