(Anne) Dorthea (Dorthe) Jeppesdatter/Hansdatter Retsag 1814 Roskilde Byfoged 46

Startet af Anita Kristensen, 06 Jan 2016 - 21:53

Forrige emne - Næste emne

Anita Kristensen

Fortsættelse:

b? den Sandsynlighed der, efter det Forhold der mellem Tiltalte og Christian Holkersen som
fandt sted, er for. at hun Vidende om, at denaf hende til Hauntermand Leven ?
følgte? Sølv Spiseskee var af Christian Holgersen bortstaalet fra Prøvegaarden og i det
omstreifende og løsaglige bevent? hun ved førstmeldte Person i lang Tiid har ført. Straffen
vil alstaa blive for første Gang begaaet simpel Tyverie at ? efter straf 20 ?
   ? med Plakaten af 13 Janu 1790 og med hensyn til foranførte Omstændigheder._
Betaling for den bortstiaalne diamant bort falder da den er kommet sin Ejer tilbae,
hvorimod ?elsen af Actionens Omtegninger vil blive Paalægge hende.
   I henseende til Sagens Ophold maa ieg giøre opmærksom paaLit ? og 13,
der viiser Aarsagen til henstanden siden 21 s. M\da jeg modtog Arestant?/ og det oveg? Domvente god?,
at jeg ei tidligere har kunnet de? Søgen.
      Min ærbødige Paastand er :
1, at Dorthe Jeppesdatter eller Hansdatter inddømmes i Forbedringshuuset
i 3 Maaneder.       og
2, at hun tilpligtes at betale alle af den? Actions pligtede Omkostninger
iblandt et ved Lit A fulgte 2de Regninger, samt mig et passende Sallarium ?
Udlæg til nu ? ? ved ? til ? af H N? 2rd Sølv
Saaledes vedlader? Sagen til denne viste fornøden Resernation?
   Roeskilde den 7 Decb 1814
         Walløe
Roeskilde L grs Extraret                     Fremlagt ved Extra Retten paa Roeskilde
                ? Onsdagen den 7 Decb 1814
               Walløe
               Fuldm


Anita

[vedhæfting slettet af admin]

Ole Westermann

Mit bud på det meste:

B. den Sandsynlighed der, efter det Forhold der mellem Tiltalte og Christian Holgersen har
fundet sted, er for. at hun har været vidende om, at den af hende til Handelsmand Levin Israel
solgte Sølv Spiseskee var af Christian Holgersen bortstiaalet fra Prøvegaarden og C. det
omstreifende og løsaglige Levnet hunmed sidstmeldte Person i lang Tiid har ført. Straffen
vil alstaa blive for første Gang begaaet simpet Tyverie at fastsætte efter Fr* af 20de ... 1789      *Forordning
... med Plakaten af 13 Janv. 1790 og med Hensyn til foranførte Omstændigheder. -
Erstatning for den bortstiaalne Diamant bortfalder da den er kommet sin Ejer tilbage,
hvorimod Udredelsen af Actionens Omkostninger vil blive at paalægge hende.
   I Henseende til Sagens Ophold maa ieg giøre opmærksom paa Litr A og B,
der viiser Aarsagen til Henstanden siden 21 f.M. >da jeg modtog Svenstrup Extrarets Tingsvidne<
                                                                            og de øvrige Documenter godtgiør
at jeg ei tidligere har kunnet deducere Sagen.
                           Min ærbødige Paastand er :
1, at Dorthe Jeppesdatter eller Hansdatter inddømmes i Forbedringshuuset
    i 3 Maaneder.       og
2, at hun tilpligtes at betale alle af denne Actions pligtende Omkostninger, hvor-
    iblandt de med Litr G fulgte 2de Regninger, samt mig et passende Sallarium foruden
    Udlæg til en ...... til Ringsted med Stævningen til Tingsvidnet af 11 Novb - 2rd S.V.
Saaledes indlades Sagen til Doms under fornøden Reservation. -
                Roeskilde den 7 Decb 1814
                                                            Walløe

Roeskilde Byes Extraret                     Fremlagt ved Extra Retten paa Roeskilde
                                                           Raadstue Onsdagen den 7de Decb 1814
                                                                                                     Walløe
                                                                                                      Fuldm

mvh Ole