Peter Mortensen, Øgelund, Give sogn

Startet af Mona Skov Jensen, 19 Dec 2015 - 11:48

Forrige emne - Næste emne

Mona Skov Jensen


Hej

Jeg er ved at gennemgå min fars efterladte papirer.
Her har jeg har fundet, at han skriver at Peter Mortensen, Øgelund i Give, er søn af Morten Jensen Vad i Grindsted sogn.

Men desværre har han ikke skrevet, hvordan han er kommet frem til det.

Fakta er: Morten Jensen Vad, får 5. november 1736 i Grindsted, en søn døbt Peder. Moderen hedder Maren Jacobsdatter.

Den eneste gang jeg senere ser denne Peder, er da han ses som fadder i 1755, hos en bror, hvor han nævnes Peder Vad.

Ved gennemgang af Peder Øgelunds børns fadder, ser jeg heller ikke noget der kan bevise slægtskabet.

Så jeg vil hører om der er nogen her, der ved om Peder Mortensen Øgelund kan være søn af Morten Jensen Vad.

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen





Villy M. Sorensen

Hej Mona,

jeg formoder du kender det jeg har lagt på nettet
om Øgelund, Give:

http://www.nørvang-herred.dk/give/GiveStederOgFolk.htm#oegl-1764

og Horsbøls side om familier i Grindsted (Morten Jensen Vad):

http://www.horsboel.dk/familie/grind/dat8.htm#2

Kan Peder Mortensen være en søn af Morten Jensen Vad:
Ja, det kan han vel, alderen passer.
Men om han er det kan man ikke vide, som det står nu.
Peder Mortensen er med nogenlunde sikkerhed ikke født
i Give sogn (ikke i kirkebogen, kan teoretisk være glemt).
Fadderne i dåbende af Peder Mortensens børn, giver, som du
siger, intet fingerpeg.
   På den anden side spørger man sig, hvordan din far kom
på Morten Jensen Vad, havde han meget med Grindsted
kirkebog at gøre, sådan at han altid ville søge der? Eller
arbejdede han meget med sværere tilgængelige arkivalier som
tingbøger, skøder, skifter i detail, hvor en sådan oplysning
evt. kunne findes?

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mona Skov Jensen

Hej Villy

Jo, jeg kender både din side samt Horsbøl.

Min far boede de sidste 20 år af sit liv her i Grindsted, og kom i en årrække en del på lokal arkivet.
Så han har kigget meget i Grindsted kirkebog, da noget af vores slægt kommer fra Grindsted sogn.

Jeg tror bare ikke han dissideret har ledt efter Peder Mortensens fødsel, da han ikke er en ane. Men to af min fars brødre var gift med to søstre, og de var efterkommer efter Peder Mortensen. Hans anden kone Karen Marcusdatter var en søster til en vores aner i Sdr. Omme.

Skifter har min far også arbejdet en del med, det er ham der har afskrevet skiftet efter Christen Pedersens første kone Birgitte Nielsdatter, fra Donneruplund i Give.

Jeg kender også så meget til hans måde at slægtsforske på, at når han har skrevet som han har, så må han have været overbevist om, at Peder var søn af Morten Jensen Vad. Men ærgerligt han ikke har skrevet hvorfor.

For hvor han andre steder har været i tvivl, har han sat et spørgsmål bagefter, eller noteret noget om at undersøge det nærmere.

Med venlig hilsen
Mona

Villy M. Sorensen

Hej Mona,

hvem var Karen Mracusdatters forældre og hvor var hun født?
Og deres datoer?

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mona Skov Jensen

Hej Villy

Karen Marcusdatter er født 5. august 1731 i Lachenborg, Hoven sogn. Datter af Marcus Nielsen født 21. marts 1695 i Lachenborg, død samme sted 21. april 1748.

