Gård i Nørre Sejerslev, Emmerlev sogn, Tønder amt

Startet af Egon Hansen, 07 Jan 2016 - 21:33

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Gårdfæster Erik Rasmussen, under Kogsbøl i Nørre Sejerslev, drukner i maj 1698. hans datter Ingeborg, f 1672, bliver i 1700 gift med kådneren Hans Olufsens søn Hans.
Overtager det unge par fæstet af hendes fars gård, eller bliver enken gift igen?
Mvh Egon Hansen

Ebbe Thygesen

Hej Egon

Jeg fandt dette ved søgning i Daisy: "Sager ang. Kogsbøl og Søndergårde  1686 - 1686". Overskriften er lidt misvisende, da der bl.a. meget andet er lister med beboer i Nørre Sejerslev for både 1698, 1754 og 1759.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=18060610#230781,43696091

Måske kan du bruge det til noget.

Mvh, Ebbe

Egon Hansen

Hej Ebbe
Tak for mailen. det link er meget interresandt . Festebrevene, f.eks til Ingeborg (et eller andet!) det må være for hele Søndergaarde, og registrene for de enkelte bønder og husmand må vel så være dem som fulgte med?
Der står godt nok 1698 på fæstebrevet, men registret dækker så vidt jeg kan se perioden 1713 til 1720.
Der var bingo! Hans Hansen Olufsen i Nr Sejerslev. Det må være ham som bliver gift med Erik Rasmussens datter Ingeborg - - - Men er det den gård som Erik havde til sin død i 1698? Havde der bare været et tilsvarende skatteregister med Erik Rasmussen.
Jeg fik for nogen tid siden et uddrag af en kontrakt fra 1752, hvor Hans Hansen og Ingeborg s børn opregnes (datteren Anna, som skulle være født 1711 men ikke kan findes i kirkebogen, er min ane , gift med Moust Hansen i Borrig i Brede) Her nævnes det at begge forældre er døde og at sønnen Erik Hansen har overtaget gården, og ham finder jeg da også i registrene for 1754 og 1759.
Altså en fin fangst, men er det den samme gård som Ingeborgs far havde?
Men tak for hjælpen.
Mvh Egon