Niels Halvorsen, fød i Norge 1746 - militærmatros og smed - København og Jylland

Startet af Lars Øyane, 06 Jan 2016 - 01:40

Forrige emne - Næste emne

Lars Øyane

Niels Halvorsen, fød paa gaarden Krogen i Hafslo, Sogn, Norge ca. 1746 som søn af Halvor Olsen og Gjertrud Hansdatter, flyttede ca. 1757 med sine forældre til Årdal, Sogn, Norge og sidan vidare, formodentlig som marinesoldat, til København der han ca. 1770 synes ha blevet gift med en Inger, som vi ej kænner noget mer om.  Ett barn er kændt fra «Børnehuset» i København:

* Gjertrud, fød i København 5.4.1772, død samme stad 7.4.1772.  Faderen var da matros ved 1ste division

Arkivalieronline: København, Sokkelund, Christianshavns fængsel 1756-1784, opslag 112: 1772
"d. 5te april fódte Inger Niels Halvorsens et ægte Pige-barn, som samme Dag blev hieme-dóbt, og kaldet Giertrud Dód d: 7de ejus:"

Da mandens modersøster døde i Luster, Norge i 1782, blev det sagt at Nils «skal være smed boende paa Jylland i Danmark».

Er det muligt at finde ut noget mer om skæbnen til denne familien?

Jeg takker saa meget for alle gode tips!

Med vænlig hilsen,

Lars E. Øyane

Lars Øyane

Da jeg ej kan se at noget svar er kommet om dette emne, ønsker jeg i dag at hente det frem igjen.  Jeg haaber at en eller anden kan hjælpe mig at finde denne familjen?

Jeg takker paa ny saa meget for alle gode tips!

Med vænlig hilsen,

Lars E. Øyane

Birgitte Christensen

Hej,

I kirkebogen for Holmens Sogn for årene 1768-1771, findes ingen vielse mellem Niels Halvorsen og Inger. De må være blevet viet i et andet sogn eller på et andet tidspunkt.

Venlig hilsen
Birgitte

Lars Øyane

Hjærtelig tak til Birgitte for nyt indlæg!

Det er sandelig et stort «mysterium» hvorledes denne Niels Halvorsen holder seg borte fra alle kilder!  Jeg føler jeg har søgt «over alt», men jeg kan ej finde nogen vielse i FamilySearch, og der skal vel de aller fleste ægtevielser fra 1700-tallets København være medkommet!?

Saa har vi dette med at han skal være boende på Jylland som mæstersmed!  Maaske brugte han et andet slægtsnavn?

Jeg ved ej, og jeg føler jeg stanger hovedet mod veggen uden at komme nogensteds...

Min glæde ville vært meget stor hvis Niels og hans skæbne kan findes!

Med vænlig hilsen,

Lars E. Øyane

Lars Øyane

Jeg ønsker i Aften at hente frem igen dette Tema der har ligget i «Dvale» i over et Aar.  Desværre er ingen nye Oplysninger kommet til.  Jeg fant en Niels Smed i passende Alder i 1801:

~~~~~~~

Thisted, Hundborg, Skinnerup, Skinnerup Bÿe, , 33, FT-1801, b6098

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Niels Smed 57 Gift husbonde smed

Inge Jensdatter 51 Gift hans kone

Johanne 21 Ugift deres børn

Anne Kirstine 16 Ugift deres børn

~~~~~~~

Her har vi Navnekombinationen Niels og Inge på Jylland med «rett» Alder paa begge, men nærmere Undersøgelser viser at denne Niels hadde Farsnavn Mickelsen, saa beklageligvis er det aabenbart «feil» Person..., med mindre han har «taget» Mickelsen som Farsnavn.  Han havde en Halvbroder i Norge med samme Navn, Niels Halvorsen!!  Det kan dessuden se ud til at han satt i Fængsel i 1772 og at han bevisst ændrede sit Navn da han kom ud??

Alle Spor der kan bidrage til at finde «min» Niels i Danmark, vil være mig Guld værd, og jeg takker endnu en Gang for alle gode Tips!

Med vænlig Hilsen,

Lars E. Øyane

Bjørn Marcher

Hej Lars,


Jeg kan ikke hjælpe direkte, men pege på nogle mulige kilder:

Oeders Efterretninger (OE) fra 1771 er en folketælling for det østlige Danmark. Den er digitaliseret her

http://www.ddd.dda.dk/soeg_oeders.asp

men jeg kan ikke finde ham direkte.... måske om du fejlstaver navnet?

