Søger fødested og død af Georg Heinrich Emil Theodor Schmidt

Startet af Hanne Dalgaard, 18 Jan 2016 - 16:46

Forrige emne - Næste emne

Hanne Dalgaard

Georg Heinrich Emil Theodor Schmidt f. 1960 er min tipoldefar. Han kom tilsyneladende til Danmark/Bornholm på et givent tidspunkt. Blev gift 21 april 1885 i Rønne med Anna Lovise Sofie Frederikke Olsen f. 1866/67 og var barber i Rønne.

Georg døde i 1894 - 34 år gammel - muligvis nok i Hamburg som kan være forklaringen på at vi ikke kan finde ham. Hvordan kan jeg finde hans rigtige fødselsdato, dødsdato og fødested i Tyskland mon?

Anita Drewes

#1
Kære Hanne Dalgaard.

Da det er 3 år siden du efterlyste data angående din tipoldefar, har du muligvis fundet oplysningerne. Jeg har dem desværre ikke. Jeg har prøvet at finde ham i lægdsrullen, men der er rod i bøgerne og en del mangler, så det gav ikke noget resultat, og måske skal han heller ikke være der, hvis han var tysk statsborger. Når jeg alligevel skriver, er det fordi min svigersøn er tipoldebarn af søsteren til hans enkes 2. mand Christian Krom Larsen (1869 - 1943). Ane Sophie Lovise Frederikke Olsen omkom på tragisk vis i 1910, hvilket du måske ved, men måske har du ikke fundet vedlagte avisartikel på "Mediestream": Dannebrog (København) 18. juli 1910.
Med venlig hilsen
Anita Drewes
P.S. i følge Politiets Mandtaller boede familien i 1910 ikke i nr. 189, men i nr. 129 i Ryesgade.

Kim Bak

Jeg faldt lige over denne tråd i en anden forbindelse, men jeg har lidt info: I hovedministerialbogen ved vielsen er Georg Schmidts fødselsdato og fødested opgivet til 31/12 1859 Stralsund. Denne oplysning er ikke med i kontraministerialbogen.

Med venlig hilsen
Kim Bak

Hanne Dalgaard

Hej Anita Drewes

Tusind tak for info - nej, jeg havde ikke set dette avisudklip, det var værdifuldt og oplysende. Jeg havde kun set hendes dødsattest at hun døde af kraniebrud...

Jeg ved at hendes mand som jeg søgte på arbejdede på et skib "Bremer" hvor der skulle være sket en ulykke, men har ikke kunne finde noget på ham. Jeg har hans fødseslsdata som den anden skriver herunder (Kim), men kan ikke se hvad hans forældre/slægt hedder, det skulle være svært ang. Tyskland har jeg hørt.Tak igen at du svarede :-)

mvh
Hanne Dalgaard


Hanne Dalgaard

Hej Kim

Mange TAK for for dit svar :-) Men svært at søge i tyske arkivalier, hans fødselsdata fx. så man han se hans forældres navne :-( men det kommer måske med tiden.

mvh Hanne