Hvor stammer navnet Trap fra?

Startet af Annette Damgaard Hansen, 23 Jan 2016 - 00:38

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære alle

Er der nogen der har en idé om, hvor efternavnet Trap stammer fra? For mig at se, er det ikke særlig dansk.
Jeg har en tipx6 oldefar, der var skoleholder i Viborg og hed Mourids Lauridsen Trap, der døde i 1680. Hans far var muligvis en herre, der omtales som Laurids Skolemester (måske hed han Laurids Trap) – han nævnes i Graabrødre sogn 1641 i Viborg.

Jeg har på fornemmelsen, at familien er indvandret til Danmark - måske som følge af Trediveårskrigen (1618-1648) – dels på grund af navnet, og dels fordi, at den slægtsgren, jeg har her - min tip-tipoldemor Bente Chatrine Hoppes slægt - gennemgående har tysk/hollandske aner. Hendes aner hedder ud over Hoppe/Hopp og Trap/Trapp også Munchert (Dilman Munchert), de Hemmer og Fogh og længere oppe i rækken Schumacher og Motzfeldt.

Der findes en Schweizisk Trapp-slægt, der vist nok spredte sig til Tyskalnd. I hvert fald findes der en tysk købmand, Ludwig Trapp von Trappensee, der døde i 1655, som måske kunne være af samme slægt, men det er jo kun muligheder.

Mon der er nogen, der kender andre mulige oprindelsessteder for navnet Trap?

VH Annette

Arne Lago von Kappelgaard

Kære Annette Damgaard!
Når man hører navnet Trap, kommer man uværlig  til at tænke på "Trap Danmark", hvor vedkommende var søn af en købmand Niels Trap fra Randers."

Jeg skal ikke kunne sige, om nedenstående personer er af din slægt, men navnene Mourits/Mourids, Laurids/Lauritz og Trap forekommer.

En Anne Mouritsdatter Trap, f.ca.1658, d.1691, bliver gift med købmand Albert Cortsen Bidsted (begr.15.3.1726 Viborg/Gråbrødre). Anne har 2 brødre, Lauritz Mouritsen Trap og Christian Mouritsen Trap. De var børn af Mourits Lauritsen Trap, f.ca.1602-1604 Viborg, d. marts 1680, så hans far var vel den af dig omtalte Laurits "Skolemester" Trap, f.ca.1578, g.m.Anne/Johanne.
Har nogle papirer et eller andet sted, angående Trap.

Anne har i hvert fald 3 sønner:
Sognepræst Mourits Albertsen Trap, f.23.5.1682 Viborg/Gråbrødre?, begr.3.11.1717 Terslev/Sjælland.
Købmand Cort/Kort Albertsen Trap, f.dec.1686, d.okt.1747 Aalborg/Budolfi.
Købmand Peder Albertsen Trap, f.1689 Viborg, d.2.5.1730 Viborg/Gråbrødre.


Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"

Annette Damgaard Hansen

#2
Hej Arne

Tusind tak for din hjælp. Jo, jeg tror nok at J. P. Trap var af samme slægt, men jeg har ikke undersøgt det. Men så vidt jeg ved, stammer Trap- navnet fra Mourids Lauridsen Trap og hans far Laurids.

Christen Mouritsen Trap og Birgitte de Hemmer er mine aner, og da Birgitte var gift med Laurids Jensen Popp første gang, og de var i slægtsrelation i tredje led - er jeg sikker på, at du ved, hvad det fører frem til - nemlig søstrene Karen J. Suur g.m. Christoff. de Hemmer og Johanne J. Suur g.m. Poul Jørgensen Popp.

Det er spændende med Laurits "Skolemester" Trap, og jeg vidste ikke, at han var f. ca.1578, eller at han var g.m. Anne/Johanne.

Det eneste, jeg har kunnet finde om Laurids Skolemester, står i Viborg Købstads Historie bind II s. 453 -454,og det er ikke meget, og også meget usikkert.