Hvis Niels og Inger er gift i København, er det sandsynligvis i Holmens sogn (det var sognet for flådens folk), mindre sandsynligt i Garnisons sogn (hvis han er kommet til som soldat, der senere er flyttet til flåden (?).
Matroser i flåden boede ofte i Nyboder, en hel bydel i København.

Der findes nogle husprotokoller for Nyboder, men du skal da til København på Rigsarkivets læsesal for at se dem. Her er folk registreret division for division.... og man får deres husadresse.

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Hej Lars,


kender du denne tråd, det kunne måske være en bror?

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Fi1qz_lt3mQJ:www.dis-danmark.dk/forum/read.php%3F1,223965+&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk

En anden sag, kan han have taget et tilnavn efter sin føde-lokalitet? Det ser jeg til tider blandt folk i Nyboder - f.eks. Seyerøe, Colling, Broholm etc. Måske du kunne søge Hafslo eller Årdal ?


venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lars Øyane

Hjærtelig tak til Bjørn for interessante Beskeder og gode Tips!

Jeg har allerede prøvet med Stedsnavn som Slægtsnavn, men uden at lykkes, og Birgitte har tidligere søgt efter Vielsen i Holmens sogn, men uden Hell!

Og desverre, Niels Halvorsen havde ingen Sødskende der flyttede til Danmark!

Men Oeders Efterretninger fra 1771 høres meget spennende ud!  Niels maa jo ha været i København paa den Tid, og nu er det at jeg finder følgende i Oeder:

HALVERSEN (uden Fornavn), Musqveter, 44 Aar, med Hustru 38 Aar, bos. Sankt Annæ Vester Kvarter i København

HALVORSEN (uden Fornavn), Tømmermand, 37 Aar, med Hustru 43 Aar, bos. Øster Kvarter i København

men naar jeg trykker paa «vis dok.», kommer dette ej frem!  Kan det være en af disse, selv om Alderen er lit for høj...?

Jeg takker igen for kæmpefin Hjælp og lever videre i Haabet...

Med vænlig Hilsen,

Lars E. Øyane

Alice Hansen

Hej Lars

Jeg har en ane som er født i Norge ca. 1753 og hedder Halvor Samuelsen. Jeg tænker på om han kan være i familie med (måske fætter) til Niels Halvorsen.

Min ane er også smed og gevorben rytter. Den 21.06.1784 troloves han med smedeenke Elisabeth Jørgensdatter i Kiærbølling og bliver gift med hende i Bredsten Kirke, Vejle Amt den 21.08.1784.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=160512#160512,26977616

I folketællingen 1787 i Vejle Amt, Nørvang Sogn finder jeg dem som gift

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=423#423,49698

Jeg har forgæves ledt efter hans fødested i Norge men havde ikke noget at gå efter, måske han er født i samme sogn som din ane.

Hører gerne om der en der kan finde Halvor Samuelsen.

Venlig hilsen
Alice Hansen

Bjørn Marcher

Hej Lars,


Så prøver vi en kilde mere. Der findes for København et skattemandtal i 1762, hvor hver husfader skulle beskrive familien: Børn og deres fødselsdato, hustru (men uden navn !!!!), og sig selv. Ofte har jeg fundet lidt ekstra bonusoplysninger, beregnet for at forklare skattemyndigheden hvor fattig man var ( = mindre skat!).

Der er et scannet seddelkartotek, og se bare:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17142344#182887,31042330

om det er din ane, skal jeg ikke kunne sige. Fødselsåret passer vel ikke helt?  Der er et par mere, der kunne være din......

Protokollerne står i Rigsarkivets Læsesal i København, altså bind 12, side 513, hvor en husholdning står beskrevet.

venlig hilsen


Bjørn 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lars Øyane

Hjærtelig tak til Alice og Bjørn for nye Beskeder!

