Slægtsnavne med parentes

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 11 Dec 2015 - 10:17

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Jeg støder på navne, hvor der er tilføjet et ekstra, men med parentes om, f.eks.

Sofie Jensdatter (Ravnsborg) hun er *1690  -  hendes bo sted/ægteskab var i Rårup sogn
Jeg har fundet lokaliteten "Ravnsborg" på nordsiden af Lolland, om det skulle have en sammenhæng?

Hun er gift med Frederik Jacobseb Galsow - hans far: Jacob Glasow, han døde i Brandstub, i Rårup sogn 1688  - det hedder sig i denne familie, at navnet kommer fra en tysk indvandrer  -  i Nord Tyskland ligger en lokalitet med dette navn, og min tanke er, om han skulle være kommet her til landet op over Lolland, så det har skabt en sammenhæng?

Desuden arbejder jeg med almindelige navne, som Niels Jensen (Gyldenstjerne)
eller: Knud Nielsen (Rosenkrantz)  -  og flere på samme måde, med forskellige navne i ( )

Hvad er forklaringen på fænomenet?

Mvh.
Karl-Peter

Aase Madsen


Hej Karl-Peter.

Mit bud på dette fænomen er: hvis flere i samme sogn hed det samme, kunne man skelne dem fra hinanden ved at give dem et "øgenavn / tillægsnavn". Den gang havde man jo ikke CPR nr!!!
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karl-Peter

Er det i originalkilderne at navnene er skrevet med parentes? Det tror jeg ikke jeg har set før, iøvrigt blev parenteser vist mest skrevet /: sådan her :/ indtil omkring år 1800. Men der kan jo være en skriver der var fremme i skoene, ligesom de der begyndte at bruge bolle-å allerede i slutningen af 1800-tallet.

Ellers vil jeg give Aase ret, at det er tilnavne. Jeg tilføjer dem selv efter patronymet i min database, evt. giver jeg personen flere navne hvis de har haft flere tilnavne igennem tiden.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Tak for jeres svar, og ja, det første jeg har beskrevet er fra en digital slægts hjemmeside, og de to andre er fra en papir slægtsbog skerevet i 1966: af Kjellerup Slægtshistore  -  så de der adelige personer som Gyldenstjerne og Rosenkrantz - Krognos, Løvenbalk m.f., er så blot tilføjet af en anden grund end noget familiemæsigt!?

Mvh.
Karl-Peter

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen!

Ja, i så fald vil jeg tro at det er forfatterne af hhv. bog og hjemmeside der har tilføjet navnet, måske for at adskille fx. flere forskellige Sofie Jensdøtre. Navnet er nok ikke grebet ud af luften, men må betyde at personerne stammer fra en slægt eller område. Det burde en god kildeanvisning angive. Det er i hvert fald dårlig skik at tilføje sådan et navn uden at angive hvorfor man mener at de er af den slægt.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karl-Peter Dammeyer

Mange tak for det, så med den viden i behold, vil jeg møve mig frem i anerne

Mvh.
Karl-Peter

Helle Rau Hartmann

Ravnsborg i denne sammenhæng, ligger i Barrit Sogn, Bjerre Herred, Vejle Amt.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Ib Hansen

Rosenkrantz er den tyske side ved Rudbøl grænse. Men tilføjelsen kan jo lige så godt være en hentydning til at vedkommende er fæster i en af Rosenkrantz'ernes besidelser.

Mange hilsner
Ib

Karl-Peter Dammeyer

Velkommen tilbage, og mange tak for et par gode oplysninger, som jeg vil notere mig

- jeg skulle netop ind på dette forum for at stille et nyt spørgsmål, men det er en helt anden sag  -  i mellemtiden har jeg fået en anden scanner, så jeg prøver at sende en side af den omtalte slægtsbog med parenteserne, men det er ikke så nemt endda, fordi den er ret u- han-dig, derfor er det kun en del af siden der kan ses - gad vide om linket kan åbnes
           
     PARANTESER 214042018

Mvh.
Karl-Peter

Peter Kyhl

Hej

De er omtalt med parentes, fordi de tilhørte den nævnte adelsslægt, men før navnet blev knyttet på slægten. Niels Jensen (Gyldenstierne) tilhørte den adelig slægt Gyldenstierne, men han brugte aldrig navnet selv. Han hed Niels Jensen i kilderne. Påbud om at adelen skulle have faste slægtsnavne kom først i 1500-tallet, så de fleste uradelige familier brugte ikke slægtsnavne. De tyske adelsslægter brugte slægtsnavne.

Mvh. Peter Kyhl

Karl-Peter Dammeyer

Hej!
Endelig! - en forklaring der er til at forholde sig til som retvisende, jeg er endelig meget glad og tilfreds, og kan nu give andre en seriøs forklaring

Mange tak for hjælpen
Mvh.
Karl-Peter