Der står at Mourids Lauridsen Trap nævnes i 1675 og 1678 som dansk Skoleholder. Vist gift med Johanne Trappis, der 1691 boede i kvarteret Gravene-Skottenborg.

Hans mulige forældre nævnes som Laurids Skolemester, måske Laurids Trap, der boede i Graabrødre sogn 1641. Hans enke nævnes her som Dorthe Skolemesters, der boede 1646 og 1647 sammen med Maren Hans Bøssemagers. Men han kan udmærket godt have været gift med en Anne først.

mvh Annette






Annette Damgaard Hansen

#3
Nå, nu har jeg søgt lidt på J. P. Trap for at se, om jeg kan linke ham sammen med Laurids Trap/Mouritz Trap. Det kan jeg ikke helt, men jeg kan se, at han er søn af Randers-købmanden Niels Trap (døbt 27/2 1785) og Karen Margrethe Caspersen.

Niels Trap var søn af Købmand Jens Peter Trap (f. ca. 1748 i følge Nygårds Sedler) og Jinette (Jeneth) Marie Madsdatter. Jens Peter Trap er nok identisk med Jens Peiter Trappe f. 1749 - og så er jeg også her tilbage til udgangspunktet: Det lyder ikke dansk.

Det vil også sige at J. P. Trap ikke nødvendigvis nedstammer fra Laurids og Mourids Trap, men at de evt. kan være af samme tyske - måske Schweiztiske æt - eller måske hollandsk.

I

[vedhæfting slettet af admin]

Arne Lago von Kappelgaard

Kære Annette Damgaard!
Ifølge Georg Søndergaard "Danske efternavne-betydning, oprindelse, udbredelse" s.132 står: TRAP 61 tysk tiln., middelalderlig form:tropfe "tosse", Topografen J.P Trap (1810-85), Sidef.: p 31.

Ifølge Danmarks Statistik er der 112 danskere der bærer navnet Trap.
Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"

Annette Damgaard Hansen

#5
Kære Arne

Mange tak for hjælpen igen :)

Det anede mig, at det var et tysk navn. Så vidt jeg kan læse på tyske sider kom den tyske Trapp/Trappe slægt oprindeligt fra den Østrigske von Trapp-slægt (kom til at skrive Schweitz tidligere), men jeg skal ikke gøre mig klog på, om det er rigtigt, det kræver lidt mere tysk-kunnen og studier.

Den tyske Trapp-slægt skulle komme fra Wetterau og er dokumenteret i det 15. århundrede i Heilbronn. Von Trapp familien i tyskland har et våbenskjuld med en Trapp, iført en krone (og det er så en fugl). Jeg tænker, at den danske Trap/Trapp/Trappe slægt, kan have tilknytning til en af disse slægter, af den simple grund, at de Hemmmer /Van Hemert også peger i retningen hollandsk adels-oprindelse. Men det er kun en fornemmelse.

Men jeg har nu brugt lidt hurtig tid på at kigge på J.P. Traps aner. Tænkte at med kun 112 danskere med navnet, så må der næsten være en sammenhæng, og det ser alligevel også sådan ud. Her en hurtig gennemgang, der dog kræver lidt grundigere eftersyn. Min tip4 Laurids de Hemmer Trap havde en bror, Jens Christensen Trap. Linjen ser tilsyneladende sådan ud:

Christen Mouritsen Trap og Birgitte Lauridsdatter de Hemmer

søn:
Jens Christensen Trap
Født: 1680, Aalborg
Ægteskab: Dorothea Marie Petersdatter
Død: 26 Sep. 1737, Aalborg i en alder af 57 år

Søn:
Niels Jensen Trap, Hvidbjerggaard, Thyholm, degn 1745-91 og skoleholder
Født: 11 Apr. 1720
Konfirmeret 1737 Viborg Domsogn
Ægteskab med Maren Pedersen Sejrsbøl og Anne Marie Frerregaard han fik vist 17 børn sammenlagt (fremgår af Nygaards sedler, hvor man også ser sønnen Jens Peiter Trap)
Død: 11 Okt. 1798 i en alder af 78 år