Jeg maa beklage, men Halvor Samuelsen kænder jeg ej.  «Min» Niels Halvorsen havde ingen Slægtninge med dette Navn...  MEN, jeg finder tre Personer med Navn Halvor Samuelsen fød i Norge 1752-1755, og jeg har taget mig den Frihed at lægge ud Spørsmaal paa det norske Digitalarkiv om denne Sagen.  Maaske er der nogen der kænder til mindst en av disse Personerne?

https://forum.arkivverket.no/topic/207081-halvor-samuelsen-gift-i-vejle-amt-i-danmark-1784-f%C3%B8dd-i-noreg-kring-1753-vestby-%C3%A5s-eller-h%C3%B8yland-kven-var-han/

Naar det gælder Niels Halvorsen, er vel han aldeles for ung til at være i Danmark allerede i 1762.  Han var da kun 16 Aar gammel og blev næppe skrevet ud til Soldat før ved Midten av 1760-erne...

Det skal tydeligvis ej være nogen enkel Sag at finde skæbnen til «min» Niels Halvorsen...

Jeg takker endnu en Gang for kæmpefin Hjælp!

Med vænlig Hilsen,

Lars E. Øyane

Bjørn Marcher

Hej Lars,


Velbekomme, jeg hjælper gerne hvor det er muligt! 

Hvor sikker er du på fødselsåret for Niels  - kan det være bare 2 år forkert så han er fra f.eks. 1744?
I så fald kan han godt være soldat. Måske det var muligt at lyve sig lidt ældre for at blive soldat, hvis han gerne ville ud og opleve verden?

Så du kan overveje muligheden at han er kommet tidligt til København.

Desuden var det meste af Europa i krig på den tid - i syvårskrigen: 
Wikipedia skriver f.eks. :  Syvårskrigen blev udkæmpet fra 1756 til 1763 og indbefattede Preussiske Syvårskrig og den franske og indianske krig. De vigtigste europæiske stormagter blev involveret i denne krig, der var den sidste væsentlige militærkonflikt i Europa før den Franske revolution.
Hovedmodstanderne var Storbritannien, Preussen og Hannover på den ene side og Frankrig, Østrig, Rusland, Sverige og Sachsen på den anden. Spanien og Portugal blev senere trukket ind i konflikten, mens en styrke fra de neutrale Nederlande blev angrebet i Indien. Som den første konflikt i historien bredte kamphandlingerne sig til alle verdensdele, hvor stater ofte blev inddraget i krigen som allierede med de europæiske magter. Winston Churchill kaldte derfor Syvårskrigen for den første verdenskrig. Størstedelen af de involverede i krigen stammede dog enten fra de europæiske stater eller deres oversøiske kolonier. Det totale tabstal for hele Syvårskrigen er blevet anslået til mellem 900.000 og 1.400.000 døde personer.

Selvom Danmark-Norge ikke deltog, har der givet været oprustning og ekstra mandskab indkaldt f.eks. til flåden, og dermed måske også en ung nordmand. Alle landene omkring os har været krigsførende....

Du kan læse om skattemandtallet 1762 her

http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=914

venlig hilsen

Bjørn

   
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lars Øyane

Hjærtelig takk til Bjørn for nyt Bidrag!

Kilden for at Niels i 1782 var bosatt paa Jylland som smed, er et Skifte i Norge fra 1782.  Foreldrene Halvor Olsen og Gjertrud Hansdatter blev viede 29.12.1738, og Gjertud efterlod kun to Sønner, Erik døbt 16.9.1742 og Niels (daabsdatum ukænd).  Skiftet siger ogsaa at Erik Halvorsen var ÆLDSTE Søn, medens Niels var «ANDEN» Søn!

Ekstraskatmandtallet i Norge fra 1762/17633 nævner kun Faren Halvor Olsen (han var da gængift!) og Sønnen Erik.  Niels er ej at se, og jeg kan heller ej finde ham som Konfirmeret!  Det er saaledes MULIGT at Niels kan være reist fra Norge før 1763, og han KAN vøre fød ca. 1744, eller sogar ca. 1739/1740 hvis Rekkefølgen i Skiftet fra 1782 er fejlagtig!!?

I saa Tilfælde KAN Niels være i København allerede i 1762!  Men staar der noget mer om ham?  Og Vielsen hans mangler lige fullt!?

Jeg takker på ny for alle gode Forslag der kan lede til at Niels blir opdaget i Danmark!

Med vænlig Hilsen,

Lars E. Øyane

Lars Øyane

Hej igen!