Begrundelsen for at hun er den rigtige Karen Marcusdatter, er at Peder Mortensens kone i Øgelund, i 1778, kommer til Sdr. Omme og bær Christen Mathiasen og Anne Marcusdatters søn Marcus fra Hallundbæk. Anne er datter af Marcus Nielsen.

Karen Marcusdatters mor er temmelig sikkert den Johanne Mathiasdatter, der dør i Lachenborg 8. april 1770, 72 år gammel. Fra 1727 er hun i Stakroge, Sdr. Omme sogn, flere gange fadder sammen med Marcus Nielsen. Jeg har ikke fundet, at der bor andre familier i Lachenborg end denne.
Samt Marcus Nielsens anden søn hedder Mathias.  -  Flere børnebørn hedder Johanne.

Deres vielse er ikke fundet, men Hoven sogn mangler også vielser på dette tidspunkt. Deres første barn er født september 1726.

Johanne Mathiasdatter kunne være hende der er født 19. august 1696 i Filskov, Sdr. Omme sogn. Men dette er noget jeg først har fundet for ganske nylig, og har ikke helt fået det tjekket igennem.
Her har forældrene tilknytning til Ørbæk i Hoven sogn. Hvor der er faddere fra.

Lige til sidst, jeg kan se at du har, at Peder Mortensen i Øgelund, i følge folketællingen 1787 skulle have en datter Mette. Er det i den originale folketælling, du har set det. For i den afskrevne på DDD ser jeg kun 2 børn, Maren og Marcus.

Med venlig hilsen
Mona

Villy M. Sorensen

Mange tak Mona,

jeg har tilføjet dine oplysninger om Karen Marcusdatter fra Hoven.

Datteren Mette var en fejl fra min side, hun er nu væk.

Jeg har søgt efter en Peder Mortensen *1733-40 i forskellige
kirkebøger. I følgende er han ikke set født:
Give
Thyregod
Vester
Sønder Omme
Hoven
Brande umulig, kirkebog begynder 1774 (ellers kun en Morten set, 19 år i 1741)
Arnborg
Ringive
Gadbjerg
Lindeballe
Givskud

Når din far har siddet på Grindsted Lokalarkiv, ville det være
naturligt at se efter i Grindsted kirkebog. Som udenfor stående
ville man være tilbageholdende.

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mona Skov Jensen



Hej Villy

Tak for dine svar.
Jeg gemmer min fars notat, med en tilføjelse, bør undersøges nærmere. Så må tiden vise om der senere dukker noget op der kan bekræfte hans antagelse.

God jul.

Med venlig hilsen
Mona

Mona Skov Jensen



Hej

Beviset er fundet, min far havde ret.  :)
Peder Mortensen er søn af Morten Jensen Vad i Grindsted.

Jeg har igen, været i gang med at gennem gå min fars mange efterladte papirer. Her fandt jeg en kopi af skiftet efter Peder Mortensens hustru, Karen Marcusdatter. Desvære er det ikke afskrevet.

Der står:  " min anden broder Jacob Mortensen udi Vadbøl, Grindsted sogn". Det drejer sig om nogle penge P.M. skylder broderen.
Jacob Mortensen er født 1734, søn af Morten Jensen Vad.

Der skyldes bla. også penge til Christen Utoft i Omvraa.

Venlig hilsen
Mona

Villy M. Sorensen

Hej Mona,

jeg har nu tilføjet det i teksten om Give sogn.
Et skifte er jo det sikreste man kan forestille sig.
Hvor mange penge skylder han Christen Utoft?
Og står der hvornår han optog lånet?

Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mona Skov Jensen

Hej Villy

Peder Mortensen skylder Christen Utoft 3 mark og 14 skilling.

Der står ikke noget om hvordan lånet er givet. Men det er vel heller ikke et særligt stort beløb, det kunne vel være et eller andet han har købt af Utoft, som han så skylder for.
Broderen skylder han f.eks 48 rd. mod pant i Øgelund + yderligere 8 rd. 1 m 9 sk

Venlig hilsen
Mona