Søn:
Jens Peiter Trap, Købmand, Randers
f.  12/2 1749
Gift med Jinette (Jeneth) Marie Madsdatter

Søn:
Niels Jensen Trap, Købmand i Randers
døbt 27/2 1785) og Karen Margrethe Caspersen

Søn:
J.P Trap (Trap Danmarks ophavsmand)
19.9.1810-21.1.1885

vh Annette

Annette Damgaard Hansen

#6
Der er vist noget at gå i gang med, hvis nu der skulle sidde andre Trap-efterkommere, der er lige så nysgerrige eller videbegærlige, som jeg:

CitatIfølge Georg Søndergaard "Danske efternavne-betydning, oprindelse, udbredelse" s.132 står: TRAP 61 tysk tiln., middelalderlig form:tropfe "tosse", Topografen J.P Trap (1810-85), Sidef.: p 31.

Varianten dieses Namens : TRAPP | TRAPPE | TRAP | TRAPPES | TRAPE | TRAPES
Ursprungsorte der Familie Trapp :  Saarland (Deutschland) |  Karlsruhe (Deutschland) |  Koblenz (Deutschland) |  Rheinhessen-Pfalz (Deutschland) |  Tubingen (Deutschland) |  Kassel (Deutschland)

http://www.geneanet.org/abstammung/de/trapp.html




Annette Damgaard Hansen

Kære alle

Jeg har lavet en forenklet oversigt over nogle af Trapp-slægtern i Østrig og Tyskland og deres våbenskjold og segl. Hvis nogen sider inde med viden, oplysninger eller andre muligheder omkring Skoleholder Mourids Lauridsen Trap, Laurids Skolemester Trap - eller andre Danske Trap-folks segl - eksempelvis jens Peter Trap (Trap Danmark), så vil det være en fantastisk hjælp til at finde frem til. om der kunne være en vis lighed og sammenhæng.

Mange hilsener fra Annette

[vedhæfting slettet af admin]

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Annette!
Kunne J.P.Traps  tipoldefar (Jens Christensen Trap) ikke være søn af Christian Mouritsen Trap, bror til Anne Mouritsdatter Trap?
Umiddelbart syntes jeg ikke, at de ældste navne i den danske Trap slægt lyder tyske eller hollandske.

J.P.Trap havde i øvrigt datteren Charlotte Trap, der blev adopteret af Kammerherre Thyge Georg Carl Frederik de Thygeson, hvorefter hun tog navnet Trap de Thygeson og skrev sig til Damgaard.

Navnet (von) Trap leder også hen til den østrigske adelslægt, der var grundlag for filmen "Sound of Music."

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"

Annette Damgaard Hansen

#9
Hej Arne

Jo, Christen Mouritsen Trap og Birgitte Lauridsdatter de Hemmer, er så vidt jeg er nået frem til forældre til J. P. Traps tipoldefar Jens Christensen Trap. det ser ud til at være 95% sikkert

CitatUmiddelbart syntes jeg ikke, at de ældste navne i den danske Trap slægt lyder tyske eller hollandske.

Laurids/Lauritz er jo meget dansk, men lige så tysk. Mouritz kan være en fordanskning af Moritz, som er den tyske form af det latinske Mauritius. Jeg har fundet nogle mænd på tyske sider, der hed Moritz Trapp. - Så i bund og grund kan den danske Trap-slægt både være af tysk og dansk oprindelse.

Jeg har en fornemmelse af, at indvandrere hurtigt fik fordansket deres navne. Jeg har en Hans og en Mads Hoppe, der skulle komme fra Holland - måske, og som i en slægtsbog fremstår som Jean og Mathias Hoppe.