Jeg har nu undersøgt Skiftet efter Niels Halvorsens Moder, Gjertrud Hansdatter, der døde i 1753.  Skiftet er dateret 6.2.1753, og her findes de to Sønner nævnt:

** Erik Halvorsen, 10 Aar

** Niels Halvorsen, 7 Aar

Niels kan saaledes være fød i 1745, men næppe før!

Jeg ser videre af konfirmantlisterne at:

** Erik Halvorsen er konfirmeret i 1763

** MONS Halvorsen er konfirmeret i 1767 - maaske en fejlskrift af Navnet?

Det er ligevel underligt at han ej findes i Extraskattmandtalet fra 1762/1763.

Jeg har desværre ingen Militærlister fra denne Tid, men vi maa antage at Niels ej kan være kommet til Danmark før sidst i 1760'erne.

Jeg er ligevel Optimist og haaber at Niels Halvorsen kan opspores i Danmark!

Med vænlig Hilsen,

Lars E. Øyane

Alice Hansen

Hej Lars

Først tak fordi du lagde en tråd ud på det norske digitalarkiv og tak for alle tipsene, men hvis min ane skulle være Halvor Samuelsen døbt i Høyland 16.03.1755, far: Samuel Skottestad, som Sven Hjortland foreslår, må han være rejst til Norge igen, da han begraves der.
Jeg kan heller ikke finde ham begravet i Danmark, så måske er det ham.

Den 22.02.1789 blive han udlagt som Barnefader til Mette Sørensdatters uægte barn

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=162825#162825,27354673

I Folketællingen 1801, Vejle Amt, Grejs Sogn er Mette Sørensdatter gift med Jørgen Bertelsen, så måske er Halvor Samuelsen ikke i Danmark mere?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=25992#25992,2894533

Har man i Norge lister, der viser at folk rejser ud eller ind af landet?

Venlig hilsen
Alice Hansen

Bjørn Marcher

Hej Alice,

Her er din rytter i 1787:

Vejle, Nørvang, Grejs, Grejs Bye, , , FT-1787, C2075

Halvor Samuelsen   34   Gift   Mand   Smed og Gevorben Rytter     
Elisabeth Jørgensdatter   45   Gift   Kone         
Johane Andersdatter   8      Hendes ægte datter         
Christopher Samuelsen   21   Ugift   Hans broder   Gevorben Rytter     
Anders Pedersen   34   Enkemand   Mand   Landsoldat     
Peder Andersen   9      Hans ægte barn         
Niels Andersen   7      Hans ægte barn         
Mads Andersen   1      Hans ægte barn         

Han er åbenbart gift i forvejen.. med en enke med datter.... du kan måske spore ham via familien i 1801. Ser ikke ud til han er i Vejle amt.

venlig hilsen

Bjørn

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lars Øyane

Jeg ønsker i Aften at hente frem dette Tema som nu har ligget uden Opmerksomhet i halvandet Aar.

Og jeg aabner med at repetere Oplysningerne som jeg presenterte i Indlæg #1:

~~~~~~~~~~

«Niels Halvorsen, fød paa gaarden Krogen i Hafslo, Sogn, Norge ca. 1746 som søn af Halvor Olsen og Gjertrud Hansdatter, flyttede ca. 1757 med sine forældre til Årdal, Sogn, Norge og sidan videre, formodentlig som Marinesoldat, til København der han ca. 1770 synes ha blevet gift med en Inger, som vi ej kænner noget mer om.  Ett barn er kændt fra «Børnehuset» i København:

* Gjertrud, fød i København 5.4.1772, død samme stad 7.4.1772.  Faderen var da matros ved 1ste division

Arkivalieronline: København, Sokkelund, Christianshavns fængsel 1756-1784, opslag 112: 1772
"d. 5te april fódte Inger Niels Halvorsens et ægte Pige-barn, som samme Dag blev hieme-dóbt, og kaldet Giertrud Dód d: 7de ejus:"

Da mandens modersøster døde i Luster, Norge i 1782, blev det sagt at Nils «skal være smed boende paa Jylland i Danmark».»

~~~~~~~~~~

Som det gaar frem av de foregaaende Indlæg har det blandt andet vært søgt efter en Vielse for Niels og Inger i Holmens sogn i København 1768-1771, men uden Resultat.  Og FamilySearch har INGEN «Træf» for Niels Halvorsen som Brudgom med Inger og heller INGEN «Træf» for Niels Halvorsen som Fader med Moder Inger, med Undtag av Fødselen som jeg allerede har fundet...

Jeg er ganske saa fortvivlet over at det skal være saa umulig at finde flere Oplysninger om Niels Halvorsen i Danmark, men jeg nægter at give op og haaber paa Hjælp fra Danmarks Experter!

Mange tusinde Tak for al Hjælp!

Ærbødigst,

Lars E. Øyane

Lars Øyane

I et andet Tema der Udfordringen var at finde en Vielse i København på 1780-tallet, er jeg blivet opmerksom paa følgende Kilde: KOPULATIONSprotokoller fra København:

http://www.starbas.net/arkivserie.php?arkivserie_id=11741

Kopulationsprotokollerne skal indeholde Vielser ogsaa fra de Kirkesogne i København der Vielseslister er forsvundet, for eksempel St. Nikolaj...

Vi har aldri greid at finde Vielsen til:

** Niels Halvorsen og hans Hustru Inger, der maa være gifte i København før eneste kændte Barn Gjertrud blev født i 1772.

Er det muligt at undersøge Kopulasjonslistene for denne Vielsen, eller maa jeg reise til København?  Jeg er bevægelseshemmet og bor 1100 Kilometer fra «Kongens By»...

Jeg takker paa ny for all Hjælp med denne Familjen!

Ærbødigst,

Lars E. Øyane

Lars Øyane

Jeg har i Aften mottaget fantastiske Nyheder om Niels Halvorsen.

Dette Tema gaar ogsaa paa det norske Digitalarkivs Liste, og der har Ivar Moe i kveld lagt ud et Udsnitt af:

De Aalborgske allene privilegerede Jydske Efterretninger (1772-1793) dateret 23. februar 1787 som siger under «døde»:

Den 16. hujus her i Byen Smede Mester Niels Halvorsen Nytappen, i sit 40. Aar

Her er Begravelsen hans: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128408#172995,29050040

Nytappen er et Gaardsnavn i Sogndal Præstegjeld nær Fødelsesstedet til Niels!

Dette MAA være «vores» Niels Halvorsen, Yrke, Alder, Bosted (Jylland) - alt stemmer fortræffelig.  Det eneste jeg spekulerer paa, er at han ifølge Kirkebogen skulle være «Ungkarl».

Maaske døde hans Hustru Inger i København kort Tid efter Datteren, eller var Datteren ligevel «uægte»?

Er det maaske muligt at finde et SKIFTE i Aalborg efter denne Mestersmeden?

Jeg takker paa ny for kæmpefin Hjælp i denne Sag!

Ærbødigst,

Lars E. Øyane


Lars Øyane

Hjærtelig tak til Judith for et interessant Indlæg.

Jeg har studeret Skiftet efter Niels, og Oplysningerne bekræfter Forbindelsen til Norge.  Hans Mostermand var Jens Nielssen som er en af Personerne nævnt i Skiftet, som ellers er vanskeligt at lese.  Et Sjælemandtal fra Sogndal fra 1760 viser forresten Niels boende netopp paa Nytappen hos Mosteren «Kræmmerske» Bertha Hansdatter:
https://media.digitalarkivet.no/view/4657/3

Men er Mæstersmeden i Aalborg den samme som Matrosen i København?  Han er ved Dødsfaldet opgivet være «Ungkarl», men paa den anden Side findes dette Dokument i Protokollen for Smedsvennens Laug i Aalborg:

1774: Niels Halvorsen Nÿetap, kom fra København:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19981332#272400,51946246

Da har vi et Bevis paa at Niels flyttede fra København til Aalborg to Aar efter at Datteren Gjertrud, formodentlig oppkaldet efter hans salige Moder, var født OG døde, og maaske døde hans Hustru Inger paa samme Tid!?  Det var den Gang langt fra København til Aalborg, og jeg har sett Exempler paa at Ænkemend kaldes «Ungkarler» dersom de hadde været gifte paa et andet Sted kun i et ganske kort Tidsrom og ingen Kone eller Børn levede efter dem...

Jeg takker paa ny for Kæmpehjelp til at klare op i denne Udfordring!

Ærbødigst,

Lars E. Øyane