Mine bedsteforældre sagde, at vi havde hollandske og vist også tyske aner via min bedstefars tipoldemor, og det er jo så der, jeg finder de Hemmer, Dilman Munchert, Schumacher, Motzfeldt - og Trap. Men Trap kan lige så vel være dansk som tysk. Umiddelbart tror jeg, de er tyske, da der er så få af dem, og de er så vanskelige at finde.

CitatCharlotte C. M. Trap de Thygesen overtog Damgård

Det kunne have været sjovt, hvis det var den Damgård, jeg har mit navn fra, men det er det ikke. Vores Damgård ligger i Sevel.

Bedste hilsener fra Annette


Annette Damgaard Hansen

Nå, nu er jeg så kommet dertil, at hvis man ikke kan finde ud af noget omkring navnet Trap - ud over at det er et navn, der er udbredt i Tyskland og muligvis - og kun måske - stammer fra den Østriske von Trapp-slægt - så kan man måske finde oplysninger om skolemestre/skoleholdere.

Fra Viborg Købstads Historie ved jeg at Laurids Skolemester Trap og Mourits Lauridsen Trap var skoleholdere i en almueskole - en såkaldt dansk - tysk skriveskole, hvor børn af håndværkere og deslige kunne lære at regne, læse og skrive på dansk og lære tysk.

I "Danske skolebøger fra 1500-, 1600- og 1700-tallet - Problemstillinger og perspektiver fra krydsfeltet mellem bog- og skolehistorisk forskning" står der:

Mange familier i danske købstæder var af tysk eller nederlandsk oprindelse, og i flere større byer havde en tysk skolemester slået sig ned, der kunne tilbyde sønnerne af håndværkere og handelsfolk at blive undervist på dette sprog.

Det åbner muligheden for at Trap-familien havde sin rod i Tyskland.

VH Annette


Annette Damgaard Hansen

#11
Til information om hvorvidt J. P. Trap (Trap Danmark) skulle være af samme slægt som Mourids Lauridsen Trap kan jeg nu sige, at det er han med tilnærmesvis sikkerhed.

J. P Traps oldefar, Hvidbjerg- degnen Niels Jensen Traps havde nogle søskende, hvis dåbs-faddere var sønner af Mourids Lauridsen Traps datter Anne Mouridsen Trap gift med Albert Cortsen Bisted.

Dorte Jensdatter Traps fadder var Mauritz Albretzøn Trap
Christen jensen Traps fadder var Peder Albertzøn Trap

Til gengæld kan jeg med 100% sikkerhed dementere at Hvidbjerg- degnen Niels Jensen Trap og hans søskende skulle være børn af en opdigtet - eller skal vi sige formodet - Jens Christensen Trap, der nævnes på utroligt mange sider: geni + MyHerritage. Denne Jens Christensen Trap fremstår som søn af Christen Mouridsen Trap og Birgitte de Hemmer.

Hvidbjerg- degnen Niels Jensen Trap og hans søskendes forældre var Jens Nielsen Trap og hans hustru var Inger Pedersdatter Holmsgaard -  alle deres børn er født i Viborg. Jens Nielsen Trap og Christen Mouridsen Trap kan meget vel være onkel og nevø -  ihvertfald kendte de to slægter  Trap hinanden ganske godt.

Christen Mouridsen Trap og Birgitte de Hemmer havde ingen søn ved navn Jens Christensen Trap, hvilket fremgår af hendes skifte 13. okt 1715, Aalborg, hvor følgende fire børn nævnes:
Mouritz Christensen Trap, (f. 1697 - d. 1729)
Johanne Christensdatter Trap, (f. 1700 - d. 1779)
Tvillinger:
Anna Christensdatter Trap (f. 1. august 1703, Aalborg - d. 19 May 1770 Attrup i Kær H : DAA 1944:II:35.)
Laurids de Hemmer Trap (f. 1. august 1703, Aalborg – d. 1766, begr. 14. marts 1766, Budolfi sogn)

VH Annette Damgaard